Har lusläst lite.
På första sidan finner man iaf en uppskattad hdtv box, men inte någon info.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 08 November 2006 - 00:02
Är det någon som har lite info om FreeTV. http://www.freetv.se/
Har lusläst lite. På första sidan finner man iaf en uppskattad hdtv box, men inte någon info. Postad 08 November 2006 - 08:23
Försökte bli pilot men det gick inte när man har bredbandsbolaget som har sunkavtal med Viasat.
Låter ju väldigt najs annars. Postad 28 November 2006 - 18:30
Ingen som har mer info om FreeTV och deras HDTV, kommer troligen få tillgång
till deras TV i början av 2007 men skulle vilja veta mer! Vad har det för kanalutbud? Hur tror ni deras HDTV-satsning kommer fungera? Hur är bilden på SD-kanalerna om man jämför med boxer? Postad 30 November 2006 - 19:08
Så vitt jag förstår så måste man vara ansluten till internet leverantören Ownit (ownit.se), jag har aldrig hört talas om detta företag innan?
Postad 18 December 2006 - 11:17
Lite roligt namn på en digitaltv-leverantör. FreeTV, vad är det som är Free?
Är det att man får välja vilka kanaler man vill ha? Postad 18 December 2006 - 11:37 Förhoppningsvis free som i fri från operatörsbundet. Det var lite det jag trodde iaf. Men det verkar ju inte vara så heller. Vi får väl se vad som händer. /Bäckman Postad 02 January 2007 - 14:34
Nu är ivf hemsidan igång och det går att beställa, dock inte för mig (är ownitkund)
Drog ett mail i mellandagarna till freetv med frågor om startdatum, boxtyp samt när/om HDTV kommer och fick svar idag
Eftersom man måste vara ownitkund för att få tillgång till all info som finns idag så lägger jag ut det här för dom som är intresserade. Basutbudet för 59:- är följande Alla svts kanaler, Tv4, TV4+, femman, mtv, eurosport1+2, bbc world Ingen TV3 alltså Dom kanaler som idagläget kan läggas till är per kalendermånad och kan bytas fritt, kostar mellan 4-29:- st och är följande Al Jazeera Animal Planet Bloomberg Canal 24 Horas CNBC Discovery Channel Discovery Science ERT World EuroNews FanTV France 2 France 3 France 5 Jaam E Jaam M6 METV Mezopotamya National Geographic Polsat 2 International Pro TV International RAI Due RAI Tre RAI Uno RTP International RTR Planeta Showtime Star! Travel Channel TRT 1 TRT 2 TRT International TVE International TVP Polonia VH1 VH1 Classic YLE 1 Mycket minoritetsspråk men inte mycket annat att glädjas åt, får väl se om det kommer nya kanaler i februari som utlovats Redigerat av Joakim, 06 February 2007 - 11:05. Postad 02 January 2007 - 17:21
Intressant att se att dom har bytt till Motorola/Kreatel boxar från att som det spekulerades om tidigare här i tråden skulle vara boxar från Amino.
Det är helt uppenbart att 1510 boxen är det givna valet för många IP-TV operatörer. Jag tror i princip de flesta (Telia, Canal Digital, Viasat, samt nu också FreeTV) IP-TV operatörer kör med 1510 boxen. Den enda som inte verkar använda 1510 boxen är FastTV som ser ut att använda nån av Aminos boxar. Nån som har några andra uppgifter? Kul också att se att nån för första gången tillhandahåller en av Motorolas HDTV boxar ut 1900 serien. Blir dock inte riktigt klok på vilken av 1900 seriens boxar det är. Det finns ju ingen box som bara har nummer 1900 (som det står på FreeTVs websidor). Antagligen är det 1910 boxen eftersom den inte verkar ha inbyggd hårddisk (som 1960 och 1970 har) och inte heller någon DVB-T mottagare inbyggd (som 1920 och 1970 har). Själv hade jag inte tackat nej till en 1960 box. Men att Telia (som jag har) får tummen ur och tillhandahåller HDTV och mer avancerade boxar får man väl titta i himmelen efter... /Peter Cigéhn Postad 02 January 2007 - 22:17
Jag får kanske korrigera mig själv. Tittade lite mer noggrant på FastTVs websidor, och helt klart så verkar det som om det är Kreatel 1510 boxen som gäller där också! Det verkar alltså innebär att alla svenska IP-TV operatörer använder sig av Kreatel 1510. Måste vara en riktig jackpot för Kreatel, numera Motorola, med den boxen! /Peter Cigéhn Postad 02 January 2007 - 22:30
När jag påstod att dom skulle använda Amino boxarna baserad jag mitt antagande på bilderna från deras första sida. Det var bilder på Aminos boxar. Nu är bilderna utbytta. Betyder det att Aminos burkar inte håll måttet tro???
