Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TVIX M-4000/5000 *

1769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX M-4000P (Mediaspelare) 1 7,96 (26) Inga priser
TViX HD M-5000A (Mediaspelare) 1 7,94 (17) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 09 november 2005 - 11:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
För att spela img-filer ... gör så här:

film.img -> döp om filen -> film.iso -> Nu kan du titta på den i din Tvix!


Bifogad fil  1.jpg   57,46K   9 Antal nerladdningar
Bifogad fil  1.gif   13,76K   8 Antal nerladdningar

http://www.tvix.co.k...s/HDM5000U.aspx

================================================================


Bifogad fil  1.jpg   25,99K   7 Antal nerladdningar
Bifogad fil  2.jpg   37,54K   3 Antal nerladdningar
Bifogad fil  1.gif   9,35K   6 Antal nerladdningar

http://www.tvix.co.k...s/HDM4000P.aspx

Saknar du någon funktion? Var med och påverka nya firmwares HÄR

Redigerat av Martin.M, 09 januari 2007 - 22:42.


#2

Postad 09 november 2005 - 11:23

Unregistered977f3c5d
  • Unregistered977f3c5d
  • Amatör

  • 76 inlägg
  • 0
¨Hejsan,

Det snackas om denna och andra i denna tråden: https://www.minhembi...showtopic=78688

Redigerat av Unregistered977f3c5d, 09 november 2005 - 11:24.


#3

Postad 10 november 2005 - 06:04

Unregistered94bbe618
  • Unregistered94bbe618
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0

¨Hejsan,

Det snackas om denna och andra i denna tråden: https://www.minhembi...showtopic=78688

<{POST_SNAPBACK}>






Det handlar om en helt NY apparat :D

HD M-5000 U

Postad bild

Postad bild


Därför så är den här tråden helt riktig, den handlar om en produkt som inte ens nämns i den länkade tråden :)



:)

#4

Postad 10 november 2005 - 08:43

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Såja,
somna om....

Samma apparat med samma fina bild postades i ovan nämnda tråd, inlägg #43 av frollic Aug 5 2005, 06:39.

För övrigt är apparaten som nyhet inte ny. Det var inte ens rykande nytt när frollic gjorde sitt inlägg, men nära på.
Apparaten rapporterades på http://www.ehomeupgr...tvix_hd_m-5000u 27:e juli.

För det andra så finns den ju inte än så det är ingen nyhet ÄNNU heller.

Däremot är apparaten högintressant i min mening så denna tråd kan väl bli officiell tråd när/om den nu släpps.
Eller när den officiellt blir vaporware :-)

Beställ här:
http://www.webhallen...od.php?id=46140

Spännande är att notera att den skulle släppts i höst, ändrades till Januari 2006, men nu står det December.
Dom kanske hellre släpper den till julhandeln med buggar än missar julrushen med felfri (ha!) produkt.

/J

#5

Postad 09 december 2005 - 17:22

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Varför har jag fått för mig att den kan spela upp flac? :)

Finns det någon sån där manick som gör det?

#6

Postad 14 december 2005 - 12:57

birbjo
  • birbjo
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är själv lite intresserad av denna mediaspelare, så jag ville bara tala om att
det har dykt upp en manual i PDF-format om denna på TVIX hemsida.
Releasedatum är fortfarande i januari......

#7

Postad 15 december 2005 - 04:09

Hawk.
  • Hawk.
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
:)
Tusen tack för tipset, man e ju rätt nyfiken, har bokat en, hoppas den kommer innan jul :)



:rolleyes:

#8

Postad 15 december 2005 - 21:32

Unregisteredd70da980
  • Unregisteredd70da980
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jag har testat Tvix:en en del, men den var riktigt buggig. Bland annat bytte den språk (till Koreanska eller nåt) sporadiskt, och hängde sig med jämna mellanrum. Detta var för någon månad sedan så förhoppningsvis kommer den snart med en uppdaterad och stabil firmware.

#9

Postad 06 januari 2006 - 17:38

Unregistered5b1f23a8
  • Unregistered5b1f23a8
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Jag bokade denna via Webhallen, fick den några dagar sedan.

