Postad 30 November 2006 - 19:36
Postad 30 November 2006 - 19:51
Efter att ha kollat runt i galleriet hos folk blir jag förvånad över vilket otroligt lågt intresse det verkligen är för andra användares hifi och hembio... istället ligger tydligen fokus på inredningen som folk har hemma. Det är mer inredningsbögar här än hifi/hembiobögar... är det bara jag som tycker det är konstigt. Tex så kanske en person har super fin anläggning men så är det någon som inte gillar inredningen, ja då sätter man en 5:a istället för kanske en 7:a för att man tycker att personen har ful soffa eller bokhylla, ett bar exempel tycker jag var hos en som hade superfin anläggning men då var det någon som tyckte att det skulle vara snyggare om det fanns en matta på golvet... hahaha... rena skämtet va dåligt intresse det är för det som verkligen borde diskuteras, hifi/hembio...
Jag håller med till viss del. Väl(ljudet) är viktigast, men det estetiska får inte glömmas bort.
Jag ser med stort intresse bilder på andras anläggningar och gärna i den omgivning de står i. Alltid får man något uppslag på placering, etc. Men bilder där t.ex. hela lägenheter visas är inte riktigt denna webbplats syfte tycker jag. Det finns säkert inredningssidor på webben för det.
Postad 30 November 2006 - 20:39
Postad 30 November 2006 - 21:19
Så jag tycker nog att betyget på rummet kan vara lika viktigt som elektoniken. I vissa gallerier kan man je kommentarer som "WOW Fet stärkare" 10p för en sketen Pioneer VSX-416-S eller liknande, misst lika fel i mitt tycke!! Nu kan det vara så att den är en våt dröm för en ung kille som bor hemma, och då är det ju faktiskt okej med.
Jag brukar rösta på helheten.
case
Postad 30 November 2006 - 21:30
Men vad är det ni vill egentligen? Att man ska sätta betyg på hur fin anläggningen är? Isåfall är det designern av exempelvis högtalarna som ska få beröm och inte den som har köpt prylarna!
Jag tycker att man borde sätta betyg efter elektroniken och sammansättningen av olika komponenter tillsammans. Visst kan man sätta betyg för helheten, inget fel med det men som det ser ut nu så är det mer ett inredningsforum än hembio/hifi och det tror jag inte var syftet från början.
Postad 30 November 2006 - 21:57
...och så har du själv fyra bilder på ditt sovrum??
case
Han hade en femte inzoomade på två ljuslyktor på sovrumsväggen som försvann strax efter hans trådstart
Postad 30 November 2006 - 22:05
case
Och vad har jag på de bilderna? hmm...
Postad 30 November 2006 - 22:06
Det finns ju en del som lägger upp det också, men personligen tycker jag det är mycket trevligare att se hur produkterna är plaserade i sin miljö.
Det hela är ju även en del i att inspirera andra till att utveckla sina system/rum.
MVH THXcht
Postad 30 November 2006 - 22:09
case
Och vad har jag på de bilderna? hmm...
TV, dator och säng.
Någon hembio hittar jag inte.
case
Postad 30 November 2006 - 22:36
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 04 December 2006 - 13:29.
Postad 30 November 2006 - 22:50
Nä, tycker det är intressant hur hela det, som har med Hi-fi och hembio demonstreras i en snygg, passande miljö med inrikting på att få bästa förutsättnigar för hi-fi/hembio för att prestera bäst!
Närbidler kan dock också vara trevliga för att visa sina olika kombinatier av elektronik eller lösningar.
Postad 01 December 2006 - 22:09
Postad 01 December 2006 - 23:34
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 01 December 2006 - 23:38.
Postad 01 December 2006 - 23:46
Postad 02 December 2006 - 23:16
Folk lägger ju ut bilder för att få andras synpunkter och gudskelov så tycker inte alla lika. Vill man inte ha betyg kan man stänga det.
Leve valfriheten
Postad 02 December 2006 - 23:30
Jag får så mycket inspiration från andras bilder samt deras tankar så mitt intresse för hi/fi har vuxit så mycket mer än vad det hade gjort utan prisjakt.
All heder åt Prisjakt och alla dess användare.
Redigerat av Unregisteredf2c3ef7e, 02 December 2006 - 23:30.
