/N
Postad 31 October 2006 - 08:04
Har just införskaffat min första LCD tv (Samsung 40" F71) och kommer att ha den hängande på väggen med två högtalare på varsin sida om den. Har hört att åtminstone gamla bildrörs tv:n kunde ta skada av magneterna i högtalarna, gäller detta för LCD tv:n också?
/N
/N
Postad 31 October 2006 - 08:12
Se till att högtalaren du köper är skärmad för att undvika störningar i TV'n.
De flesta hemmabio högtalare är det idag!
De flesta hemmabio högtalare är det idag!
Postad 31 October 2006 - 08:19
Skärmad? Hmm, ingen aning. Jag har ett par typ 15år gamla Celestion högtalare. Har ingen aning om de är skärmade eller ej. Vad kan jag får för problem av detta? Kan tv:n få nåt fel? Måste investera i nya högtalare i så fall...
Postad 31 October 2006 - 09:21
Förmodligen är dom ej skärmade.
Man kan testa genom att föra högtalaren direkt framför tv nära och se om bilden vrider sig, ju kraftigare magnet i högtalaren desto värre händelser.
Ett kort test är inte farligt för bilden
Tror du får mer hjälp i ljud forumet, där finns det kunninga människor
Man kan testa genom att föra högtalaren direkt framför tv nära och se om bilden vrider sig, ju kraftigare magnet i högtalaren desto värre händelser.
Ett kort test är inte farligt för bilden
Tror du får mer hjälp i ljud forumet, där finns det kunninga människor
Postad 31 October 2006 - 09:50
En LCD påverkas ej av magneterna i högtalarna överhuvudtaget, detta gäller endast gamla CRT med elektronkanoner...
Edit: Stavvar som en ko
/Jocke
Edit: Stavvar som en ko
/Jocke
Redigerat av JockeBlg, 31 October 2006 - 10:13.
Postad 31 October 2006 - 09:53
"En LCD påverkas ej av magneterna i högtalarna överhuvudtaget, detta geller andast gamla CRT med elektronkanoner..."
och det här är du 100% säker på? Vill ju inte gärna förstöra min nya LCD
och det här är du 100% säker på? Vill ju inte gärna förstöra min nya LCD
Postad 31 October 2006 - 10:11
Jag har väldigt svårt att tänka mig att magneter skulle ha någon påverkan på en LCD-TV.
Hittade denna info hos hugoson:
"LCDn är inte känslig för magnetiska fält.
LCD skärmen har ingen elektronstråle och är därför helt okänslig för påverkan från yttre magnetiska fält. Högtalare och andra apparater med starka magneter kan utan problem ställas alldeles intill skärmen.."
/Jocke
Hittade denna info hos hugoson:
"LCDn är inte känslig för magnetiska fält.
LCD skärmen har ingen elektronstråle och är därför helt okänslig för påverkan från yttre magnetiska fält. Högtalare och andra apparater med starka magneter kan utan problem ställas alldeles intill skärmen.."
/Jocke
Redigerat av JockeBlg, 31 October 2006 - 10:13.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?