Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för parallellimport!

72 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 oktober 2006 - 19:02

[email protected]
  • 0
Jag köpte nyligen en Samsung r73 40 tums lcd tv. När jag nu haft den i drygt 1,5 vecka och äntligen fått tummen ur näven och fixat så att jag kan se digitaltv (Tv har inbyggd mottagare). Då märker jag att Digital TV Guiden i TV:n (EPG) visar fel tid. I mitt fall en diferans på 2 timmar. Först tänkte jag att jag bara missat att ställa in rätt språk och land. Men efter att ha kontrollerat allt så verkar det som om det är som det skall.

Jag tog kontakt med supporten på Samsung som svarade snabbt och bra (se längre ner för svaret). Men svaret var desto mindre roligt. Tydligen är detta ett vanligt fel på Samsung tv apparater som är paralell importerade, dom stödjer helt enkelt inte den Nordiska marknaden.

Nu retar detta mig kopiöst mycket, en tv kanske man har i 10 år. Skall jag reta mig på den felaktiga tiden så länge??

Jag tänker inte hänga ut bolaget som jag köpte av för jag skall ge dom en chans att kompensera mig, alternativt ta tillbaka tv:n.

Givetvis undrar jag om någon har samma problem? Kan man via service menyn i tv ändra detta? Om ja hur tar man sig in där?

Hjälp jag blir galen!!!!

EDIT glömde mailsvaret

Hej Magnus

Tack för ert email till Samsung Electronics Nordic.

Detta fel uppstår oftast om man har en TV som är parallellimporterad och därav inte anpassad till den nordiska marknaden.

För att få reda på detta så kan man kolla på modellkoden bak på TV'n. Om den är från Samsung Norden så skall det stå LE40R73BDX/XEE där XEE visar att den är från Samsung Norden.
Skulle det istället stå t.ex. XEC eller något annatän XEE så är den parallellimporterad och då finns det tyvärr inte mycket man kan göra för att lösa problemet.

Redigerat av [email protected], 25 oktober 2006 - 19:05.

Postad 25 oktober 2006 - 19:26

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Tror att på min Force box kan man ställa in sommar tid typ GMT + x.

Kolla om detta kanske finns på din TV ???

Postad 25 oktober 2006 - 19:36

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Det borde inte vara några problem med att åtgärda det där i någon meny eller servicemeny.

Samsung Nordic vill självklart inte hjälpa dig då den är paralellimporterad. Förstår heller inte varför man köper en sådan för att spara några hundringar och saka bort ett års garanti med mera, med tanke på att man tänker, som du säger, ha TVn i 10 år eller längre.

Postad 25 oktober 2006 - 20:02

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Det borde inte vara några problem med att åtgärda det där i någon meny eller servicemeny.

Samsung Nordic vill självklart inte hjälpa dig då den är paralellimporterad. Förstår heller inte varför man köper en sådan för att spara några hundringar och saka bort ett års garanti med mera, med tanke på att man tänker, som du säger, ha TVn i 10 år eller längre.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ändå tur att det finns parallellimport eftersom det håller ner priserna. Om märkesdistributörerna får ensamrätt så kan de lägga priserna högre utan konkurrens.

Självklart går problemet att fixa. Samsung försöker bara skrämma dig och alla andra från att köpa billigt.

Leta på nätet så hittar du säkert en instruktion om hur man kommer in i servicemenyn och ändrar.

Garantin spelar heller ingen roll eftersom säljaren är ansvarig för fel i produkten. Så länge det finns en svensk säljare så är det således ok.

Postad 25 oktober 2006 - 20:12

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0

Garantin spelar heller ingen roll eftersom säljaren är ansvarig för fel i produkten. Så länge det finns en svensk säljare så är det således ok.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det gör den. Du har 2 år om maskinen är intagen via Samsung och endast 1 år om den är paralellad.

Postad 25 oktober 2006 - 20:18

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det gör den. Du har 2 år om maskinen är intagen via Samsung och endast 1 år om den är paralellad.

<{POST_SNAPBACK}>

Ah, om en elektronikvara går sönder av någon annan anledning än att man tappar den i golvet eller spiller vatten på den (vilket garantin i alla fall inte täcker) så är det ett produkt/tillverkningsfel. Det ansvarar säljaren för.

Postad 26 oktober 2006 - 10:01

[email protected]
  • 0
Kan tillägga att jag köpte TV:n i en butik i stockholm. Det var ingen som berättade för mig att TV:n var paralellimporterad. När jag går till en affär i Sverige förutsätter jag att TV:n är anpassad för svenska marknaden. Detta gör mig också jävligt sur. Som ni såg av mailet från Samsung går det inte att enkelt se om TV:n är paralellimporterad eller inte, det är en del av modellkoden. Jag har alltså inte aktivt valt att köpa en paralellimporterad produkt.