/Bäckman Postad 02 January 2007 - 22:46
Tror att det var nått som inte gick så bra med aminos boxar för dom skulle ha startat det här våren 2006, sen framflyttat till sommaren 2006.
Det var nog då som boxleverantör byttes och kreatel kom in i bilden och datumet 1/1 2007 sattes. Det måste ivf in fler o bättre kanaler om det ska bli intressant för mig. Postad 03 January 2007 - 23:55
Jag hade kontakt med samme Tengvall i november och då hävdade han att man hade avtal med knappt 100 kanaler och att ett realistiskt mål för antalet kanaler vid slutet av 2007 var 500 kanaler. Den lista du lade ut såg ut att vara markant kortare än jag väntat. Man kan undra vad det beror på. Har avtalen inte tätt i kraft eller rullar man ut kanaler efterhand? Den box som nämndes var Kreatel/Motorola VIP 1900. Postad 04 January 2007 - 13:06
Eftersom dom HDTV kanaler som nämns i mailet till mig levereras av Canal Digital samtidigt som det idagsläget inte finns C+ filmkanaler så får man anta att ett avtal med CD är nått som är på gång.
Dom kanske vill vara säkra på att tekniken fungerar innan avtalen träderikraft (kan ju finnas en ekonomisk hake där) ? Personligen skulle jag vilja att dom även hade kontrakt med viasat så att det blev en helt oberoende leverantör. Ang boxarna så erbjuder dom 2st idag: Standardboxen = kreatel 1510 HDTVboxen = kreatel 1900 utan HDD Postad 09 January 2007 - 19:00
Såg en lapp om detta uppsatt i porten idag (våran bostadsrättsföreningen använder sig av ownit)
Verkade intressant eftersom man inskaffat sig en hd-tv för några månader sen. Men när jag kollade nu på deras hemsida hade dom slut på boxar :/ Jag har redan en htpc till tvn, kan man köpa något tv kort eller så till den och använda den som box? Eller är det lite annorlunda eftersom det är hdtv via "bredband" (dvs tp-uttag i väggen). Postad 15 January 2007 - 20:20
Följande kanaler har kommit upp på hemsidan, samtliga är markerade med "kommer snart" och utan prisuppgift
AxessTV DR1 DR2 f (Finlands TV) NRK1 NRK2 RTK 1 Sat YLE 2 TV 7 / AftonbladetTV TV400 Voice TV Cartoon Network Sport-Expressen TV4 Fakta TV4 Film TV-Chile Roj TV Postad 29 January 2007 - 23:20
Någon som vet ifall man kan köpa Motorola boxen med HDD någon annanstans än från sin leverantör då jag kommer att bli ownitkund snart?
Postad 30 January 2007 - 20:04
Det svar jag fått (och svar som jag sett att andra har fått) från Motorola (och Kreatel på den tiden det begav sig) är att deras boxar alltid säljs via operatörerna. Jag betvivlar att du får tag på en box någon annanstans ifrån, än från FreeTV. I och för sig så såg jag att det var någon som sålde sin gamla 1510 box på Blocket, men eftersom 1900 serien med HDTV och hårddisk är så pass ny så lär du nog inte hitta den på Blocket... /Peter Cigéhn Postad 04 February 2007 - 13:25
Jag har sett kanallistorna i tidigare inlägg i den här tråden, men vad jag kan se så finns det inga HDTV kanaler med i dom. Men eftersom FreeTV tänker sig att tillhandahålla en HDTV box (även om dom påpekare att boxen ännu inte finns tillgänglig "på grund av komponentbrist hos vår leverantör") så tänker dom sig väl ändå att tillhandahålla några HDTV kanaler?
Ni som har lite mer insyn på FreeTV:s websidor (som uppenbarligen bara är avsedda för dom som kan får FreeTV, dvs Ownit kunder) kanske kan upplysa om vilka HDTV kanaler som FreeTV tänker sig att sända. Är lite nyfiken på vad dom kan tänkas sända, eftersom FreeTV verkar vara den första bredbandsbaserade digital-TV leverantören som tänker sig sända HDTV. /Peter Cigéhn Postad 13 February 2007 - 16:06
Hej!
