Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

106 V i krypström!

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 December 2006 - 21:03

wizzie
  • wizzie
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej!

Skulle prova att koppla in datorn till min nya LCD, kopplade in DVI kabeln i datorn (avslagen) och skulle koppla in andra änden i LCD när jag fick en stöt... Oh Oh tänkte jag och hämtade multimetern.
Den visade på 106 volt växelström mellan skärmen på DVI kabeln och chassit på LCD´n!!!!! Va f-n!!!!

Har bott i huset i 14 år och visst har jag nån gång märkt av att det har kittlat till lite när man har hållt i en antennsladd och nuddat ett element eller så men trodde väl aldrig att det skulle vara så mycket :)

Vad kan det vara som ger så höga spänningar? Trasigt kraftagg i Pc´n? Eller är elen felkopplad någonstans i huset? Både LCD´n och datorn sitter på samma grupp i centralen.

Tacksam för ALL HJÄLP och TIPS!!!!!

/Stefan

Redigerat av wizzie, 29 December 2006 - 21:04.

Postad 30 December 2006 - 04:22

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Prova att vända en av kontakterna (antingen LCD eller datorn) och mät igen, det borde funka.

Det är ju aldrig bra att ha olika potential mellan ellektronik.
Tyvärr så brukar detta problem uppstå mella dator och tv/stereo.

Finns några inlägg som tar upp detta (kunde tyvärr inte hitta dessa just nu, typiskt)

men här är en sida som tar upp detta probelm:
Bränna elektronik mm

Kan bara gissa men datorn är inte jordad va?

Om detta ovanstående inte funkar så skulle jag prova att jorda datorn.

Postad 30 December 2006 - 12:43

wizzie
  • wizzie
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Ett STORT tack till Ramius!

Har kollat nu och även öppnat uttagen......F-N! Vägguttaget där datorn är ansluten är ett jordat uttag men det finns ingen jordledare framdragen dit!!! Hur kan man göra något sånt???? :D

Skall prova att ansluta både dator och LCD till samma jordade uttag och mäta om det uppstår någon krypström/potentialskillnad då. Hoppas att det ger bättre resultat.

Återigen ett STORT tack Ramius för att du "pekade" mig i rätt riktning!

/Stefan

Postad 30 December 2006 - 13:30

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2592 inlägg
  • 0
Kolla även upp om det andra uttaget verkligen är jordat. Sedan ska du se till att alla uttag är av samma typ rummet. Dvs antigen jordar du alla eller inte.

Kolla även resten av huset, brorduktig har kanske bott där och kopplat hejvilt.

case

Postad 30 December 2006 - 17:48

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
wizzie: Det var så lite!

Vilket boende har du?
Är det hyresrätt?
Jag skulle jag prata med hyresvärden, det låter inte så lagligt. Det kan ju vara livsfarligt rent utav.
Men jag är inte så färsk på lagar o annat så jag låter det vara osagt...

Lite kuriosa är att jag hade en gammal vanlig datorskärm (CRT typ) till gamla dator och jag satt ganska mycket framför denna.
Efter varje "pass" så var jag lite råsa/röd, och det var inte utav innehållet på internetsidor utan det var för att skärmen strålade så mycket.
Jag testade att dra en tåt från det förgreningens jord bakom datorn dör allt var kopplat till, till metallen på elementet. Efter detta så blev jag inte röd mera. Ganska läskigt... (det var ett hyreshus utan jordade uttag och vattenelement)

Men att koppla in jorden till elementet kan vara lite tveksamt, beror lite hur man bor och hur det är uppbyggt.
Kanske det börjar kittla hos grannen om man har otur :D

Hör gärna mera hur det går för dig i utforskningen.

Postad 30 December 2006 - 19:58

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Känner igen detta... tyvärr. Tvättade bilen med högtryckstvätten och så började det sticka i ena foten foten. Kliade lite och så fortsatte jag tvätta men då började det sticka i båda fötterna! Kollade upp det jordade uttaget i garaget och visst fan hade brorduktig kopplat här med. :D
Tips om man bor i gamla hus att köpa en spänningsprovare.