Jag skall åka till affären i eftermiddag och försöka deala med dom. Jag återkommer om hur det gick.

Det går inte att enkelt ändra/justera guidens tid via någon meny i TV:n.

Är det ingen som vet hur man kommer in i service menyn eller vet hur man kan ändra detta.

Postad 26 oktober 2006 - 10:49

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Kan tillägga att jag köpte TV:n i en butik i stockholm.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad heter denna butik?

Redigerat av Unregistered33b3a508, 26 oktober 2006 - 10:51.

Postad 26 oktober 2006 - 18:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Jag skall åka till affären i eftermiddag och försöka deala med dom. Jag återkommer om hur det gick.

<{POST_SNAPBACK}>

Löste det sig?

Postad 27 oktober 2006 - 09:26

[email protected]
  • 0
Nä det löste inte sig, butiken var InWareHouse i stockholm. Och enligt mig betedde dom sig som idioter. Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag ägt tv:n i 1,5 vecka så erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltså för ett lägre pris än vad jag gav.

Jag kan inte rekomendera Inwarehouse, så ###### dåligt.

Jag skall göra ett försök med deras kundservice per telefon. Funkar inte detta bättre skall jag överväga Allmänna Reklamations nämnden.

Det är så ###### fult, på deras kvitton står det att man får lämna tillbaka varan om man har en obruten kartong. Hur FAN skall det gå till. Det innebär i praktiken att man lyfter hem en pryl på 35 kilo ställer den i hallen utan att packa upp den, sen kör man tillbaka den oöppnade lådan till butiken efter en vecka.

Ingen som vet hur man kommer in i servicemenyn. på R73 modellen??

Postad 27 oktober 2006 - 09:35

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Detta borde vara det minsta som inWarehouse skulle kunna göra för dig.

Postad 27 oktober 2006 - 11:30

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0
Det är bara att ligga på! Du kommer att få rätt enligt om du går vidare!

Postad 27 oktober 2006 - 11:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Nä det löste inte sig, butiken var InWareHouse i stockholm. Och enligt mig betedde dom sig som idioter. Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag ägt tv:n i 1,5 vecka så erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltså för ett lägre pris än vad jag gav.

Jag kan inte rekomendera Inwarehouse, så ###### dåligt.

Jag skall göra ett försök med deras kundservice per telefon. Funkar inte detta bättre skall jag överväga Allmänna Reklamations nämnden.

Det är så ###### fult, på deras kvitton står det att man får lämna tillbaka varan om man har en obruten kartong. Hur FAN skall det gå till. Det innebär i praktiken att man lyfter hem en pryl på 35 kilo ställer den i hallen utan att packa upp den, sen kör man tillbaka den oöppnade lådan till butiken efter en vecka.

<{POST_SNAPBACK}>

HUr mycket skulle du förlora om du säljer tillbaka TV:n?

Anledningen till att jag frågar är att det finns viss risk för att ARN inte skulle anse den felande tiden som ett betydande fel i varan om det inte påverkar funktionen på något sätt.

Därmed skulle det vara svårt att få något annat än avhjälpande eller kanske ett mindre prisavdrag.

Det bästa är enligt min mening att försöka lösa problemet med InWarehouse. Ring gärna och be att få tala med butikschefen, eller dennes chef för att få upp ärendet på nivå.

Du kan antyda dålig publicitet, t ex i media eller forum, snack om parallellimport och att du funderar på att gå till ARN. Fast gör det på ett smidigt sätt annars stänger du dörren.

Om du kan få till en bra förhandling löser du frågan på 5 minuter. ARN tar minst ett halvår och det är inte säkert att du får det beslut du vill ha.

Postad 27 oktober 2006 - 12:32

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Om inWarehouse öppet redovisar att deras apparater är gråimporterade, och att de därigenom kan erbjuda lägre priser, så är det ok. Då vet man vad man köper.
Men om de smyger med denna fakta, så skulle i alla fall jag utgå ifrån att produkten är importerad av den svenska agenten, anpassad för den svenska marknaden och omfattad av svenska garantier.

Det är skamligt att det skall finnas ett behov av att fråga om självklara saker. Inwarehouse är ju ingen källarbutik.

