Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray mot HD-DVD: match #1 i tre ronder är avklarad

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 augusti 2006 - 19:24

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
High-Def Digest har precis avslutat en efterlängtad och spännande match i tre ronder mellan, i den ena ringhörnan, blu-ray och, i den andra, HD-DVD

I och med att Warner nu även släppt filmerna 'Training Day', 'Kiss Kiss Bang Bang' och 'Rumor Has It...' på blu-ray så fanns inte längre något hinder för detta möte. Tidigare har massor av jämförelser gjorts där både filmstudior och filmer varit olika men aldrig, som nu, med samma filmstudio och samma film.

Följande länkar kanske kan vara av intresse:

High-Def Digest presenterar deltagarna

Rond 1: Training Day

Rond 2: Kiss Kiss Bang Bang

Rond 3: Rumor Has It...

Tekniska hjälpmedel

Postad 02 augusti 2006 - 20:51

WereWolf
  • WereWolf
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det verkar som att HD-DVD vinner alla 3 ronder!

Postad 02 augusti 2006 - 22:51

The One
  • The One
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jag tror ju på HD-DVD så det var kul nyhet för min del. Värdelöst av Blue-Ray versionerna (Warner..) att inte ha med DDPlus!

Men undrar hur det blir när Blu-Ray dubblar kapaciteten? Kommer nog bli en hyffsad prishöjning, sen vet man aldrig om skillnanden blir märkbar!?

Blir väl nya test då, så det blir till att vänta...

Postad 02 augusti 2006 - 23:21

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
jaha, bäst för BD att de slänger ut en ny spelare på marknaden och bevisar för oss att det handlar om ett hårdvarufel, annars blir det HD-DVD. Börjar ju bli lite bråttom nu.....

Postad 03 augusti 2006 - 11:55

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Det ser onekligen ut som att HDDVD behåller ledningen i en jämförelse med BD.

Men jag blir väldigt osäker på testets kvalite när jag läser texten.
Framförallt så hängde jag upp mej på valet av förstärkeri, en denon 1803!?

Har jag missat något, eller har dom tyckt att en budget reciever är tillräckligt bra för att använda i ett test av två superformat? Anser dom att en sådan reciever duger för ljudet, så vete sjutton hur mycket man kan lita på deras omdöme när det gäller bilden.

Nu verkar dom visserligen vara mer intresserade av bildkvalite än av ljudkvalite, men nog sjutton verkar det märkligt, när de kopplar ihop en budget reciever med riktigt bra högtalare. Jag får en känsla av att dom kanske inte riktigt vet vad dom sysslar med....

Nåja.

Det är väl som vanligt. Man ska nog inte ta till sej andras testresultat helt och hållet utan låta avgörandet fällas av ens egna sinnen...

Postad 03 augusti 2006 - 22:22

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hm.. Jag tror nog att BD kommer att göra en hel del när Playstation 3 kommer. Och att sony har några filmbolag som dom lär släppa på bd, ja ni kommer väll ihåg när sony släppte ps1 med cd och ps2 med dvd, nog blev det standard tack vare deras enorma försäljning. Dom kan ju bara inte misslyckas. Har en känsla att det kommer att bli en standrad. Satsar på Blue-Ray. ;-)

Postad 04 augusti 2006 - 05:52

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0

Hm.. Jag tror nog att BD kommer att göra en hel del när Playstation 3 kommer. Och att sony har några filmbolag som dom lär släppa på bd, ja ni kommer väll ihåg när sony släppte ps1 med cd och ps2 med dvd, nog blev det standard tack vare deras enorma försäljning. Dom kan ju bara inte misslyckas. Har en känsla att det kommer att bli en standrad. Satsar på Blue-Ray. ;-)

<{POST_SNAPBACK}>

betamax,minidisk,umd :unsure:
Inte att jag inte kommer att köpa ps3an ;)

Postad 04 augusti 2006 - 08:31

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Arvtorn: Så hur många konkurrerande format fanns det till CD eller DVD? Du kan ju knappast mena allvar med att det är tack vare Sony som dessa blev standardformat.

