Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tatung 42" LCD-TV V42EMGI

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 januari 2007 - 16:11

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej

Var påväg att köpa en Toshiba 42WL67ZG men läste på forumet att det är en ful-hd alltså klara inte 1080p

Så nu funderar jag på en Tatung 42" LCD-TV V42EMGI från komplett istället http://www.komplett....4&view=detailed

Frågan är klarar den 1080p? Står att den ska men läser man i specifikationerna står det 1080i via komponent men inget om HDMI.
Finns det nån som kan hjälpa mig att klargöra? Och har nån testat tvn?

Postad 08 januari 2007 - 16:27

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Äsch, lägg till 3K å köp en Sharp

Känns fan säkrare, om du nu måste ha 1080p

Postad 09 januari 2007 - 20:12

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jovisst kanske det men 3k är en del pengar så därför undrar jag ifall nån har testat den?

Postad 09 januari 2007 - 20:47

WebKnight
  • WebKnight
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har den ikke selv, men fått gode resultater på en test gjort av Digital World her i Norge. Les testen

Ellers har 2 stk. lagt inn kommentarer i prisguiden - Brukererfaringer her

WK

Redigerat av WebKnight, 10 januari 2007 - 13:12.

Postad 10 januari 2007 - 12:20

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tack B)

Postad 21 januari 2007 - 14:47

Schaudin
  • Schaudin
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Verkar ju av ovanstående länkar vara en formidabel LCD till ett minst sagt bra pris!
Skumt att den bara säljs av komplett.se

Ckiller! Posta gärna dina reflexioner av den om du slår till!

Redigerat av Schaudin, 21 januari 2007 - 14:48.

Postad 22 januari 2007 - 13:49

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
kommer införskaffa den så fort den finns i lager igen så betyg kommer komma!! Tyvärr ingen HDMI uppskalnings dvd som jag kan testa med B) får testa med en dator och UPC/comhem digital tv så länge.

Vettefan ifall man ska vänta med att skaffa ny dvd spelare tills HDdvd/bluray spelarna går ner i pris

Redigerat av Ckiller, 22 januari 2007 - 13:49.

Postad 06 februari 2007 - 12:07

barbapapa
  • barbapapa
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

kommer införskaffa den så fort den finns i lager igen så betyg kommer komma!! Tyvärr ingen HDMI uppskalnings dvd som jag kan testa med :) får testa med en dator och UPC/comhem digital tv så länge.

Vettefan ifall man ska vänta med att skaffa ny dvd spelare tills HDdvd/bluray spelarna går ner i pris

<{POST_SNAPBACK}>

Nu finns den i lager hos komplett, har du köpt eller?

Mycket intressant att höra hur den fungerar

/Daniel

Postad 06 februari 2007 - 14:30

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har beställt tvn nu från komplett.se, får väl se när den kommer och om det är något att ha.
Lovar skriva ner några rader vad jag tycker när jag provat den ordentligt.

Postad 08 februari 2007 - 15:14

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Nu har jag också beställt från Komplett. Tar hem den och provar. Är jag inte nöjd utnyttjar jag ångerrätten och köper en Sharp XD1 istället. Det skiljer ju trots allt bara ett par tusenlappar mellan dem. Tatungen har Pip som inte sharpen har. Hoppas också att den klarar pixelmappat i 50 Hz läget, då jag kommer att köra digital TV (comhem) genom HTPC. Fick inte detta att synka med Samsung LE40R72, som jag hade tidigare.

Frflygare, du får förmodligen TV:n till helgen. Jag får nog vänta till måndag eller tisdag: Väntar spänt på dina kommentarer.

//Magnus

Postad 08 februari 2007 - 17:50

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jo jag hoppas det ramlar in i dörren imorgon, snackade precis med posten. Man är ju lite smått otålig.
Hur lång ångerrätt har man?

Jag har ju ingen digital tv än, ska komma det också. Är mest sugen att få prova med xbox 360 och wii ed component kabel. Men har lite HD grejor på datan, jag är kanske på hal is men dvi det är väl samma kabel man kopplar in dataskärmen med?

Då borde det funka och prova lite så också kanske.

Postad 08 februari 2007 - 18:18

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Hör av dig med utlåtande snart du får tid. Verkar ju vara lite otrampad mark. Du har 14 dagars ångerrätt. Du får dock stå för frakten tillbaka själv, men det får man väl stå ut med om man inte skulle vara nöjd.

