Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony blockerar Europaimport av PlayStation 3-konsoler

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 oktober 2006 - 15:57

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Som vi tidigare har rapporterat så blir Europa utan PlayStation 3-konsoler i november när Nordamerika och Japan får sin tilldelning. Sony meddelar nu också att man kommer att göra allt som står i deras makt för att förhindra gråimport till Europa.

Enligt BBC så skapade en brittisk domare förra veckan ett prejudikat när det beslutades att företaget Lik-Sang inte fick sälja den japanska versionen av Sony PlayStation Portable (PSP) i Europa.

"The law is clear, and grey importing PS2, PSP or PS3 into the EU, without the express permission of SCEE is illegal. Therefore, we will utilise the full scope of the law to put a stop to any retailers who chose to do this", berättade en talesman för Sony Computer Entertainment Europe (SCEE) för BBC.

Sony hävdar att det ytterst är en säkerhetsfråga och att man gör detta för att skydda EU-invånarna från att få tag i konsoler som inte uppfyller de strikta säkerhetsregler som råder inom EU och Storbrittanien. Enligt Sony kommer det även att vara problem att spela europasåld mjukvara avsedd för PS1 och PS2 samt omöjligt  att spela europeiska blu-ray- och dvd-skivor. Eventuella garantier kommer inte att gälla.

Källa

Uppdatering

Den dom mot företaget Lik-Sang som nämns ovan har resulterat i följande meddelande från företaget:

Important Notice: Lik-Sang.com Out of Business due to Multiple Sony Lawsuits

Tue Oct 24 2006 21:58:51 Hong Kong Time - Corporate Info

FOR IMMEDIATE RELEASE - OUT OF BUSINESS NOTICE

Hong Kong, October 24th of 2006 - Lik-Sang.com, the popular gaming retailer from Hong Kong, has today announced that it is forced to close down due to multiple legal actions brought against it by Sony Computer Entertainment Europe Limited and Sony Computer Entertainment Inc. Sony claimed that Lik-Sang infringed its trade marks, copyright and registered design rights by selling Sony PSP consoles from Asia to European customers, and have recently obtained a judgment in the High Court of London (England) rendering Lik-Sang's sales of PSP consoles unlawful.

As of today, Lik-Sang.com will not be in the position to accept any new orders and will cancel and refund all existing orders that have already been placed. Furthermore, Lik-Sang is working closely with banks and PayPal to refund any store credits held by the company, and the customer support department is taking care of any open transactions such as pending RMAs or repairs and shipping related matters. The staff of Lik-Sang will make sure that nobody will get hurt in the crossfire of this ordeal.

A Sony spokesperson declined to comment directly on the lawsuit against Lik-Sang, but recently went on to tell Gamesindustry.biz that "ultimately, we're trying to protect consumers from being sold hardware that does not conform to strict EU or UK consumer safety standards, due to voltage supply differences et cetera; is not - in PS3's case - backwards compatible with either PS1 or PS2 software; will not play European Blu-Ray movies or DVDs; and will not be covered by warranty".

Lik Sang strongly disagrees with Sony's opinion that their customers need this kind of protection and pointed out that PSP consoles shipped from Lik-Sang contained genuine Sony 100V-240V AC Adapters that carry CE and other safety marks and are compatible world wide. All PSP consoles were in conformity with all EU and UK consumer safety regulations.

Furthermore, Sony have failed to disclose to the London High Court that not only the world wide gaming community in more than 100 countries relied on Lik-Sang for their gaming needs, but also Sony Europe's very own top directors repeatedly got their Sony PSP hard or software imports in nicely packed Lik-Sang parcels with free Lik-Sang Mugs or Lik-Sang Badge Holders, starting just two days after Japan's official release, as early as 14th of December 2004 (more than nine months earlier than the legal action). The list of PSP related Sony Europe orders reads like the who's who of the videogames industry, and includes Ray Maguire (Managing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Alan Duncan (UK Marketing Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Chris Sorrell (Creative Director, Sony Computer Entertainment Europe Ltd), Rob Parkin (Development Director, Sony Computer Entertainment Europe Limited), just to name a few.

"Today is Sony Europe victory about PSP, tomorrow is Sony Europe’s ongoing pressure about PlayStation 3. With this precedent set, next week could already be the stage for complaints from Sony America about the same thing, or from other console manufacturers about other consoles to other regions, or even from any publisher about any specific software title to any country they don’t see fit. It’s the beginning of the end... of the World as we know it", stated Pascal Clarysse, formerly known as the Marketing Manager of Lik-Sang.com.