Har haft möjlighet att köra Motorolas HDTV box genom FreeTV i en vecka nu och har märkt följande: Bilden hackar till och stannar upp minst 3-4 ggr i halvtimmen och enligt support är detta helt normalt då det inte finns några boxar idag som klarar av att hela tiden visa en helt felfri bild utan hack. Bilden är sämre än marksänd tv. På vilket sätt då? Jo jämför man med marksänd tv så är bilden genom HDTV box mer grådaskig i svärtan som på en taskig LCD-tv samt att röda färger är skrikiga och onaturliga precis som på en kass LCD-tv. Svaret som jag fått är att det beror på boxens d/a omvandlare alternativt att byta till en bättre scartkabel(vilket jag inte hunnit prova) och man kanske möjligen skulle uppgradera firmwaren i boxen... ja vem vet? Upplösningen/skarpheten är dock bättre då det är en avsaknad av brus i bilden som kan föekomma i det analoga nätet (ja det är ju det vanliga för digital tv , dvs antingen bild eller ingen bild alls) och möjligheten att få digitalt ljud som 5.1 är naturligtvis trevligt. Boxen erbjuder inga som helst möjligheter att ställa in färg och kontrast vilket är en nackdel för mig som har en tjocktv som av någon anledning inte ger någon möjlighet att justera bilden vad gäller färg när man matar den med bild från boxen via scart. Man kan inte heller ändra kanalplats på boxen för de olika tv-kanalerna så nu har jag 1.SVT1 2. SVT2 och sen BBC World men va... där vill jag ju har TV3..men icke sa nicke.... Ja jag vet att TV3 inte erbjuds vida marksänd ip-tv idag men ni fattar poängen. När man tittar på IP-tv via FreeTV så får man in te in lokalnyheterna utan man är tvungen att titta på stockholms lokala nyheter...väldigt intressant för mig som bor i Malmö... Boxen är extremt känslig för att få ström genom en grenkontakt där man "delar" på strömmen med andra apparater utan man måste ge ström direkt från vägguttaget annars flippar bilden ut och till slut blir bilden svart. Sist men inte minst FreeTV har idag inga HDTV kanaler så det känns lite meningslöst för tillfället. De kunde åtminstone haft möjlighet att visa SVTHD sändningar. Men snygg är den även om den kunde varit lite mindre. Den är dubbelt så stor som en vanlig satelitbox idag. Lämnar tillbaks boxen i slutet av månaden och tror nog inte att det är lönt på ett bra tag att införskaffa en HDTVbox...inte genom FreeTV ivarjefall. Postad 13 February 2007 - 16:21
Intressant! En fundering bara: Har du bara haft 1910 boxen eller har du provat och haft 1510 boxen tidigare också? Jag som har Telia har ju en 1510 box och jag tycker att det är alldeles utmärkt bild ut från boxen. Så har du haft möjlighet att jämföra bildkvalitén mellan en 1910 och 1510 box? Eller har du bara haft en 1910?
Jag tänkte också om hackandet verkligen har att göra med 1910 boxen i sig, eller om det är Ownit och FreeTV:s nät som åstadkommer hackandet. Det är ju inte alls säkert att detta har med boxen att göra. Jag tycker också att det låter som fullkomligt skitsnack då FreeTV supporten säger att det inte finns boxar som inte klarar av att visa felfri bild utan hack! Jag tror snarare så att det är problem på nätsidan än med själva boxen. 1510 boxen som jag har via Telia hackar då aldrig (visst, det kan vara störningar nån gång, men på det stora hela så är det helt störningsfritt). Och det förutsätter jag har mer med nätet än med boxen att göra. Vad gäller lägga upp kanallistor och ändra ordning på kanaler så är det nog mer en begränsning i den programvara som FreeTV tillhandahåller än själva boxen i sig. Boxen har inte mer funktioner än vad FreeTV väljer att stoppa in i den. /Peter Cigéhn Postad 13 February 2007 - 16:34
Angående basutbudet hos FreeTV och hos många andra operatörer gillar jag inte.