Postad 03 December 2006 - 00:15
Sen får man heltklart ta betygen med en stoooor nypa salt!!!
Te.x " Läs texten jag ska gömma kablarna!" 1stjärna
ELLER
" Tack för det fina betyget " 10stjärnor
...
Postad 04 December 2006 - 02:12
Postad 04 December 2006 - 13:18
Har sett flera som ifrågasätter bilder på inredningsdetaljer och säger att de inte hör hemma på ett hembioforum. Isf skulle det väl inte finnas ett subforum som heter "Inredning och möbler"?
Jo klart man ska få lägga vad man vill i sitt galleri, men om man surfar till minhembio.com förväntar man nog sig lite hembio o dyl...!?
Själv kan jag verkligen störa mig på ett galleri med 3-4 album varav 5 bilder på en tv och mini-stereo resterande 75 bilder är på, hunden, bilen, huset och familjens resa till spanien i fjol... Dock om hunden har stora hörlurar på huvudet, bilen är smäckad med skärmar o hifi och familjeresan till spanien var på hifi mässa el dyl, är det naturligtvis relevant och skulle förmodligen få 10.or av alla!!..
Sen tycker iaf jag som sagt att bilder ur flera vinklar av hemmet kan vara skoj, man får tips osv men fokusen på ett hembioforum är väl ganska självtalande var den ligger!?! eller?
Redigerat av YOU, 04 December 2006 - 13:22.
Postad 04 December 2006 - 16:05
Hoppas det kan hjälpa lite att få fram det man tycker är relevant.
Som det är nu kan man söka på saker i specificerade rumstyper, men inte bläddra runt.
Vi får se om dom gillar förslaget bara.
Eventuellt att man kan flagga bilder på lite mer sätt också.
Redigerat av Martin.M, 04 December 2006 - 16:06.
Postad 04 December 2006 - 16:28
...Det är mer inredningsbögar här än hifi/hembiobögar...
förstår inte varför man måste vara bög bara för att man gillar att ha det snyggt hemma och att ljudet låter bra?
Edit: stavfel
Redigerat av syse, 04 December 2006 - 16:28.
Postad 04 December 2006 - 19:45
Efter att ha kollat runt i galleriet hos folk blir jag förvånad över vilket otroligt lågt intresse det verkligen är för andra användares hifi och hembio... istället ligger tydligen fokus på inredningen som folk har hemma. Det är mer inredningsbögar här än hifi/hembiobögar... är det bara jag som tycker det är konstigt. Tex så kanske en person har super fin anläggning men så är det någon som inte gillar inredningen, ja då sätter man en 5:a istället för kanske en 7:a för att man tycker att personen har ful soffa eller bokhylla, ett bar exempel tycker jag var hos en som hade superfin anläggning men då var det någon som tyckte att det skulle vara snyggare om det fanns en matta på golvet... hahaha... rena skämtet va dåligt intresse det är för det som verkligen borde diskuteras, hifi/hembio...
Det beror väl helt på hur den som lagt ut sina bilder i galleriet har tänkt sig bilderna, om upplägget hänvisar till helheten i text och bild eller en specifik mojäng etc.
Inget är fel anser jag. Och så kan man ju faktist ha flera mappar med bilder som man döper, och för den som inte vill titta i mappen "serietidnings-samling" eller liknande - låt bli - och om denne sedan vräker ur sig kommentarer om saken så har vi ju riktigt allvarlig nördvarning.
Ang. mattan, den har viss betydelse för ljudet också... vill bara poängtera det.
Speciellt om det är kalt i rummet, kan den tillockmed göra stor skillnad beroende på tjocklek och placering etc...
Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 December 2006 - 19:45.
Postad 04 December 2006 - 21:04
Jag har requestat en funktion där man kan välja vad man vill se i galleriet, tex bläddra runt bland enbart dedikerade rum... eller enbart hifi-anläggningar osv.
Hoppas det kan hjälpa lite att få fram det man tycker är relevant.
Som det är nu kan man söka på saker i specificerade rumstyper, men inte bläddra runt.
Vi får se om dom gillar förslaget bara.
Eventuellt att man kan flagga bilder på lite mer sätt också.
