Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

mCubed HFX Mini (vad ingår i paketet)

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 August 2006 - 14:24

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Någon som har en mCubed HFX Mini som kan svara på vad som exakt ingår i paketet.

Hos Datorhandel.com kan man ju beställa alla delar separat och jag är därför osäker på vad som ingår.

---------------

Produktbeskrivning:
The HFX® mini heatsink case is a very slim and compact media pc case with a unique design and a truly silent passive cooling. With its dimensions the HFX® mini fits perfectly into each home HiFi environment. With its massive heatsinks it will be cooled down passively to get an endless performance without any fan noise. The HFX® mini combines performance with a very low power consumption

Material: Aluminium (black/silver)
Motherboards: Standard ATX, Micro-ATX
Power Supply: External fanless (ingår inte, måste köpas separat)
Drive bay: hidden: 3.5" x4
Cooling system passive: with heatpipes
Expansion slots: 3x full size with riser cards (ingår denna och i så fall varför går den att köpa separat?)
Net weight: 6 kg
Dimensions: 43cm(W) * 9cm(H) * 38cm(D)
Massive heatsinks for processor (ingår denna och i så fall varför går den att köpa separat?)
Standard ATX components supported
Noise isolated slot-In DVD burner (ingår inte, måste köpas separat)
VFD for information and stand alone use (ingår inte, måste köpas separat)
Infrared receiver for remote control (ingår denna?)
1 huge air convection holes
Reset, scart and rca on the backside (ingår denna och i så fall varför går den att köpa separat?)
3 full size expansion slots with riser cards (ingår denna och i så fall varför går den att köpa separat?)
External fanless power supply (ingår inte, måste köpas separat)
Special silent box for 2 HDD (ingår inte, måste köpas separat)

VFD, power supply, HDD silent box and DVD burner are not included in the package contents and have to be ordered separately

------------

Jag menar något mer än designen måste ju ingå för att motivera 3000:- för ett chassi utan nätdel.

Mer frågor:
Olika cpu standards... Vilka sockets passar heatpipe lösningen till?
- Edit:
Supported sockets:
sockets 775, 478, 754/939/940, AM2, 462 (socket A) and 479 (for Aopen)

Om man inte vill betala 1300:- för en halvbra slot-in dvd brännare som är gjord för chassit kan man då hitta en annan billigare variant som passar in och i så fall vilken?

Redigerat av Nahaz, 14 August 2006 - 14:41.

Postad 15 August 2006 - 09:03

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Halloj!

Mitt tips är att handla från en återförsäljare som kan grejerna och hjälper dig. Har du snackat med de du tänkt handla av? Du märker ganska fort om de vet vad de håller på med :)

Jag menar något mer än designen måste ju ingå för att motivera 3000:- för ett chassi utan nätdel.
Tomt grundchassi innehåller inte mycket. Det tillkommer nätdel, HDD-låda, display/fjärris, alla heatpipekit man vill ha, DVD-kitet och riserkort om man behöver det.

Olika cpu standards... Vilka sockets passar heatpipe lösningen till?
- Edit:
Supported sockets:
sockets 775, 478, 754/939/940, AM2, 462 (socket A) and 479 (for Aopen)

AM2 stöds också. alla CPU-heatpipekit jag skickar till återförsäljarna idag innehåller även AM2 adapter. Skulle du råka få ett äldre kit från någon så löser vi det...

Om man inte vill betala 1300:- för en halvbra slot-in dvd brännare som är gjord för chassit kan man då hitta en annan billigare variant som passar in och i så fall vilken?

Kan bli attans pilligt o montera, den DVD'n som är gjord för HFX mini är gumminpackad med ljuddämpning och gjord för att passa precis i akrylkitet. Men med lite verktyg brukar man ju kunna såga och fixa till det mesta. Inget jag rekommenderar dock...

----

Om man vill kunna köra standarddelar rakt av så är stora HFX klockren, den sväljer det mesta. Men HFX mini är tajtare....

Postad 15 August 2006 - 09:36

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Tackar, det får nog bli en annan lösning trots allt, hemmabygget blir av endast för att Acer idea 500 tydligen var helt värdelös. Men summan för paketet vill jag skall hamna runt 12-14.000:- eftersom acern kostar 12.000:-, och då kan jag inte riktigt få ihop det om chassit går loss på 6-7000:-

Postad 15 August 2006 - 10:29

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Tackar, det får nog bli en annan lösning trots allt, hemmabygget blir av endast för att Acer idea 500 tydligen var helt värdelös. Men summan för paketet vill jag skall hamna runt 12-14.000:- eftersom acern kostar 12.000:-, och då kan jag inte riktigt få ihop det om chassit går loss på 6-7000:-

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår om du väljer nåpgot billigare. Kostar att ligga på topp ;-) 100% fläktlöst är inte main stream...

