Jag har nu äntligen mätt ut alla hål som skall borras för väggfästet till TVn. Men nu är jag lite orolig över hur djupa hålen måste vara för de stora skruvarna som skall användas. Hur djup brukar en betongvägg vara? Man vill ju inte komma in till grannan liksom 8cm är skruvarna iaf, men dom känns så mycket längre än vad dom är.
Jag bor på övervåningen i ett 2 våningshus. Så jag tänkte att det kanske inte är lika tjocka väggar som i ett höghus som måste tåla så mycket mer.
Vill bara vara på den säkra sidan då jag verkligen hatar att borra!
Skönt att veta! Den borren jag har är faktiskt just en sådan monsterborrmaskin som är inköpt från Rusta. Så själva utrustningen är det inget fel på. Blir bara nervös när jag ska använda den av någon anledning
Men men, jag skall testa imorn vid en vettig tid iaf, så får vi se hur det går. Tack för svaret!
Är det betong så är det inte stor mening att ha en skruv som är mycket längre än pluggen. Normal plugg ligger sällan över 4-6cm. Det är svårt att gjuta en betongvägg som är så tunn att du kommer igenom den om du borrar 6-8cm.
Jahapp, nu har man borrat alla hål, typ. Problemet är nu bara det att jag inte kommer längre in än 3cm i två av hålen. Dom är ca 40cm precis under varann, så kan jag ha stött på någon sorts stålförstärkning i väggen som går rakt ner från tak till golv? Eller vad är det frågan om egentligen? De två andra hålen har blivit perfekta, och dom är bara 3-4 cm till höger om de andra hålen. Jag vet inte om jag vågar hänga upp min tv på ett fäste som sitter fast med endast 2 hela skruvar och 2 halva (Knappt).
det är armeringsjärn, prova med ett vanligt stålborr att komma igenom om du har såna hemma, eller om du borrar nya hål i fästet så du kan borra bredvid armeringen i väggen.
det är armeringsjärn, prova med ett vanligt stålborr att komma igenom om du har såna hemma, eller om du borrar nya hål i fästet så du kan borra bredvid armeringen i väggen.
Precis vad jag tänkte. En stålborr var en bra ide=D Jag har tyvärr inga sådana i den storlek som krävs, men då blir det till att köpa det imorgon då.
Att modifiera fästet känns mer som en sista utväg, men det kan iof vara värt att klura på redan nu, man vet ju aldrig.
Men hur borrar man bäst i järn? Det känns som att det blir lättare att börja med en smal borr, och sedan köra med den stora, just för att komma igenom lättare.
Om du vinklar maskinen så kommer du brevid järnet och kan då borra tillräckligt djupt. Om det inte går så prova att fortsätta borra i järnet, har du ett bra borr så kommer du rätt snabbt igenom.
Tack för hjälpen allihop. Jag hittade en borr som funkade i metall och kämpade i nån timme till. Tillslut så fick jag upp fästet, och det sitter nu som sten och spikrakt. Vilken lättnad.
Jag hade lånat ut mitt "långpass" till en polare. då jag behövde det var han bortrest. Köppte därför ett på Rusta. en aning skillnad .... riktigt dålig precition. Toleranser på närmare centimetern på 1,5-2 meter längd.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".