Postad 30 December 2006 - 21:50

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
låter inte så bra.
spänningsprovare/multimeter och jordfelsbrytare men framför allt ett fungerande uttag.

Postad 01 January 2007 - 14:22

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
I PC'ns kraftagg sitter det skyddskondensatorer mellan fas till jord och nolla till jord.
Det gör att du får kapacitiv koppling till från fas till jord. Kapacitiv koppling innebär att den kan leda en mindre mängd energi.
Grejen är att när man petar på en ojordad PC så kan spänningen vara på topp.
Teoretisk max Jordspänning = ( 230V x ("roten ur" 2) ) / 2
Max jordspänning = ca 162V men räknar man rms värde så blir det ca 115V
Att du uppmätte 106V tyder på att det finns något litet läckage som käkar upp en del av strömmen.

Nåja, 162V topp eller 115V rms känns för det flesta människor ifall det tar på känsliga ställen.
En del känner det i fingrarna, andra inte. De flesta känner det på insidan av handleden, tunt skinn brukar kännas som en brännande/stickande känsla.

Pga att det är en kapacitiv koppling så blir det en begränsad ström som inte är skadlig för människan, skulle ändå inte rekommendera att man slickar på sitt ojordade chassie.

Postad 01 January 2007 - 14:47

manlix
  • manlix
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
En sådan installation bryter mot elsäkerhetsföreskrifterna och är direkt livsfarligt.

552.2.2. Ett uttag, anslutet till kabel som inte har skyddsledare, får inte vara försett med
skyddsledarkontakt. Undantag gäller för uttag i skyddsseparerad strömkrets enligt

413.5.3. Stickpropp på en anslutningskabel som inte har skyddsledare, får inte vara av sådant
utförande, att den kan införas i uttag med skyddsledarkontakt. Undantag föreligger
för stickpropp särskilt avsedd för anslutning av elmateriel utfört i klass II.

Du får alltså aldrig montera jordat uttag eller stickpropp på en kabel utan skyddsledare. Du får heller aldrig montera ojordad stickpropp på en jordad apparat eller göra en skarvsladd med jordad stickpropp i ena änden och ojordad i andra änden.

Sen får man aldrig heller ha både jordat och ojordat uttag i samma rum. Antingen inget jordat eller alla uttag jordade.

Postad 01 January 2007 - 14:53

Domaren
  • Domaren
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Har nyss varit bror duktig och kopplat in några jordade uttag i min hyräsrätt. Hela lägenheten är ojordad...

Postad 01 January 2007 - 15:36

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Har du framdragen jordledning till dessa uttag då? Annars uppmanar jag dig att byta tillbaka direkt.

Postad 01 January 2007 - 17:51

Unregistered46a10d28
  • Unregistered46a10d28
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
man kan ju undra varför nån överhuvudtaget sätter dit ett jordat uttag om det inte finns nån jord. även om det nte gör nån skada.

Postad 01 January 2007 - 19:37

Domaren
  • Domaren
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jag har ingen jord framdraget, -men ett jordat uttag....

Postad 01 January 2007 - 20:59

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Har nyss varit bror duktig och kopplat in några jordade uttag i min hyräsrätt. Hela lägenheten är ojordad...

<{POST_SNAPBACK}>

Varför? Har du någon aning om vad det innebär?

Postad 01 January 2007 - 21:04

Domaren
  • Domaren
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Har en lägenhet som snart är 60 år gammal. Det finns ett uttag i varje rum, -ville helt enkelt ha fler. Rätt klantigt att inte köpa ojordade, -hade lite bråttom och tänkte inte så mycket på vad jag tog.

Postad 02 January 2007 - 00:54

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

...Sen får man aldrig heller ha både jordat och ojordat uttag i samma rum. Antingen inget jordat eller alla uttag jordade.

<{POST_SNAPBACK}>

Om jag inte missminner mig helt så kan man dra en ny enskild grupp direkt från elcentral till ETT jordat uttag med just ETT uttag avsett för EN förbrukare.
Det är okej i VANLIGA bostadsrum, denna regel gäller naturligtvis inte kök, badrum, bastu et.c.