Postad 08 februari 2007 - 22:26

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jo jag har just nu vanlig 32" crt tv. Inget märkvärdigt, har ju kollat runt mycket, som alla andra. Men verkligen otrampad mark som du sa :rolleyes: Jag hör av mig

Postad 09 februari 2007 - 22:21

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Fick hem tv:n vid 2 tiden idag, suttit och lirat 360 och kört hd genom datan, men datan hänger inte riktigt med, laggar till ibland, gamla grejor. Men det ser onekligen underbart ut det man ser. Analog tv var över min förväntan, inte alls så "pixligt" jag sett andra lcd tv vara. Dvd fungerade som det ska, men kan inte vänta tills den 23 mars då ps3 kommer med blueray. Kommer bli fint det.

Menyer enkelt men ändå mycket inställningar. Kontrollen lite plastig men ändå rätt uppbyggd knapp mässigt. Lite konstiga förinställda program på färg och ljus enligt mig, men som sagt bara kollat på den några timmar nu. Ljudet är väl godkänt.

Skulle önskat en till compent ingång, en för 360:n och ett för wii, ska kolla om det finns några adaptrar för det kanske.

Är det föresten någon inkörningstid på lcd tv som det är på plasma, bara något jag hört men är det så?
Klart att det kanske "slits" mer med mycket ljus och backlight. Sharpness som man kan ställa in, märker ingen skillnad hur den än står.

Helt klart nöjd med den, lite överförväntan faktist. Har ju inte så mycket att jämföra med. Får väl se vad Magnus säger om tv:n

Postad 09 februari 2007 - 22:41

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Bild precis efter upp packning

Bifogad fil(er)

Postad 10 februari 2007 - 17:26

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Ser riktigt nice ut. Jag får som sagt inte min förrän på måndag-tisdag. Återkommer ned rapport.

Friflygare:

- Hur upplever du svärtan, jämfört med andra LCD?

- Hur blir bilden vid snabba panoreringar ( tex fotboll eller hockey) suddigt??

- Får du pixelmappat när du kör genom datorn vid högsta upplösningen?

Låter bra att du får bra bild även vid analogt. Har blir bilden vid digitalt och DVD?

//magnus

Postad 11 februari 2007 - 11:02

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Svärtan är bra, har svårt att uttala mig om det är mer eller mindre bra än någon övrig model så där. Men jag har sett sämre helt klart och dem har varit i denna prisklass.

Har ju suttit och kollat på lite hockey och mycket alpint med skidor, förutom att bilden inte är ju topp på grund av analog så tycker jag att eftersläpningarna är minimala. Ska låna en digital box och prova skillnaden på bild kvaliten. Det är ju ändå tv man kolla mest på så man vill ju ha bästa möjliga bild. Tråkigt att det finns så få HD kanaler........

Pixelmappat på pc:n, vad är pixelmappat? Jag kunde köra 1920*1080 från den om du menade det, men vet inte vad pixelmappat är?

Som natt och dag kan man ju beskriva inkoppling av 360 jämfört med analog tv. Helt underbart att lira på. Kör ju dvd genom 360 så ingen hdmi eller något sånt, om man köper en dvd spelare som har hdmi och kan skala upp eller vad det heter till 1080i / 1080p, blir det som fake hd då, är det stor skillnad mellan vanlig dvd?

Ska bli intressant och se vad du tycker, du verkar ju som sagt lite mer erfaren på området om man säger så, hoppas du får den på måndag.

Postad 11 februari 2007 - 16:04

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Jag fick hem min i veckan! har inte tagit bilder än dock. Första intryck ######r va stor :o Helt okej bild dock ej kört 1080p material än vilket händer snart

Dock har jag ett störande moment! Nätagget låter Så kolla det grabbar

Ska fixa bilder så snart som möjligt

Håller med färginställningarna var riktigt skit när man fick tv o ljudet var väldigt burkigt inställt

Postad 11 februari 2007 - 20:55

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Grabbar!

Jag har precis som ni beställt en 42" Tatung Full HD från komplett, men börjar bli osäker på om det är en "äkta" full HD eller inte. I specen på komplett så står det att visningsformat är 1080p, men videoformatet är 1080i, via komponent. På Tatungs hemsida står heller inget om 1080p, vilket oroar mig. Snälla, kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen. :o

Är detta en "ful" eller full HD?

