Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Cambridge Audio Azur 640Cv2

19 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 november 2006 - 20:30

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlĂ€gg
  • 0
Spelaren ingÄr sedan en mÄnad i anlÀggningen (Marantz 7400 receiver och Energy högt) och lÄter fantastiskt bra för priset (3500.-). Ljudet Àr mycket öppet, rent och tydligt. Man behöver inte spela sÄ högt för att fÄ med allt. Ljudet Àr neutralt och passar till det mesta. Först nÀr jag lÄnade en 540Cv2 frÄn en polare tyckte jag att ljudet var lite vÀl slankt, det tycket jag inte med 640, kanske ocksÄ beroende pÄ bÀttre kabel.

640 slÄr lÀtt en CA DVD89 pÄ CD ljudet Àven om DVD's mörkare och basigare ljud passar viss musik. PÄ SACD & DVDA matchar DVD'n motsvarande CD pÄ CD'n minst och dessutom med fem kanaler som bonus.

Det har blivit kul att plocka fram gamla CD. Vissa bÀr spÄr av grön penna pÄ kanterna i desperata förök att dÀmpa den vidriga glaskross-diskanten frÄn CD'n barndom. Numera lÄter samma CD helt OK utan spÄr av nÀmnda hÄrdhet. Tydligen var det hÄrdvaran det var fel pÄ och inte mediet som sÄdant.

640C krossar ocksÄ fullstÀndigt en nÄgra Är gammal Sony 20ES som i jÀmförelse lÄter syntetiskt och hÄrt. Lyssningströtthet efter en stund.

Plus ocksÄ för gediget utförande och snygg fjÀrr.

Vill man ha nÄgot med varmt ljud, mycke bas och skimmrande diskant bör man dock titta nÄgon annan stans. 640 Àr tÀmligen stram.

#2

Postad 09 november 2006 - 22:55

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlĂ€gg
  • 0
Tyckte den verkade riktigt trevlig Ànda fram fram till jag lÀste den sista meningen.

Och det finns gott om Àldre CD-spelare som saknar den dÀr "glasskrossdiskanten" du beskriver, sÄ man ska kanske inte dra alla öven en kam bara för deras Älders skull.

Men grattis till att du blev nöjd med den, det Àr det som rÀknas!

Redigerat av Lust, 09 november 2006 - 22:56.


#3

Postad 05 december 2006 - 00:58

fonza
  • fonza
  • Wannabe

  • 15 inlĂ€gg
  • 0
Kan nog inte hÄlla med dej dÀr i sista meningen Brinke jag har massor av ur kraft i basen och ett fint skimmer över diskanten men kan ju vara sÄ att min
utrustingen ger liten annan ljud bild Àn vad din Marantz 7400 receiver gör

mvh fonza



min utrusting

embla icepower monoblock 2*250 w
försteg thule 100 pr
singnal kablar kimber hero frÄn cd till försteg och nordost reddawn till monoblocken
högtalar kablar wyre wizard dream casters

högtalare wharfadale evo 40

Redigerat av fonza, 05 december 2006 - 01:01.


#4

Postad 05 december 2006 - 01:03

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlĂ€gg
  • 0
Jag Àr eller var kanske snarare vÀldigt intresserad av denna CD spelare. Tycker ocksÄ sista mening var vÀldigt avskrÀckade. Visst ett fÀrgat ljud Àr inte sÄ kul men super neutralt blir ju trÄkigt vÀldigt fort med.

#5

Postad 05 december 2006 - 16:17

fonza
  • fonza
  • Wannabe

  • 15 inlĂ€gg
  • 0
Celander ta hem en Cambridge Audio Azur 640Cv2 och prova om du kan tyckte att jag sÄga att du hade nad som slutsteg kan nog bli en intresant med naden dÀr B)


mvh Fonza

#6

Postad 05 december 2006 - 21:43

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlĂ€gg
  • 0
Avsikten med sista meningen var bara att poÀngtera att 640Cv2 inte har nÄgon fet bas (som tex DVD89 spelaren frÄn CA) och inte heller adderar nÄgot gyllene skimmer i diskanten (som Marantz kan ha) utan levererar enligt mitt tycke ett neutralt och nyktert ljud. Basen Àr stam och tight, diskanten klar men aldrig vass eller hÄrd. Försöker man kompensera svagheter i sin befintliga anlÀggning tror jag inte 640 Àr rÀtt val. Den Àr snarare ganska avslöjande.