"Blame it on Sony. That's the latest dark spot in their shameful track record as gaming industry leader. The Empire finally 'won', few dominating retailers from the UK probably will rejoice the news, but everybody else in the gaming world lost something today."

Källa

Postad 24 oktober 2006 - 19:42

sortaz
  • sortaz
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Sony hävdar att det ytterst är en säkerhetsfråga och att man gör detta för att skydda EU-invånarna från att få tag i konsoler som inte uppfyller strikta europeiska och brittiska säkerhetsregler.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad menar de? Säljer de medvetet trasiga konsoller i Japan och Nordamerika? ;)

Postad 24 oktober 2006 - 20:21

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0

Sony hävdar att det ytterst är en säkerhetsfråga och att man gör detta för att skydda EU-invånarna från att få tag i konsoler som inte uppfyller strikta europeiska och brittiska säkerhetsregler.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men dem har annat elnät, så om man gör en "säker" konsol i USA kanske samma konsol (med bytt nätdel) börjar brinna i Europa.

I vilket fall som helst tycker jag det är riktigt dåligt att Europa alltid ska komma sist.

Postad 24 oktober 2006 - 21:15

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Sony bryr sig verkligen om sina kunder...

Postad 24 oktober 2006 - 21:44

Gäst_Fredrik_*
  • Gäst_Fredrik_*
  • 0
Alltså Sony är verkligen snälla som bryr sig så mycket om sina trogna fans att detta gör mig än mer motiverad att slänga upp pengar för en PS3 i mars med tanke på hur billig den kommer att bli samt att det inte varit några problem på vägen.

Glömde visst [CYNISM]-taggen...

Postad 24 oktober 2006 - 21:54

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
"Sony hävdar att det ytterst är en säkerhetsfråga och att man gör detta för att skydda EU-invånarna från att få tag i konsoler som inte uppfyller strikta europeiska och brittiska säkerhetsregler."

Haha... what a load of BS.. Undrar varför hotellet inte brann upp när jag laddade min japanköpta PSP i Shanghai när jag var där i somras ;) Eller här hemma i Svedala för den delen. Det är ju för f*n samma grejor de skeppar iväg, till och med laddarna bortsett från annan kontakttyp. Det vore kostnadsmässigt vansinne att inte bygga enheter som inte uppfyller alla krav på en gång eftersom det är extremt dyrt att hålla igång separata produktionslinjer för olika marknader. Synd att Sony inte bara kan erkänna att de inte klarar av att fylla behovet och är oroade för att få slut på enheter.

Postad 24 oktober 2006 - 22:20

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Europa ligger flera månader efter och blir troligen dyrare då det tar tid och kostar att få fram matchande första förbandslådor till varje enhet. Säkerheten först ;)

Postad 24 oktober 2006 - 22:42

sortaz
  • sortaz
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, men dem har annat elnät, så om man gör en "säker" konsol i USA kanske samma konsol (med bytt nätdel) börjar brinna i Europa.

I vilket fall som helst tycker jag det är riktigt dåligt att Europa alltid ska komma sist.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om jag riktigt kan hålla med om det resonemanget. Japans elnät ligger på 100V men det intressanta är att de använder 50Hz i östra japan medans västra använder 60Hz.

I USA använder de 110V a 60Hz, så att de måste redan anpassa den till båda de marknaderna, att få den att funka i 220V är ju bara en småsak.

Nu tror jag ju inte att det är nätdelen som ligger bakom problemet, skulle tro att det sitter samma nätagg i alla som klarar 100-220V a 50-60Hz vilket är vanligt idag. Problemet är att men har missbedömt allt från starten (HDMI 1.3, Blu-ray,...) och nu skylller man allt på nått säkerhetsfel. Men det kanske bara är jag som är cynisk...

---
Edit:
Förlåt om jag maler på, men jag blir bara så ###### less.

Redigerat av sortaz, 24 oktober 2006 - 22:44.

Postad 25 oktober 2006 - 00:39

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Att anpassa nätdelen är nog inte så svårt, jag tänkte mest på att man ska säkerhetstesta allt efter man anpassat adapter. Men det är nog bara en ursäkt som ni säger.

Postad 25 oktober 2006 - 00:57

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0

Sony bryr sig verkligen om sina kunder...

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte EU i alla sina år tjatat om marknadens fria handel... hur kan då en dummare göra följande :

Enligt BBC så skapade en brittisk domare förra veckan ett prejudikat när det beslutades att företaget Lik-Sang inte fick sälja den japanska versionen av Sony PlayStation Portable (PSP) i Europa.

Jag fattar inget (ironi)

Men visst, gräv eran grav Sony och skynda er att bli klara ed hålet för snart kanske eran tid är ute i oss konsumenters ögon.