Första intrycket var ganska bra, men när jag försökte få igång den gick allt inte som det skulle. Att installera hårddisken gick fint, men att koppla den till datorn via usb gick inte alls. Fortfarande inte löst problemet. Har kopplat mitt Usb-minne till burken, vilket gick fint. Att spela upp HD material från MSs sida gick jättebra på min 28" CRT TV. Dock försvann ljudet på en av filmerna men då var det bara och höja så funka det igen. Att spela upp .ISO filer gick finfint, har dock inte spelat en hel film med burken så jag kan inte vara helt säker, resten av maskinen är väldigt buggig. Ljudet försvinner, fjärren slutar funka (power knappen funkar dock). Fläktljudet är ok, men om man vill kan man höja eller sänka varvtalet, vilket kan vara behändigt.

Jag tänker nog lämna tillbaka produkten, mest pga alla buggar och att jag inte kan koppla den till datorn via USB. Sen är menyerna och fjärren ganska fula, Sen behövs den inte riktigt än. Har inte HD-TV, inget surround heller, vilket jag nog kommer införskaffa istället.

Borde tillägga att usb-problemet troliget är ett hårdvarufel.

Mer info finns på: http://www.avsforum.com/

#10

Postad 04 maj 2006 - 11:23

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0

Jag tänker nog lämna tillbaka produkten, mest pga alla buggar och att jag inte kan koppla den till datorn via USB. Sen är menyerna och fjärren ganska fula, Sen behövs den inte riktigt än. Har inte HD-TV, inget surround heller, vilket jag nog kommer införskaffa istället.


Håller med om att HD ännu inte blivit standard, vare sig man har egna "HD-DVD" som man kodar om till AVi eller liknande.
Men frågan är - när kommer brytgränsen? När behöver man gå över till HD eftersom det börjat ta över alltmer? Det dyker upp HD Kameror etc, så det lär inte fortsätta som det ser ut idag hur länge som helst.

Samtidigt ska man ju ha klart för sig att det saknar mening o lägga ut pengar på nåt man inte behöver, lite som du själv tänker DarthMalm. :)

#11

Postad 20 juni 2006 - 13:17

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Har kommit/ska komma en HD DTV-tuner-modul till M-5000 som heter HB-100A.
Fast risken är väl att den inte funkar i Sverige.

"HB-100A, the TViX HD tuner
Owners of the TViX M-5000U, here's the ultimate companion for your DivX player, the HB-100A, a HD TV tuner that can be fixed under your DivX player and gives you the possibility to record the TV in HD quality (1920x1080). You will have for example 61h of recording time with a 500GB HDD, but unfortunately the HB-100A won't let you record anything other than TV broadcasts."


Bifogad fil  TViX_M_5000U_3.jpg   40,46K   22 Antal nerladdningar

Bifogad fil  TViX_M_5000U_4.jpg   45,44K   18 Antal nerladdningar

Redigerat av frollic, 20 juni 2006 - 13:20.


#12

Postad 27 juni 2006 - 15:37

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Coolt med DTV modulen, tänk om den funkar i Sverige och har kortplats.


Är det någon här som har en sådan här Tvix låda som kan dela med sig lite av sina erfarenheter?

Jag hade fundering på en Kiss DP-600, men det verkar vara många som har problem med den.

Funkar det med DivX HD i denna låda?

Hur spelar man upp en DVD skiva?

Den skalar väl upp bilden antar jag om man kör både DVD och mpeg4?

Vad är anledningen till att man har DVI? Det är inga kompatibilitetsproblem med en plasma med HDMI?

Har den 80 GB HD eller inte? Vissa siter kan man läsa om 80GB

Om man vill köra trådlöst till den, vilka alternativ finns då?

Funkar det med undertexter till divx/xvid i srt och sub format?

Om man kör trådlöst, kan man streama då? är den tillräcklig snabb så man kan streama både HD material och DVD skivor?

#13

Postad 27 juni 2006 - 23:09

DellDåre
  • DellDåre
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
TVIX M-5000U

Nackdela med denna boxen .
Man kan inte föra över filer till H.D vi nätverk..
TVIX M-5000U kan bara läsa på ut delade filer ..

