Jag vill inte lägga ut för mycket pengar, men samtidigt inte vara dumsnål. Burken ska gärna hålla ett tag framöver. Har planerar på att köpa LCD skärm.
HDTV material finns det ju inte så gott om idag, därför vill jag inte lägga ut för mycket pengar på det idag, då man inte vet om det är en standard som är vid dörren imorgon. Ofta så går ju priserna ner så jag kan köpa "det som behövs för HDTV" billigare imorgon. Huvudsaken är att grejerna är relativt framtidssäkra så jag ex. kan köpa ny CPU och nytt grafikkort till burken om säg 1 år.
Till kalaset hade jag tänkt koppla två stycken FireDTV kort. så man kan spela in från två kanaler samtidigt.
En annan fråga är också om jag kanske är lite dum nu? Jag ska faktiskt köpa en ny stationär dator snart, kanske bättre göra den "extra bra" och sätta FireDTV korten i den, och sen köpa XBOX 360 och använda den som Extender? Kan man använda fjärrkontroll till 360, eller måste man sitta med "handkontroll"?
Detta är så svårt alltså. Lite utav ångest när det handlar om så mycket pengar, och så mycket framtida förändringar.
1.) Låter nätagget mycket?
2.) Hur kopplas displayen från chassiet till moderkortet? Eller kanske inte finns display? Jag som luras av bilderna?
3.) Grafikkortet tillräckligt bra för MediaCenter funktionalitet idag? Så man kan lägga pengarna på nytt grafikkort i framtiden istället när standardiserade HDTV kretsar börjar dyka upp i bra prisklasser?
4.) Är kanske Intels DUO2 bättre än AMD's X2? Vilken standard tror ni är mest framtidssäker så jag kan köpa en bättre processor som kommer klara av 1080p i framtiden när dessa kommit i bättre prisklass (CPU'n alltså)
5.) Bra tyst CPU kylning? Den jag valde tog jag liksom bara.
6.) Något bättre moderkort än det jag valt? Måste kunna skicka DIGITALT ut till förstärkaren, gärna via SPDIF. Alternativt bra ljudkort, inte allt för dyrt. Får gärna vara inbyggt i moderkortet direkt, det är ju inte stora skillnader på dyrt ljudkort och moderkort, då det överförs digitalt.
7.) Kanske finns nått bättre minne? Det jag tog kanske var dyrt? Vad är viktigare för HTPC bruk? Mängd minne eller hur snabbt det är? Borde väl räcka med PC-5300 minnen väl?
8.) Kanske något jag kan spara pengar på utan att göra avkall på HTPC funktionaliteten?
9.) Vad händer om Blueray kommer och liknande, säg jag köper en 5.25 blueray spelare då och kopplar till min dator. Kan jag se filmen om nu inte LCD tv'n och/eller grafikkortet stödjer HDCP? Har filmbolagen tänkt på oss? Hur är det tänkt?
Observera jag inte alls är så insatt i dagens hårdvara, har verkligen försökt tänka själv och läsa mig till så mycket jag kan, men det är svårt med den snabba utveckligen och allt.
Här är det jag som amatör satt ihop:
Tack för alla svar, länkar till andra trådar osv.