Postad 27 oktober 2006 - 13:36

JockeBlg
  • JockeBlg
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Taget från inWareHouse hemsida:
----------------------------
Jag har ångrat mitt köp
Ångerrätten skiljer sig hurvida du är företag eller privatperson. Vad som är gemensamt är att produkten skall vara i säljbart skick med oskadad förpackning. Den får heller ej vara specialbeställd eller konfigurerad för dig som kund.
Företagskunder
Retur får ske inom 10 dagar från leveransdagen under förutsättning att produkten återlämnas i oskadat och obrukat skick i obruten originalförpackning. Uppfyller inte returen ovanstående krav kan retur ändå beviljas mot prisavdrag. Kontakta Kundservice för detaljinformation.
Privatpersoner
Som privatperson har du en generell lagstiftad 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara som har skickats till dig. Läs mer om distans- och hemförsäljningslagen (2005:59)

Notera att en del produktgrupper är undantagna såsom abonnemang, bläckpatroner, media etc, fläktar, projektorlampor, underkläder/t-shirts, filmer, musik, dataprogram & spel samt datorer med förinstallerade operativsystem etc.

Varan skall returneras med originalförpackning och i väsentligen oförändrat skick. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.

-----------------------

Är det skillnad på distansköp och köp i butik, annars verkar de som om du kan returnera varan inom 14 dagar om den är i oförändrat skick...

Vad jag kan se så står det heller inget om parallellimport för denna modell utan att det verkar som att det är Samsung Sveriges garantier som gäller generellt för alla deras Samsung modeller...

/Jocke

Redigerat av JockeBlg, 27 oktober 2006 - 13:38.

Postad 27 oktober 2006 - 13:40

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Dom tyckte inte att detta var ett problem och efter som jag ägt tv:n i 1,5 vecka så erbjöd dom sig att köpa tillbaka tv som begagnad, alltså för ett lägre pris än vad jag gav.

<{POST_SNAPBACK}>

Hahaha...är dom sanna eller? vilka muppar.

Postad 27 oktober 2006 - 13:41

Likvid
  • Likvid
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Inwarehouse är ju ingen källarbutik.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det är en källarbutik om du varit och besökt dom.

Postad 27 oktober 2006 - 14:05

Phosphor
  • Phosphor
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0
Du kan ju kolla i service menyn om du hittar nånstans där du kan ställa om tiden/regionen.
Passa dig för att ändra för mycket dock, menyn är inte till för konsumenter egentligen

Du kommer åt den genom att trycka info, menu, mute och power i den ordningen inte hålla in utan bara tryck en gång på varje

Postad 27 oktober 2006 - 14:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Ring konsumentupplysningen i din kommun o berätta hur det ligger till. Han/Hon kommer säkert ställa sig på din sida. Ta namnet och ring till butiken och tala om att du talat med denne man/kvinna på konsumentupplysningen och återberätta samtalet.

Är den såld i Sverige gäller svensk garanti.

De har visserligen rätt att dra av för att du använt varan om du vill häva köpet, men då ska du ha pengar för alla utlägg du fått göra i form av bensin, förlorad arbetstid etc. Detta sa en konsumentupplysare till mig när jag hade problem.

Redigerat av Melmac, 27 oktober 2006 - 14:31.

Postad 27 oktober 2006 - 15:33

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Inwarehouse är ju ingen källarbutik.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo det är en källarbutik om du varit och besökt dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Å jag som trodde att inWarehouse var börsnoterat.

Postad 27 oktober 2006 - 19:11

[email protected]
  • 0
Jag provade tipset att komma in i service menyn men det funkar inte. Jag kommer inte in i någon service meny. Jag gjorde info menu mute power från fjärren. Skall jag göra på något annat sätt?

Jag tror inte jag har nämnt att i och med att jag köpt en paralell importerad tv så förlorar jag 0% pixel garantin (Samsung har ju även en annan pixel garanti som fortfarande gäller)

Jag förlorar även in home service garantin som gör att Samsung hämtar tv hemma hos mig fixar felet och installerar tillbaka den på plats.

Jag var tvungen att supa mig full igår för jag var så jvla förbannad. Nu har jag lugnat mig lite och på måndag kommer jag att försöka komma upp på chefs nivå per telefon och försöka få en lösning.

Som någon skrev så står det ingenstans att min tv är paralell importerad på siten eller i butik. Han jag pratade med i butik hävdade att tv fanns i butik så att jag kunde testa den innan jag köpte. Hur fan kan man testa en hel tv i butik innan man köper???? Helt sjukt.

Jag efterlyser fortfarande hur man kommer in i service menyn??