Verkar som en riktigt lyckad idé! Hoppas byggare-web nappar!
syse, det är bara ett uttryck som te.x 'pryl-bög' eller 'fjortis' mfl.. Inget illa ment! Men jag ber om ursäkt för den negativa klangen!
Och just delen i ditt inlägg
har jag bara ett svar på FAB5 !!förstår inte varför man måste vara bög bara för att man gillar att ha det snyggt hemma
Redigerat av YOU, 04 December 2006 - 21:11.
Postad 04 December 2006 - 21:45
Postad 04 December 2006 - 23:35
För mig är hemmabio att sitta ner i soffan i vardagsrummet och njuta av musik, film och omgivningen omkring mig, dvs ett fint hemmabiosystem som smälter in snyggt bland möbler, tavlor, mattor, lampor, färger och mönster på väggar m.m. Allt det bildar ett helhetsintryck som jag tycker är intressant. Självklart är hemmabiosystemet kärnan i upplevelsen och intresset, men personligen tycker jag att det bara ser löjligt ut med en riktigt dyr anläggning i ett riktigt fult och sunkigt rum. Mer bilder på snygga rum med läckra anläggningar tack!
Riktigt dyr utrustning är aldrig ful, oavsett i vilket rum den står! Riktigt dyra högtalare te.x B&W 800D eller DALI Euphonia lyfter vilken miljö som helst!!! Rummet ser inte fult ut för tex B&W'n med sina 125Kg ÄR rummet!
Med detta sagt förstår jag din poäng, ett harmoniskt rum påverkar musiklyssningen och filmvisningen klart positivt!
Postad 05 December 2006 - 11:07
Verkar som en riktigt lyckad idé! Hoppas byggare-web nappar!
Dom hög på bytet.
Förhoppningsvis kan man sortera lite i galleriet om en inte alltför avlägsen framtid.
Postad 05 December 2006 - 12:46
Som sagt. Helhetsintrycket är viktigt, men söta bilder på ungar eller huskatten är malplacerat på detta forum. Om inte, så har jag några läckra bilder på mina husdjur silverfiskarna.
Japp så sant helheten om sin anläggning är ju det viktigaste helt klart , och att ha sin bil, husdjur eller annat som inte berör hembio eller annat , är totalt ointressant , ger ingen upplyftande info precis, borde vara bra om en del höll sig till sina grejer som rör vad forumet handlar om.
Det där med möbler är ju till en viss del viktigt då den är med i helheten i biorummet, vardags rummet, man ser bra /dåliga lösningar.
//Golfen
Postad 06 December 2006 - 02:30
Men framförallt säger gallerierna lite mer om personerna bakom "nicket"/"aliaset" vilket jag personligen tycker är den bästa grejjen med hela finessen i allas gallerier.
Elektronik allena kan jag se i vilken butik som helst, eller på vilken www@#¤¤%4 som helst...
Postad 06 December 2006 - 18:58
Postad 06 December 2006 - 19:17
Det är inte alla förunnat att kunna köpa dyra prylar eller ha ett dedikerat biorum, däremot kan alla som vill bygga en fin bio utifrån sina förutsättningar, det ger jag ett bra betyg, sen bryr jag mig mindre om ifall det är Proson eller B&W i rummet bara det är snyggt integrerat och snygga lösningar. Om det bara gäller vilka prylar man har så skulle 2/3 här på forumet inte kunna få mer än max 3-5 i betyg.
Förstår inte varför DU skriver ett sånt inlägg ner det ser ut som det gör hemma hos dig Goldstar!?
Eller jo delen om högtalarna och krappy utrustning!
Redigerat av YOU, 06 December 2006 - 19:20.
Postad 06 December 2006 - 19:26
Det är inte alla förunnat att kunna köpa dyra prylar eller ha ett dedikerat biorum, däremot kan alla som vill bygga en fin bio utifrån sina förutsättningar, det ger jag ett bra betyg, sen bryr jag mig mindre om ifall det är Proson eller B&W i rummet bara det är snyggt integrerat och snygga lösningar. Om det bara gäller vilka prylar man har så skulle 2/3 här på forumet inte kunna få mer än max 3-5 i betyg.
Förstår inte varför DU skriver ett sånt inlägg ner det ser ut som det gör hemma hos dig Goldstar!?