Mvh (endast till er MinHembio/medlemmar)
Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 25 oktober 2006 - 00:58.

Postad 25 oktober 2006 - 02:42

Unregistered1079
  • Unregistered1079
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag kan inte annat än att hålla med om det som skrivs i denna tråd! Sony, vad håller ni på med???

En sak som jag blir lite fundersam om är hurvida de kommer ställa sig ifall man som privatperson tar mer sig en PS3:a hem sjölv i handbagaget ifrån japan. Vad jag vet så klassas inte PS3 som någon av de saker tullverket listar på sin hemsida som förbjudna saker att själv importera. Ok, gränsen för att ta in något skattefritt är 1700 kr, så det värsta som kan hända är ju att man kan få betala tull.

Eller misstar jag något? Gäller Sonys "förbud" även detta? Och i så fall HUR kan det göra det???

Postad 25 oktober 2006 - 07:51

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Det som en gång var ett självklart köp har numera förpassats till listan med inte fullt så troliga köp.... Vågen börjar mer och mer väga över till en Xbox 360 och så får man väl köpa en BluRay spelare separat istället..... :)

Postad 25 oktober 2006 - 08:43

Frostbitaren
  • Frostbitaren
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Jag kan inte annat än att hålla med om det som skrivs i denna tråd! Sony, vad håller ni på med???

En sak som jag blir lite fundersam om är hurvida de kommer ställa sig ifall man som privatperson tar mer sig en PS3:a hem sjölv i handbagaget ifrån japan. Vad jag vet så klassas inte PS3 som någon av de saker tullverket listar på sin hemsida som förbjudna saker att själv importera. Ok, gränsen för att ta in något skattefritt är 1700 kr, så det värsta som kan hända är ju att man kan få betala tull.

Eller misstar jag något? Gäller Sonys "förbud" även detta? Och i så fall HUR kan det göra det???

<{POST_SNAPBACK}>

Bra fråga! Privatimport till Sverige kan väl ändå inte vara förbjuden? Betalar man sin tull och moms så ska det väl inte vara några problem, eller? Engelska domstolar och Sony har väl inget inflytande över vår lagstiftning?

Postad 25 oktober 2006 - 09:26

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

Postad 25 oktober 2006 - 10:19

Adrian
  • Adrian
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Väldigt tråkigt att de tvingas lägga ner verksamheten. Jag köpte min Nintendo DS Lite från Lik-Sang långt innan den kom till Europa, snabb och bra service. Nintendo verkar inte alls vara på krigsstigen på samma sätt som Sony är. Det måste ju ändå vara en försvinnande liten del av den totala försäljningen som går genom sådana kanaler.

Postad 25 oktober 2006 - 11:08

Unregistered1079
  • Unregistered1079
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är fan tragiskt när ett stort företag som Sony gör på det här sättet! Nu ska jag fasen importera ännu mer PS3 än jag tänkt från början bara för att ######s!!!

Postad 25 oktober 2006 - 12:12

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har väldigt svårt att se att det skulle kunna vara ett problem så länge du tar med dig saker för eget bruk. Jag själv privatimporterade 2 Sony PSP:s när jag var i japan förra sommaren.

Är det någon som har koll på varför Sony agerar såhär? Vari ligger logiken att till varje pris förhindra kunder att ge dem pengar? Förvisso går ju Sony back på varje såld PSP och kommer göra det på varje såld PS3, och räknar med att få tillbaka det via spelförsäljning, men eftersom spel även på samma sätt direktimporteras samma vägar så är ju det ändå utan relevans..
Med tanke på att europa är en väldigt stor marknad för Sony så spelar Sony ett ganska farligt spel när de spottar sina kunder i ansiktet på det här sättet.

Postad 25 oktober 2006 - 19:50

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Visst är det skönt att få skriva av sig när man ser saker som är helt galet och gör en upprörd men det är viktigt att inte glömma göra er röst hörd direkt till Sony för chansen att dom läser i forumet är liten.

Maila dina sunpunkter direkt till: [email protected] eller ring på 08-585 450 00

Man kan undra varför dom erbjuder europa/världsgaranti på sina produkter om dom ej är säkra att använda i andra länder?

Redigerat av Prism, 25 oktober 2006 - 19:51.

Postad 25 oktober 2006 - 22:08

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Visst är det skönt att få skriva av sig när man ser saker som är helt galet och gör en upprörd men det är viktigt att inte glömma göra er röst hörd direkt till Sony för chansen att dom läser i forumet är liten.

Maila dina sunpunkter direkt till: [email protected] eller ring på 08-585 450 00

Man kan undra varför dom erbjuder europa/världsgaranti på sina produkter om dom ej är säkra att använda i andra länder?