Postad 27 oktober 2006 - 19:19

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Jag var tvungen att supa mig full igår för jag var så jvla förbannad. Nu har jag lugnat mig lite och på måndag kommer jag att försöka komma upp på chefs nivå per telefon och försöka få en lösning.

Som någon skrev så står det ingenstans att min tv är paralell importerad på siten eller i butik. Han jag pratade med i butik hävdade att tv fanns i butik så att jag kunde testa den innan jag köpte. Hur fan kan man testa en hel tv i butik innan man köper???? Helt sjukt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det räknas som ett fel i varan om säljaren inte upplyser om saker som det är viktigt för köparen att känna till. Eftersom parallellimporten innebär sämre garanti än vad som vanligen gäller för Samsung så borde säljaren upplysa om det någon gång innan du betalar.

Således tycker jag att du ska ta en vända till med InWarehouse och reklamera TV:n såsom felaktig. Säg att du inte skulle ha köpt den om du hade känt till att garantin var sämre och att du vill ha pengarna tillbaka så att du kan köpa en svenskdistribuerad TV med komplett garanti och rätt tid.

InWarehouse förlorar förmodligen potentiella köpare med varje inlägg i denna tråd så det borde ligga i deras intresse att hjälpa dig.

/Chris

Redigerat av Unregistered1197, 27 oktober 2006 - 19:22.

Postad 27 oktober 2006 - 21:01

Phosphor
  • Phosphor
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Jag efterlyser fortfarande hur man kommer in i service menyn??

<{POST_SNAPBACK}>

Var den i standby läge? den ska alltså inte vara på när du gör det.
1: TV av
2: tryck knapparna en och en efter varandra i ordningen info, menu, mute och sist power

Tv'n ska då slås på och menyn ska vara framme.

Funkar på våra 32" Samsung på jobbet.

Postad 30 oktober 2006 - 19:08

[email protected]
  • 0
Nä jag kommer inte in i service menyn på den beskrivningen. - Tyvärr. Är det någon som vet om det finns något annat sätt?

Jag samlar just nu kraft för att ringa kundcenter per telefon. Jag är fortfarande förbannad sen förra vecka så om jag ringer nu kan jag nog inte sansa mig.

Jag återkommer om hur det hela går.

Postad 30 oktober 2006 - 23:04

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Antar att dina 14 ångerköpsdagar vid det här laget är förbrukade.Men om tid hade funnits hade jag istället åberopat ångerköpslagen utan att ange skäl och returnera varan.Men som du helt ändå riktigt var inne på:vilja behålla den och få hjälp att själv via servicemenyn åtgärda det.Kan knappast tänka mig att EPG är låst för GMT+1 men att den ställs in på fabrik för olika tidszoner men att den hårdvarumässigt ska kunna fungera över hela det europeiska DVB-T området.Det kan ju vara så illa att nåt Eprom måste flashas på serviceverkstad som säljaren vill undvika garantikostnader för.
Du anger inte åt vilket håll tidsavvikelsen är.Men mig veterligen har Island GMT men tillämpar inte sommartid så när vi har sommartid så blir diffen -2h och på vintern "endast" -1h.

EDIT/ Island har ännu inte DVB-T.Men västra Ryssland däremot ,GMT+3(som kuriosa).

Redigerat av Tomas T, 30 oktober 2006 - 23:20.

Postad 30 oktober 2006 - 23:22

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0
Eftersom det är "FEL" på TVn Klockan trasig så kan du lämna in den på reparation . Och om dom inte kan lösa felet så blir dom tvugna att byta ut TV eller att du får häva köpet . Det lättaste vore om inwarehouse tog tbx TVn & bad om ursäkt . Men nu när dom inte verkar vilja göra det så åk tbx med TVn dom & be dom laga/rätta till felet ge dom chansen att lösa det .

Postad 31 oktober 2006 - 06:28

Spritfest
  • Spritfest
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe :) Jag förstår PRECIS hur du kände

Postad 02 november 2006 - 11:13

robbin.olofsson
  • robbin.olofsson
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hur har det gått?

Förstår din frustration och besvikelse!

Är nyfiken på om handlaren vill lösa detta på ett smidigt sätt eller om du tvingas gå vidare...

//Robbin

Postad 02 november 2006 - 12:58

r_ecke
  • r_ecke
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hur har det gått?

Är nyfiken på om handlaren vill lösa detta på ett smidigt sätt eller om du tvingas gå vidare...