Sedan ska man behöva koppla upp TVIX M-5000U till USB föra att föra över filer till H.d.
Känns rätt B

Men det är bara till att trycka på tillverkare så fixar de firma ver för det !

Ska ju inte vara sämre än en xbox som har 7 år på nacken !

#14

Postad 28 juni 2006 - 09:28

Unregisteredac96f8ce
  • Unregisteredac96f8ce
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Coolt med DTV modulen, tänk om den funkar i Sverige och har kortplats.


Är det någon här som har en sådan här Tvix låda som kan dela med sig lite av sina erfarenheter?

Jag hade fundering på en Kiss DP-600, men det verkar vara många som har problem med den.

Funkar det med DivX HD i denna låda?

Hur spelar man upp en DVD skiva?

Den skalar väl upp bilden antar jag om man kör både DVD och mpeg4?

Vad är anledningen till att man har DVI? Det är inga kompatibilitetsproblem med en plasma med HDMI?

Har den 80 GB HD eller inte? Vissa siter kan man läsa om 80GB

Om man vill köra trådlöst till den, vilka alternativ finns då?

Funkar det med undertexter till divx/xvid i srt och sub format?

Om man kör trådlöst, kan man streama då? är den tillräcklig snabb så man kan streama både HD material och DVD skivor?

<{POST_SNAPBACK}>


(Ny firmware från Koreanska sidan löser nästan alla problem.)

* DivX uppspelning fixar den galant.

* DVD uppspelning gör man genom att först rippa en DVD till typ ISO och föra över via USB 2.0
eller kopplar in en DVD spelare (har dock inte belägg för att det ska funka men har för mig det)
DVD skivor ska förövrigt spelas i en DVD :(

* Man väljer själv upplösningen till utgångarna så jag vet inte säkert med uppskalning.

* DVI är väl en bra standard om man jämför med Scart, LCD tv t.ex. mår bra av det.

* Hårddisk ingår ej, har själv en 320GB i min.

* Streaming kör man mot en dator med Windows XP, man får skapa en mapp under C:/ och döpa den till tvixhd1 och dela ut den, sedan får man ställa in IP i tvixen.
Man får även med programvara för att underlätta grejorna på PC'n om man inte är så händig.
Streaming funkar skitbra nu med nya firmware.
Tvixen ansluts med kabel till ex. router.
Stöd för streaming från Mac finns ännu inte men hoppas hoppas.

* Stöd för undertexter finns och funkar bra, skulle dock vilja ha funktion som minskar texten (man kan iofs flytta runt den på skärmen :) )
Vissa undertexter som är lite konstigt kodade kan blir felaktiga.


Varje firmware har gjort den bättre men vill du vara 100% nöjd så ska man nog satsa på en Mac mini/eller motsvarande PC.
Men jag är nöjd med min, iofs har jag inga monsterkrav men det rullar på som sagt.

#15

Postad 28 juni 2006 - 11:55

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Hur är bildvisning med senaste firmware?
1: Hur lång tid tar det att visa (eller byta mellan) en exvis 5 MPixel bild?
Helst testat via nätverk.... :)
Med 1900 * 1200 ca (eller vad det nu brukar vara från kamerorna...)

2: Är det bara filnamn som gäller för att välja bilder?
Dvs inga miniatyrer antar jag.....?

/J

#16

Postad 02 juli 2006 - 22:39

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Coolt med DTV modulen, tänk om den funkar i Sverige och har kortplats.


Är det någon här som har en sådan här Tvix låda som kan dela med sig lite av sina erfarenheter?

Jag hade fundering på en Kiss DP-600, men det verkar vara många som har problem med den.

Funkar det med DivX HD i denna låda?

Hur spelar man upp en DVD skiva?

Den skalar väl upp bilden antar jag om man kör både DVD och mpeg4?

Vad är anledningen till att man har DVI? Det är inga kompatibilitetsproblem med en plasma med HDMI?

Har den 80 GB HD eller inte? Vissa siter kan man läsa om 80GB

Om man vill köra trådlöst till den, vilka alternativ finns då?

Funkar det med undertexter till divx/xvid i srt och sub format?

Om man kör trådlöst, kan man streama då? är den tillräcklig snabb så man kan streama både HD material och DVD skivor?