Postad 03 January 2007 - 15:06

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Men....
Menar ni nu att en grupp är ett rum? eller?

Jag får alltså inte dra en jordkabel från centralen till utaget där jag har kopplat in tv/stereo osv samtidigt som man lämnar det andra uttaget i rummet ojordat ?

Postad 03 January 2007 - 16:10

"JOLU"
  • "JOLU"
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Är ett uttag i ett rum jordat så måste alla andra uttag i detta rum oxå jordas. Du får inte blanda ojordat och jordat i samma rum. Har du antenn kabel kopplad till din platta skärm så bör den ha en galvanisk avskiljare. Bor du ii ett kom hem hus så finns det uttag från dom som i sig är galvaniskt avskilda

Postad 03 January 2007 - 19:26

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Rent generellt så kan man kanske säga att om man inte vet vad som gäller för dessa saker så har man inte "nödvändig kännedom" vilket krävs för att man ska få göra jobbet.

Att ordna så att man får nya uttag är inte tillåtet alls då man som lekman inte får göra nyinstallation vilket det är om man sätter in fler uttag.

Postad 04 January 2007 - 01:49

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Är ett uttag i ett rum jordat så måste alla andra uttag i detta rum oxå jordas. Du får inte blanda ojordat och jordat i samma rum..*klipp*..

<{POST_SNAPBACK}>

..*klipp*..Sen får man aldrig heller ha både jordat och ojordat uttag i samma rum. Antingen inget jordat eller alla uttag jordade.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, jag påstår ändå att om man bygger ut den befintliga anläggningen i ett vanligt bostadsrum så är det okej att dra ett nytt jordat uttag.
Reglen om "icke mixat" gäller däremot våtrum, kök, bastu et.c.

Inte bara jag som tycker det för skojs skull utan tolkar detta ur elsäkerhetsföreskrifterna.
(ELSÄK-FS 2004:1 och 2006:2)
Där står det att "om det är en äldre anläggning(uppför innan 1994)" och "man inte ändrar på anläggningen väsentligt mycket" (ett uttag till är knappast en väsentlig förändring) så får man undantag från regeln ang. skyddsjord och dessutom undantag från jordfelsbrytare.
Reglen gäller utvidgning av befintlig anläggning, så det tolkar jag som att man bör koppla in det nya uttaget på egen ny ledig säkring i skåpet eller komplettera anläggningen med ny säkring.

mr_Look2:Altså ny jordledning, ny egen säkring, ny fas-ledning, ny noll-ledning, nytt enskilt jordat uttag. Det befintliga rummet kan redan idag bestå av en eller flera grupper. Ex.vis belysningen kan vara en grupp, vägguttagen en annan och kanske elementet det tredje osv.

Är ni "JOLU"och Manlix av en annan åsikt vore det bra att komma med lite belägg för det. Alltid kul och lära sig något nytt...

I övrigt så håller jag med Berggren, man frågar inte om råd här och "utvidgar" sin anläggning själv, då är man rejält snett ute. Då har man definitivt bevisat att man saknar nödvändig kännedom och saknar definitivt behörighet.

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 04 January 2007 - 01:54.

Postad 04 January 2007 - 09:35

Oxid82
  • Oxid82
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Inte bara jag som tycker det för skojs skull utan tolkar detta ur elsäkerhetsföreskrifterna.
(ELSÄK-FS 2004:1 och 2006:2)
Där står det att "om det är en äldre anläggning(uppför innan 1994)" och "man inte ändrar på anläggningen väsentligt mycket" (ett uttag till är knappast en väsentlig förändring) så får man undantag från regeln ang. skyddsjord och dessutom undantag från jordfelsbrytare.
Reglen gäller utvidgning av befintlig anläggning, så det tolkar jag som att man bör koppla in det nya uttaget på egen ny ledig säkring i skåpet eller komplettera anläggningen med ny säkring.

Hehe:) Nu måste jag bara svara här...
Så här står det väl endån....
Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
Undantag gäller för följande krav:
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.