<{POST_SNAPBACK}>

Bra initiativ.
Jag har precis mailat dem, jag hoppas fler följer efter.
För den som vill ha lite ammunition kan jag meddela att jag kollat på min japanköpta PSP-laddare och den har den europeiska CE-märkningen på sig.
Det är ju lite märkligt att en laddare enbart avsedd för den japanska marknaden har europeisk CE-märkning :blink:

Postad 26 oktober 2006 - 07:00

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

• 2 015 inlägg
  • 0

För den som vill ha lite ammunition kan jag meddela att jag kollat på min japanköpta PSP-laddare och den har den europeiska CE-märkningen på sig.
Det är ju lite märkligt att en laddare enbart avsedd för den japanska marknaden har europeisk CE-märkning :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Som vanligt är det väl bara BS att det skulle vara något speciellt med Europamarknaden som kräver ... mera tid eller något annat tjafs.

Man skulle kunna bli sur för mindre.

// Passerati

Postad 26 oktober 2006 - 10:27

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0
Till er som funderar vad som gäller för privatimport:

Privatimport är fullt lagligt. Se bara till att betala svensk moms och eventuell tull...

Däremot brukar Sonys produkter som säljs i Japan bara ha en garanti som gäller i Japan, vilket jag tycker är otroligt snålt!

Ifallet med PS3 kan det även att bli problem med regionskodning av BD-filmer, PS-spel och PS2-spel. Om man är optimiskt lagd kan man hoppas på att BD-filmer inte kommer att bli regionskodade och att PS3 senare kommer att kunna spela alla PS- och PS2-spel... Regionskodning är ett elände!

Postad 26 oktober 2006 - 11:37

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

• 477 inlägg
  • 0
Kan man inte få aftonbladet eller nån att ta upp detta istället, några få själar från minhembio som mailar Sony Sverige lär väl knappast märkas. De gör ju bort sig - gång på gång, jag blev rätt lack redan för fadäsen med kopieringsskyddet på den där musik-CD-skivan.

Synd, jag hade tänkt köpa en PS3 men nu har jag tänkt om.

Är det någon som har koll på varför Sony agerar såhär? Vari ligger logiken att till varje pris förhindra kunder att ge dem pengar?

Skälet till att vilja förhindra gråimport är väl ofta att man vill att de lokala aktörerna ska ha någon möjlighet att få tillbaka på sina investerade pengar. Det är sannolikt inte så skoj att lägga ner oerhörda summor på marknadsföring samtidigt som kunderna köper produkten utomlands. En fullt förståelig åtgärd.

I det här fallet finns ju inga lokala aktörer som kan sälja något. Dock tappar dom ju en framtida försäljning. Samtidigt är det, som du säger, en försvinnande liten andel av marknaden som vågar/vill beställa från utomlandet... nä, jag har svårt att sympatisera med Sony i det här fallet.

Postad 26 oktober 2006 - 13:17

Unregistered1079
  • Unregistered1079
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Till er som funderar vad som gäller för privatimport:

Privatimport är fullt lagligt. Se bara till att betala svensk moms och eventuell tull...

Däremot brukar Sonys produkter som säljs i Japan bara ha en garanti som gäller i Japan, vilket jag tycker är otroligt snålt!

Ifallet med PS3 kan det även att bli problem med regionskodning av BD-filmer, PS-spel och PS2-spel. Om man är optimiskt lagd kan man hoppas på att BD-filmer inte kommer att bli regionskodade och att PS3 senare kommer att kunna spela alla PS- och PS2-spel... Regionskodning är ett elände!

<{POST_SNAPBACK}>

Om man importerar själv och är ärlig och betalat tull och moms måste man se till att få en exportdeklaration. Utan den kommer du vara tvungen att betala tull och moms igen ifall du måste skicka maskinen på reparation i japan. Men med detta dokument slipper man tull och moms, på allting förutom eventuell reparationskostnad.

Importera mera!!!

Postad 27 oktober 2006 - 00:00

Rochard
  • Rochard
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Har framfört mina åsikter till Sony per e-post.

Postad 28 oktober 2006 - 23:53

ereg
  • ereg
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Sign on this:

http://www.petitiono...6/petition.html

Har själv köpt dansmattor och annat trevligt från dem, som inte går att hitta hemma, eller ens i europa. Alltid snabba leveranser.

Riktigt illa att dom måste lägga ner, undra om dom har fått stort skadestånd på sig, någon som vet något? Jag fattar det inte hur dumma får britterna vara!!! Domaren kan ju inte känna till mycket om e-handel iaf.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.