//Robbin

<{POST_SNAPBACK}>

är också intresserad hur det har gått.
Tycker också du ska stå på dig, säger man inget får man inget. Gör dig hörd =)

Till nästa ggn kan det vara bra att veta att om du köper något så har du alltid öppet köp och då får dom enligt lag inte ens ställa dig frågan varför du vill lämna tillbaka den. Detta förutsatt att varan är komplett och i orginalskick, Alltså så man itne har rivigt upp kartongen osv...
som sagt, bara säga att du vill lämna igen på öppet köp frågar dom varför säger du att de har dom itne med att göra. eller den trevligare versionen, du har ångrat dig.

Postad 02 november 2006 - 13:01

Grief
  • Grief
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Trodde det var allmänt känt att InWarehouse kör med parallellimport från Tyskland?

Vidare kan jag ju säga att KO i kommunerna ALLTID tycks hålla med kunden, oavsett vad som hänt i fallet. Inte alltid så lätt att få det de tycker genomfört dock...

Postad 02 november 2006 - 22:14

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Hur fan har det gått för dig ?? vi e nog många som vill veta och hoppas att det har löst sig för dig...om dom d######s så är det bara att köra en Pittbull bit dig fast å gnag så mycket du bara kan stå på dig grabben...

Postad 03 november 2006 - 08:23

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Intressant!

Det här är iofs. ett fel man skulle kunna leva med (åtminstone jag), men det är ju oerhört korkat av InWarehouse att inte snabbt och smidigt göra ett återköp, eller erbjuda dig en "felfri" vara. Gör man inte detta är man definitivt inte seriös ... (InWarehouse, alltså).

Det hade varit bättre om du köpt den via postorder(internet), då hade du kunnat packa ihop den och skicka tillbaka den med hänvisning till Distansköpslagen. Nu blir det ju genast lite klurigare eftersom du köpt den i butik.

Att reklamera TVn på grund av att den är parallellimporterad finns inget lagligt stöd för. Däremot kan du lämna in den för en garantireperation, EPG fungerar ju uppenbart inte som tänkt, InWarehouse är ju då tvungna att åtgärda detta inom rimlig tid, klarar de inte detta får de helt enkelt göra ett återköp. (Vad rimlig tid är , vet jag inte på stående fot, men jag tror det finns i KonsumentköpLagen).

Lycka Till!
/MM

Postad 03 november 2006 - 08:31

Unregistered36fab88d
  • Unregistered36fab88d
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Hur har det gått?

//Robbin

<{POST_SNAPBACK}>

Till nästa ggn kan det vara bra att veta att om du köper något så har du alltid öppet köp och då får dom enligt lag inte ens ställa dig frågan varför du vill lämna tillbaka den. Detta förutsatt att varan är komplett och i orginalskick, Alltså så man itne har rivigt upp kartongen osv...
som sagt, bara säga att du vill lämna igen på öppet köp frågar dom varför säger du att de har dom itne med att göra. eller den trevligare versionen, du har ångrat dig.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, man har INTE ALLTID öppet köp! Men en god idé är att alltid begära öppet köp när man handlar hemelektronik över disk!

Alternativt handla på distans (postorder/internet) då man med automatik har 14 dagars öppet köp!

/MM

Postad 03 november 2006 - 08:37

r_ecke
  • r_ecke
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Hur har det gått?

//Robbin

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

ok bra att veta. men jag har rätt om biten att om de finns öppet köp har dom inte rätt att ens fråga varför du vill lämna tillbaka eller dyl. så länge allt är i nyskick... eller? har för mig ja läst de iaf.

Nej, man har INTE ALLTID öppet köp! Men en god idé är att alltid begära öppet köp när man handlar hemelektronik över disk!

Alternativt handla på distans (postorder/internet) då man med automatik har 14 dagars öppet köp!

/MM

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 03 november 2006 - 09:51

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

Trodde det var allmänt känt att InWarehouse kör med parallellimport från Tyskland?

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingenting som jag kände till.

Om inWarehouse vore seriös hade de redovisat detta förhållande på sin hemsida.

Man har rätt att utgå ifrån att varorna är "svensktköpta".

Postad 03 november 2006 - 10:49

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ingenting som jag kände till.

Om inWarehouse vore seriös hade de redovisat detta förhållande på sin hemsida.

Man har rätt att utgå ifrån att varorna är "svensktköpta".

<{POST_SNAPBACK}>

Inget jag kände till heller när jag köpte min Pioneer TV från inWarehouse. Säger som rånad av bosse, man bör kunna utgå från att varorna är "svenskköpta"!