Hursomhelst, med ett moderkort med on board HDMI och vettigt val av propp så borde du kanske kunna klara din budget tycker jag, även med en HFX mini :)

Postad 15 August 2006 - 12:26

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Är lite intresserad av denna låda. Frågan är om den verkligen klarar av att leda bort all värme om man tex. belastar både processorn och grafikkortet till max i ett antal timmar? Finns det några tester?

Postad 15 August 2006 - 13:17

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
MCUBED HFX MINI CHASSIS BLACK ATX EXCL PSU
3096:- (datorhandel.com)

MCUBED HFX MINI FANLESS PSU 165W
1101:- (datorhandel.com)

MCUBED HFX MINI SLOT-IN DVD WRITER WITH SILENT BOX
1299:- (datorhandel.com)

MCUBED BORG HPC MINI HEATPIPE PROCESSOR COOLER FOR HFX MINI
795:- (datorhandel.com)

MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CONTROL
858:- (datorhandel.com)
-------
7149:-

Detta är utan några riser kort, som jag fortfarande har dålig koll på vilka som behövs.
-----------------------

Moderkort (m-ATX, Intel HD 7.1 ljud, optisk in/ut)
MSI 945GM2-FI, I945G, Socket-775, DDR2, VGA,SATA2,m-ATX,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16
1049:- (komplett.se)

CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
1750:- (komplett.se)

Minne
Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 128Meg x 64, CL5, 667MHz, 240-pin
929:- (komplett.se)

TV kort (analog och digital tuner hybridkort, stöd för mCubed scart kabel?)
HAUPPAUGE HVR1300
798:- (datorhandel.se)

Hårddisk
Western Digital Caviar SE16 250GB SATA2 16MB 7200RPM
795:- (komplett.se)

Grafikkort
XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 400/700Mhz
963:- (datorhandel.se)
-------
6284:-
------------
13433:-

+ frakt
+ Windows MCE 2005
+ eventuellt ett andra tv kort
+ eventuellt en mCubed scart kabel
+ eventuellt mCubed riser kort?

Tål att funderas på faktiskt, det är en väldigt snygg låda.

Redigerat av Nahaz, 15 August 2006 - 13:19.

Postad 15 August 2006 - 18:16

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Är också intresserad av en liknande lösning som ni kollar på och om det verkligen fungerar till 100% med passiv kylning rakt igenom. Det borde ju vara kvalitetsgrejer när man får betala över 6000 enbart för chassit och diverse tillbehör. Jag har även kollat på Silverstones touch screen chassi, ser grymt läckert ut och kostar ungefär samma som HFX med alla tillbehör man behöver till det.
Är ju rätt smidigt att kunna använda chassit och trycka på den lilla skärmen när man vill byta låt. Dessutom kan man utan problem sätta in vilket grafikkort som helst.
http://www.kylning.c...roducts_id/1257

Sen kan man ju undra hur långt det där 165W PSU räcker till, skulle tro att det blir för klent till ett 7600GS kort med alla tillbehör som DVD brännare och TV kort också.

Postad 15 August 2006 - 18:40

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av denna låda. Frågan är om den verkligen klarar av att leda bort all värme om man tex. belastar både processorn och grafikkortet till max i ett antal timmar? Finns det några tester?

<{POST_SNAPBACK}>

PSU:n som man köper till är väl specad till endast 165W, så en massa "värstingkomponenter" kan man ju inte trycka i. Så jag tror att snarare det är PSU:n som sätter gränsen och inte kylsystemet.

Postad 15 August 2006 - 21:05

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
det finns en 300w nätdel som är byggd för chassit också, det är ingen skönhet och verkar inte ha några roliga features förutom att den är fläktlös och priset är långt ifrån befogat. Skall man ändå stoppa in en riktig närdel väljer man hellre en snyggare/med mer W/med löstagbara kablar typ:
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
som till och med är riktigt sexig : )

tänk på en dator utan sladdhärvor... mmmmm....

Har dock inte kollat om den får plats, så jag vågar inte säga för mycket.

Redigerat av Nahaz, 15 August 2006 - 21:07.

Postad 16 August 2006 - 09:37

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Stora HFX klarar enormt mycket stryk. Har själv kört 20% överklockad dual core AMD + överklockad 7800GTX i flera månader. Den setupen klarade även prime och 3Dmark i två dygn utan problem (100% stabilt men varmt förstås....) . Men då får man också bygga extremt nogrannt ;-) och även i HFX'en finns en gräns för vad som går att köra. SLI är inte någon poäng. Intels Pentium cpu'er är inte heller någon hit, tokmycket värme för den prestanda man får. Men det har ju Intel fixat med råge med sina nya cpu-serier nu förstås!!