Hur det ser ut hemma hos mig betyder väl inte att jag inte kan uppskatta att andra lagt tid och pengar på en snygg bio. Hos mig är hembio bara ett sidointresse som kommer ganska långt ner på priolistan när det gäller tid och pengar, att jag dessutom hyr min bostad och inte får göra några omfattande modifieringar har även det viss betydelse, det som syns är ca hälften av ett 40kvm stort vardagsrum som tidigare varit matbutik.
Postad 06 December 2006 - 19:33
Hur det ser ut hemma hos mig betyder väl inte att jag inte kan uppskatta att andra lagt tid och pengar på en snygg bio. Hos mig är hembio bara ett sidointresse som kommer ganska långt ner på priolistan när det gäller tid och pengar, att jag dessutom hyr min bostad och inte får göra några omfattande modifieringar har även det viss betydelse, det som syns är ca hälften av ett 40kvm stort vardagsrum som tidigare varit matbutik.
Men dom la ju inte pengar sa du ju..!?
Vad gör du här om hembio bara är ett sido-intresse som hamnar längst ner på listan!?
Postad 06 December 2006 - 19:47
Men dom la ju inte pengar sa du ju..!?![]()
Vad gör du här om hembio bara är ett sido-intresse som hamnar längst ner på listan!?
Även om man inte prioriterar det så högt så är det dock ett intresse och uppdateringar kommer, ska bara bli färdig med en bil först.
Postad 06 December 2006 - 19:48
Tyckte du formulerade det hela bra för övrigt Goldstar. Precis min mening också. Dyra prylar är ine alltid automatiskt snyggt som någon skrev innan (kryllar av svinfula dyra lösningar), men en välintegrerad hembio är alltid beundransvärd.
Postad 06 December 2006 - 19:57
Pust YOU! Det var ju fortfarande ett intresse, oavsett på listan det hamnar, eller hur?
Tyckte du formulerade det hela bra för övrigt Goldstar. Precis min mening också. Dyra prylar är ine alltid automatiskt snyggt som någon skrev innan (kryllar av svinfula dyra lösningar), men en välintegrerad hembio är alltid beundransvärd.
Något som alltid impat på mig är när någon lyckas ta ut max ljud ur en billig anläggning, dvs verkligen lyckats ställa in det så bra det bara går och får ett betydligt "dyrare" ljud än vad anläggningen är värd, höll på en del med billjud i slutet på 90-talet och gillade de prisbegränsade klasserna.
Dyra prylar betyder inte heller per automatik ett bra ljud eller bild, det gäller även att kunna sin anläggning så den blir rätt inställd eller hyra in någon som tweakar den, skulle inte vara kul att ge 100Kkr och anläggningen låter obetydligt bättre än en stormarknadsanläggning.
Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 06 December 2006 - 20:01.
Postad 06 December 2006 - 21:05
Pust YOU! Det var ju fortfarande ett intresse, oavsett på listan det hamnar, eller hur?
Något som alltid impat på mig är när någon lyckas ta ut max ljud ur en billig anläggning, dvs verkligen lyckats ställa in det så bra det bara går och får ett betydligt "dyrare" ljud än vad anläggningen är värd, höll på en del med billjud i slutet på 90-talet och gillade de prisbegränsade klasserna.
Dyra prylar betyder inte heller per automatik ett bra ljud eller bild, det gäller även att kunna sin anläggning så den blir rätt inställd eller hyra in någon som tweakar den, skulle inte vara kul att ge 100Kkr och anläggningen låter obetydligt bättre än en stormarknadsanläggning.
Här håller jag helt och hållet med dig Goldstar!!
Men tror ifs att 100Kkrs anläggningen oftast erbjuder en bättre möjlighet. Eller vad säger du?
BB Det var jag som sa det! Men inte riktigt på det viset!..
Nä nu glider vi nog lite OT eller vad säger ni!?
Redigerat av YOU, 06 December 2006 - 21:13.
Postad 06 December 2006 - 21:10
Hurvida en anläggning låter bra eller dåligt kan vi väl knappast avgöra genom bilderna i folks gallerier!? Och i ärlighetens namn finns det faktiskt en medelande box där man kan formulera vad man tycker om osv.. Det är viktigare med omdömmet än betyget tycker iaf jag!
