Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Minitest av fyra golvhögtalare

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2006 - 13:32

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Avreview.co.uk publicerar mängder med minitester och de håller kanske inte toppklass men ibland är de intressanta och ger en bra introduktion till vissa produkter.

Senaste minitesten handlar om fyra stycken populära golvhögtalare; B&W CM7, KEF iQ9, Monitor Audio Bronze BR5 och Focal JMlab Chorus V 716V.

B&W CM7, Focal JMlab Chorus V 716V, KEF iQ9 och Monitor Audio Bronze BR5

Prismässigt så är Monitor Audio Bronze BR5 klart billigast då den kostar strax under 6 000 kronor. BR-serien från Monitor Audio är helt ny och detta är den minsta golvhögtalaren i serien. Tillverkningen sker i Kina för att pressa priset och enligt Avreview så får man en bra högtalare för pengarna men saknar lite kraft i de lägre frekvenserna. Sju av tio blir betyget.

En annan Kina-tillverkad högtalare är KEF iQ9 som denna gång inte riktigt går hem hos provlyssnaren. Detta är inte helt ovanligt för KEF iQ-serien, antingen gillar man högtalarna rejält eller så är det ingen höjdare. Bland nackdelarna näms ett något färgat mellanregister och även att ljudet kan upplevas lite "hårt". På plussidan nämner recensenten bland annat den tighta basen. Sex av tio får KEF nöja sig med.

Testets tvåa verkar ännu inte dykt upp hos de svenska återförsäljarna. Focal JMlab Chorus V 716V är en direkt ersättare till Focal JMlab Chorus 716s (som fortfarande säljs i Sverige) och enligt recensenten så är detta en riktigt bra högtalare. Detaljerat ljud och lätt att placera är några av punkterna på plussidan. Betyget blir åtta av tio.

Vinnaren, som jämfört flitigt mot Focal JMlab Chorus V 716V, blir B&W CM7 som även är testets dyraste högtalare. En topphögtalare med väldigt få nackdelar för priset, i alla fall om man ska tro Avreview. Öppet och naturligt ljud med bra rymd, dock kan den vara svår att placera och därför kanske inte passar alla.

Betyget blir nio av tio.

Testet hittas här.

Kort uttdrag från sammanfattningen:

"For most music types and systems, we rank the B&W top, followed by the Focal JMlab, and then the Monitor Audio. The KEF is recommended too, but it has more “personality”, though it's well worth a dem to see if you like it."

Postad 19 November 2006 - 18:16

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Dåligt test skulle jag vilja påstå :o
Att jämföra B&W och MA med varandra då B&W kostar (2,4975 ggr) mer...

Vad blir det härnäst - mätning av uteffekt mellan ett Lab 6400 och en klockradios steg ?!?

Postad 19 November 2006 - 19:02

ohlin_j
  • ohlin_j
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
håller med BeeR. Man får ta högtalare i samma prisklass tycker man.

Postad 19 November 2006 - 19:06

Lukassvensson
  • Lukassvensson
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Jag tycker det är bra med olika prisklasser. då får man reda på vad man vinner/förlorar på att lägga mer eller mindre pengar.

Postad 19 November 2006 - 19:35

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

Jag tycker det är bra med olika prisklasser. då får man reda på vad man vinner/förlorar på att lägga mer eller mindre pengar.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med delvis

men MA får en dålig renome pga att högtalarna möter bättre motstånd sas..
kan vara så att när nån e på G att köpa högtalare i den prisklassen som MA tillhör
väljer han/hon bort dessa pga sämre testresultat.. kan ju faktiskt vara så att MA e
klassledande om dom blir jämförda med motsvarande prislägeshögtalare ,, puuh långt ord

Postad 19 November 2006 - 20:08

Unregistered6f4e89a3
  • Unregistered6f4e89a3
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med delvis

kan vara så att när nån e på G att köpa högtalare i den prisklassen som MA tillhör
väljer han/hon bort dessa pga sämre testresultat.. kan ju faktiskt vara så att MA e
klassledande om dom blir jämförda med motsvarande prislägeshögtalare ,, puuh långt ord

<{POST_SNAPBACK}>

håller med er båda, men om man är intresserad av en viss modell så får man ju leta fler en ett test o kolla och jämföra dels hur testerna är utförda men även vilket motstånd dom testats emot.. :o

Postad 19 November 2006 - 21:42

BeeR
  • BeeR
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jag håller med delvis

<{POST_SNAPBACK}>

håller med er båda, men om man är intresserad av en viss modell så får man ju leta fler en ett test o kolla och jämföra dels hur testerna är utförda men även vilket motstånd dom testats emot.. :o

<{POST_SNAPBACK}>

Om nu Svensson har ork och kunskap att leta reda på vart infon finns..
vi som häckar på detta forum tar det som givet att söka info om produkterna vi skall köpa,
men det e jag övertygad om att inte alla gör som inte delar detta intresse lika stark som vi gör :)

Postad 19 November 2006 - 23:20

Unregistered6f4e89a3
  • Unregistered6f4e89a3
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
de må så vara, men har man inte större intresse än så, så gissar jag att man går stenhårt på priset... och köper antagligen nått billigt "färdigt" paket ala siba 2000:- som nån "snäll" säljare där rekommenderar varmt... :o

Postad 20 November 2006 - 10:44

Unregistered9b699543
  • Unregistered9b699543
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Testets tvåa verkar ännu inte dykt upp hos de svenska återförsäljarna. Focal JMlab Chorus V 716V är en direkt ersättare till Focal JMlab Chorus 716s (som fortfarande säljs i Sverige) och enligt recensenten så är detta en riktigt bra högtalare. Detaljerat ljud och lätt att placera är några av punkterna på plussidan. Betyget blir åtta av tio.

Den svenska distributören har 716V på lager. Och t.ex. 714V finns för lyssning hos Sontec i Stockholm. :)

Mvh
Håkan

Redigerat av Unregistered9b699543, 20 November 2006 - 11:16.

Postad 20 November 2006 - 11:17

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Håller med helt om att det är kass att jämföra högtalare med såpass stor pris skillnad. 1000-2000:- skillnad är väl helt OK.

I dett a fall borde de jämfört med t.ex MA´s silver serie istället.

Testet säger inte så mycket, klart att en högtalare som kostar så mycket mer självklart är bättre. Så är det ju i varje fall i 97 av 100 tester...

Postad 23 November 2006 - 23:53

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Håller helt med om att detta är ett mer eller mindre världelöst test...men B&W kan ju ännu en gång sätta på ett en lapp med "Bäst i test/testvinnare" på sina högtalare... :blink:

Det är väl självklart att man vinner en hel del på att köpa en nästan 2,5 ggr dyrare högtalare...varför skulle man behöva läsa en test för att få den infon? :o

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 November 2006 - 23:54.

Postad 21 March 2007 - 18:40

Unregisteredfe29246a
  • Unregisteredfe29246a
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Jag tycker det säger en del om Monitor Audio Bronze, dom slår en eller 2 klasser högre KEF, om man ska se till betyget enbart, jag står själv och grubblar på om jag ska köpa KEF IQ5 eller Monitor Audio Bronze, någon som kan hjälpa en på traven ? kommer för övrigt ha en Marantz 4001 som ska driva dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.