Postad 04 augusti 2006 - 08:55

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

:unsure: Blev cd och dvd standard tack vare ps... ;) Tror faktiskt att cd:n var hyfsat populär innan ps kom... ;)

Postad 04 augusti 2006 - 09:10

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0
Problemet med PS3 är att det inte marknadsförs som en hemmabioprodukt... Och om man skall döma efter hur PS2 är installerad så är det mycket sällan som huvudkälla i en hemmabio ;)

Om man går ytterligare ett steg om kikar på bildkvalitén på PS2 jämfört med en DVD spelare i samma prisklass... tja, "I rest my case!" :unsure:

mvh

/Pär

edit: ;)

Redigerat av Perra1, 04 augusti 2006 - 09:11.

Postad 04 augusti 2006 - 09:46

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
OK ok, verkar som jag har upprört några. Jag skriver inte bara för att försvara sony eller sånt, jag sa att JAG tror att Blue-Ray kommer att slå igenom bara för att sony KAN sälja maskiner, och att tack vare deras enorma försäljning så blev varan(DVD eller CD) mer populärt och attraktiv. Ok att ps2:an är lite sämre dvd spelare men den e ju en underhållningsmaskin och 130 miljoner ps2 ägare kan ju bara inte ha FEL eller hur? Som sagt JAG tror att Blue-Ray kommer att göra en viss standard i hemmet för många iallafalla för mig som kommr att köpa en Playstation 3. Tack för mig :-).

Postad 04 augusti 2006 - 10:44

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1 281 inlägg
  • 0
Ingen är upprörd. Bara något konfunderad över ditt påstående över att ps skulle vara anledningen till att cd och dvd slog igenom... :unsure:

Postad 04 augusti 2006 - 11:30

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Jag tror att sony har "sk-tit i det blå skåpet" och är tveksam till om sony överhuvudtaget kan ta igen det försprång som HDDVD redan har skaffat sej.

Anledningen till att jag tror detta är för att de första rescensionerna av BD-formatet milt talat vara svala (för att inte nämna kraftigt kritiska m.a.p. BD's pris). En annan orsak är BD inte är bakåtkompatibelt, något som för de flesta är väldigt viktigt eftersom man inte gärna vill bli tvingad att byta ut en hel skivsamling och inte gärna vill ha fler apparater i hemmet. En av de viktigare orsakerna till att jag är tveksam till om BD kan ta igen HDDVD's försprång är att de faktiskt ligger efter med lanseringen...

Jag är dock inte alltför säker, men jag tror att det kommer att kosta sony skjortan att ta igen det dom har missat redan och frågan är i ett sådant läge fortfarande helt öppen om vilket format som kommer att bli det dominerande.

Jag för min del röstar på HDDVD och anledningen är ganska simpel. Priset och bakåtkompabiliteten...

Men egentligen så vete sjutton om något av dessa format kommer att kunna ersätta de vanliga DVD-skivorna. Men nyare komprimerings-algoritmer så minskar ju behovet av lagrings-utrymme och utvecklingen av komprimerings-algoritmer går väldigt fort just nu känns det som.

Redan för ett år sedan så fick ju faktiskt 1080p filmer plats på en vanlig dvd-skiva, så det vete sjutton om det egentligen finns något behov av både HDDVD och BD. Möjligtvis inom dator-branschen, men så vitt jag har förstått det så är ju Microsoft anhängare av HDDVD och därmed så är nog BD-alternativet hopplöst förlorat...

Postad 04 augusti 2006 - 11:44

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2 349 inlägg
  • 0
jag hade en lång diskussion om just HD dvd och blu ray med en polare igår som ej är insatt för skojs skull få en färsk inblick och kort sagt så trodde denne person som krasse lite ett halvårs försprång är för svårt att knappa in och att alla HD saker som släpps nu med TV BOXAR osv så trodde denne att HD fårr sin etablissemang som kommer bli fett svårt att petas ned från tronen när ordet HD nog är vinnare
- låter det konstigt ja det är ju inte tekniken som vinner (läs: betamax) utan vad "folket" tror eller väljer.

jag håller med personen fullt ut. Tror på HD dvd men jag misstänker att bägge formaten kommer leva sida vid sida tills det kommer en ny standard.

Postad 04 augusti 2006 - 13:24

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ja, faktist så håller jag med många här. Kan bara spekulera, är ju trots allt konsumenterna som bestämmer. Men jag hoppas att båda hd-dvd och blue-ray har en plats för denna värld. :-)

Postad 04 augusti 2006 - 13:38

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Jag hoppas innerligt att ett av formaten ryker, annars så kommer det aldrig bli så pass standard att alla filmer kommer på båda formaten... så man måste ha två apparater hemma.

Postad 04 augusti 2006 - 15:18

pult
  • pult
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det är bra med standarder, alla borde ha en egen ;P

Postad 04 augusti 2006 - 20:23

WereWolf
  • WereWolf
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det bästa vore, som Trineo skrev, om ett av formaten dog ut. De flesta konsumenterna kommer INTE att köpa två utgåvor, två apparater o.s.v. Man satsar på det som är billigast och finns tillgängligt. Den vanliga Svensson kommer inte att se skillnad mellan BD-DVD och HD-DVD så om det blir en ny standard tror jag på HD-DVD! Sony kommer sälja ps3-spel på BD-DVD, that´s it.

Redigerat av WereWolf, 04 augusti 2006 - 20:30.

Postad 07 augusti 2006 - 13:58

johsel
  • johsel
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Ähh vadå två apparater..? Det kommer inte spela någon roll om du köper HD eller BD - filmer eftersom tillverkarna kommer att göra apparater som spelar båda formaten. Det kommer bli precis som dvd-audio och sacd. Samsung har ju till och med redan gjort en apparat som kör båda formaten, - men den har iofs inte släppts ännu

Postad 07 augusti 2006 - 14:00

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Både samsung och LG har väl sagt att hybridspelarna lagts på hyllan.

Postad 07 augusti 2006 - 14:24

johsel
  • johsel
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det sista jag hörde var att Samsung kommer släppa en snart men va fan, helt säker kan man ju inte vara. Dock är jag nästan 100 procent säker på att det bara är en tidsfråga innan de dyker upp.

Postad 07 augusti 2006 - 14:27

johsel
  • johsel
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det sista jag hörde var att Samsung kommer släppa en snart men va fan, helt säker kan man ju inte vara. Dock är jag nästan 100 procent säker på att det bara är en tidsfråga innan de dyker upp.

<{POST_SNAPBACK}>

Edit: Efter snabbs sökning på google; Artikel
Enligt artikeln så snickrar de på en hybrid i skrivande stund.

Postad 07 augusti 2006 - 14:38

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1 431 inlägg
  • 0
Och med mitt minne och lite sökning så hittade jag en lite nyare artikel än den du syftar till...

http://www.idg.se/Ar...1518_MD.dbp.asp

Ibland är det bra med sen semester... :)

Postad 10 augusti 2006 - 19:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Problemet med PS3 är att det inte marknadsförs som en hemmabioprodukt...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag och perra är av samma åsikt ang HDDVD vs BD men på den här frågan är vi väldigt olika ser jag...kul! :)

Iaf:
PS3 marknadsförs å andra sidan inte som inte tv-spel heller. Sony gubbarna har varit löjligt noga med att prata om den som en "computer for the livingroom" eller nått i den stilen. Den är tänkt att sitta i vardagsrummet.

Sanningen är att de inte KAN marknadsföra den som enbart tv-sel - inte med den prislappen och de konkurrenter som finns. Snarare som ett tv-spel + BD-spelare (+multimeadia gojjs). Finns nog rätt många hemmabiofreaks som kan tänka sig det (OCH icke freaks).

Personligen förstår jag inte argumentet för att net-gen dvd måste marknadsföras som en "hemmabioprodukt". BD-gänget har redan hemmabioprodukter. Men världen består av så mkt mer än hemmabiofreaks. Hur kan det vara en nackdel att redan från start försöka nå en större kundgupp än hemmabiofreaksen? (så länge man inte utesluter dem)

Tveksam till att Playsation ens är en gamers-produkt. Trots att den mest lirar spel. Över 100 miljoner sålda PS2 har inte gått hem till gamers. Så många renodlade games finns inte. Playstation är en svensson-produkt.

Är alla som köper HD-Ready tv-apparater hembiofreaks? Knappast, det är svensson produkt så det bara sjunger om det. Om dessa svensson har en PS3 hemma, är det inte ganska troligt att de undersöker det där med BD nästa gång de handlar film? Jag tror det, eller snarare, varför skulle de inte göra det?

Och föresten: Varför skulle inte en gamer kolla på film? Skulle vilja säga att det är troligt att de gör det. Imångt och mycket är det ju samma målgrupp. PS3 är allt-i-allo produkten för dessa snarlika (och ofta samma) målgrupp.

Och om man skall döma efter hur PS2 är installerad så är det mycket sällan som huvudkälla i en hemmabio :ph34r:

Att jämföra PS2 med PS3 är äpplen och päron IMHO.

PS3-spel kommer ge en bildkvalité som vida överglänser det som DVD kan ge idag (vilket är vad hemmabioenusiasterna har i sina referens system idag...). Jag är ganska övertygad om att folk kommer fatta ganska snart att den där svarta lådan inte var alls lika tuff då de flyttade den från HD-Ready tv:n till 21" med kompositingång på övervåningen...med andra ord, PS3 bör och kommer kombineras med en bra display.

Nackdelen med att ha ett tv-spel i huvudrummet är ju dock: det blir ett jäkla bråk om vad som ska visas på tv:n. ;) Så ja, det finns nog en anledning till varför PS2:an ofta inte hamnar i huvudrummet, men poängen är det den kanske inte främst är teknisk.

Tar man en titt på spelforum så ser man, tack vare 360 och snart PS3, OFTA frågan: Vilken HDTV ska jag köpa? Spel har gjort folk bildkräsna. Hemmabiofreaks? :lol:

Var det nån på spelforumen som snacka om att byta tv när PS2 kom? Tror inte det...

Om man går ytterligare ett steg om kikar på bildkvalitén på PS2 jämfört med en DVD spelare i samma prisklass... tja, "I rest my case!" ;)

Rent hårdvaru-tekniskt ser jag inget i PS3 som skulle hindra den ifrån att ge ut kanonbilder (eller ja, så pass bra bilder som BD-skivorna tillåter iaf... :D ). Det är iprincip en pc. Jag har sett pc som ger riktigt bra bild.

Ja, som så ofta annars är det mjukvaran som avgör. Hur bra/dålig den blir är svårt att sia om. Hur pass hårt satsar Sony? Kommer de medvetet handikappa den för att undvika kanibalism? God knows. Däremot är jag övertygad om att en bra BD-release (om vi får se det nångång :blink: ) uppspelad på PS3 kommer åka i åttor runt det DVD mäktar med idag. Det tror jag räcker för folk...

Med andra ord, PS3 varken behöver eller kommer göra anspåk på att vara världens bästa BD-spelare. Och just ja, PS3 är uppgraderingsbar. Klantar de sig rejält finns chansen att fixa det.

Avslutningsvis. Vad säger då de som alla tror är PS3 målgrupp? Dvs gamers (i det här fallet 20+ med teknikintresse - en grupp som jag förvisso oxå tror kommer utgöra en stor del av PS3 köparna):
PS3 Buyers : What are your film buying intentions

8% bryr sig inte om HD-movies!
20% väntar och ser hur formatstriden går (vilket borde innebära att de iaf bryr sig)
67% kommer köpa BD-film! Varav 47% har en HDTV redan.

67% och 6 miljoner enheter vid mars 2007. Även om siffran inte blir fullt så hög som 67% : BD i Playstation var inte så dumt ändå kanske... :blink:

Postad 18 augusti 2006 - 03:14

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Jag tror att HD-DVD & Blu-Ray individuellt har tillräckligt med egen potential för att leva vidare sida vid sida med varann. Skillnaderna mellan formaten tycks vara för små för att den ena ska kunna utklassa den andra. Som kanske TV-spels fightena de senaste åren är det ev mjukvaran som kommer att avgöra kriget. Här har ju BluRay ett starkare stöd än HD-DVD, även på hårdvarusidan är Blu-Ray överepresenterad med uppbackning av tillverkare som Philips, Sony, Pioneer, Panasonic m fl.

Min åsikt är att Blu-Ray lägret, med uppbackning av PS3, kommer så småningom att leda racet. Hd-dvd letar sig nog in bäst i datavärlden med den stora uppbackningen av microsoft. Men även där har ju Blu-Ray större kapacitet per skiva än HD-DVD....

Att formaten just inte kommer att misslyckas som Dvd-audio samt SACD är nog all hype med HD & HD material, samt en fin introduktion av formaten med bl a PS3. Hur många DVD-audio skivor har man egentligen hört på?

Postad 17 februari 2008 - 22:19

Arvin
  • Arvin
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Verkar som jag hade förutspått rätt. Kan ju bero på PS3 framfart och Sony filmindustrin är känd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.