Postad 07 December 2006 - 13:46
Låt säga att vi har två personer med exakt samma teknik hemma. Person 1 har lagt tid och tankekraft på att få till ett snyggt/bra rum vad gäller inredning samt t ex kabeldragningar och montage. Person 2 har ställt in sina grejer i rummet utan att tänka närmare på hur det ser ut eller om det t ex ligger kablar ute på golvet. Eftersom jag personligen värdesätter snygga och smarta lösningar så får självklart Person 1 mycket högre betyg trots att han har samma tekniska prylar som Person 2.
//P
Postad 07 December 2006 - 15:11
Postad 07 December 2006 - 15:30
Pappelito ditt galleri är skitsnyggt!! Men en 9 för att du inte har surround!
Tackar! Riktig hembio med minst 5.1 samt stor plasma eller projje finns med i planeringen, men ligger nog ett par år framåt i tiden. Vardagsrummet fyller behovet vad gäller tevetittande samt en och annan DVD, men suget efter "ordentliga" grejer finns där och ökar ju mer man hänger på detta forum.
//P
Postad 09 December 2006 - 19:22
Hos vissa (jag själ till exempel) är det estetiska minst lika viktigt eller till och med viktigare än ljudet. Detta forum riktar sig till alla typer (det kan man enkelt se genom att kolla vilka subforum det finns) och passar inte det är det väl bara att hitta ett forum för hardcore audiofiler.
Tycker du har en konstig inställning, klart man sätter betyg på inredningen efter det estetiska, man kan ju inte precis höra hur bra det låter hos folk, däremot kan man ju se på bilderna hur snyggt resultat blir.
Postad 10 December 2006 - 21:30
Hos vissa (jag själ till exempel) är det estetiska minst lika viktigt eller till och med viktigare än ljudet. Detta forum riktar sig till alla typer (det kan man enkelt se genom att kolla vilka subforum det finns) och passar inte det är det väl bara att hitta ett forum för hardcore audiofiler.
Tycker du har en konstig inställning, klart man sätter betyg på inredningen efter det estetiska, man kan ju inte precis höra hur bra det låter hos folk, däremot kan man ju se på bilderna hur snyggt resultat blir.
Det må så vara, men man har väl formodligen inte ett renodlat inredningsintresse om man söker sig till ett forum som minhembio.com!? Som du själv sa, och jag siterar; "det kan man väl enkelt se genom att kolla vilka subforum det finns" Vad man kan känna ibland, iaf Jag, är att det i många galleri är mer och ibland helt uteslutande inredning och annat/övrigt och hifi, än mindre hembio, den som har galleriet (inga namn nämnda!) är intresserad av.
Att sitta och kolla i sådana galleri tycker många av oss som sökte oss till minhembio pga hembio, och hifi och allt som kretsar där kring, är ganska tråkigt!
Detta problem verkar dock lösa sig inom kort då Martin.M som är Super-moderator här på forumet pratat med de som bygger sidan om att öppna för en möjlighet att specifiera galleri-sökningen efter det man är intresserad av. Vi tackar minhembio och Martin.M för detta, då iaf jag ser det som en mkt bra lösning för alla användare/besökare på sidan! Inte sant!?
Postad 11 December 2006 - 15:11
Som namnet på detta forum så är ju en hembio anlägging mer än bara bild och ljud.
Det är ju ganska bra om man har något och sitta på t.l.x.
Det är ju rummet som helhet som skapar ljudet så allt är viktigt.
Sen kan jag hålla med om att jag inte är så intresserad av bilder på diskmaskinen m.m. men det förstör inte häller min dag.
Måste säga att jag är medlem på ganska många forum innom olika intresseområden. Och detta forum är helt klart det bästa.
Detta på grund av att det är en så stor brädd.
Här kan jag få hälp med allt som man kan tänka sig innom hembio.
Att se att väl planerat rum med fin elektronik skjyst disign ger en insperation.
Detta gör att intresset ökar.
MVH SImz
Postad 11 December 2006 - 17:44
Man ser alldeles för många som ger likvärdiga betyg som de själv får. Sen vissa som ger betyg på saker som jag själv och många andra bara undrar var de fått tag på sakerna.