De lägger in en kostnad för kanaler som redan är gratis. Såsom svt1, svt2, tv4, svt24, kunskapskanalen och barnkanalen eller vad det är. Så hos Freetv är det 5 kanaler i basutbudet som redan är gratis via det markbundna nätet. Varför pratas det ingenting om detta, bör man inte klaga på alla de operatörer som har dessa kanaler i sitt basutbud? Postad 14 February 2007 - 15:47 Detta är första boxen för digital marksändning jag har. Dock har jag tidigare haft en 6 år gammal digital satelitbox från Nokia med perfekt bild utan störningar.kopplad med standarscart. Intressant det där med Telia. Viss kan det ju hacka till ibland men inte så ofta som hos FreeTV. Postad 14 February 2007 - 15:56
Lorenzo: Jag har svårt att hänga med... du pratar om HDTV via FreeTV till din CRT-tv... har du en CRT-TV som klarar HDTV? Sen drar du in scart i det hela... kör du en HDTV-box så vill du ju i alla fall köra med HDMI eller MINST component... men det kanske är för att du kör CRT-tv.
Sen drar du in marksänd ip-tv... vad är det? Känns som att du blandar ihop väldigt mycket och då känns inte hela "recensionen" så tillförlitlig. (inte menat som påhopp utan du kanske kan reda ut det hela lite) Postad 14 February 2007 - 16:12
Hej!
Det ser ut såhär hemma hos mig: Ethernet jack med ehternet kabel till HDTV-boxen. Från boxen har jag kopplat en scart mellan scart ugången på boxen och scartingången på min tv. Visst boxen har en HDMI utgång men den kan jag såklart inte nyttja på min gamla tv (och självklart så är inte min tv "HD READY"). Skulle dock vara kul och se hur boxen hade omvandlar HD-tv sändningar till scarten (om den nu överhuvudtaget kan det). Begreppen ip-tv och bredbands-tv ser jag som synonyma eller har jag fel. Jag är novis här och skirver bara om mina erfarenheten med boxen och Free-TV. Kan erkänna att mitt begrepp marksänd-ip TV är mitt eget men det kanske är fel benämning på någopt som kommer ur väggen? Jag skulle kalla det marksänd då signalerna går via en nergrävd fiberkabel. mvh Lorenzo Postad 14 February 2007 - 16:22
Lorenzo: Marksänd = TV som går via radiovågor i luften. (jag vet, inte helt logiskt)
Det du har är bredbandstv, IPtv och vill du slänga dig med något annat får det nog bli "kabeltv via din internetoperatör". Kabeltv går också via kablar i marken men kallast inte marksänt för det. Att du sen kör HDTVbox till en CRT via dess scartkontakt är för mig ointressant då scart är analoga signaler på sin höjd skickat via RGB medans HDMI är digitalt och då blir det ingen tripp via AD-omvandlaren. Så bilden kan vara helt annat via HDMI än via Scart, det är därför jag ser din "recension" som missvisande på bildpunkten. Däremot att den frysen flera ggr per halvtimme är ju nätet som kasst, jag sitter med bredbandsbolagets IPtv med 1510 boxen och får frysning max 1 gång per dygn. Postad 14 February 2007 - 16:33
Hur har du fått tag på HDboxen då?
Det är inte möjligt att beställa den via hemsidan ivf och det besked som jag fått via mail är att den skulle komma någon gång i början av mars och samtidigt skulle HD kanalerna släppas. Dom enda som jag sett som levererar är FASTTV men dom har åandrasidan inga HD kanaler Postad 14 February 2007 - 16:35
Nu är det ju så att majoriteten av alla som har tv-apparater inte har en tv med HDMI ingång så det kan ju vara intressant för dem.
Postad 14 February 2007 - 16:38
Lorenzo: Jag skulle våga påstå att majoriteten av de som har FreeTV har tv med HDMI... de som inte hoppar på ny teknik (som inte är så ny längre) brukar heller inte hoppa på IPTV/IPTele.
Postad 14 February 2007 - 16:38 Vi fick låna dem som en kompensation för att de inte hunit leverera de vanliga boxarna samt att Coax nätet inte var igång. Jag möjligheten att köpa ut den men eftersom jag kommer att köpa plasma till sommaren samt att de kommer att erbjuda samma box med hårddisk ser jag ingen anadledning att behålla den. Postad 14 February 2007 - 16:39 Hur vet du det? Majorteten i mitt hus har inte en display med HDMI. Postad 14 February 2007 - 16:49
Så är det säkert men dom är heller inte intresserade av HDTV + IPTV, man måste ju ha hela kedjan av apparater för att det ska vara intressant. Annars är det som att köpa husvagn och inte ha någon dragkrok på bilen Postad 14 February 2007 - 17:01
Ja men nu är det så att om man har en gammal tv och vill titta på det digitala utbudet i mitt hus så är man tvungen att ha en digitalbox. Nu råkade det vara så att de erbjöd en HDTV-box tillfälligt och jag bara passade på att erbjuda mina erfarenheter för de som inte har hunnit köpa en HDREADy-tv eller få en inblick i boxens andra svagheter såsom känslighet för strömkälla, byte av kanalposition på boxen och att bilden hackar (vilket antingen beror på leverantören eller D/A omvandlaren), kass bild vid D/A omvandling för de som inte har HDMI. Den vanliga boxen har också HDMI OCH scart så jag fattarinte vad ni gnäller om. Finns det en lösning på boxen för gammla apparater så se till att den f-n funkar ordentligt. Sen viss vore det optimalt för er som sitter med HDMI apparater att få en recenscion av HDTV-kvaliten men eftersom FreeTV inte kan erbjuda detta nu samter att jag inte har en HDREADY tv så kan jag inte säga något om saken.