Postad 03 november 2006 - 11:10

Unregistered8e1f5d3c
  • Unregistered8e1f5d3c
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Nu har jag inte drabbats någonting av det men jag råkade ut för samma grej när jag köpte mitt Samsung hemmabiosystem på Inwarehouse. OSD-menyerna var inte på svenska (som de var i en annan butik när jag testade systemet) och jag fick ingen bruksanvisning på svenska. Detta gör mig dock ingenting men det kan ju finnas andra som vill ha svenska menyer och svensk bruksanvisning. De kunde i alla fall informerat om detta på hemsidan vilket jag har sett att andra gör. Hoppas att det har löst sig för dig.

Postad 03 november 2006 - 11:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Det är ändå viktigt att komma ihåg att kunden har vissa rättigheter. Personligen kände jag inte till att InWarehouse parallellimporterar. Jag kände inte heller till att garantin än mycket sämre på parallellimporterade varor. Således tycker jag att InWarehouse har ett ansvar att informera kunderna om detta när de har valt denna affärsmetod.

Enligt konsumentköplagen så ska säljaren informera om saker som är viktiga att känna till och om varan avviker från vad kunden kan förvänta sig.

InWarehouse är billiga, men inte så billiga att man förstår att det är något som är sämre med deras varor.

Postad 06 november 2006 - 10:10

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Jag hoppas att du håller oss informerade om hur ärendet utvecklar sig.
Det kan ju vara fler som kan ev. kan tänka sig att handla på inWarehouse.

Postad 06 november 2006 - 12:36

stebo
  • stebo
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag instämmer..... Utkomsten av detta lär reglera mitt framtida plasma-TV köp.

Postad 06 november 2006 - 12:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer. Personligen kan jag inte att tänka mig att handla där om de inte löser problemet med den här TV:n.

Det finns ju 'o' så många handlare att det verkligen inte finns någon anledning att handla hos de som är snåla, gnidiga och ohjälpsamma.

Postad 06 november 2006 - 19:59

[email protected]
  • 0
Tänkte informera om läget, har ringt kundservice och bett att få prata med någon ansvarig som kan ta beslut. Det har inte varit det lättaste och jag har ännu inte fått prata med någon ansvarig. Jag skall göra 1-2 försök till denna vecka, annars blir det troligen att ta saken vidare.

Nu har jag vant mig lite att tiden gåt fel, men det har istället blivit lite av en principsak. Jag är helt enkelt förbannad att dom inte informerar om en sån här sak.

Jag upptäckte en annan sak, jag tänkte beställa Boxer (jag har inte hunnit än). Då sökte jag för skoj skull på Boxer hemsida på godgända mottagare se länk: http://www.boxer.se/...ng&scart=&typ=2 Där står det att Samsung LE40R73BDX/XEE är godkänd!!! Det innebär att min inte är godkänd för min är en Samsung LE40R73BDX/XEG (tror jag att det var) Notera alltså att Boxer godkänner bara boxar som inte är paralellimporterade.

Nä det känns mer och mer som om jag blivit avsugen av en transa och upptäckte det inte förrän efteråt.

Postad 06 november 2006 - 20:10

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Nä det känns mer och mer som om jag blivit avsugen av en transa och upptäckte det inte förrän efteråt.

<{POST_SNAPBACK}>

:P avsugning som avsugning ;)

Hoppas att det löser sig! Sverker på plus är väl en kille att snacka med annars :)
Sedan ger detta bara dålig reklam för inwarehouse, stå på dig!

Kunden har alltid rätt

Postad 06 november 2006 - 23:24

Tomas T
  • Tomas T
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
På Samsungs hemsida avsnitt Service och Garanti står att läsa:

"Vad händer om jag köpt min produkt utomlands?
Samsung Electronics Nordic AB ger en begränsad garanti på produkter köpta utomlands, om det medföljer ett blått "Original Warranty Card", utfärdat av Samsung Electronics. På framsidan ska det finnas angivet "Samsung European bloc warranty", samt att de nordiska länderna ska finnas uppräknade"

Postad 12 november 2006 - 20:55

[email protected]
  • 0
En uppdatering:

På grund av denna diskussion så har faktiskt en på inwarehouse hört av sig till mig, som tydligen läst denna diskussion. Det måste han ha credit för, det är snyggt jobbat att när man läser inlägget reagera och faktiskt ta kontakt.

Jag har alltså äntligen hittat någon som är serviceminded och som liksom jag vill ha en lösning på problemet.

Jag återkommer när jag har mer information.

Postad 12 november 2006 - 22:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

En uppdatering:

På grund av denna diskussion så har faktiskt en på inwarehouse hört av sig till mig, som tydligen läst denna diskussion. Det måste han ha credit för, det är snyggt jobbat att när man läser inlägget reagera och faktiskt ta kontakt.

