Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HDMI 1.3 World Tour - HDMI 1.3 är här!

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2006 - 18:08

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
HDMI Licensing, LLC som har till uppgift att administrera licensieringen av HDMI-specifikationen kommer enligt CDRinfo.com att bege sig ut på en promotionturné med början nästa vecka.

Tanken med det hela är att visa upp vad HDMI version 1.3 innebär, vilka förbättringar som gjorts och hur förbättringarna kan påverkar bild och ljud till det bättre.

Bland annat kommer "HDMI 1.3 World Tour" att visa upp skillnaden mellan 8-bitars färghantering och 10-bitars färghantering med hjälp av Silicon Images nya HDMI-krestar. Dock stödjer HDMI 1.3 upp till 16-bitars färghantering!

Turnén kommer att besöka Asien, USA och Europa men är tyvärr mest till för de större medierna.

Mer information om "HDMI 1.3 Wolrd Tour" hittas hos CDRinfo.

Vill du veta mer om HDMI version 1.3 så är denna nyhet en bra början!

Postad 26 October 2006 - 19:58

BiggestMike
  • BiggestMike
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Den som väntar, kan vänta hela livet!

Men nu är det på G iallafall. Men får hoppas att V1.3 kan finnas kvar ett par år. Så man slipper en massa uppgraderingar.

Postad 26 October 2006 - 20:07

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hur känns det för alla som sitter på en hd ready 1.1 tv för 50k nypris?

Hur länge kommer det komma nya versioner av Hd innan dom ger sig?

Fast det är väll klart ge sig kommer dom väll aldrig göra vilket är bra på 1 sätt :P

Tänkte bara på att tex som mig själv sitter och väntar på en fullgod ny tv så man kan kasta in den gamla plasman i sovrummet tex.

Postad 26 October 2006 - 20:10

ante_nordin
  • ante_nordin
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Vilka Plasma/LCD skärmar finns det idag som klarar 1.3 ?

Postad 26 October 2006 - 20:20

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mig veterligen finns det ingen idag. Dröjer nog tills början på 2007 innan vi får se några i större volymer.

Postad 26 October 2006 - 22:22

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Finns HDMI 1.2? Har aldrig sett det nämnas någonstans.

Postad 27 October 2006 - 00:41

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Om dom bara kunde släppa lite prylar också, sitter ju och väntar för fullt med en bunt pengar som bränner i fickan :P
Kul att det verkar vara på gång på riktigt nu i alla fall.

Postad 27 October 2006 - 07:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Hur känns det för alla som sitter på en hd ready 1.1 tv för 50k nypris?

Hur länge kommer det komma nya versioner av Hd innan dom ger sig?

Fast det är väll klart ge sig kommer dom väll aldrig göra vilket är bra på 1 sätt  :P

Tänkte bara på att tex som mig själv sitter och väntar på en fullgod ny tv så man kan kasta in den gamla plasman i sovrummet tex.

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, "hd ready 1.1", "nya versioner av Hd"? HD-Ready har inget med olika versioner av HDMI att göra. Och näe, dett är ingen ny version av HD (vad nu det skulle vara)

Många överdriver kraftigt betydelsen av hdmi 1.3. Det första man undrar är ju: vet de ens själva vad de trånar efter eller är det bara den högre siffran som lockar? :D

Lukassvensson>> Ja HDMI 1.2 finns. Adderade bland annat SACD (DSD-stream via HDMI) support.

Postad 27 October 2006 - 07:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det jag vill ha är digital överföring av alla nya ljudformat i en kabel. Bildbiten bryr jag mig inte om så mycket.
Förhoppningsvis kommer det inga nya ljudformat sen på ett par år, borde ju inte kunna bli mycket bättre än master-inspelningen tycker man :P

Postad 27 October 2006 - 09:03

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Man får väl helt enkelt köpa en ny HDMI 1.3 plasma/LED eller vad det nu blir i framtiden. Räknar med att min 50" plasma håller denna generation ut, runt 3-4 år. Tycker mera synd om Svenssons som blir lurade att köpa en plasma nu och tror att dom håller 15 år framöver. Jag vet att bildkvalitén inte är den bästa på dagens plasma och jag lägger hellre ut 25k på en hyfsad plasma nu för uppleva dagens bästa TV, för att sedan köpa en 50" 1080p LED TV när det blir dags. Då åker 50 tummaren in som sovrums TV :P
Jag är tekniknörd och vill uppleva det senaste, då går det inte att vänta.

Postad 27 October 2006 - 10:38

jowik
  • jowik
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Mig veterligen finns det ingen idag. Dröjer nog tills början på 2007 innan vi får se några i större volymer.

<{POST_SNAPBACK}>

Samsung 40F71 ska tydligen ha HDMI 1.3 enligt dom som har fått hem sin maskin på AV Forums, här och här.

Postad 27 October 2006 - 10:40

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Det jag vill ha är digital överföring av alla nya ljudformat i en kabel. Bildbiten bryr jag mig inte om så mycket.
Förhoppningsvis kommer det inga nya ljudformat sen på ett par år, borde ju inte kunna bli mycket bättre än master-inspelningen tycker man :D

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan är hdmi 1.3 inte ett måste för att överföra de nya lossless-formaten digitalt. Eller ja, övergöring av TrueHD och Masteraudio kan bara ske via 1.3 men om spelaren packar upp det till PCM (vilket är ett krav för HDDVD) så kan man iaf få 5.1 i 24/96 med hdmi 1.1. Förväntar mig att de flesta BD-lirarna gör samma sak (när de väl har support för lossless). Borde räcka en bit.

Visst inte lika flexibelt (och 7.1 kan bara fås via 1.3) som 1.3 men knappast något att vänta ihjäl sig för. :P

Postad 27 October 2006 - 11:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Men jag vill inte ha det uppackat, vill ha det i en fin liten digital ström så man kan köra ev ljudfältsprogram och rumskorrigering direkt utan några A/D D/A omvandlingar.
Har man vänta så här länge kan man vänta lite till, nästa pryl jag köper kommer vara dyr och ska hålla rätt länge. Även om jag får vänta 3 år till så väntar jag på 1.3 in all it´s glory.
Förhoppningsvis finns det även kombispelare då, eller ännu bättre har ett av formaten blivit ett nytt betamax och försvunnit -_-

Postad 27 October 2006 - 11:48

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Ahh - det är ju en bra poäng iofs. Även om man tycker att en BRA stärkare klarar att köra ljudfältsprogram och rumskorrigering även på digital PCM 24/96. :P

Men ja, HELT onödigt är ju inte 1.3 - ville bara lyfta fram att lossless digitalljud var möjligt, även utan 1.3. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.