Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

hdmi eller vga

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 november 2006 - 16:46

prcrumb
  • prcrumb
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej alla,

har nu beställt htpc till tv:n som är en Samsung LE-40M71B. Jag trodde tv:n skulle fixa dvi/hdmi från pc, men manualen påstår att det kommer visas tom skärm om det är en pc på hdmi-ingången. :o Är det så att vga funkar likvärdigt? Då spelar detta kanske mindre roll.

manualen säger att det funkar med digitala ingångarna från digitalboxar och xbox360, men inte från pc. Vad är skillnaden? :D

Det ryktas om att det går att få till dvi/hdmi med denna tv+pc men det kräver inställningsjox på tv-kortet. Har någon på forumet möjligen fått det att funka med dvi/hdmi på nämnda tvmodell? Har det isånafall varit svårinställt? :blink:

Tack på förhand! :huh:

Redigerat av prcrumb, 25 november 2006 - 08:21.


#2

Postad 05 januari 2007 - 01:01

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Hej alla,

har nu beställt htpc till tv:n som är en Samsung LE-40M71B. Jag trodde tv:n skulle fixa dvi/hdmi från pc, men manualen påstår att det kommer visas tom skärm om det är en pc på hdmi-ingången.  :) Är det så att vga funkar likvärdigt? Då spelar detta kanske mindre roll.

manualen säger att det funkar med digitala ingångarna från digitalboxar och xbox360, men inte från pc. Vad är skillnaden?  <_<

Det ryktas om att det går att få till dvi/hdmi med denna tv+pc men det kräver inställningsjox på tv-kortet. Har någon på forumet möjligen fått det att funka med dvi/hdmi på nämnda tvmodell? Har det isånafall varit svårinställt? :)

Tack på förhand! :)

<{POST_SNAPBACK}>


Du kan antagligen få en bild via DVI->HDMI men den kan bli förvrängd då din TV antagligen inte klarar av att köra pixelmappat mot din skärms "native resolution" (1360x768)?
Så länge du använder en bra VGA-kabel så ser du ingen reell skillnad mellan att koppla över HDMI eller VGA från en dator.

De digitala utgångarna på digitalboxar och xbox 360 är hdmi-utgångar som skickar ut en digital signal av HD-typ (rätt färger, rätt upplösning) medan en DVI-utgång från en dator skickar ut en datorupplösning och datorfärger, och det är upp till TV:n att hantera att avkoda dessa korrekt.
Finns andra trådar här i forumet som beskriver detta mer exakt.

#3

Postad 19 januari 2007 - 22:08

prcrumb
  • prcrumb
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
tackar för info!

finns det tv-kort som kan fixa bra bild till tv:n via hdmi?

via vga blir det s.k. tearing, trots uppgraderat firmware. Kan det hjälpa med bättre sladd?

film blir kalasbra helt utan tearing via hdmi, men datorbild bäst via vga.

#4

Postad 29 januari 2007 - 13:34

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

tackar för info!

finns det tv-kort som kan fixa bra bild till tv:n via hdmi?


Nej, begränsningen sitter i TV:ns mjukvara snarare än i grafikkortet.
Det finns folk som har labbat med att skriva egna firmwareuppdateringar till sina TV:s men det är nog inget att rekommendera.. Garantin ryker ju direkt om man fipplar med sånt.

via vga blir det s.k. tearing, trots uppgraderat firmware. Kan det hjälpa med bättre sladd?

film blir kalasbra helt utan tearing via hdmi, men datorbild bäst via vga.

<{POST_SNAPBACK}>


Hm.. vet inte faktiskt, inget som jag har upplevt. Testa med en bättre kabel, samt TV:ns autojusteringsläge. Själv kan jag få lite sämre bild när jag byter mellan olika datorer, men efter att jag kör autojusteringen en gång så blir det bra igen.

#5

Postad 28 februari 2007 - 21:06

keffo
  • keffo
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
släpar din muspekare efter när du kör via VGA? Min gör det... lite smått irriterande.

#6

Postad 03 mars 2007 - 17:36

keffo
  • keffo
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0

släpar din muspekare efter när du kör via VGA? Min gör det...  lite smått irriterande.

<{POST_SNAPBACK}>


Va nog storlekens fel.... :)

#7

Postad 03 mars 2007 - 17:47

m96
  • m96
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

tackar för info!

finns det tv-kort som kan fixa bra bild till tv:n via hdmi?


Nej, begränsningen sitter i TV:ns mjukvara snarare än i grafikkortet.
Det finns folk som har labbat med att skriva egna firmwareuppdateringar till sina TV:s men det är nog inget att rekommendera.. Garantin ryker ju direkt om man fipplar med sånt.

via vga blir det s.k. tearing, trots uppgraderat firmware. Kan det hjälpa med bättre sladd?

film blir kalasbra helt utan tearing via hdmi, men datorbild bäst via vga.

<{POST_SNAPBACK}>


Hm.. vet inte faktiskt, inget som jag har upplevt. Testa med en bättre kabel, samt TV:ns autojusteringsläge. Själv kan jag få lite sämre bild när jag byter mellan olika datorer, men efter att jag kör autojusteringen en gång så blir det bra igen.

<{POST_SNAPBACK}>


Det är ATI kort som har problem med V sync/ tearing, kör overlay (överlägg) istället för vmr, det borde fixa problemet.

#8

Postad 05 mars 2007 - 10:48

khaan
  • khaan
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

släpar din muspekare efter när du kör via VGA? Min gör det...  lite smått irriterande.

<{POST_SNAPBACK}>


Nope.

#9

Postad 05 mars 2007 - 11:21

Unregistered788e2400
  • Unregistered788e2400
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
finns lite info hær: længst ned i denna tråd.

https://www.minhembi...howtopic=150556



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.