Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2006 - 20:31

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Det började med en lyssningshelg på stan med min kompis som skulle köpa nya högtalare och slutade med hemlån för en hel helg.
Med all tid i världen laddade vi släden med skivor en efter en.. B)

Kring utrustning som användes vid denna prova lyssning av dessa två fina högtalare var följande:

HarmanKardon 630 - Försteg
Classic No.01B - Cd spelare
Classic No 8.0B - Slutsteg

Kablar

Audioquest Type 4 (Terminerade AQ) - Högtalarkabel.
Diamondback - Signalkablar

Vi börjar då med MA RS8.

Det första man lägger märke till med denna högtalare är hur högupplöst mellanregistret är, det spelar väldigt öppet och fint. Basen är torr och snabb, man saknar den djupa basen som går ändå ner i registret, men även om den inte går lika djupt ner som Dynaudio 82 gör så är det ändå en väldigt behaglig bas.

Basen skall ju kännas, men även basen som RS8 lämnar är som den skall vara, man skall även tänka på att de är 2 st 6.6 basar som högtalaren är bestyckad med vilket gör att den inte kan gå lika djupt som en högtalare med större element.

På det hela så tror jag allt att de flesta lär sig uppskatta denna underbara bas om man inte är en "loudness freak".

RS8 är en mycket trevlig högtalare som är en ganska så allround högtalare, den gillar den mesta musiken man matar till den.

Får nog lyfta hatten för RS8 för att den spelar hårdrock med en extrem fin dynamik och öppenhet med sitt fina mellanregister. Även pop och dans musik klarar den av med en stor tyngd och pondus, lätt att ryckas med i musiken när det körs hårdrock på denna högtalare. :blink:

Finischen på denna högtalare är extremt fin för att ligga i den prisklass som den gör anser jag, träet är välbehandlat och känns gedikert. Enda minus är baksidan med anslutningsterminalerna då det sitter en lackad silver plast "hållare" som terminalerna är fast skruvade på.
Där anser jag att de inte borde snålat utan satt rostfritt stål , som de gjort på loggan som är överst på högtalaren.

Min slutsats genom lyssning på denna högtalare är: Är man på jakt efter en varm öppen högtalare som är allround till den mesta musiken så bör man satsa på ett par RS8. Är inte särskillt tung driva och du behöver inte ett kärnkraftverk för att driva dem.

Nu är det dags Dynaudio Audience 82.

Vi kör igång lite lätt med Michael Jackson..
Man känner att det är en helt annan bestyckning på denna högtalare, den ger ett helt annan helhetsbild än vad RS8 gör. Basen är extremt djup och spelar med en stor kontroll och kraft om dynamiken.

Basen är inte lika rabb som på RS8 men den är inte sämre på något vis, utan den spelar bara på ett helt annat sätt, eller man kanske skall säga att man upplever den på ett anorlunda sätt.
Man behöver inte komplettera med en sub om man vill lyssna på ren 2 kanals musik med D82.

Mellanregistret är inte lika öppet som på RS8 men inte sämre på någotvis utan återigen är det ens egen smak som bestämmer.

Mellanregistret på D82 är öppet och fint och är mer homogent.

Att basen är snabb och distinkt är någon som bör noteras tycker jag personligen, skall även tillägga att det är mina egna högtalare och att de är väl inspelade.
Man bör dock tänka så att man har elektronik med kraft nog för att driva ett par Dynaudio om man funderar på dessa högtalare.

RS8 är en mer allround högtalare än vad D82 är och äter den mesta musiken men man får allt lyfta på hatten för D82 också. När man matar dem med rätt musik så är de kungen på tronen!

De spelar med kraft och en otroligt stor och fin dynamik.

Finischen är helt klart högre på D82! Man ser att ådrorna väldigt tydligt på asken och det är en helt annan känsla när man rör vid högtalaren.

Dock har inte RS8 dårlig finisch utan D82 är bara mer påkostade. Därav priset som också skiljer dessa två högtalare åt.

Enda minus för Dynaudio är att de är lite kräsna ibland på inspelningen på cd skivorna mer än vad RS8 är.

Annars är båda dessa två helt full mogna trevägshögtalare som jag varmt rekomenderar ut av eget tycke och upplevelse. :ph34r:

Min kompis föll för RS8 och köper dessa, men saknade den djupa basen som D82 gav men han skall komplettera med en snabb sub istället som ger han det ljud ideal som han vill ha.

Nedan följer lite bilder ifrån vår testhelg av dessa högtalare.

Detta är min personliga åsikt av dessa två högtalare. Är ju alltid bra att nämna. :)

Mvh NeoOne

Bifogad fil(er)

Postad 08 October 2006 - 21:51

Unregisteredc953a7c3
  • Unregisteredc953a7c3
  • Veteran

• 1515 inlägg
  • 0
Hmm skiljer 7000:- i priset till Audience 82 fördel. :blink: Du skulle kanske ha kollat på MA's gold serie för att hitta likvärdiga MA högtalare.

Postad 08 October 2006 - 21:55

chrille i sundsvall
  • chrille i sundsvall
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Testade ni olika placeringar i rummet. Ex olika avstånd från vägg eller olika avstånd mellan högtalarna osv

Postad 08 October 2006 - 22:25

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Vi testade olika avstånd i rummet såväl som avstånd ifrån väggen.
Dock upplevdes basen lite rappare ifrån RS8 när de kom lite närmare väggen.

Men D82 har basreflex porten fram så de var inte lika känsliga för hur långt ifrån väggen de stod.
Man bör flytta D82 lite ifrån väggen, tycker basen är lite mer distinkt då.

Vi var lite beränsade med plats i sidled så vi kunde inte flytta de allt för långt ifrån varandra då vi hade ett podium att ta hänsyn till. :)

Men vi för att svara på din fråga. B)

Vi provade olika placeringar.

De är sant att det skiljer lite i priset som du säger LsdBoy, men i detta fall var min kompis inte intresserad utav Gold serien.

Utan det var RS8 som han var intresserade av, det var därför det blev ett test mellan
Dynaudio Audience 82 och Monitor Audio RS8. :blink:

Postad 09 October 2006 - 19:48

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0

Hmm skiljer 7000:- i priset till Audience 82 fördel. :) Du skulle kanske ha kollat på MA's gold serie för att hitta likvärdiga MA högtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, så här är det. Grundmodellen i Audience serien är 72:an (13900:-). 82:an har exakt samma prestanda ljudmässigt som 72:an. Det som skiljer är ett exta mellanregister om jag förstått saken rätt medans det är två basar för att få ett större ljudtryck i stora rum över 35 kvadrat.

Dock är högtalaren gjord av exakt samma element och delningsfilter eftersom man VILL att en serie skall ha samma ljudkaraktäristik så att dom kan användas vid 5.1 ljud.

Så därför är visst jämförelsen relevant då A72 kostar ca 4500:- mer än grundmodellen i MA RS serien som ju lär vara RS6:an. så faktiskt kan jag tänka mig att RS8 är bättre än A82 och naturligtvis även bättre än A72.

Det är ovanstående resonemang som jag stödjer mig på när jag i tidigare trådar sagt att varken RS6 eller RS8 är speciellt relevant at jämföra med A72se som är en mycket bättre högtalare än 82:an. i normala lyssningsrum.

hoppas ni hajade ovanstående resonemang..

//

Mvh

Redigerat av Korn, 09 October 2006 - 19:50.

Postad 09 October 2006 - 20:22

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Jag tycker det är näst intill oförskämt att jämföra dessa två högtalare när det skiljer så mycket i pris. Om man är ute efter ett par högtalare så bestämmer man väl i förväg vilken prisklass man vill ligga på och tittar sedan ut alternativen och inte de olika märkenas modellnivåer, det låter ju absurt:)

Redigerat av Johan78, 09 October 2006 - 20:28.

Postad 09 October 2006 - 21:02

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
köp RS-8 och lägg mellanskillnaden på separata slutsteg eller en snabb sub istället för dynaudio :)

Postad 09 October 2006 - 22:41

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Allt bottnar i vad man tycker låter bra.
Tycker man att Dynaudio låter bättre så gör man eller tvärt om.
Oavsett pris.
Högtalare är väldigt personligt vad man tycker låter bra.

Jag lider tyvärr av att om jag hör något som är bra och bestämmer mig för att kompromisa för att spara pengar så kommer jag aldrig bli helt nöjd då jag vet att om jag sparat lite till så kunde det bli bättre.Det finns alltid där i bakhuvudet.

NeoOne gjorde en bra recension av vad han upplevde för skillnad på dessa högtalare. ;)
Mot andra som bara postar ett inlägg och säger Köp RS-8 och sub med ingen motivering varför han tycker så. :)

Postad 10 October 2006 - 04:47

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Allt bottnar i vad man tycker låter bra.
Tycker man att Dynaudio låter bättre så gör man eller tvärt om.
Oavsett pris.
Högtalare är väldigt personligt vad man tycker låter bra.

Jag lider tyvärr av att om jag hör något som är bra och bestämmer mig för att kompromisa för att spara pengar så kommer jag aldrig bli helt nöjd då jag vet att om jag sparat lite till så kunde det bli bättre.Det finns alltid där i bakhuvudet.

NeoOne gjorde en bra recension av vad han upplevde för skillnad på dessa högtalare. :D
Mot andra som bara postar ett inlägg och säger Köp RS-8 och sub med ingen motivering varför han tycker så. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

han skriver ju själv att kompisen funderar på sub-tillägg :)

Postad 10 October 2006 - 11:33

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jo visst..
Men vad är din motivering till den uppfattningen.
Utveckla gärna varför du tycker så.

Postad 10 October 2006 - 13:45

aeqvist
  • aeqvist
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Jag har Nyss köpt Rs8 och jag tycker dom låter ljudmässigt väldigt trovärdigt och naturligt dock saknas "disco" dunket men vill man ha disco dunk så köper man inte rs8 B) Skruvar man på så känns basen men en 10-12" bas flyttar ju mer luft så allt är ju relativt men jag är mkt nöjd med Rs8:an iaf :rolleyes:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.