SjÀlv Àr jag vansinnigt nöjd med spelaren som dessuton Àr den billigaste jag Àgt. Neutral pÄ ett trÄkigt sÀtt Àr den inte, snarare engagerande med mycket atmosfÀr i ljudet (öppet och samtidigt bra rumskÀnsla).

Man ska helt klart testa 640C. Tror inte att nÄgot annat slÄr den i prisklassen om man söker ett ofÀrgat ljud. Den vinner i lÀngden.

#7

Postad 06 december 2006 - 19:51

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlĂ€gg
  • 0
Cambridge kan ju knappast beskyllas för att vara "trÄkigt neutrala". Prova om ni har möjlighet, man fÄr oftast en glad överraskning för dom struntsummor dom oftast kostar.

Engelskt sound i budgetutförande :D.

#8

Postad 07 december 2006 - 10:41

fonza
  • fonza
  • Wannabe

  • 15 inlĂ€gg
  • 0
jag hÄller med Fluffy totalt ( Cambridge kan ju knappast beskyllas för att vara "trÄkigt neutrala") :D

#9

Postad 07 december 2006 - 22:29

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlĂ€gg
  • 0

Celander ta hem en Cambridge Audio Azur 640Cv2 och prova om du kan tyckte att jag sĂ„ga att du hade nad  som slutsteg  kan nog bli en intresant med naden dĂ€r  :P


mvh Fonza

<{POST_SNAPBACK}>



FÄr la göra det om ett halvÄr eller nÄgot nÀr man kanske har lite mer pengar.... :P

#10

Postad 11 december 2006 - 23:03

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlĂ€gg
  • 0
Prova kostar ju inget... oftast. :blink:

#11

Postad 12 december 2006 - 00:45

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

  • 1 503 inlĂ€gg
  • 0
Hur den lÄter men helt andra grejer Àn vad jag har Àr ju ointressant. ;P Men har viktigare saker att köpa nu. MÄste köpa massa nya data delar, sen gÀrna PS3. Sen kanske cd spelare ;)

#12

Postad 21 januari 2007 - 18:49

Unregistered83d32dfa
  • Unregistered83d32dfa
  • Amatör

  • 57 inlĂ€gg
  • 0
Intressant lÀsning dÄ jag gÄr i köptankarna av en cd-spelare runt 4000:-. Smaken Àr ju som sagt som baken och att vi tycker olika Àr sen lÀnge bestÀmt.

Tidningen "Bild & Ljud" skriver dock (nr4/2006) att Cambridge spelaren "har en fördel av att ha gott om ström för att Äterge det djupaste basregisrtet pÄ ett fysiskt sÀtt utan att tappa kontrollen". Dessutom menar recensenten nÀr klangen beskrivs att "sÄ drar Cambridge sig lite Ät det varma hÄllet, men utan att för den skull lÄta trögt".

Dock ska sÀgas att testet av cd-spelaren inkluderar Cambidges förstÀrkare 640A, vilket jag dock inte tror gör testet mer orÀttvist av cd-spelaren egentliga ljudkaraktÀr.

Jag tror jag lĂ„nar hem cd-spelaren samt NADÂŽs cd C542 och ser om det kan vara nĂ„got för mig. Är ute efter lite varmare och basstark cd-spelare till Min NAD T753v2 receiver.

Andra förslag emotses tacksamt!

#13

Postad 22 januari 2007 - 00:15

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlĂ€gg
  • 0
Är det verkligen CD-spelare dom menar "har gott om ström"? Att en CD-spelare behöver mkt stöm vet i f-n om jag tror pĂ„, stabil kanske, men knappast större mĂ€ngder.

IOFS sÄ Àr alla produkter i Bild&Ljud Hemma bÀst i vÀrlden och botar HIV och bromsar vÀxthuseffekten. IMHO sÄklart men den tidningen lÀser jag inte lÀngre.

#14

Postad 22 januari 2007 - 22:04

Unregistered83d32dfa
  • Unregistered83d32dfa
  • Amatör

  • 57 inlĂ€gg
  • 0
Det har du rÀtt i att med "gott om ström" menas mer förstÀrkaren Àn cd-spelaren. Kanske framgick dÄligt i det jag skrev tidigare att tidningen testade combon.

Som jag nÀmnde Àr jag Àven tacksam för förslag pÄ andra cd-spelare som kan passa min utrustning.

