Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rekommenderad DVD-Inspelare med VHS

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic DMR-ES35V (DVD-spelare) 0 4 (3) Inga priser
Samsung DVD-VR336 (DVD-spelare) 4 (0) Inga priser
LG RH188H 160GB (DVD-spelare) 1 7,4 (14) Inga priser
Pioneer DVR-RT602H 80GB (DVD-spelare) 7 7 (1) Inga priser
6 relaterade trådar

Postad 29 december 2006 - 22:51

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Efter nästan 10 år håller nu min videobandspelare på att ge upp. Tidigare har bara tv-mottagaren funkat (RF out = ok), men nu krånglar nånting mellan SCART ingångarna och utmatningen av bilden.

Alltså dags att ersättas med en modernare manick..
Jag har en (enligt många och mig själv) bra digitalbox (Dilog DT-550PVR), och en DVD-spelare som klarar DivX tillräckligt bra (Pioneer DV-585A).

Jag är beredd på att ersätta DVD-spelaren (+ videon) med nåt roligare. Det jag letar är en ..

DVD-spelare med DivX uppspelning (minst lika bra som DV-585A) och inbyggd VHS-spelare

Med eller utan hårddisk spelar mindre roll, då DVD-inspelarn ska klara av att bränna i åtminstone realtid utan problem. Jag vill kunna transportera inspelningar från digitalboxen till DVD (scart borde fungera).. Två scartkontakter som funkar som ingångar (behöver en ledig och vill slippa slita i kontakten mot digitalboxen) är ett krav. Den kan gärna få kunna spela in/upp Dual Layer..

Har kikat på specarna för Samsung DVD VR-325 och VR-330, men kan inte bara av det avgöra vilken som verkar bättre, speciellt inte vad gäller kompatibilitet med DivX.

Vad för andra alternativ finns ? Märket spelar mindre roll, men helst ska det inte vara Philips eller LG eller järnbutiksmärken som Denver och andra konstigheter..

/PeO

Postad 29 december 2006 - 23:10

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
några till som jag kikat specar på..

Samsung DVD-VR336
verkar skilja sig från VR330 med DV ingång på framsidan + HDMI utgång

Sharp DV-RW370

Pioneer DVR RT602

..

nån som har någon av de nämnda, eller känner till lite för och nackdelar.. ?

/PeO

Postad 31 december 2006 - 00:54

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
när ingen har nåt svar, så svarar jag mitt eget inlägg igen..

For in på ONOFF idag och handlade en Samsung DVD-VR336, men har inte riktigt kommit överens med den än (och kommer troligtvis inte göra det före retur)..

Har bara provat uppspelning av divx (och vanlig DVD) hittills..

Uppspelningen funkar helt ok, undertexter verkar funka, iaf såpass att om filen heter exakt samma som divx filen (filmen_divx.avi + filmen_divx.srt)

Snabbspolning med bild funkar i "fast 1" .. går man vidare till "fast 2", så stannar bilden, och samma med "fast 3". När man sen återupptar spelningen, så är ljud och bild totalt osyncat (filmen spelas fort, ljudet ligger långt bakom eller långt framför, och texten har jag ingen aning om vars den hamnar i tid)

Den spelar inte upp vanliga MPEG-1 filmer, något som DV-585A klarar utan problem, och spelaren känner inte igen DVD+ (RW) skivor (vilket iof är ett av de mindre problemen)..

Det ska finnas möjlighet att uppdatera mjukvaran, men på Samsungs hemsida finns inte nån ny firmware att ladda ner (än, iof en ganska ny produkt)
..
Det är det jag hunnit kolla idag.. Ska kika på inspelningsfunktionen också, men hittills är inte en bra inspelningsfunktion värd så mycket att VR336:an får stanna i mitt hem.

Ska köra DivX-test CDn (2.0) i den för att jämföra lite mer mot DV-585A:n
Om det bara hade varit inkompatibilitet med format, så hade jag kunnat tänka mig ha 585:an på tjockgammelteven (24")..
..

återkommer med lite mer testresultat och irritationsmoment..

/PeO

Postad 31 december 2006 - 00:56

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
ett + på VR336..

Snygg design, både på spelaren och fjärren, men vad hjälper det när mjukvaran är kass..

/PeO

Postad 01 januari 2007 - 03:04

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
En fulare spelare, men förhoppningsvis bättre sitter nu inmonterad under teven..