Mera utlåtanden och bilder skulle inte heller sitta fel! :wub:

//magnus

Postad 12 februari 2007 - 08:57

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
http://www.tatung.co...0PR_V42EMGI.doc

Enligt tatung så är det 1080p iallafall

Tyvärr har jag som sagt inte kunnat kolla detta eftersom man inte äger en bluray spelare

Men friflygare har ju testat 1920*1080 från dator så det ser ju nekligen lovande ut

Postad 12 februari 2007 - 17:21

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jo jag kör med 1920*1080 på datan genom VGA ingången.
Ladda ner lite test filmer på 1080p och det hackade som fan på min gamla hedenhös data, men körde på tjejens data igår och det flöt på fin fint där. Riktigt fin och detaljerat, vill ha blueray. Får ladda ner lite HD filmer på datan tillsvidare, men dem är ju inte direkt små.

Provade också att köra på lägre upplösning det funkade fint det också men hela bilden kom inte på tv:n utan man fick dra ner musen då kom det som inte syns på bilden upp. Körde 1024*768 med HL2 och då var bilden nästan halv, har inte kollat på om det går att korrigera på något sätt, men hoppas det går.

Hör inte något störande ljud från mitt nätagg. men jag kanske inte har världens bästa hörsel. Tyckte den var väldigt tyst av sig. Ska lyssna lite mer när jag kommer hem ;)

Annars så märker man rätt så tydligt kvaliten på sändningarna på dem olika kanalerna. Vissa kanaler är rätt så dåligt medans några överglänser dem rätt så rejält. Är det något som försvinner vid inkoppling av digtalbox?

Postad 12 februari 2007 - 17:38

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Ja med digitalbox blir det mycket bättre, speciellt på 1:an och 2:an, men du kommer att märka en avsevärd skillnad på de flesta andra kanaler också. Det ska bli ännu bättre om du kör digital TV genom datorn (ex Fire DTV med Winows media center. Jag fick det dock inte att funka 100% med min Samsung TV som jag hade tidigare.

Postad 13 februari 2007 - 09:07

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Lyssna på TVn i standby läge.

körde 1920*1080 via dvi från datorn igår o kollade på lite quicktime trailers, riktigt sweet!

Postad 13 februari 2007 - 13:08

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Låter den i stand by läge?. Kanske samma fenomen som beskrivs som buzzing i Sharp-tråden. I så fall är det bara att byta.

Det verkar som du är riktigt nöjd i övrigt. Jag får min i kväll :) , så i morgon ska ni få mitt utlåtande.

Postad 13 februari 2007 - 13:23

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Lyssnade lite igår men det hörde inte mycket, men tänkte inte så mycket på att lyssna extra i standby läget. Men varför lyssna efter något som man inte märkt innan......jo det är väl klart om det är något som är fel. Ska ta en lyss ikväll.

Ska bli skoj att höra ditt utlåtande sen Magnus

Postad 14 februari 2007 - 10:56

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Nu har jag fått upp TV:n och har hunnit testa den som hastigast.

Först får man väl säga att jag inte var så värst imponerad. Efter lite pillande med inställningar tycker jag ändå att bilden blev hyfsad (jag jämför generellt med min Samsung LE40R72, som jag hade tidigare)

+ Bra med anslutningar VGA, DVI, HDMI
+ Fick pixelmappad bild i högsta upplösningen i 50Hz läget!!!!! (inte många apparater som klarar detta). Har inte provat digital TV:n genom datorn än. Får bli i kväll.
+ PIP funktionen!

- Heltaskig betraktningsvinkel, räcker att man går 20 grader åt sidan för att färgerna börjar blekna.
- Svärtan är inte den bästa
Upplevde bilden som lite småryckig när jag körde en HD fil. Ska hårdtesta detta lite mer under kvällen
- Verkar släppa igenom lite väl mycket ljus (kanske blir bättre med ytterligare inställningar)
- Låter i stand by läge

Helhetsintrycket är väl sådär än så länge. Ska som sagt hårdtesta lite mer i kväll

Vad är erat intryck när ni haft TV:n ett par dagar? Vad har ni för inställningar?

Postad 15 februari 2007 - 10:43

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
För det första ställ ner backlighten något extremt :) står på 60 default tror jag... jag kör på 30 Sen är det väl smak o tycke som fixar resten ;)

Tycker inte betraktningsvinkeln är dålig mysko att du tycker det.