<{POST_SNAPBACK}>


(Ny firmware från Koreanska sidan löser nästan alla problem.)

* DivX uppspelning fixar den galant.

* DVD uppspelning gör man genom att först rippa en DVD till typ ISO och föra över via USB 2.0
eller kopplar in en DVD spelare (har dock inte belägg för att det ska funka men har för mig det)
DVD skivor ska förövrigt spelas i en DVD :rolleyes:

* Man väljer själv upplösningen till utgångarna så jag vet inte säkert med uppskalning.

* DVI är väl en bra standard om man jämför med Scart, LCD tv t.ex. mår bra av det.

* Hårddisk ingår ej, har själv en 320GB i min.

* Streaming kör man mot en dator med Windows XP, man får skapa en mapp under C:/ och döpa den till tvixhd1 och dela ut den, sedan får man ställa in IP i tvixen.
Man får även med programvara för att underlätta grejorna på PC'n om man inte är så händig.
Streaming funkar skitbra nu med nya firmware.
Tvixen ansluts med kabel till ex. router.
Stöd för streaming från Mac finns ännu inte men hoppas hoppas.

* Stöd för undertexter finns och funkar bra, skulle dock vilja ha funktion som minskar texten (man kan iofs flytta runt den på skärmen :lol: )
Vissa undertexter som är lite konstigt kodade kan blir felaktiga.


Varje firmware har gjort den bättre men vill du vara 100% nöjd så ska man nog satsa på en Mac mini/eller motsvarande PC.
Men jag är nöjd med min, iofs har jag inga monsterkrav men det rullar på som sagt.

<{POST_SNAPBACK}>


Stort tack för alla svar.

Anledningen till att jag vill spela DVD, det är att få bilden uppskalad till 720p

#17

Postad 05 juli 2006 - 18:09

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Hur är den uppskalade bilden jämfört med t ex marantz dv-6600? Inga som helst problem att streama isos över trådbundet nätverk?

#18

Postad 05 juli 2006 - 21:22

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hur är bildvisning med senaste firmware?
1: Hur lång tid tar det att visa (eller byta mellan) en exvis 5 MPixel bild?
Helst testat via nätverk....  :)
Med 1900 * 1200 ca (eller vad det nu brukar vara från kamerorna...)

2: Är det bara filnamn som gäller för att välja bilder?
Dvs inga miniatyrer antar jag.....?

/J

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, jag gick visst och köpte en eftersom ingen svarade :huh:
1. Några sekunder. På en ca 1 MB-bild (minns inte exakta bildformatet) tog det lite ca 5 sek att visa men en ca 700kB tog det knappt 4. "Känslan" var väl att det var ok för bilder av den senare storleken men lite för lång för större.
2. Miniatyrer bara att glömma....

I övrigt mycket nöjd med den!
I näst,nästa version av firmware (om jag förstod Tvix rätt) kommer FTP-server på Tvixen. Tjohoo!

/J

#19

Postad 05 juli 2006 - 21:42

Unregistered38661
  • Unregistered38661
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0
Jofa: Vart har du läst om FTP-server? När i tiden låg det ungefär? Utan ftp så är det ju helt kasst att ha en hd i den för vem fan orkar plugga ut den för att fylla på material?, inte jag iaf.

#20

Postad 06 juli 2006 - 14:23

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Jag läste om FTP-servern i ett mail från deras support den sista juni. :angry:
1.7.x will be release within one or two weeks hopefully.
With this version, we support NFS server connection for the better network performance.
(we will supply simple NFS server so users can easily set without cumbersome settings)

After this release we also plan that users can copy to or from TVIX through FTP server on TVIX.
(We just build our internal build.)


Värdelöst o värdelöst.... Fyll 3-400 GB och titta på det innan du fyller igen. Borde väl räcka ett litet tag.
Köp en 750 GB om du känner dig rik och extra lat. Men i längden vill man ju ha nätverk det håller jag med om. Men 300 GB över sommaren i sommarstugan ska väl räcka utmärkt.

/J

#21

Postad 12 juli 2006 - 21:48

Unregistered195549ad
  • Unregistered195549ad
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
hejsan nån som vet om den här går att koppla in i bilen och använda den som DVD :)

#22

Postad 17 juli 2006 - 16:50

scorpion
  • scorpion
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Funkar det å koppla in en USB-disk å kolla ifrån den??