Panasonic DMR-RS35V..

AVS Forum.. om RS35V

Info om DMR-ES35V från Panasonic

Mer irritationsmoment för Samsungen..
Under uppspelning med spolning som inte funkade så bra med DivX, så fick jag spelarn att hänga sig ett par gånger (utan direkt misshandel)..

Den hade också problem med textning: flera .srt filer för samma film funkade inte alls på DivXTest CDn, och texten hamnade ofta utanför teven när den fungerade (lite av överkanterna på bokstäverna var synliga)

Problem med att byta ljudspår (språk), eller rättare sagt extremt långsamt ljudspårsbyte (ca 15 sek utan ljud mellan bytena)

Seg thumbnailvisning av bilder...

Om nu Panasonicen är bättre (gärna bättre än DV585A:n), så hade den gärna fått bo i Samsungens skal..

/PeO

Redigerat av peoy, 01 januari 2007 - 16:04.

Postad 06 januari 2007 - 22:48

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Panasonic DMR-RS35V

Sågningen..

Dålig på DivX med och utan undertexter. Vid spelning får man rejäla sorgekanter på alla sidor om bilden, mest uppe och nere, men även vid sidorna. Det finns inget sätt att skala upp innehållet så att man kan fylla rutan.

Vad gäller textningen, så klarar den inte DivX:ar med flera lösa undertexter (.srt, som heter ex. filmens_namn_sv.srt, filmens_namn_en.srt), och texten går inte på nägot sätt flytta bort från själva bilden (det finns ju som sagt gott om plats).

Hittar inget sätt att "snabbhoppa" till en viss tidpunkt i nån inspelning, vare sig DivX eller DVD.

Vid inspelning till DVD,så finns inget enkelt sätt att "skapa titlar", spec märker man avsaknaden av det när man kopierar VHS till DVD (om man fört över flera inspelningar från videokameran, eller om man ska göra det direkt till DVD). Enda sättet att skapa titlar manuellt verkar vara att stoppa inspelningen och starta på nytt. Nya titlar skapas automatiskt vid varje VISS markering på VHSen. Det som är bra är att kapitel skapas på DVDn med jämna mellanrum (minns inte hur långt mellan), så man kan ändå på ett hyfsat enkelt sätt leta upp rätt del av inspelningen.

Några av de bra sakerna:
+ bra bild och ljud oavsett vad man spelar upp
+ rejält snabb återspolning av VHS
+ stöd för alla möjliga och omöjliga skivformat, däribland DVD-RAM (DL) som gör att man kan grovredigera det man spelat in (klippa bort reklam eller skräp i början/slutet)
+ enkel inkoppling, optisk ljudutgång fungerar oavsett media, samma gäller komponentvideo
+ den är inte så ful som vid första anblicken, man Samsungen såg trevligare ut..
+ många mer bra saker..

Känner inte att den här spelare inte heller duger att ersätta VHSen + DV-585A:n, så min jakt fortsätter, förutsatt att jag får lämna igen den..

/PeO

Postad 15 januari 2007 - 20:31

beliver
  • beliver
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tjena är ute efter samma sak som du , men vilken djungel det är där ute. Jag följer dina inlägg med stor nyfikenhet. Och skall samtidigt söka på nätet efter bäst i test.\ beliver

Postad 18 januari 2007 - 22:42

peoy
  • peoy
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
LG188H...

Inte VHS, men ska vara en rätt så kapabel inspelare (och det går ju koppla till en lös VHS om man nu vill)..

Testar den nu för att den LG-inspelare med VHS som fanns inte klarar DVD-RAM (och för att 188:an är nyare).

Problem med undertexter i den här med:
filmnamn.avi
filmnamn.sv.srt
filmnamn.en.srt

Har man döpt filerna så, så kan man inte använda undertexterna.. Undertextfilerna går att välja i fillistan, och då står det bara "textfil" (el liknande) och "ok" när man väljer den.

Undertexterna funkar inte heller med taggar (typ kursiv eller färgat text), utan den skriver ut själva taggarna istället för att filtrera bort dom.

Så den ska också tillbaks, och nästa blir troligtvis Pioneer RT602H-S, som ingen butik här i stan (Skellefteå) har, men kan ta hem..

Problemet är att öppet köp inte gäller i sådana fall (specialbeställd), så om den inte uppfyller mina förväntningar, så blir jag tvungen att ha den kvar..

/PeO

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.