Problemet med PS3 är att det inte marknadsförs som en hemmabioprodukt...
<{POST_SNAPBACK}>
Jag och perra är av samma åsikt ang HDDVD vs BD men på den här frågan är vi väldigt olika ser jag...kul!
Iaf:
PS3 marknadsförs å andra sidan inte som inte tv-spel heller. Sony gubbarna har varit löjligt noga med att prata om den som en "computer for the livingroom" eller nått i den stilen. Den är tänkt att sitta i vardagsrummet.
Sanningen är att de inte KAN marknadsföra den som enbart tv-sel - inte med den prislappen och de konkurrenter som finns. Snarare som ett tv-spel + BD-spelare (+multimeadia gojjs). Finns nog rätt många hemmabiofreaks som kan tänka sig det (OCH icke freaks).
Personligen förstår jag inte argumentet för att net-gen dvd måste marknadsföras som en "hemmabioprodukt". BD-gänget har redan hemmabioprodukter. Men världen består av så mkt mer än hemmabiofreaks. Hur kan det vara en nackdel att redan från start försöka nå en större kundgupp än hemmabiofreaksen? (så länge man inte utesluter dem)
Tveksam till att Playsation ens är en gamers-produkt. Trots att den mest lirar spel. Över 100 miljoner sålda PS2 har inte gått hem till gamers. Så många renodlade games finns inte. Playstation är en svensson-produkt.
Är alla som köper HD-Ready tv-apparater hembiofreaks? Knappast, det är svensson produkt så det bara sjunger om det. Om dessa svensson har en PS3 hemma, är det inte ganska troligt att de undersöker det där med BD nästa gång de handlar film? Jag tror det, eller snarare, varför skulle de inte göra det?
Och föresten: Varför skulle inte en gamer kolla på film? Skulle vilja säga att det är troligt att de gör det. Imångt och mycket är det ju samma målgrupp. PS3 är allt-i-allo produkten för dessa snarlika (och ofta samma) målgrupp.
Och om man skall döma efter hur PS2 är installerad så är det mycket sällan som huvudkälla i en hemmabio 
Att jämföra PS2 med PS3 är äpplen och päron IMHO.
PS3-spel kommer ge en bildkvalité som vida överglänser det som DVD kan ge idag (vilket är vad hemmabioenusiasterna har i sina referens system idag...). Jag är ganska övertygad om att folk kommer fatta ganska snart att den där svarta lådan inte var alls lika tuff då de flyttade den från HD-Ready tv:n till 21" med kompositingång på övervåningen...med andra ord, PS3 bör och kommer kombineras med en bra display.
Nackdelen med att ha ett tv-spel i huvudrummet är ju dock: det blir ett jäkla bråk om vad som ska visas på tv:n.

Så ja, det finns nog en anledning till varför PS2:an ofta inte hamnar i huvudrummet, men poängen är det den kanske inte främst är teknisk.
Tar man en titt på spelforum så ser man, tack vare 360 och snart PS3, OFTA frågan: Vilken HDTV ska jag köpa? Spel har gjort folk bildkräsna. Hemmabiofreaks?
Var det nån på spelforumen som snacka om att byta tv när PS2 kom? Tror inte det...
Om man går ytterligare ett steg om kikar på bildkvalitén på PS2 jämfört med en DVD spelare i samma prisklass... tja, "I rest my case!" 
Rent hårdvaru-tekniskt ser jag inget i PS3 som skulle hindra den ifrån att ge ut kanonbilder (eller ja, så pass bra bilder som BD-skivorna tillåter iaf...

). Det är iprincip en pc. Jag har sett pc som ger riktigt bra bild.
Ja, som så ofta annars är det mjukvaran som avgör. Hur bra/dålig den blir är svårt att sia om. Hur pass hårt satsar Sony? Kommer de medvetet handikappa den för att undvika kanibalism? God knows. Däremot är jag övertygad om att en bra BD-release (om vi får se det nångång

) uppspelad på PS3 kommer åka i åttor runt det DVD mäktar med idag. Det tror jag räcker för folk...
Med andra ord, PS3 varken behöver eller kommer göra anspåk på att vara världens bästa BD-spelare. Och just ja, PS3 är uppgraderingsbar. Klantar de sig rejält finns chansen att fixa det.
Avslutningsvis. Vad säger då de som alla tror är PS3 målgrupp? Dvs gamers (i det här fallet 20+ med teknikintresse - en grupp som jag förvisso oxå tror kommer utgöra en stor del av PS3 köparna):
PS3 Buyers : What are your film buying intentions8% bryr sig inte om HD-movies!
20% väntar och ser hur formatstriden går (vilket borde innebära att de iaf bryr sig)
67% kommer köpa BD-film! Varav 47% har en HDTV redan.
67% och 6 miljoner enheter vid mars 2007. Även om siffran inte blir fullt så hög som 67% : BD i Playstation var inte så dumt ändå kanske...