Redigerat av scorpion, 17 juli 2006 - 22:40.


#23

Postad 24 juli 2006 - 21:13

scorpion
  • scorpion
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Någon som vet???

#24

Postad 24 juli 2006 - 22:27

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
JA. Det fungerar. Dessutom kan du koppla in 2 diskar.

/J

Redigerat av jofa, 24 juli 2006 - 22:28.


#25

Postad 25 juli 2006 - 17:50

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Hej!

Funkar det att spela upp .ts och .mkv filer?


Skalar den upp allt material till HD typ SD xvid och divx?

#26

Postad 26 juli 2006 - 09:26

scorpion
  • scorpion
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

JA. Det fungerar. Dessutom kan du koppla in 2 diskar.

/J

<{POST_SNAPBACK}>



Gött man tackar.

:)

#27

Postad 26 juli 2006 - 19:00

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Hej!

Funkar det att spela upp   .ts  och .mkv filer?


Skalar den upp allt material till HD typ SD xvid och divx?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, som jag förstått det så kan väl .ts filer innehålla både det ena och andra så det kan ju vara svårt att svara på.
Den har spelat alla som jag har dock. En med ruttet ljud, men jag ska prova VideoReDo som många rekommenderar.

.mkv har jag inga....

Jag tror den skalar upp/ned allt till det man ställer in. Jag kör just nu via component och min TV behagar inte visa vilken typ av signal som kommer på component-portarna.

Snart kommer också autoändring mellan 50 & 60Hz (PAL/NTSC) på avi/divx/ts-filer. Mycket trevligt så att man slipper hackande panoreringar B)

Är det någon mer som tycker har problem med snabbspolning av HD .ts-filmer?
Ex att man spolar med 16x och därefter går det inte att fortsätta uppspelning?

/J

Redigerat av jofa, 26 juli 2006 - 19:01.


#28

Postad 02 augusti 2006 - 00:00

frosty_aw
  • frosty_aw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0

Är det någon mer som tycker har problem med snabbspolning av HD .ts-filmer?
Ex att man spolar med 16x och därefter går det inte att fortsätta uppspelning?

/J

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har liknande problem, dock inte testat HD .ts filer. Däremot en del problem med DVD ISO som hänger sig vid uppspelning. Därefter är det bara att boota om burken. Då kommer ett annat problem. Efter omboot så hamnar jag i läget "fail", det står så i den lilla displayen på burken. Jag kan då inte göra ngt, dvs styra med fjärrkontrollen. Detta händer under följande omständigheter:

1. Stänger av burken via fjärrkontrollen när uppspelning ballat ur.
2. Stänger av burken med power knappen på ovansiden av burken.

I övrigt händer inte "fail" problemet. Lösningen är att stänga av burken(dra ur powersladd eller on/off switchen på baksidan) tills powerlampan slocknar. Då startar den upp som den skall igen. Har påtalat problemet för Tvix support och dom antydde hårdvarufel, vilket jag dock är lite skeptisk till.

#29

Postad 02 augusti 2006 - 15:59

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Nja,
tror du verkligen inte det. Jag har aldrig sett "Fail", även när jag lyckats få burken att hänga sig.
Det har räckt med omstart via fjärr/ovanpå.

Något annat:
Jag frågade Tvix om dom kunde implementera en skärmsläckare för att förhindra burn-in på plasman.
Dom svarade att det redan är implementerat. Jag har dock inte lyckats hitta något angående detta.
Är det någon som vet hur man gör?

/J

#30

Postad 04 augusti 2006 - 00:14

frosty_aw
  • frosty_aw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Ngn mer som har problem med uppspelning av ISO filer över nätet? Har tex problem med en film som hänger sig på exakt samma ställe varje gång när jag kör över nätet, men kör jag den från den lokala hårddisken fungerar den utan problem.

Har även en del problem med svenska tecken(åäö) mitt i filnamnet eller katalogen. Lokalt på hårddisken funkar allt som den skall. Däremot att köra dem via Samba funkar sämre:

1. Spela från Windows XP pro share(engelsk version med svensk keymap) fungerar men tecknen blir "skräp".

2. Spela från min Maxtor Shared Storage funkar inte alls. Väljer man en fil eller katalog med "åäö" i i namnet ballar den ur och hoppar tillbaka till hårddisken. Den visar heller inte "åäö" korrekt.