Det betyder i klartext:
Ska du bygga ut ett rum så får du använda ojordade kontakter vid utbygnaden.
Det betyder INTE att du får lov att sätta upp en jordad kontakt!

Är du fortfarande osäker så föreslår jag att du ringer en konsultfirma som sysslar med elkonstruktioner...

Postad 04 January 2007 - 10:19

"JOLU"
  • "JOLU"
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Enligt ss 436 40 00 står det så här. Exempel ett hus byggt 1991. Vid utvidgning med uttag krävs varken jord eller jordfelsbrytare. Men vid tillbyggnad ska det jordas och kompletteras med jordfels brytare. Dessa tillämpningar började gälla 2007.

Vidare står också att läsa att 115v som varar mer än 0.4s kan orsaka hjärtkammarflimmer.

Så jag hade definitivt jordat uttagen om jag uppmätt 106v krypström...

Johan Lundgren

Postad 04 January 2007 - 11:52

Unregistered9ab7bdcd
  • Unregistered9ab7bdcd
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

6 § Vid ombyggnad eller utvidgning av en starkströms-anläggning skall de föreskrifter tillämpas som gäller vid tidpunkten för ombyggnaden eller utvidgningen.
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.

Det betyder i klartext:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt.

Du får INTE sätta upp en ny jordat kontakt utan att jorda alla uttag i rummet, inkl. lamputtag.

Postad 05 January 2007 - 00:06

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

..*klipp*..Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.*klipp*..

<{POST_SNAPBACK}>

Just här infaller ju en tolkningsfråga, jag behöver inte jorda men väljer kanske att göra det ändå...
Ett mer tvingande uttryck borde låta "– I sådana rum måste de utsatta delarna vara ojordade"
Frågar man en konsult är det klart han vill ordinera ett så pass stort jobb som möjligt! :)

Ett annat sätt är att uppföra ett nytt separat litet utrymme i rummet som är avskilt från rummet med en liten mellanvägg. Eftersom det är ett annat rum kan du välja att ha ett jordat uttag där utan att för den skullen konvertera ursprungsrummet.

Postad 05 January 2007 - 10:45

Oxid82
  • Oxid82
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

..*klipp*..Starkströmsanläggning utförd enligt tidigare gällande föreskrifter
– Kravet på skyddsjordning vid utvidgning av en stark-strömsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari 1994.*klipp*..

<{POST_SNAPBACK}>

Just här infaller ju en tolkningsfråga, jag behöver inte jorda men väljer kanske att göra det ändå...
Ett mer tvingande uttryck borde låta "– I sådana rum måste de utsatta delarna vara ojordade"
Frågar man en konsult är det klart han vill ordinera ett så pass stort jobb som möjligt! :)

Ett annat sätt är att uppföra ett nytt separat litet utrymme i rummet som är avskilt från rummet med en liten mellanvägg. Eftersom det är ett annat rum kan du välja att ha ett jordat uttag där utan att för den skullen konvertera ursprungsrummet.

<{POST_SNAPBACK}>

Konsulten tjänar väl inga pengar på det? Det är ju elfirman som göra jobbet som tjänar pengarna...
Men ring till elsäkerhetsverket då och fråga dom...
Ja det är klart att du kan sätta upp en mellan vägg! Men då har du ju byggt ett nytt rum, och faller således ín under ordinare föreskrifter för det nya rummet...
Är du elektrikter?

Postad 05 January 2007 - 11:08

Unregisteredd17966f2
  • Unregisteredd17966f2
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

...Konsulten tjänar väl inga pengar på det? Det är ju elfirman som göra jobbet som tjänar pengarna...Är du elektrikter?

<{POST_SNAPBACK}>

Om konsulten: Mja... om han skall projektera 1 vägguttag eller 4 vägguttag + 3 takuttag så finns det ju lite mer pengar att hämta i det "större jobbet".

Nej, jag är inte elektriker, ordvrängare kanske passar bäst i detta fall. Designar / bygger / reparerar / testar elektronik i övrigt. Pysslar stundtals med millivolt och nästa dag kortslutningstester med 2000A... (rätt festligt att låta elkablar ringla sig som boaormar...)

