Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

sep06. DLP eller LCD. Har läget ändrats?

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 September 2006 - 19:57

Unregisterede35da774
  • Unregisterede35da774
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
För ett och ett halvt år sen köpte jag LCD projektor. I samma veva som DLP-tekniken kom som bäst med infocus X1 och X2 kändes det som.
Jag märkte dock av regnbågseffekten och visste inte huruvida jag skulle bli störd av den eller inte. Därför blev det för säkerhetsskull en LCD.
Men jag går lite i uppgraderingstankar nu.

Ni som har köpt LCD-projektor tidigare pga rädsla för regnbågseffekten; har ni tänkt om och uppgraderat till DLP därför att ni märkte att ni inte tyckte regnbågarna var så jobbiga efter att ha tittat på fler projektorer?

Tycker ni att DLP-tekniken i detta avseende har förbättrats?

Tackar så hemskt mycket för svar.
MVH
/J

Postad 08 September 2006 - 22:06

Unregisteredd3e6445d
  • Unregisteredd3e6445d
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag är helt övertygad om att det blivit bättre. Nuförtiden har väl nästan alla DLP projektorer minst 4X färghjul så jag tror det är väldigt få som ens märker av någon regnbågseffekt.
Och eftersom DLP tekniken är så överlägsen rent bildmässigt tycker jag verkar det verkar väldigt dumt att för säkerhetsskull köpa en LCD. Då är det väl bättre att kolla om det går att få öppet köp på projektorn om det verkligen inte skulle fungera med en DLP projektor?

Postad 09 September 2006 - 09:24

Unregisteredaa36c725
  • Unregisteredaa36c725
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag köpte min projje i april -06. Efter mycket testande valde jag bort DLP just pga RBE, inte för att jag såg överdrivet mycket men det fanns där och enligt uppgifter jag fick blir det värre med tiden, dvs man ser inte mindre ju mer man tittar. Det kändes inte värt risken att sumpa 25k på en projektor man blir illamående av att titta på. Bilden var dock klart bättre än på den LCD jag köpte, men vad gör man, skulle behöva låna hem en DLP för att våga köpa den.

Postad 09 September 2006 - 10:35

Truman
  • Truman
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag är just nu på gång att byta projektor från min pana AE500 och har sneglat åt DLP nu när 720 projjarna gått ner så mycket i pris.
Men efter att jag var på Arken mässan igår så går DLP bort. Det var rainbow heaven överallt förutom 3 chipparen från Sim2. Eventullt skulle jag kunna leva med Sharp Z2000 eller Z3000 som har 5x spinn som jag sett tidigare. På dessa ser jag väldigt lite regnbågar. 4x spinn är inte tillräckligt för mig, och polaren upplevde samma sak.
Kollade en hel del på Samsung H710AE och den hade en fantastisk bild men vad hjälper det när man ser RBE hela tiden.
Nej, det blir ännu en omgång LCD för mig. Lyckligtvis visade sig den nya Epson TW700 vara fenomenal. Det blir nog en sån för mig...

/J

Postad 09 September 2006 - 12:16

Hussehusse
  • Hussehusse
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har haft en 5 år gammal infocus dlp-projektor. Den har tyvärr gått sönder nu så jag måste köpa en ny. Jag eller nån annan som tittat på film med den har aldrig någonsin sett någon form av rengbågseffekt.

Postad 09 September 2006 - 12:55

Unregisterede35da774
  • Unregisterede35da774
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jaha, tack för bra ärliga svar. Blev lite klokare kanske. :P
Ska spana på de senaste med 4X och kanske TW700.

Postad 09 September 2006 - 13:00

Unregisterede35da774
  • Unregisterede35da774
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jag är helt övertygad om att det blivit bättre. Nuförtiden har väl nästan alla DLP projektorer minst 4X färghjul så jag tror det är väldigt få som ens märker av någon regnbågseffekt.
Och eftersom DLP tekniken är så överlägsen rent bildmässigt tycker jag verkar det verkar väldigt dumt att för säkerhetsskull köpa en LCD. Då är det väl bättre att kolla om det går att få öppet köp på projektorn om det verkligen inte skulle fungera med en DLP projektor?

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter förnuftigt det du säger.
Öppet köp hade varit riktigt grymt ja. Men hur gör man med lampan då.

Postad 10 September 2006 - 18:55

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
ser också RGB :/

föressten om man har synfel påverkar det känsligheten för DLP-tekniken?

Postad 10 September 2006 - 20:26

Unregisteredae4b07cd
  • Unregisteredae4b07cd
  • Beroende

• 1374 inlägg
  • 0
Att tänka på.

Alla kan se RBE om man verkligen vill. Frågan är om man ser när man tittar på en film. Jag är överlag känslig (mamma var kvinna så jag är 50% kvinna) (förlåt alla som tar anstöt, inte ett könsmaktsinlägg, bara ett parodiskt kommenterande om mig själv som måhända är plumt och sexistiskt, det är söndag kväll och jag unnar mig den glädjen, ok?) och ser RBE när jag vill se, alltså frenetiskt flackande med blicken i vissa scener.
Ungefär var tredje film märker jag av det i någon sekvens oxå, that's it! Tycker oxå att man blir mer tolerant med tiden, som med allt annat här i världen. Kolla själv är väl det jag försöker säga!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.