Borde ju inte vara ngt(enbart vara) problem med varken Windows XP eller Maxtorn då båda dessa fungerar att mounta från andra datorer utan dessa problem.

Btw, i vilken version finns screensaver funktionen? Lästa i ngn annat forum att du fått svar på det. Kör 1.7.3 själv.

/B

#31

Postad 04 augusti 2006 - 11:16

frosty_aw
  • frosty_aw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Svarar på min egen fråga.

Fick svar från supporten. De stöder tydligen bara engelska via Samba. Däremot funkar det via NFS. Då kommer mitt nästa problem med deras hårdkodade NFS path. Kan inte dela ut /tvixhd1 från min Maxtor Shared Storage burk. Verkar även som NFS fixar problemet med DVD ISO streaming.

Kan inte ngn annan än jag begära att man kan ange egen NFS path, dvs att den inte skall vara hårdkodad ;-)
Jag gjorde det, men de var tveksamma till att införa det inom snar framtid.....

Redigerat av frosty_aw, 04 augusti 2006 - 11:17.


#32

Postad 06 augusti 2006 - 17:33

Unregistered91a12345
  • Unregistered91a12345
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0
Tänkte köpa denna länge, men har funderat en del. Inte fan behöver jag det. Jag har ju en Macbook pro som lär duga gott med sin duo-cpu och 2gb ram ;) eller?

#33

Postad 07 augusti 2006 - 11:50

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Kan inte ngn annan än jag begära att man kan ange egen NFS path, dvs att den inte skall vara hårdkodad ;-)
Jag gjorde det, men de var tveksamma till att införa det inom snar framtid.....

<{POST_SNAPBACK}>


Jag frågade oxå och fick svaret att man ska införa det men inte så fort. Inget kanonbra svar, men det är bättre än "tveksamma till att införa det".

Jag har oxå frågat utvecklaren av OpenMSS (http://openmss.org) om in te han kan lägga in en /tvixhd1 länk till nånstans i mjukvaran, men har inte fått svar ännu....
/J

#34

Postad 09 augusti 2006 - 00:35

oskan
  • oskan
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Råkade posta fel xD

Redigerat av oskan, 09 augusti 2006 - 00:36.


#35

Postad 09 augusti 2006 - 00:35

oskan
  • oskan
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har en lite "noobig" fråga angående dehär, ett exempel; Jag har en DVD film på datorn som är i .img format (ca 4.3gb stor). Kan ja då via kontrollen till TVIX M-5000U (om min dator i nätverket med .img filen är på) spela upp den filen? Måste den vara i .iso eller .vob?

Om de inte funkar p.g.a de inte går att streama, kan jag skicka filen från datorn till TVIX:ens interna hdd och sen spela upp den? eller hänger de på att den måste vara .iso eller .vob?

En vanlig extern hdd kan inte ha filer större än 4gb, vad beror de på? Är de så på en TVIX M-5000U? De kanske beror på vilket filsystem hddn har?

Tacksam för svar!

#36

Postad 09 augusti 2006 - 00:45

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
NTFS filsystem på hdd för större filer än 4 Gb

#37

Postad 09 augusti 2006 - 08:51

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har en lite "noobig" fråga angående dehär, ett exempel; Jag har en DVD film på datorn som är i .img format (ca 4.3gb stor). Kan ja då via kontrollen till TVIX M-5000U (om min dator i nätverket med .img filen är på) spela upp den filen? Måste den vara i .iso eller .vob?

Om de inte funkar p.g.a de inte går att streama, kan jag skicka filen från datorn till TVIX:ens interna hdd och sen spela upp den? eller hänger de på att den måste vara .iso eller .vob?

En vanlig extern hdd kan inte ha filer större än 4gb, vad beror de på? Är de så på en TVIX M-5000U? De kanske beror på vilket filsystem hddn har?

Tacksam för svar!