Jag har alltså äntligen hittat någon som är serviceminded och som liksom jag vill ha en lösning på problemet.

<{POST_SNAPBACK}>

För min del tycker jag att det är otroligt svagt att de inte hjälpte dig eller ens ville prata med dig från början. Det är ju beklämmande att det krävs en massa negativ uppmärksamhet för att de ska börja ägna sig åt lite enkel kundservice.

Postad 12 november 2006 - 22:49

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Skönt att det verkar ordna sig!

Jag har bara ögnat tråden och sett en del kommentarer som inte känns helt rätt, t.ex. att för lång tid har gått från det att du köpte varan för att butiken ska kunna fixa detta, att garanti-tiden skulle vara kopplad till huruvida varan är parallellimporterad osv. Jag vet inte om de kommentarerna är lagda "helt på känn", eller om folk faktiskt har kollat upp detta och kommit snett, men såvitt jag minns från juridikstudierna så borde situationen bedömas ungefär så här:

Öppet-köp tider på två veckor är inte så intressanta med tanke på att den vara du har köpt inte funkar som den ska. Dvs. det centrala här är att det är fel på EPG:n - inte att du har ångrat ditt köp av en fungerande vara. Produkten är behäftad med ett fel, och det felet ska du som kund reklamera. En reklamation ska ske utan dröjsmål, och i så fall ska säljaren se till att fixa felet på något sätt. Man kan också komma överens om prisjusteringar et.c.

Det finns inte en chans i världen att din reklamation 1,5 vecka efter köpet ska kunna anses för sen. Se 23 § KköpL nedan... Det du också måste göra är att konkretisera något slags anspråk. Ska köpet gå åter, eller TV:n repareras, eller nöjer du dig med lite pengar tillbaka - i så fall hur mycket?

Man får i och för sig inte häva köp pga vilka skitfel som helst, men en icke-fungerande EPG tycker inte jag är ett skitfel. Det är ju bara att kolla på valfritt reklamblad från Giganten/Onoff (InWarehouse?!?!!!) och se att de lyfter fram hur smidigt ditt TV-tittande blir med EPG... "Inga mera TV-tablåer....". Det är alltså fråga om ett konstaterat fel i varan, och felet är inte "ringa". Köpet borde därför kunna hävas!

Skälet till att reklamationen ska ske så tidigt som möjligt är bl.a. för att man ska kunna bedöma huruvida felet funnits då varan såldes, eller om det uppkommit efter att du haft varan. Dvs. då risken gått över på dig som köpare. Här är det ju uppenbart ett fel som funnits hela tiden, mailet från generalagenten pekar ju tydligt på detta...

Vidare. Parallell-import eller inte, produkten är köpt i Sverige av en konsument och i en svensk butik (näringsidkare). Alltså gäller konsumentköplagen, och dess bestämmelser. Det är ju genom konsumentköplagen du får din garanti... Var butiken sedan har fått tag i din vara är ju något helt annat. Skulle du däremot ha handlat av en utländsk butik, då hamnar ju saken i ett annat läge... Då är ju inte den svenska konsumentköplagen tillämplig...

Då du pratar med butiken kan det ju vara bra att ha med dig några kärnfulla paragrafer, lägger med ett urval av de som verkar mest centrala för dig. Kolla gärna också på konsumentverkets hemsida
http://www.konsument...ngArticleId=125

Men som sagt, det har gått ett par år sedan jag höll på med detta, så om det sitter några civil-rättare där ute så får ni gärna lägga till och dra ifrån det jag eventuellt skulle ha missat.

Just ja. Returen vid eventuell hävning. Som konsument har du bara rätt att kräva detta om du kan returnera varan i väsentligen oförändrat skick. Det är ju onödigt att i det här läget bränna upp kartongen, men är TV:n i övrigt i samma skick som när du tog den ur kartong, så kan jag nog tycka att butiken får acceptera returen och full återbetalning. Har dock inte kollat praxis på detta :P

Jag kan konstatera att InWarehouse inte stärkt sin position som seriös handlare genom det här agerandet.

Den som drabbas av behovet att läsa konsumentköplagen bör kunna googla fram den med sökorden Konsumentköplag (1990:932)

Lycka till!

/Bjogul

Konsumentköplag (1990:932)
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.

Om inte annat följer av avtalet, skall varan

1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,

2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,

3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och

4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

Varan skall anses felaktig,

1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

- - - -
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom.