Ljudet från nätagget fortsätter pratade igår med komplett som sa att jag skulle ge det lite tid. Har nu dock hittat en död pixel :D Den var inte där till att börja med, riktigt synd

Magnus1111 hör gärna av dig om hur du tycker efter ändring av inställningar

Postad 15 februari 2007 - 10:54

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Hej

Jag har ställt ner backlighten. Tycker generellt att den släpper igenom för mycket ljus.

Hur kollar man om man har döda pixlar?

Ckiller, skulle du kunna kolla det där med betrackningsvinkeln är du bussig. Kanske är det något fel på min tv? Ställ dig 3 meter från TV.n, rakt framifrån, rör dig sedan ut mot sidan och se när färgerna börjar blekna. Fenomenet syns bäst i ansikten. Kolla gärna samma sak i höjdled. För mig blir det skillnad om jag sitter eller står upp, även skillnaden inte blir lika stor som i sidled.

Jag har också upplevt att bilden blir något yckig vid panoreringer (när kameran sveper över en vy) Har du upplevt samma fenomen. Hade inte något av ovanstående fenomen på min Samsung.

Vore det inte för dessa problem är jag helnöjd med TV:n. Ljudet är också kalas.

Jag ska pilla lite med inställningarna för att se vad det kan göra.

//magnus

Postad 15 februari 2007 - 17:41

Unregistered1253
  • Unregistered1253
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tycker med att det är för mycket ljus, men endast när jag kolla på tv analogt, svårt att få det se någorlunda bra ut. Jobbigt att titta på, ansträngande för ögonen. Har nästan dragit ner backlighten helt och hållet.

Tycker den hittils fungerat allra bäst genom min VGA ingång, compnent med xboxen är ju mysig också. Kör ju mycket genom datan så det är ju bra.

Postad 20 februari 2007 - 08:42

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Betracktningsvinkeln tycker jag är helt okej är nog ungefär som dom säger i speccsen. Visst det kanske inte är så roligt att sitta typ bredvid tvn men det är enligt mig helt okej.

Funderar på ifall hackigheten du beskriver är deras "pixelplus" grejor. Har dock inte hittat vart man kan stänga av det på TVn

Vad kör ni för inställningar?

Ska nog uppgradera min dvi till en hdmi me 1080i uppskalning det skall bli riktigt intressant

Postad 13 mars 2007 - 12:13

Ckiller
  • Ckiller
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Tydligen var nätagget ett välkänt fel :P Min tv är på service för detta nu

Postad 13 mars 2007 - 16:16

Gäst_magnus1111_*
  • Gäst_magnus1111_*
  • 0
Och jag har lämnat tillbaka min (hävt köpet). Enligt mitt tycke var betraktningsvinkeln katasrof. Färgerna bleknar redan vid 15-20 grader från mittpunkten. Sedan upplevde jag små ryckigheter vid panoreringar, som irriterande. Hade jag inte ens med min samsung R72. Hade det inte varit för dessa fadäser, hade jag gett toppbetyg. Det jag var mest imponerad av var ljudet. Funkade bra även som stereo.

Nu blir det att jaga en ny TV. Står mellan en sharp XD1 eller LG:s nya full HD som ska släppas i slutet på mars. Irrioterande att de har tagit bort subwoofern som gjorde att ljudet var bra. Sen har de även tagit bort PIP funktionen (suck).

Jakten går vidare.

Postad 04 juli 2007 - 22:19

Spragleknas NO
  • Spragleknas NO
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu har jag fått upp TV:n och har hunnit testa den som hastigast.

Först får man väl säga att jag inte var så värst imponerad. Efter lite pillande med inställningar tycker jag ändå att bilden blev hyfsad (jag jämför generellt med min Samsung LE40R72, som jag hade tidigare)

+ Bra med anslutningar VGA, DVI, HDMI
+ Fick pixelmappad bild i högsta upplösningen i 50Hz läget!!!!! (inte många apparater som klarar detta). Har inte provat digital TV:n genom datorn än. Får bli i kväll.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei!
Fikk du den til å kjøre 1080p @ 50Hz over DVI (selv får jeg ikke koblet PC-en over HDMI, men...).

Postad 05 oktober 2007 - 20:36

nyllet83
  • nyllet83
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja få hjälp med att göra inställningar på denna tv för att få bra bild. Någon som har några inställningar ni kan rekommendera för PC (DVI) och TV?

Jag är riktigt nöjd med denna TV. Har som sagt bara lite småtrix med inställningarna kvar för att få utmärkt bild. Så de som har bra förslag på inställningar får gära lägga upp dem här.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.