Men HFX mini får man vara mycket mer restriktiv i vad man trycker i. Jag provbyggde en HFX mini med en AMD dual core 3800+ och ett 7600GS. Funkade inte om man körde stresstest typ 3Dmark eller Prime på båda cores. Normalbruk med tv-tittande osv funkade såklart men det är ju en annan femma.

Postad 16 August 2006 - 10:36

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Magnus Thomé

Vad har du för PSU i din burk?

MVH NBorve

Postad 16 August 2006 - 11:45

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

det finns en 300w nätdel som är byggd för chassit också, det är ingen skönhet och verkar inte ha några roliga features förutom att den är fläktlös och priset är långt ifrån befogat. Skall man ändå stoppa in en riktig närdel väljer man hellre en snyggare/med mer W/med löstagbara kablar typ:
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin
som till och med är riktigt sexig : )

tänk på en dator utan sladdhärvor... mmmmm....

Har dock inte kollat om den får plats, så jag vågar inte säga för mycket.

<{POST_SNAPBACK}>

Viktigt att hålla isär gamla hederliga stora HFX som numera även kallas HFX classic och den nya mindre HFX mini. Två helt olika chasssin.

HFX classic (den stora)
Funkar absolut bäst med Silverstones fläktlösa nätagg. Står skrivet om varför och hur både här på forumet och här http://www.tystpc.nu...topic.php?t=197
Du kan stoppa i vanliga aggregat med fläkt i men varför? Observera att det är trångt och agg som inte följer ATX-standarden nogrannt utan är lite större (inte ovanligt!) kommer inte få plats. Det gäller alltså även en del agg med konktakter som sticker ut på baksidan!

HFX mini
Har externt nätagg på 165 watt (med ett internt nätaggskretskort inne i burken) på klassiskt ITX-maner. Självklart kan man använda andra externa nätagg från andra leverantörer om man vill, det finns ju en del att välja på men det största jag sett var på 200 watt och hade fläkt... uuurkkk

Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 11:46.

Postad 16 August 2006 - 11:50

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

Magnus Thomé

Vad har du för PSU i din burk?

MVH NBorve

<{POST_SNAPBACK}>

Observera att jag alltså är importören av mCubed och FireDTV, så jag är part i målet. Men jag har ju byggt en del testburkar till dags dato så jag kan grejerna ganska väl :) :D

Jag har självklart Silverstones nätagg i mitt. När man monterar det rätt så pallar det att mata otroligt tunga grejer utan att krokna. Det är däremot inte alls lika vasst när det sitter i ett vanligt datorchassi typ ett vanligt miditower eller nåt. I HFX'en så får den ju en helt egen flera kilo tung kylfläns bara för sig själv ;)

Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 11:51.

Postad 16 August 2006 - 12:14

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Hej Magnus Thomé

Skickade PM till dig men glömde skriva med...
MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CONTROL

MVH Niklas

Postad 16 August 2006 - 12:29

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Jag vet inte heller om jag är beredd att lägga så mycket pengar på en låda. Just nu har jag ingen htpc men jag störde mig på ljudet i datorrummet och satte då in datorerna i klädskrubben.
Har nu haft det så i ca 4 mån och det fungerar bra.

Köpte 1 usb hubb och en 5 meters USB kabel där jag har kopplat en DVD och min mus. Kunde inte köra wake on keyboard via usb med mitt moderkort så jag har en 5 meters tangentbordskabel så denna funktion fungerar. Köpte även 5 meters kablar av, DVI till skärmen och RCA för ljudet. Det är nu tyst i datarummet :).

Har man inte råd eller vill lägga pengar på MCubed så kan det vara en lösning även för vardagsrummet. En usb hubb och en dvd kopplad till denna och kanske ett IR öga med fjärr.

Postad 16 August 2006 - 12:33

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0
Eller som jag hade innan HFX, en stor Towerlåda bakom soffan (så man slapp se eländet) som jag la mycket tid och energi på att få tyst på med låååååångsamma fläktar och optimerat luftflöde. Stor låda gjorde det lättare att optimera o få tyst. Den var ohörbar på en meters håll men hade å andra sidan inga prestandaprylar i sig direkt :) Räckte dock gott för att titta på film på DVD och divx-filer...

Postad 16 August 2006 - 12:41

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Ja man blir sugen, verkligen snygg och fyller många funktioner.
Men som sagt jag får höra med chefen här hemma och se hur mycket det svider :)

Ja det är ju klart den billigaste produkten för enbart passiv kylning men ändå lite dyr.

Är ju lite sugen på mini men med bara 160w så avskräcker den lite.

Tack igen för de snabba svaren Magnus Thomé

Postad 16 August 2006 - 13:34

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
[/quote]

Förstår om du väljer nåpgot billigare. Kostar att ligga på topp ;-) 100% fläktlöst är inte main stream...

Hursomhelst, med ett moderkort med on board HDMI och vettigt val av propp så borde du kanske kunna klara din budget tycker jag, även med en HFX mini :)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

OnBoard HDMI? Visste inte att detta fanns.

Någon som har en länk?

Redigerat av nborve, 16 August 2006 - 13:34.

Postad 16 August 2006 - 13:42

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

OnBoard HDMI? Visste inte att detta fanns.

Någon som har en länk?

<{POST_SNAPBACK}>

ABIT har släpppt ett precis och det lär dyka upp fler. Finns att handla på stan redan :)

Redigerat av Magnus Thomé, 16 August 2006 - 13:43.

Postad 16 August 2006 - 14:40

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
För den som inte orkar/vill söka:

https://www.minhembi.../produkt/102903

Postad 18 August 2006 - 19:57

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Nahaz
www.datorhandel.com
MCUBED HFX CLASSIC CHASSIS BLACKSILVER EXCL PSU 1 3 100:- 3 100:-
MCUBED BORG HGC REV. 2 HEATPIPE COOLER FOR VGA CA... 1 645:- 645:-
MCUBED BORG HBCHGC HEATPIPE COOLER FOR NORTHBRIDG... 1 498:- 498:-
MCUBED BORG HPC HEATPIPE PROCESSOR COOLER SOCKET ... 1 798:- 798:-
MCUBED SILVERSTONE NIGHTJAR PASSIVE PSU 300W 1 1 259:- 1 259:-
MCUBED IMON VFD DISPLAY + IR RECIEVER + REMOTE CO... 1 859:- 859:-
MCUBED VERTICAL SILENCE HDD CASE 1 500:- 500:-

Totalt (exkl frakt) 7 659:-

http://www.mcubed-store.com/ ända fördelen var monterad VFD och PSU
Vertical Silence - HDD Cooler
Borg HGC - Heatpipe GPU Cooler
Borg HBC - Heatpipe Bridge Cooler
HFX® classic bundle - black/silver

The HFX® classic bundle includes a HFX classic heatsink case, iMON VFD, fanless power supply and a heatpipe processor cooler. The VFD and the power supply is already assembled in the case. The power supply is attached to the heatsink with thermal grease.

The following items are included in this package:
HFX® classic heatsink case
Borg HPC classic
iMON VFD and remote control
ST30NF passive PSU

801,00EUR 7 506,65 SEK Forex
---------------------------------------------
http://www.net-kompagniet.dk 6 655,78 sek utan HD kylaren.
---------------------------------------------
http://www.tvpc.se/b...products_id=207
Alla tillbehör till Minin, 9995:- sek

Det är de sista 2-3 tusen som avskräcker <_<

MVH NBorve

Redigerat av nborve, 19 August 2006 - 10:52.

Postad 18 August 2006 - 21:11

nborve
  • nborve
  • Forumräv

• 964 inlägg
  • 0
Varför är aggregatet bara på 160w minin?
Borde väl vara för att man inte skall sätta in för krävande komponenter som inte lådan kan kyla?

Den e snygg och hade passat bra om man kunde få in lite kraft i låddan också <_<

Postad 29 September 2006 - 23:32

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Man får nog börja tänka om ganska rejält med hela strömförsörjningsbiten. De flesta är ju fast i det gamla Pentium-träsket och det vore synd och skam att stoppa in ett sådant ineffektivt hungrigt monster som formligen gödslar med värme.

Baserar man istället HFX mini chassit på ABIT's IL-90MV moderkort och Core 2 Duo strömsnål och kall processor så är 160W mer än tillräckligt. Man behöver inte separat grafik- eller ljudkort i och med HDMI-lösningen ombord.

Är själv superintresserad att bygga en hel-cool (bokstavligen) HFX mini med lagom prestanda att bli kompis med hembion. Överväger IL-90MV med en 2,4GHz Core 2 Duo och Borg kylning.

Mvh,
Marcus

Postad 02 October 2006 - 08:48

joniS
  • joniS
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0

Överväger IL-90MV med en 2,4GHz Core 2 Duo och Borg kylning.

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar IL-90MV med Core 2 Duo? trodde den bara funkade med Intel Core Duo och Intel Core Solo..

Postad 02 October 2006 - 12:30

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar IL-90MV med Core 2 Duo? trodde den bara funkade med Intel Core Duo och Intel Core Solo..

<{POST_SNAPBACK}>

Byggde (äntligen) testburk med det moderkortet och en T7200 nu i helgen. Satte i en T7200 som är Core 2 Duo med 478-socket. Blir ju nästan inte ens ljummen under stresstest :ph34r:

Postad 03 October 2006 - 20:55

Unregistered70b34717
  • Unregistered70b34717
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Byggde (äntligen) testburk med det moderkortet och en T7200 nu i helgen. Satte i en T7200 som är Core 2 Duo med 478-socket. Blir ju nästan inte ens ljummen under stresstest :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kom gärna med ett omdöme om de prylarna (IL-90MV/T7200)!!

Postad 04 October 2006 - 13:18

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Postad bild

IL-90MV hanterar både Core Duo och Core 2 Duo så det är klart ett av de bästa alternativen just nu inte minst med hänsyn till HDMI och övriga fördelar. Det är socket T (479) som gäller så kör man en mobil processor med minimal värmeutveckling och hög prestanda har man ett HTPC monster som kan köras helt TYST. En vass dator som låter är aldrig en HTPC, det är en speldator. Man får skilja på detta.

För info är T7200 en 2.0GHz 2-kärnig processor (kallad Merom hos Intel), klart lämplig för hfx mini tillsammans med Abit IL-90MW. Processorn kostar från 2625kr vad jag sett, moderkortet IL-90MV från 1488kr. Verkar som återförsäljarna knappt har en krona påslag på dessa priser. Service och support därefter?

Mvh,
/Marcus

Postad 05 October 2006 - 21:37

Unregistered70b34717
  • Unregistered70b34717
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Är inte den inbyggda grafiken (Intel GMA 950) i sämsta laget? (Det går ju inte att installera annat grafikkort på detta kortet).
Fast man kan ju alltid koppla in sin ordinarie (spel-)dator tillfälligt om man vill spela på stor bild.
Hur är det med drivrutiner map på "tweakning" för att få pixelmappat o. dyl.?

Postad 06 October 2006 - 05:44

Bonzichrille
  • Bonzichrille
  • Forumräv

• 825 inlägg
  • 0
fnav tar upp en viktig poäng, det inbyggda grafikkortet från intel har för dålig deinterlacing för att jag ska vara nöjd. Både ATI och NVIDIA har jobbat hårt de senaste åren med sina deinterlacing förbättringar men det är först nu som intel börjar haja galoppen(viiv inititivet har gått åt skogen, kan ju ha att göra med att alla viiv datorer har gma950 och dvd:er ser ut som crap!).

Anandtech rapporterade från IDF att intel jobbat hårt med detta i deras kommande gma960. Huruvida deinterlacing av hd-material förbättrats sades ingeting om men man kan ju alltid hoppas.

Nvidia har ju ett intressant alternativ i deras integrerade moderkorts lösning nforce 430+6150. Här får man hela arsenalen av purevideo deinteracing vid sd-material men tappar tyvärr viktiga funtioner för hd. I dagsläget måste man minst köpa ett 7600gt för att få hela purevideo funktionaliteten. Således blir det inte ett hfx mini bygge förrän följande kriterium uppnås:

-Nvidia(eller ati) släpper intergrerat moderkort med optisk spdif.
-dvi eller hdmi utgång med hdcp (rom chippet ska vara med!!! arrrggh)
-All funktionalitet i purevideo(dvs inom den produkt generationen), både för sd och hd.
-h264 och vc-1 decodning på grafikkortet enda upp till 1080p
-fläktlöst.

Postad 06 October 2006 - 13:27

weine
  • weine
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Varför är aggregatet bara på 160w minin?
Borde väl vara för att man inte skall sätta in för krävande komponenter som inte lådan kan kyla?

Den e snygg och hade passat bra om man kunde få in lite kraft i låddan också :(

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ett nytt aggregat nu som passar HFX Mini som är på 280W på mCubed hemsida.

EF26 external fanless 280W
The EF28 is an external fanless ATX power supply and recommended for the HFX mini. The ATX-Adapter will be mounted inside the case and the PSU will be placed outside like with a laptop. The EF28 is perfect for actual Dual Core processors from Intel and AMD.

/Fredrik

Postad 06 October 2006 - 22:47

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Har ni hittat några alternativa mATX moderkort till hfx mini som är bättre på just grafiksidan. Annars har ju IL-90MV en PCI-E kortplats som man med riser kan montera ett häftigare grafikkort på, t.ex. Gigabyte 7600GT med heatpipe (tar upp 1 kortplats/2 slottar) och dubbla DVI ut samt TV ut. Så skulle man kunna använda den andra PCI kortplatsen samt sista lediga slotten av de tot. 3 slottarna till ett ljudkort t.ex. ESI Juli@ med optisk TosLink mm. och ett kalasbra ljud.