Enligt ss 436 40 00 står det så här.  Exempel ett hus byggt 1991. Vid utvidgning med uttag krävs varken jord eller jordfelsbrytare. Men vid tillbyggnad ska det jordas och kompletteras med jordfels brytare. Dessa tillämpningar började gälla 2007.

Vidare står också att läsa att 115v som varar mer än 0.4s kan orsaka hjärtkammarflimmer.

Så jag hade definitivt jordat uttagen om jag uppmätt 106v krypström...

Johan Lundgren

<{POST_SNAPBACK}>

Dessvärre har jag inte den publikationen så jag kan inte bemöta ditt inlägg på just den biten.

Ang. 115V: 115V är rms värdet som bildas på chassiet när det är ojordat. Dock så är ju inte chassiet galvaniskt kopplat till 115V utan enbart kapacitivt. Det innebär att så fort du tar i chassiet så laddar du ur kondingen och spänningen sjunker omedelbart.
Lite beroende på X2 kondingens storlek så pumpar kondingen en liten ström-mängd.
Minns ej exakt men strömmen stannar nog runt ca 1mA.
Däremot om man har ex.vis ett LAN hemma, och alla har skärmade nätverks-sladdar och ingen dator sitter på skyddsjordat uttag så adderas alla läckströmmar i varje PC aggregat och den som då petar på ett chassie/eller LANkabel för en sjujäkla smäll.

115V galvaniskt kopplat skulle ge 10-40mA lite beroende på person till person.

Redigerat av Unregisteredd17966f2, 05 January 2007 - 11:25.

Postad 08 January 2007 - 13:12

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

• 362 inlägg
  • 0
Blir inte riktigt klok på dessa ordförbrägningar...
Har ni kommit fram till nått konkret än? :)

Om skulle byta ett ojordat uttag till ett jordat och dra fram en jord kabel... Vad gäller då?

Postad 08 January 2007 - 17:06

Ramius
  • Ramius
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Det betyder i klartext:

<{POST_SNAPBACK}>

Helt rätt.

Du får INTE sätta upp en ny jordat kontakt utan att jorda alla uttag i rummet, inkl. lamputtag.

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer!

Du får INTE sätta upp ETT ny jordat kontakt utan att jorda ALLA andra uttag i rummet, inkl. lamputtag.

Det jobbiga är att i lagen inte står så väldigt mycket utan det är elsäkerhetsverket mfl som har kommit ut med förordningar och föreskrifter om el mm.
Det kan vara lite svårt o motsägelsfullt att tolka dessa.

Jag håller på att ta behörighet för el på universitetet just nu, klar till sommaren.
Där har vi gått igenom lite sådana här frågor för det är väldigt vanligt att det görs fel av olika orsaker.

Vi har precis gått igenom detta med att buta ut saker och om det inte har blivit någon större ändring just efter nyår så stämmer det ovanför jag har citerat.

Det står även att om man inte har erfordlig kunskap om el, så får man INTE pilla med elsaker, inte änns byta en elkontakt.

Hoppas att de övriga kan hålla med om detta och att det ger dig svar på frågan.
Det mesta står i denna bok
Även kallad fyren, ersättaren till den klassiska blå boken (roliga namn dom kommer på)
Om du har lust/ork/tid så finns det nog på biblioteken böker om detta.

Läs även denna text från elsäkerhetverket
där det är en fråga om just detta.
Finns även en massa annat bra material på www.elsakerhetsverket.se/

Redigerat av Ramius, 08 January 2007 - 17:25.

Postad 08 January 2007 - 21:11

hm67
  • hm67
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Man får på sin höjd byta ett trasigt uttag/strömbrytare/stickpropp om man har nödvändig kännedom men absolut INTE dra egna ledningar och koppla in i el-centralen. Det finns en anledning till att det finns elektriker här i världen.

Nödvändig kännedom gäller INTE som någon sorts allmän regel för alla typer av installationer.

"Detta får du göra"
http://www.coop.se/u...far-du-gora.pdf
http://www.lundsener...rhet/el_arbeten

Redigerat av hm67, 08 January 2007 - 21:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.