Det känns som om det blivit lite av "kompis röstande" på gallerierna.
Jag är själv ganska kritisk av mig och för att jag ska ge 9-10 så ska det antingen vara ett snyggt dedikerat biorum eller så en riktgit smart och snygg lösning på vardagsrummet. Så självklart är helheten viktig.
Skulle vilja se någon ställa ett par B&W 800D i tex ett 12kvm vardagsrum och få bra betyg. Det förstår ju vem som helst att de högtalarna och den elektroniken som automatiskt medföljer ett sådant par högtalare inte kan spela fullt ut på så liten trång yta.
Men personligen är ett par 800D en våtdröm.
Sen det hela med betygsättnig. Tycker det känns så värdelöst att folk sätter betyg och skriver massa komentarer, när svaret på deras kommentarer redan står i informationen på någon bild.
Visst ska man titta på bilderna, men texten är där av en anledning.
Men det är verkligen helheten av rummet som gör anläggningen. Tycker dock det gått för långt när man sänker betyget pga tapeter och färgen på soffan eller mattan. Då får man verkligen tänka sig den i någon annan färg.
För trots allt så ser det alltid annorlunda ut i verkligheten än på bild.
Men det är trots allt för lösningar och inspiration som man ofta sitter här och tittar genom galleri bilderna. Man är ju nyfiken på hur folk löser sina dåligt planerade rum så bra som möjligt. Och jag kan säga som så att här är många rum som är imponerande.
Så visst har helheten tagit över för elektroniken. Kan tillägga att jag själv gått och blivit NetOnNet allergiker, och har därför svårt att ge bra betyg till någon med tex en Anderson aläggning.
Men det är ju lite det som gör betyget också. Alla har vi olika erfarenheter av elektroniken. Vissa tycker om Denon andra inte. Vissa anser att Cerwin Vega spelar kanon, andra tycker det är långt ifrån skönsång från dessa.
Även bra elektronik ska kunna få dåligt omdöme , för inte alla tycker likadant och det är väl härligt det. Annars hade ju alla rum sett likadana ut.
Ps. Känner att svaret blev väldigt långt, och jag kan mycket väl tappat tråden någonstanns.. Ber då om ursäkt för det.
Postad 13 December 2006 - 15:40
...Det är mer inredningsbögar här än hifi/hembiobögar...
förstår inte varför man måste vara bög bara för att man gillar att ha det snyggt hemma och att ljudet låter bra?
Edit: stavfel
Det var ju direkt så att jag menade bög som i gay/homosexuell...
Postad 13 December 2006 - 16:36
Visst har helheten betydelse men jag tycker fortfarande att det är fel när man påpekar att färgen på väggen inte faller en i smaken... en sådan kommentar är helt menlös enligt mitt tycke!
Hur som helst... Om man nu tycker att det är helt rätt med så mycket bilder på div inredningsgrejer osv, så måste man väl iaf tycka ett det är lite konstigt när man i ett hembio/hifi forum/galleri lägger upp renoveringar och nybyggnationer av hus...
Postad 14 December 2006 - 00:49
Kul med alla synpunkter! Tycker tråden utvecklats på ett bra sätt!
Visst har helheten betydelse men jag tycker fortfarande att det är fel när man påpekar att färgen på väggen inte faller en i smaken... en sådan kommentar är helt menlös enligt mitt tycke!
Hur som helst... Om man nu tycker att det är helt rätt med så mycket bilder på div inredningsgrejer osv, så måste man väl iaf tycka ett det är lite konstigt när man i ett hembio/hifi forum/galleri lägger upp renoveringar och nybyggnationer av hus...
Tycker inte det är en meningslös komentar, tex lämpar sig vissa färger bättre i en bio!
Men om det inte den typen av komentar tycker jag inte det är rätt att låta betyget påverkas av den!
Hur som helst, detta börjar bli tjatigt!
Alla fattar väl sammanhanget i minhembio.com och gör man inte det är det tråkigt och synd!
Tror dessvärre inte det finns tillräckligt med OP's i galleriforumet som kan solla ur alla felaktiga omdömmen. Och jag tycker inte heller det ska översencureras i användarnas gallerier!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?