Skall vi sätta ihop en köplista för en hfx mini Dream Machine? :P

/Marcus

Postad 07 October 2006 - 01:08

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Ja, gör gärna det. :P Jag är intresserad av en MFX - antingen en Classic eller en mini - och eftersom jag inte har så bra koll på komponenterna så skulle jag uppskatta att få en lista på vad man ska satsa på för att få en HFX mini Dream Machine. :rolleyes:

Se även mitt inlägg i den officiella mCubed/HFX-tråden - Vilket paket ska jag satsa på?

Postad 07 October 2006 - 07:47

Unregistered70b34717
  • Unregistered70b34717
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Problemet är ju bara att IL-90MV har en PCI-E x1-slot, funkar det att montera grafikkort i en sån?
Om man dessutom skall ha ett annat ljudkort så kan man ju lika gärna köpa enklast (billigast)möjliga moderkort som passar den processor man vill köra.

Postad 08 October 2006 - 19:16

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Vet inte ang. pci-e 1x hur det funkar med gfx kort, kan någon fördjupa?

Postad 08 October 2006 - 19:30

Unregistered70b34717
  • Unregistered70b34717
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Min uppfattning är att det inte finns grafikkort som passar i PCI-E x1 utan att det mer är till för annan kringutrustning typ modem o.dyl.
PCI-E x1 sloten är den lilla svarta till vänster om PCI-slotarna (vita):

Bild på IL-90mv

Postad 08 October 2006 - 23:49

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1119 inlägg
  • 0
Frågan är snarast hur bra är den integrerade gfx lösningen på IL-90MV vad beträffar videouppspelning? Syftet (för mig) är ju att kunna spela upp musik, film och TV i första hand - inte de senaste spelen. Vore spännande att testa, eller om Magnus Thomé kanske har svar på videoprestandan hos IL-90MV?

Alternativet är ju annars ett enklare mATX kort och separat 7600GT gfx kort och XFi eller Juli@ för ljudet. När dessa två platser (PCI + PCI Express x16) är upptagna är frågan om man får plats med en Floppy DTV också? Ett fläktlöst 7600GT tar nämligen upp 2 slottar på bakpanelen (pga heatpipe). Man måste därför kunna pussla ner digital-TV kortet löst i boxen annars får man köra extern FireDTV.

Grundkraven måste ändå vara att stödja Core 2 Duo processor och SATA/Raid lösningar för HDD.

/Marcus

Postad 07 March 2007 - 16:29

silvertintin
  • silvertintin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag har kollat på HFX Mini då den är snygg, tyst och skulle passa in i TV-bänken! Jag har kollat runt lite på forumet, men inte hittat så enormt mycket info.

Paketlösningen, "bundle" verkar vara ett smidigt köp, men där ingår endast 165W PSU. Jag hade funderat på att stoppa i en Intel Core 2 duo T7200, extra grafikkort (ex passivt GeForce 7600GT) samt FloppyDTV. 2 GB internminne. Kommer 165W att räcka? -Någon som har kombinationen?

Är det en kombination som räcker för att spela upp HD-material (1080p)? Jag hade kollat på E6600 tidigare, men för detta chassi behövs nog en processor med lägre effekt.

Jag hade kikat lite på Abit IL-90MV, men det har ju ingen PCIe 16x, så där brast det. Andra MB-förslag som passar i HFX mini? Hade tänkt ett mATX-kort. Gärna optiskt ljud ut.

Undrar också om Borg HPC. Det finns olika här. Är osäker på vilken socket T7200 hör till? S479 står det överallt, men även S478? Det verkar finnas ett par olika paket beroende på socket, dvs olika storlek på HPC:n.

Edit: Hade tänkt lägga in Vista Premium 32bit också.

Mvh
Mathias

Redigerat av silvertintin, 07 March 2007 - 20:40.

Postad 08 March 2007 - 11:56

Sallex
  • Sallex
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Hej

Jag har kollat på HFX Mini då den är snygg, tyst och skulle passa in i TV-bänken! Jag har kollat runt lite på forumet, men inte hittat så enormt mycket info.

Paketlösningen, "bundle" verkar vara ett smidigt köp, men där ingår endast 165W PSU. Jag hade funderat på att stoppa i en Intel Core 2 duo T7200, extra grafikkort (ex passivt GeForce 7600GT) samt FloppyDTV. 2 GB internminne. Kommer 165W att räcka? -Någon som har kombinationen?

Är det en kombination som räcker för att spela upp HD-material (1080p)? Jag hade kollat på E6600 tidigare, men för detta chassi behövs nog en processor med lägre effekt.

Jag hade kikat lite på Abit IL-90MV, men det har ju ingen PCIe 16x, så där brast det. Andra MB-förslag som passar i HFX mini? Hade tänkt ett mATX-kort. Gärna optiskt ljud ut.

Undrar också om Borg HPC. Det finns olika här. Är osäker på vilken socket T7200 hör till? S479 står det överallt, men även S478? Det verkar finnas ett par olika paket beroende på socket, dvs olika storlek på HPC:n.

Edit: Hade tänkt lägga in Vista Premium 32bit också.

Mvh
Mathias

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker även bilden är superb, förstår inte de som klagar på dålig deinterlacing etc. Tror många stirrar sig för blinda på tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. :)

Postad 08 March 2007 - 13:38

silvertintin
  • silvertintin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker även bilden är superb, förstår inte de som klagar på dålig deinterlacing etc. Tror många stirrar sig för blinda på tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja klart den ska vara det :(

Jag har kollat lite på MB för S479.
...som dock inte har PCIe 16x.

...som jag dock är osäker på om det passar för core 2 duo?

...som jag dock inte sett om den har optisk ljud ut?

Jag har kikat lite på Tystpc.nu för lite härliga byggbilder, men jag vet inte hur dessa MB, eller andra, skulle passa in med strömförsörjning etc, kablage.

Vad gäller för minnestypen - passar "vanliga" minnen, eller är de för höga? Måste man ha SO-DIMM? Jag vet inte om SO-DIMM är något man kan bara kan välja till MB pss som minnesstorlek, dvs om de passar?

Mvh
Mathias

Postad 08 March 2007 - 20:30

silvertintin
  • silvertintin
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej

Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker även bilden är superb, förstår inte de som klagar på dålig deinterlacing etc. Tror många stirrar sig för blinda på tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu börjat fundera på hur det egentligen skulle få plats ett grafikkort i maskinen. Det skulle ju innnebära att man inte får rum med så mycket mer. Om man då vill ha plats för tex 2 FloppyDVB i framtiden så är ju det förmodligen kört. Om inte i platsbrist så förmodligen i värme. Men klarar tex IL-90MW av Vista? Är jag fel ute?

Undrar vilket moderkort som har de "bästa" grafikkretsarna? Undrar också hur man löser det med firewireportar då 2 st FloppyDVB kräver 2 portar, men det normala verkar vara 1 integrerad på moderkortet. Måste man sätta i ett extra kort då, eller går det att koppla ihop "internt"?

Mvh
Mathias

Postad 08 March 2007 - 20:49

PCB Support
  • PCB Support
  • Jobbar hos PCB Distribution AB

• 34 inlägg
  • 0

Hej

Jag har HFX-mini, core 2 duo 1,66ghz, abit IL-90MW och det funkar klockrent att spela upp 1080p. Tycker även bilden är superb, förstår inte de som klagar på dålig deinterlacing etc. Tror många stirrar sig för blinda på tekniken. Polarn har ett riktigt kraftpaket till htpc med nvidiakort etc. Ser absolut ingen skillnad alls i bildkvalitet. En htpc ska vara liten, snygg och helt ljudlös precis som hfx-mini. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu börjat fundera på hur det egentligen skulle få plats ett grafikkort i maskinen. Det skulle ju innnebära att man inte får rum med så mycket mer. Om man då vill ha plats för tex 2 FloppyDVB i framtiden så är ju det förmodligen kört. Om inte i platsbrist så förmodligen i värme. Men klarar tex IL-90MW av Vista? Är jag fel ute?

Undrar vilket moderkort som har de "bästa" grafikkretsarna? Undrar också hur man löser det med firewireportar då 2 st FloppyDVB kräver 2 portar, men det normala verkar vara 1 integrerad på moderkortet. Måste man sätta i ett extra kort då, eller går det att koppla ihop "internt"?

Mvh
Mathias

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns oftast en "pinheader" på moderkort till en firewireport, där får du sätta i en kabel från pinheader till hane eller hona Firewire, sedan får du dra ut en kabel bakpå och ansluta på firewireporten på baksidan

Apropå moderkort så finns det en ny krets från AMD/ATI 690G(ATI Radeon™ X1250 ) som verkar intressant.

Vet att MSI, Abit och Biostar med flera har moderkort med denna kretsen(dock utan firewire på en del

Dessa använder dock vanlig 775 Core2Duo, men om man kan skippa grafikkort så funkar det ju värmemässigt i minin

Redigerat av PCB Support, 08 March 2007 - 20:53.

Postad 13 May 2007 - 15:28

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag bygger just nu en HFX mini (bundle)
core2 duo e6420, 4 gig minne, 1.5 TB disk, floppy-dtv samt ett 8800GTS kort.

Såg inte att det var så jäkla liten nätdel när jag köpte dock :P
Suck... hur gör man med detta?

