Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NeoDigits Helios X5000 - funktionsrik mediaspelare testad av Secrets

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NeoDigits Helios X5000 HD (Mediaspelare) 1 8.333332 (2) Inga priser

Postad 26 November 2006 - 17:39

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
NeoDigits Helios X5000 är en funktionsrik mediaspelare med många trevliga funktioner, t ex stöd för 1080p, stöd för alla vanliga förekommande format inklusive FLAC och Divx 6/HD, 2 stycken USB-ingångar för externa hårddiskar, inbyggd webbläsare och stöd för WiFi. Förutom detta fungerar givetvis enheten som en vanlig dvd-spelare också, men hur bra bild levererar Helios X5000 för vanliga dvd-filmer?

Detta har Secrets of Home Theater and High Fidelity försökt tagit reda på genom att testa enheten i deras benchmark. Som så många andra mediaspelare så används kretsar från Sigma Designs, i Helios X5000 handlar det om Sigma Designs EM8620L som tyvärr tidigare visat en del brister i Secrets test och så även denna gång.

Bland annat saknas stöd för motion adaptive deinterlacing, enheten klarar inte av att leverera Blacker-than-Black, problem med felflaggningar plus en hel del annat. Tyvärr får man väl säga, för visst hade det varit trevligt med en bra mediaspelare som bildmässigt kan mäta sig med de bättre dvd-spelarna.

Oavsett, enheten får bra betyg som mediaspelare men som ren dvd-spelare så hänger den inte riktigt med.

Kort utdrag från Secrets sammanfattning:

"The Helios X5000 represents an outstanding value as a media center based DVD player, but a below average investment for DVD playback quality. I guess trade-offs need to be made to get the kind of features you’ll find here, at a low price. Since every other player of this nature has the same issues, I would probably recommend this one the most in that category. Its build quality and interface are far more impressive than what I’ve seen from other similar designs."

Testet hittas här.

Produkthemsida för NeoDigits Helios X5000 finns här.

Postad 26 November 2006 - 23:03

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3325 inlägg
  • 0
För er som är intresserade av denna typ av produkt finns grymt mycket bra läsning på MPCclub.com. Där behandlas samtliga Sigmatek baserade mediaspelare... grymt bra!!

Prestandamässigt så är de flesta av dessa spelare snarlika. I Sverige hittar man Snazio & Kiss, i Europa finns Ziova, Transgear osv.

Jag har själv en Transgear DVX-700, den enklaste modellen av den finns på Pixmania för 1604 kr... oslagbart... men så ska de dra sig ur Europa!!

För er som kan tänka sig utan DVD, titta på Tvix 5000, Rapsody N35 eller PixelMagic HD-box

Så det så!!... :)

Postad 28 November 2006 - 09:55

Unregistered4c0be2b2
  • Unregistered4c0be2b2
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
och hur är det med h264?

Postad 28 November 2006 - 17:06

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Sigma Designs EM8620L stödjer inte h.264 vad jag kan urskönja :o

Postad 29 November 2006 - 17:18

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0
Nu har även Audioholics publicerat en recension, hittas här:
http://www.audioholi...VD-playerp1.php

Postad 09 December 2006 - 00:20

Unregisteredc4057429
  • Unregisteredc4057429
  • Användare

• 185 inlägg
  • 0
Har en Helios X5000 och är mycket nöjd :wub:

Postad 02 March 2007 - 11:58

avbryt
  • avbryt
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej! Jag har funderatlänge på en god lösning vad gäller att streama musiken direkt från internet(man kan ju prenumerera o liksom ha tillgång till mycken musik på internet) till stereoanläggning samt spela upp filer också.

Squeezebox ser bra ut men jag har också varit inne på ex cambridge 640H som är lite dyr.
Det är nämligen så att jag också behöver ny cd spelare, därför tänkte jag på neodigits helios x5000 som alternativ.

Hur stor är skillnaden vad gäller ljud cd/dvd spelare. Jag har läst mig till att det ska vara goda ljudkomponenter i denna apparat som ju ändock kallas dvdspelare. Sen är det ju bra att kunna överföra bild också från dator/internet.

x5000 kostar ju 6000 pix och då skulle jag ju få dvd/cd, streaming från internet samt tillgång till datorns filer i tv samt hifi och kunna föra över film till tv.

Man får ganska mycket för pengarna,vad säger ni om ljudet då?
Till cd uppspelning.

Postad 04 March 2007 - 16:01

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
x3000 kostar 3990:- eller 2990:- ungefär om du beställer direkt från deras egen hemsida.

Postad 06 March 2007 - 10:36

avbryt
  • avbryt
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Ja just det. Hur fungerar denna dvdspelare vad gäller cduppspelning bra eller dåloig kvalite om man vill använda den till stereon oxå??? :( B) :unsure:

Postad 02 April 2007 - 16:09

andreas72
  • andreas72
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Ja just det. Hur fungerar denna dvdspelare vad gäller cduppspelning bra eller dåloig kvalite om man vill använda den till stereon oxå??? :)  :D  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är riktigt nöjd med det analoga ljudet.

Det digitala är ju upp till Receiverna att lösa.

Uppspelning av film fungerar klockrent. Har dock inte få se den prestera HD ännu. Funderar på att släpa hem den till någon som har HD skärm eller projektor för att se vad det finns för outnyttjad potential.

Streaming av musik från dator är lite den svaga länken pga buggig programvara och lite märklig navigering. Kan vara en vanesak. Jag har provat lite olika UPnP program men inte hittat något som jag riktigt fastnat för. Har efter många olika varianter gått tillbaka till NeoLink.

Internet radion har fungerat bra det lilla jag har provat.

Personligen tror jag att X3000 ger ungefär samma upplevelse som en X5000. Skillnaden ligger ju främst i den dyrare strömenheten på X5000.

/Andreas

Postad 07 April 2007 - 14:15

phq
  • phq
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag blir vansinnig.

Så lyckas man hitta en mediaspelare som klarar 1080p och sedan stödjer de inte vanlig SMB streaming. Man kan för f*n leta upp en urinvånare in Amazonas djungler och han vet banne mig vad SMB är. Hur i h*lvete kan man göra något så korkat att man måste köra deras skitprogramvara på en windows maskin.

"Ja men det går ju att köra UPnP". Ja visst går det, låt mig göra det mellan mina självplågande elchocksessioner.

Jag blir så förbannad att jag skulle kunna strypa någon a la Homer Simpson.

Redigerat av phq, 07 April 2007 - 14:16.

Postad 22 June 2007 - 08:25

pala_1337
  • pala_1337
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Jag blir vansinnig.

Så lyckas man hitta en mediaspelare som klarar 1080p och sedan stödjer de inte vanlig SMB streaming. Man kan för f*n leta upp en urinvånare in Amazonas djungler och han vet banne mig vad SMB är. Hur i h*lvete kan man göra något så korkat att man måste köra deras skitprogramvara på en windows maskin.

"Ja men det går ju att köra UPnP". Ja visst går det, låt mig göra det mellan mina självplågande elchocksessioner.

Jag blir så förbannad att jag skulle kunna strypa någon a la Homer Simpson.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja.
Så här några månader senare så såg jag ditt inlägg, det finns en programvara som heter Wizd, opensource som funkar med alla Syabas-baserade mediaspelare.

wizd.sourceforge.net

Grym programvara som är mycket stabil!

Mvh
Niclas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.