<{POST_SNAPBACK}>


Du måste först döpa om filen till .iso. Förutom namnet verkar det vara det enda som skiljer .iso och .img. Så gör iallafall jag både på Tvixen och när jag monterar en .img med DaemonTools på PCn.

Sedan kan du antingen kopiera över filen till Tvixens hårddisk via USB, eller streama den från PCn via nätverk till Tvixen. För att streama behöver du använda NFS (på grund av bättre prestanda. Många upplever problem med den vanliga Windows metoden Samba.). Detta göres enklast med den NFS applikation som Tvix tillhandahåller.

För att kopiera över filen till Tvixen krävs det precis som Biggles2002 skriver att hårddisken är formatterad med NTFS.

Du kommer snart även ha alternativet att FTPa över filen via nätverk till Tvixen när den nya mjukvaran med detta släpps. Se FAQ på Tvix hemsida som egentligen besvarar alla dessa frågor.
/J

#38

Postad 09 augusti 2006 - 09:13

oskan
  • oskan
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Okej! tack så mkt för svaren! :)

Kanske ska till att köpa en TVIX M-5000U isf. HD MediaBox är så j'kla dyr...

#39

Postad 09 augusti 2006 - 13:24

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Om du inte har bråttom kan du ju vänta på Tvix 5101 som "ska" komma senare i år.
Den skall visst presenteras på någon mässa som börjar 1/9. Se Tvix hemsida.
Den är(?) baserad på ett senare Sigma-chip, EM8622 eller om det var EM8623, som klarar h.264 HDTV filer samt har hårdvaru JPEG dekodning vilket lär ge betydligt snabbare bildhantering än 5000.
Har man riktig tur kanske dom har utnyttjat det till snyggare GUI med miniatyrer o.dyl.
Å andra sidan så är väl risken att den blir lika försenad som 5000 och så går man där o väntar....:)

/J

#40

Postad 09 augusti 2006 - 13:31

oskan
  • oskan
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
jofa, okej, ja de låter spännande :) jag har ingen brådska
men när de är dax så får vi se om den nya kommigt ut :(

#41

Postad 11 augusti 2006 - 13:09

cederbro
  • cederbro
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag har ett två frågor/problem rörande min TVIX M-5000U.

Fråga 1:
Jag har kopplat den till min nya Samsung LE40-M71 LCD.

Om jag kör via komponent har jag en bra och klar bild.
Kör jag via DVI -> HDMI måste jag köra på inställningen ca 400x550p. Då får jag en korrekt bild.
Om jag försöker köra på 720p eller 1080i får jag en väldigt dålig bild som är hackig och full av ca 4-5 centimeter långa horisontella ränder över skärmen.
Försöker jag köra med inställningen 1080p(DVI) får jag inte ut någon signal alls.

Är det någon annan som stött på samma problem, alternativt vet vad det kan bero på?

I manualen till LCDn står det att man inte bör koppla TVn till ett PC-grafikkort via DVI för det är inte bra. Men TVIXens DVI utgång är väl inte motsvarande en DVI utgång kopplad till ett PC-grafikkort? Vad är i så fall vitsen med att ha en DVI utgång och möjlighet att spela upp HDTV material, om den inte går att koppla till en HDTV?

Eller rör det sig kanske om något annat rookiemisstag jag gjort, alternativt något fel på DVi -> HDMI kabeln?
(Får samma effekt på TVns båda HDMI ingångar)


Fråga 2:
I Setupen på TVIXen finns bland annat en meny som heter HDTV. Men den kommer inte jag åt. Den är disabled. Vad måste jag göra för att få tillgång till den inställningsmenyn? Existerar det ens något där? (Den nämns inte alls i manualen). Om den inte innehåller något, vad gör den då där?

#42

Postad 11 augusti 2006 - 13:37

frosty_aw
  • frosty_aw
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
ang fråga 2:

Det är bara för HDTV via en digital-tv tuner som bara finns för Korea än så länge.

#43

Postad 11 augusti 2006 - 14:19

cederbro
  • cederbro
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

ang fråga 2:

Det är bara för HDTV via en digital-tv tuner som bara finns för Korea än så länge.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack!

Kan problem 1 bero på för lång/dålig kabel?
Tror jag har en 3 meter standard DVi -> HDMI kabel.