Postad 14 May 2007 - 07:43

PCB Support
  • PCB Support

• 34 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

**Edit (stavningskontroll)

Tror du har lite för många "watt" i din mini, du kommer troligen att få värmeproblem

Det finns en 280 Watts nätdel (kostar ju en slant)

Fördelen med att köpa mini i lösa delar är att man kan t.ex välja det andra nätagget

Fast du kan ju försöka sälja 165W till nån som skall bygga en mini i lösa delar

Redigerat av PCB Support, 14 May 2007 - 07:46.

Postad 14 May 2007 - 08:19

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

**Edit (stavningskontroll)

Tror du har lite för många "watt" i din mini, du kommer troligen att få värmeproblem

Det finns en 280 Watts nätdel (kostar ju en slant)

Fördelen med att köpa mini i lösa delar är att man kan t.ex välja det andra nätagget

Fast du kan ju försöka sälja 165W till nån som skall bygga en mini i lösa delar

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jag lämnar tillbaka och tar classic-lådan istället.

Postad 14 May 2007 - 09:09

PCB Support
  • PCB Support

• 34 inlägg
  • 0
Om du kan det så gör det.

Då är det helt plötsligt inga prooblem med värme eller watt (300w silverstone)

Postad 14 May 2007 - 17:01

Unregisteredae7e2fa8
  • Unregisteredae7e2fa8
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Lämna tillbaka idag och det blev ny låda, modekort och mer minne.
Körde på HD160xt från Silverstone istället. Såg ball ut

Postad 14 May 2007 - 20:56

PCB Support
  • PCB Support

• 34 inlägg
  • 0

Lämna tillbaka idag och det blev ny låda, modekort och mer minne.
Körde på HD160xt från Silverstone istället. Såg ball ut

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar Zalman väl?
Inte Silverstone.

Det är ett fint chassi, men inte fläktlöst

Postad 22 May 2007 - 13:40

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
--->Magnus:

OK, trots att den är avsedd för heatpipeskylning ser den ut att vara rätt väl ventilerad. Om man nu vill ha den här lådan för designens skull, vad skulle hindra att man skippar alla heatpipegrejorna, installerar sitt befintliga moderkort med inbyggd 6150-grafik, (tyst)fläktkylning av processorn (65W AMD X2), osv? Om man dessutom kan tänka sig att strunta i VFD (jag har en liten VGA-pekskärm redan) skulle det räcka med att köpa chassit, nätdelen, risers så att man kan installera TV-kort och eventuell SPDIF-header samt monteringsdetaljerna för hårddisk och i värsta fall DVD-kitet om man nu inte kan installer en befintlig slot-in-DVD (vilket jag har).

Kan man göra så?

/P-O

Postad 22 May 2007 - 22:56

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1064 inlägg
  • 0

--->Magnus:

OK, trots att den är avsedd för heatpipeskylning ser den ut att vara rätt väl ventilerad. Om man nu vill ha den här lådan för designens skull, vad skulle hindra att man skippar alla heatpipegrejorna, installerar sitt befintliga moderkort med inbyggd 6150-grafik, (tyst)fläktkylning av processorn (65W AMD X2), osv? Om man dessutom kan tänka sig att strunta i VFD (jag har en liten VGA-pekskärm redan) skulle det räcka med att köpa chassit, nätdelen, risers så att man kan installera TV-kort och eventuell SPDIF-header samt monteringsdetaljerna för hårddisk och i värsta fall DVD-kitet om man nu inte kan installer en befintlig slot-in-DVD (vilket jag har).

Kan man göra så?

/P-O

<{POST_SNAPBACK}>

Classic är helt förberedd för exakt det du vill. Den har t.o.m plats för nätagg med 12 cm fläkt undertill :rolleyes:

Jag ser inga problem i att göra samma sak i en Mini MEN då bör du inte sätta i något passivt kylt grafikkort i utan heatpipes till de yttre flänsarna eftersom du måste få ut värmen från grafikkortet. Onboard graphics = inga problem.

DVDn är en vanlig slotin i grunden men sitter i en specialtillverkad gummiinslutning med tunna kopparplåtar som leder ut dess värme. Kan bli pilligt att montera en egen slotin själv, men med en bunt mekande så går väl allt :D

VFDn kan du ju hoppa över men varför inte iaf montera heatpipes till cpun? Det är ju det enda du behöver för att köra helt fläktlöst om du kör on board graphics.

Postad 27 May 2007 - 18:23

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
OK, tack för det. Jag har nog övertygat mig själv om att skaffa ett HFX Mini, jag funderar på att köpa hela paketet. Men varför finns det ingen "bundle" till Mini Metal? Om man vill ha Metal-versionen blir det alltså att köpa alla delarna separat.

Jag vill nog gärna ha USB-portar på framsidan och då lär det vara Metal som gäller. Eller hur? Följer det med någon "bracket" för USB-portar med vanliga Mini?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.