Är ett uttag i ett rum jordat så måste alla andra uttag i detta rum oxå jordas. Du får inte blanda ojordat och jordat i samma rum..*klipp*..
<{POST_SNAPBACK}>
..*klipp*..Sen får man aldrig heller ha både jordat och ojordat uttag i samma rum. Antingen inget jordat eller alla uttag jordade.
<{POST_SNAPBACK}>
Ok, jag påstår ändå att om man bygger ut den befintliga anläggningen i ett vanligt bostadsrum så är det okej att dra ett nytt jordat uttag.
Reglen om "icke mixat" gäller däremot våtrum, kök, bastu et.c.
Inte bara jag som tycker det för skojs skull utan tolkar detta ur elsäkerhetsföreskrifterna.
(ELSÄK-FS 2004:1 och 2006:2)
Där står det att "om det är en äldre anläggning(uppför innan 1994)" och "man inte ändrar på anläggningen väsentligt mycket" (ett uttag till är knappast en väsentlig förändring) så får man undantag från regeln ang. skyddsjord och dessutom undantag från jordfelsbrytare.
Reglen gäller
utvidgning av befintlig anläggning, så det tolkar jag som att man bör koppla in det nya uttaget på egen ny ledig säkring i skåpet eller komplettera anläggningen med ny säkring.
mr_Look2:Altså ny jordledning, ny egen säkring, ny fas-ledning, ny noll-ledning, nytt enskilt jordat uttag. Det befintliga rummet kan redan idag bestå av en eller flera grupper. Ex.vis belysningen kan vara en grupp, vägguttagen en annan och kanske elementet det tredje osv.
Är ni
"JOLU"och
Manlix av en annan åsikt vore det bra att komma med lite belägg för det. Alltid kul och lära sig något nytt...
I övrigt så håller jag med
Berggren, man frågar inte om råd här och "utvidgar" sin anläggning själv, då är man rejält snett ute. Då har man definitivt bevisat att man saknar nödvändig kännedom och saknar definitivt behörighet.
Redigerat av Unregisteredd17966f2, 04 January 2007 - 01:54.