Hur brukar problem relaterade till för lång/klen DVI/HDMI kabel gestalta sig generellt?

#44

Postad 11 augusti 2006 - 14:35

adriann
  • adriann
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

ang fråga 2:

Det är bara för HDTV via en digital-tv tuner som bara finns för Korea än så länge.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack!

Kan problem 1 bero på för lång/dålig kabel?
Tror jag har en 3 meter standard DVi -> HDMI kabel.

Hur brukar problem relaterade till för lång/klen DVI/HDMI kabel gestalta sig generellt?

<{POST_SNAPBACK}>


tja!
har min tvix 5000 kopplad till min panasonic pv60 genom dvi/hdmi och får en fantsstisk bild när jag spelar hd material . min kabel är dock inte längre än 0,5m och generellt så sägs det ju att ju längre dvi kabel desto mer singnalbortfall , alt är att köra en hdmikabel med en switch för dvi-ingången och inte tvärtom.

ha d!

#45

Postad 11 augusti 2006 - 20:07

cederbro
  • cederbro
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Nu har jag köpt ny HDMI sladd och DVI -> HDMI converter (och lagt ut 860:- till...)
Bilden är klart bättre, men har fortfarande lite problem med prickar och "smuts".
Det verkar dock helt tydligt att felet berodde på klen kabel.

Nu ska jag gå och köpa en kort svindyr DVI -> HDMI kabel istället, och svära åt Samsung och/eller DVIX tillverkarna som inte klarar av att behandla en vettig signal genom 2 meter dyr digital kabel...

#46

Postad 12 augusti 2006 - 08:31

Axxel
  • Axxel
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Blir det lika bra när man konverterar från DVI till HDMI eller är det för att det inte finns något val som du gör så?
Tack för tipset.

#47

Postad 12 augusti 2006 - 11:01

cederbro
  • cederbro
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
Jag har bara DVI ut på TVIXen, och bara HDMI in på LCDn. Så om jag inte vill använda dom ut/ingångarna måste jag konvertera.

Dock vet jag inte om det är "bättre" att köra på en kabel som konverterar från DVI -> HDMI eller om det är bättre med en DVI -> HDMI konverter och HDMI kabel eller kanske en DVI -> HDMI konverter och en DVI kabel. Någon som vet?

#48

Postad 21 augusti 2006 - 22:18

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Svarar på min egen fråga.

Fick svar från supporten. De stöder tydligen bara engelska via Samba. Däremot funkar det via NFS. Då kommer mitt nästa problem med deras hårdkodade NFS path. Kan inte dela ut /tvixhd1 från min Maxtor Shared Storage burk. Verkar även som NFS fixar problemet med DVD ISO streaming.

Kan inte ngn annan än jag begära att man kan ange egen NFS path, dvs att den inte skall vara hårdkodad ;-)
Jag gjorde det, men de var tveksamma till att införa det inom snar framtid.....

<{POST_SNAPBACK}>

Se denna tråd på openMSS
http://www.openmss.o...topic.php?t=419
Jag har lyckats skapa och exportera /tvixhd1 på min MSS.
Tyvärr har jag ingen tillräckligt lång nätverkskabel för tillfället.
Prova gärna!

/J

#49

Postad 22 augusti 2006 - 22:02

kimpa888
  • kimpa888
  • Lärjunge

  • 446 inlägg
  • 0
kommer den här att funka som en HD-DVD spelare i framtiden?? (nybörjare):D

#50

Postad 23 augusti 2006 - 08:54

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

kommer den här att funka som en HD-DVD spelare i framtiden?? (nybörjare):D

<{POST_SNAPBACK}>

Med största sannolikhet: nej.
Man kan i dagsläget ansluta DVD-rom via USB och på så sätt
spela DVD-skivor. Dock ej kopieringsskyddade, dvs de allra flesta köpta skivor.
Lite spekulationer: Om HD-DVD på något sätt skulle gå att spela upp via Tvix så gäller väl samma begränsningar för detta. Sen beror det ju på hur materialet på en HD-DVD är kodat och om Tvixen stöder denna codec. Gissningsvis finns det ännu fler anledningar till att det inte kommer fungera överhuvudtaget.

/J



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.