#15

Postad 24 januari 2007 - 00:34

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlĂ€gg
  • 0
Genom att snabbt ögnat igenom bilderna i ditt galleri sÄ skulle jag nog tycka att du ska kika pÄ NAD:s spelare.
Dom brukar ju vara lite "köttigare" i ljudet och passar nog bra till Black Halo som stÄr fint uppstÀllt vid centern. (Denna skiva har ju iofs ganska bra ljud för en hÄrdrocksskiva, bra Àr den dessutom.)

Jag gillar "mÀrkessymetri", men vÀlja hifiutrustning Ät nÄgon Àr som att vÀlja fru Ät nÄgon tycker jag. Det gör man bÀst sjÀlv men det Àr kul att höra vad andra tycker... :)

#16

Postad 24 januari 2007 - 16:55

Unregistered83d32dfa
  • Unregistered83d32dfa
  • Amatör

  • 57 inlĂ€gg
  • 0

Genom att snabbt ögnat igenom bilderna i ditt galleri sÄ skulle jag nog tycka att du ska kika pÄ NAD:s spelare.
Dom brukar ju vara lite "köttigare" i ljudet och passar nog bra till Black Halo som stÄr fint uppstÀllt vid centern. (Denna skiva har ju iofs ganska bra ljud för en hÄrdrocksskiva, bra Àr den dessutom.)

Jag gillar "mĂ€rkessymetri", men vĂ€lja hifiutrustning Ă„t nĂ„gon Ă€r som att vĂ€lja fru Ă„t nĂ„gon tycker jag. Det gör man bĂ€st sjĂ€lv men det Ă€r kul att höra vad andra tycker...  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tackar för förslaget. Precis som du sÀger kan man bara styra sjÀlv vad som lÄter bra respektive mindre bra i öronen. För husfridens skull Àr det dessutom en fördel att köra pÄ samma mÀrke och design. För det ska ju matcha de andra komponenterna...och tv-bÀnken...och gardinerna...och krukvÀxterna...och....suck

#17

Postad 10 februari 2007 - 20:14

van Basten
  • van Basten
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0
Enchanter: Har det blivit nÄgot köp av CD-spelare?

Provade sjÀlv NAD C542 och Cambridge Audio 640Cv.2. Valde till slut Cambridgen. BÄda spelarna lÀt bra, men i min anlÀggning passade/lÀt Cambridgen bÀttre. AnsÄg Àven att Cambridgen var lite mer estetiskt tilltalande. För dig kanske det Àr tvÀrtom dÄ du har en NAD receiver :o .

Tror att du gör ett bra köp oavsett vilken av dessa tvÄ du vÀljer. Att man inte behöver ruinera sig helt och hÄllet Àr vÀl bra det med.

#18

Postad 12 februari 2007 - 19:00

dagas
  • dagas
  • ForumrĂ€v

  • 502 inlĂ€gg
  • 0
Hur stor skillnad Àr det egentligen mellan 340C, 540C v2 och 650C v2? 340 har ju sÀmre DAC men 540 och 640 har ju samma bara att 640 har dubbla. Funderar pÄ nÄgon av dem sÄ vill veta om det Àr stora skillnader pÄ dem eller om man kan spara lite pengar och ta 540 istÀllet för 640.

#19

Postad 15 februari 2007 - 19:49

van Basten
  • van Basten
  • Amatör

  • 60 inlĂ€gg
  • 0
Har inte hört 540C V2.0. Har som sagt 640C V2.0 och Àr mycket nöjd. Har dock lÀst tester pÄ Cambridge Audios hemsida. Finns flera recensioner och alla Àr, som det sig bör pÄ Cambridges egen hemsida, givetvis positiva.

Enligt denna recension verkar det som om det kan vara vÀrt att lÀgga nÄgra kronor extra.

My Webpage

#20

Postad 18 februari 2007 - 15:29

Whaledriver
  • Whaledriver
  • Wannabe

  • 20 inlĂ€gg
  • 0
NÄn som har jÀmfört 640Cv2 med Denon DCD-1500AE? Det skiljer över 2000 kr till Cambridgens fördel, vad Àr skillnaden i ljud och byggkvalitet? Har hört att Cambridge utrustning ofta Àr pÄ service... kanske bara rykten.

Har en bit att Äka till HIFI butiken, annars skulle jag Äka och jÀmföra sjÀlv!!



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya duken i emballage
    DPC
    2024-04-28 10:12:49
  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.