Redigerat av lorenzo, 14 February 2007 - 17:02. Postad 14 February 2007 - 17:21
Lorenzo:
Jag är intresserad av hur boxen ser ut på baksidan, du har inte möjlighet att ta en bild? Postad 14 February 2007 - 19:29
Då du säger den "vanliga boxen", menar du då 1510 boxen? Den boxen har ingen HDMI utgång, utan enbart SCART (plus vanlig RCA-video och S-video utgång). Jag skulle starkt rekommendera dig att få en 1510 box istället om du ändå har en vanlig gammal TV. Jag kan säga att min gammla tjock-TV fick sig ett otroligt lyft då jag fick digital-TV via Telia och 1510 boxen! Så innan du "dissar" IP-TV och FreeTV helt och hållet så se till att få prova 1510 boxen istället. /Peter Cigéhn Postad 14 February 2007 - 19:37
Om du vill se hur en 1920 box ser ut på baksidan så kan du kolla på FastTV:s installationsguide. Kolla in sidan 4. Jag har fortsfarande inte fått klart för mig om FreeTV kör med 1910 boxen, eller någon annan modell ur 1900 serien. Det har bara varit mitt antagande eftersom de bara nämner 1900, som är serien och inte en specifik modell. Men eftersom det varken nämns hybrid-box eller PVR/DVR funktionalitet så är det bara 1910 kvar att välja på. 1920 boxen som FastTV tillhandahåller är ju en hybrid-box med inbyggd DVB-T mottagare. Jag gissar att det inte kan vara allt för stor skillnad mellan baksidan på en 1910 och en 1920, förutom att 1910 boxen borde sakna RF-anslutningar för vanlig antennkabel. /Peter Cigéhn Postad 14 February 2007 - 19:44 Stämmer Peter, ingen HDMI. Men jag väntar nog ändå. Vågar inte chnsa om det blir samma kassa bild med scart här också. Visst det är ne helt annan box men jag sparar nog pengarna till jag köper 1910 med HDD i sommar. Jag vet vad lyftet innebär då jag jämfört skillnaden mellan min digitalsatelitbox som jag använde förut och kvaliten genom coax, dvs vägguttaget. Postad 23 February 2007 - 21:13
Hej !
Ska snart få freetv i min lägenhet och vill ha lite tips och trix. Saker och ting man ska tänka på. Jag fick idag reda på att deras HD-Tv box är på ingång men dom vill testa den först innan vi kunder kommer att kunna få ut den. Så man får nöja sig med standard boxen ett tag. Är det någon som vet vilken typ av signal den sänder ut via scart kontakten. Vill veta så man kan köpa rätt typ av sladdar.... Annars hur upplevs bild stabiliteten? EPG? Som sagt nyfiken, hoppas någon vill dela med sig. Postad 24 February 2007 - 01:21
Som du kan läsa i databladet som finns FreeTV:s websidor så kan du läsa att på SCART utgången kan den mata ut "RGB, S-video and composite out". Standard är RGB, men kan ställas in i systemmenyn på boxen om man nu av någon anledning inte skulle vilja ha RGB. /Peter Cigéhn Redigerat av Unregistered2c1997ae, 24 February 2007 - 01:21. Postad 29 June 2008 - 03:01
Hejsan,
Jag undrar om FreeTV är samma som FastTV? Hoppas inte att jag verkar allt för dum. Men jag tror att vi kommer att få möjlighet att få FastTV i framtiden där jag bor via Stadsnätet men jag vet inte när. Jag undrar ifall någon vet om kanalerna VH1 och VH1 Classic kommer att finnas i deras utbud? Postad 29 June 2008 - 23:00
Nej det är inte samma.
FreeTV var ett företag som lades ned innan dom ens börjat leverera en enda kanal FastTVs utbud kan du läsa om här 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |