Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem OCH marksänd digital i samma sladd

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2006 - 16:34

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag bor i ett Comhem-hus (analog signal). Min TV tar både analog och DVB-T. Jag vill nu plocka de öppna digitala kanalerna via bordsantenn, men samtidigt ansluta till det analoga Comhem-nätet. Är det möjligt att med en T-koppling eller liknande till samma kabel ansluta två olika antennkällor?

Postad 26 October 2006 - 16:42

baron778
  • baron778
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag har tänkt på samma sak :)Ha en bordsantenn för på min nya TV nästa vecka så finns det omkoppling mellan digital och analog på fjärrkontrollen borde väl gå med en vanlig t koppling eller???

Postad 27 October 2006 - 12:04

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

Jag bor i ett Comhem-hus (analog signal). Min TV tar både analog och DVB-T. Jag vill nu plocka de öppna digitala kanalerna via bordsantenn, men samtidigt ansluta till det analoga Comhem-nätet. Är det möjligt att med en T-koppling eller liknande till samma kabel ansluta två olika antennkällor?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi är tydligen fler som sitter i comhemhus med samma planer Ingen som vet och tips om T-koppling??
Annars får man väl testa men vore bra att spara på innomhus antenn om det inte funkar

Postad 27 October 2006 - 13:46

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0
Min gissning är att man behöver separera dem på något sätt, så att man får byta var man tar signalen från. Annars finns det nog risker att kanaler kan störa ut varandra mellan marknät och comhem.
Inget jag själv har testat, bara en gissning.

Postad 27 October 2006 - 22:51

mrWolf
  • mrWolf
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Min gissning är att man behöver separera dem på något sätt, så att man får byta var man tar signalen från. Annars finns det nog risker att kanaler kan störa ut varandra mellan marknät och comhem.

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland får man själv svara på sina frågor. Jag har nu inköpt en helt vanlig förgrening (t-koppling - se dock till att få den rättvända varianten) på Classe för 35 kr och det visar sig fungera alldeles utmärkt. Nu har jag en perfekt snikvariant med 8 öppna digitala kanaler och utmärkt bildkvalitet samt resterande comhem-kanaler i helt okej kvalitet. Kan inte säga att jag märkt någon kvalitetssänkning på de analoga kanalerna alls. :) :rolleyes:

Edit: Jag har en mindre inomhusantenn, men det förutsätter nog en ganska bra signalförhållanden.

Redigerat av mrWolf, 27 October 2006 - 22:52.

Postad 28 October 2006 - 08:59

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

• 1006 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland får man själv svara på sina frågor. Jag har nu inköpt en helt vanlig förgrening (t-koppling - se dock till att få den rättvända varianten) på Classe för 35 kr och det visar sig fungera alldeles utmärkt. Nu har jag en perfekt snikvariant med 8 öppna digitala kanaler och utmärkt bildkvalitet samt resterande comhem-kanaler i helt okej kvalitet. Kan inte säga att jag märkt någon kvalitetssänkning på de analoga kanalerna alls. :lol: ;)

Edit: Jag har en mindre inomhusantenn, men det förutsätter nog en ganska bra signalförhållanden.

<{POST_SNAPBACK}>

Perfekt tack för att du testade då ska jag fixa en till antenn från kjell o co inomhus antenn runda varianten för ca 600:- helt perfekt mottagning med den .. gäller att ta rätt t-koppling som sagt var
Fan vad bra!!!!!!!!!!!Ska också köra frikanalerna via digitala marknätet och resten via comhem Fins en omkopplare på fjärren på TVn jag köpt (tror jag)mellan analogt/digitalt Sony X46 inte fått den än!!!
:lol: :) :rolleyes:

Postad 28 October 2006 - 12:10

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
Eller så kan man göra som jag gjort hemma, bett ComHem dra åt H..... och sen helt enkelt koppla loss mitt TV nät i lägenheten från ComHem och istället mata det med signalen från min inomhusantenn (efter förstärkning). Fast då kan man inte se TV3 osv utan kort, men det är inget problem i mitt fall för jag har programkort osv.

/pJ

Redigerat av improwise, 28 October 2006 - 12:12.

Postad 28 October 2006 - 12:51

Ludde76
  • Ludde76
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Hur fungerar det om antennen kräver 5v ström via antennsladden? stör man comhemnätet om man skickar ut ström dit?

Postad 28 October 2006 - 16:38

Zebra
  • Zebra
  • Lärjunge

• 434 inlägg
  • 0
Har en Sharp LC-37GE1E och kopplade in en liten inomhusantenn från Clas Ohlson via t-anslutningen som de också säljer. Det funkade bra men tyvärr störs den analoga comhemsändningen direkt jag ansluter sladden från inomhusantennen till t-anslutningen. Antennen har sin egen strömförsörjning.

Redigerat av Zebra, 28 October 2006 - 17:10.

Postad 28 October 2006 - 18:28

Unregistered1198
  • Unregistered1198
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Precis... Jag sitter och funderar på samma sak här (japp...comhem hemma hos mig med). Det vorre ju inget kul om man sabbar sina grannars mottagning med att skicka ut min egna inomhusantennsignal i comhem-nätet. Lär ju bli ett jäkla liv! :)

Finns det någon antenn/elektronikguru som kan klargöra vad som gäller med att splitta två antennsignaler till en tv???

Annars får man väll använda en "antennväxel" som man hade till gamla tv-spel och sånt... :)

Mvh Rikard

Postad 29 October 2006 - 22:34

Barney Gumble
  • Barney Gumble
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Sitter i Comhem hus och har en tv med digitalmottagare gick till Clas Ohlsson och köpte en T koppling satte den i tvn körde den vanliga antennsladden i ena och antennsladden från bordsantennen i den andra, reslutatet blev kalasbild på dom digitala kanalerna och ett snöigt inferno på com hem skiten...är det nån som vet om T kopplingen "Tar" effekt ,det står på den Insertion Loss 3,5 dB??

Kan man avhälpa det med en antennförstärkare från det hållet ??
Annars är det väl bara att beställa ett kort.....

Postad 29 October 2006 - 23:14

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
...eller så skaffar man helt enkelt ett filter om man tycker klåparhacket med T-koppling funkar dåligt...
Postad bild

http://www.kjell.com...tem=30300&path=

Postad 02 November 2006 - 11:21

rsa
  • rsa
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

...eller så skaffar man helt enkelt ett filter om man tycker klåparhacket med T-koppling funkar dåligt...
Postad bild

http://www.kjell.com...tem=30300&path=

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm nu blev jag konfunderad så jag drar en nybörjarfråga på studs. Om jag kör en inomhusantenn och kopplar ihop den med sändningen från comhem genom filtret. För att sedan få in dom fria kanalerna direkt i min Pioneer TV kan jag bara vidarebefodra terracomutsändningen med vanlig antennsladd och bara byta i tvn till dtv? Behöver jag i sådana fall något programkort från Boxer?

Och som en ytterligare fundering. Idag kör jag en t-lösning innan sagemboxen för att få analoga kanalerna från comhem till tvn i sovrummet. Kommer det på nåt sätt skita sig med denna lösning. Makten över fjärrkontrollen skulle i sådana fall hårda ytterligare hemma :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.