Reklamerar köparen inte inom tre år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse

EDIT:
En till infallsvinkel som slog mig efter publicera-tryckningen. Jag har för mig att om du köpt en vara på avbetalning genom butiken, eller i vart fall om du har köpt den på kredit-kort och betalning ännu inte är dragen, så har du såvitt jag minns möjlighet att vägra betalning till kreditgivaren med hänvisning till fel i godset som säljaren vägrar åtgärda. Då får butiken VISA/Mastercard som motpart, och de är ju normalt betydligt duktigare att argumentera...

Inte minst är ju det värdefullt vid utlandsköp...

En sådan invändning borde ha stöd i följande §

25 § Köparen får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av att varan är felaktig.

/bjogul

Redigerat av bjogul, 12 november 2006 - 22:57.

Postad 13 november 2006 - 10:57

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Som sagt skönt att det verkar ordna sig, men samtidigt oerhört dåligt av inWarehouse att det ska behöva gå så långt innan det ordnar sig.

Har själv varit i kontakt med en annan på forumet som är rejält förbannad över att han inte blivit informerad av att hans Pioneer TV var paralellimporterad, själv var inte heller jag upplyst om detta när jag köpte min TV från inWarehouse! Har funderat på att gå vidare med det, men har haft mycket på jobbet för tillfället som satt stopp för det. Men nu verkar det lugna ner sig, så kanske man får tid nu...

Kan ju själv säga att jag aldrig mer kommer köpa något av inWarehouse om dom inte ser till att lösa detta problemet för dom som känner sig lurade på de speciella och utökade garantier som finns för vissa produkter (t.ex. PDP+) som köps av svenska leverantörer och inte är paralellimporterade!

Postad 13 november 2006 - 11:13

.cenobite^
  • .cenobite^
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

En uppdatering:

<{POST_SNAPBACK}>

För min del tycker jag att det är otroligt svagt att de inte hjälpte dig eller ens ville prata med dig från början. Det är ju beklämmande att det krävs en massa negativ uppmärksamhet för att de ska börja ägna sig åt lite enkel kundservice.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det känns riktigt dåligt att de lurar folk på det sättet. tänk alla stackare som handlar sin elektronik och inte är medvetna om att forum som dessa finns. då kommer det ju aldrig att lösa sig för dem.

samtidigt är det ju bra för dig magnus. hoppas att det löser sig!

Postad 13 november 2006 - 12:06

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0
Hej :)

Om det ännu inte löst sig eller om det verkar dra ut på tiden så är ett tips att skriva ned det som hittills sagts vid de telefonkontakter du haft och e-posta detta till företaget. Be dem bekräfta meddelandet så att du har något att visa vid en eventuell framtida tvist. Fortsätt sedan alla kontakter via e-post av samma anledning :blink:

Huruvida teven är parallellimporterad eller inte, har garanti eller inte, är köpt på distans eller inte saknar betydelse eftersom det är ett fel på den. Det enda som har betydelse är att du som privatperson köpt teven av ett företag samt vad säljaren genom detta avtal har lovat. Då reglerar konsumentköplagen detta avtal och den ger dig rätt att under tre år reklamera felsymptom som beror av fel som sannolikt fanns redan vid avlämnandet eller annat som avviker från vad säljaren utlovat eller från vad du rimligen bör kunna förvänta dig. Reklamationer ska ske så snart som möjligt men senast inom två månader från att du upptäcker det.
En klocka som visar fel tid är självklart både ett fel och något som man inte bör förvänta sig av en ny teve. Varför klockan visar fel tid är inte ditt problem utan det är det faktum att den går fel som du reklamerar. Reklamationen gör du skriftligen och du anger samtidigt om du kräver avhjälpande eller omleverans. Det är bra om du också anger varför detta fel är av stor betydelse för dig. Det är inte så viktigt för åtgärderna avhjälpande eller omleverans men vid ett framtida eventuellt krav på hävning så är det hur viktigt ett fel är för konsumenten som är avgörande, inte vad säljaren eller tillverkaren allmänt anser om felets betydelse. Anses inte felet vara av tillräcklig stor betydelse för dig så kan det vara svårt att få rätt att häva köpet. Då kan det i stället bli fråga om en viss återbetalning/skadestånd från säljaren.

Har du gjort allt detta samt diskuterat ev. alternativa lösningar men inte kommer någon vart så är första steget att kontakta din kommuns konsumentvägledare. Får inte heller han/hon något gehör så kan du anmäla tvisten till ARN.

Lite allmän information finns i artikeln Kunden har alltid rätt(igheter) - Konsumentköplagen

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.