Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Modul för HDTV i marknätet!

60 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 21:53

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0

Om jag förstår saken rätt så ska det funka även på en extern box. Problemet är bara att dom flesta externa boxar inte har någon CI-slott...

Samma teknik kommer givetvis Sony, Philips och dom andra tillverkarna använda sig av (när den nu dyker upp,
man har flaggat för slutet av 2007).
Vid det tidpunkten lär alla stora tillverkare redan ha byggt in tekniken i sina apparater.

De dyra boxar som tar CAM - gör det framifrån. En kabel från fronten till bak TVn, blir inte snyggt.
Man vill inte se sladden.

Mpeg4 HD DVB-T/C/(S) har idag bara Sony, dessutom finns några udda dyra modeller. iDTVs

men blir det dvb-t2 så blir den bara skräp :)

I teorin behöver det inte bli så, mig veterligen så sitter inte tunern i neotions modul. Dock så kommer ju tunern i teven att vara värdelös och kombinationen dvb-t2 och mpeg2 lär ju knappast förekomma så i praktiken har du ju rätt. Men med dvb-t2 kommer ju all nuvarande digitalbox teknik vara obsolet.

Avkodningen i modulen för att visa mpeg4 eller till mpeg2. Styrningen sker från TVns tuner. EPGn?
Men DVB-T2; kommer neotions mpeg4-CAM troligen inte klara - ens med uppdatering.
Som det ser ut så mörkar Boxer om Mpeg4-modulen, eftersom DVB-T2 hägrar som kräver egen modul.
Men det blir bara nåra HD-kanaler iaf, så marknätet kommer fortsätta neråt tills det går under.
Sverige sackar efter i att ha mpeg4 nu, pga satsning på mpeg2 tidigt.

Redigerat av toler, 15 January 2008 - 10:35.

Postad 15 January 2008 - 07:20

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag tror att Boxer kommer att smyga över till mpeg-4 innan dvb-t2 och då kan modulen vara ett alternativ till att köpa en helt ny box i väntan på dvb-t2.

Helt riktigt att modulen inte kommer att klara t2 ens med uppgradering, det kommer ju inte Sonys svindyra modeller heller göra. Om man inte lämnar in tv:n på en dyr fysisk uppgradering förstås, då kan det ju i teorin funka.

Postad 16 January 2008 - 08:58

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
Posted Image

Postad 16 January 2008 - 11:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
med DVB-T2 kan man iofs få dubbla kapaciteten men då måste man byta antenner... så dom nöjer sig med tekniken för vanliga antennen och det ger 30% ökning bara... men samtidigt med h.264 så kan dom få in mellan 15-20 sd kanaler då på varje mux (eller ca 10 sd kanaler med bättre kvalite än idag skulle vara det bästa då skulle kanalerna ha ungefär samma kvalite som SVT har idag) eller 3-4 hd kanaler för jag gissar att dom kommer lägga hd kanalerna mellan 8-10mbit

Redigerat av Leatherface, 16 January 2008 - 14:09.

Postad 16 January 2008 - 22:05

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
tiden hastar för markanätet när kabel å satellit å mobbetv nafsar i rumpan.
Med en regering som i det dolda är ganska ointresserad av marknätet och som vill skära ner SVTs verksamhet och kulturbidragen. Marknätet behöver den förra regeringen (sin skapare) för mer stöd.

Ursäkta jag drar in politik, men det är ju den som styr marknätet.

Kommande plasmaTVs LG PG 6500/7500 har DVB-T-HD.

PP: Boxers värsta konkurrent är Telia
Tillväxttakten på antalet nya abonnemang avtar långsamt i takt med att svenska hushåll blir digitala. Vi arbetar därför hårdare med nya tjänster som Boxer Tvillingkort och en utökad elektronisk programguide, Boxer Navigator

Redigerat av toler, 18 January 2008 - 00:46.

Postad 17 January 2008 - 06:44

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Du är inte ursäktad. Jag är nog inte ensam om att ha tröttnat på dina politiska inlägg, det går faktiskt att prata digital-tv utan att blanda in regeringar och blå resp röda åsikter. Det finns dedikerade politikforum på nätet, vänd dig dit istället. Du har rätt i grunden att marknätet tyvärr styrs allt för mycket av politikerna, men det går ändå att diskutera utan att färga alla inlägg blå.

Så, det var min Off topic-åsikt, nu håller vi oss till ämnet och angränsande diton tycker jag.

Redigerat av Berkan, 17 January 2008 - 06:54.

Postad 28 March 2008 - 11:24

maresdyk
  • maresdyk
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Uppenbarligen har denna modul blivit försenad. Men är det någon som vet vad Boxer hade för för resultat av sina tester?
Nu är det ju konstaterat att det blir en övergång till MPEG4 jag abtar att det fins fler av er som sitte med en inbyggd DVB-T mottagare som inte vill hålla på att slarav med flera fjärrkontroller till TVn. Kommer denna modul att lösa det?
Johan

Postad 28 March 2008 - 14:37

tolvman
  • tolvman
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
och den kommer att bli försenad igen och igen,

finns det inte en saga om en skräddare som tillslut sydde en tummetott, vet inte varför jag kom att tänka på den

Postad 28 March 2008 - 14:44

X-IL
  • X-IL
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Antagligen jag som inte hänger med riktigt i signalens väg i en digitalmottagare, men skulle inte detta innebära att man måste gå till sitt vanliga Digital-TV-läge för att ändra kanal ( i dagsläget inget problem då bara SVT HD sänds i marknätet på några platser), för att sedan gå tillbaka till HDMI-input för att få bild? Om jag då ville byta kanal, hur gör jag då?
Låter tyvärr som en nödlösning och snart bör vi ju kunna köpa billiga boxar som klarar HD ändå, och då känns det som att denna produkt spelat ut sin roll innan den kom på marknaden.

--Robert

Postad 28 March 2008 - 14:51

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Antagligen jag som inte hänger med riktigt i signalens väg i en digitalmottagare, men skulle inte detta innebära att man måste gå till sitt vanliga Digital-TV-läge för att ändra kanal ( i dagsläget inget problem då bara SVT HD sänds i marknätet på några platser), för att sedan gå tillbaka till HDMI-input för att få bild? Om jag då ville byta kanal, hur gör jag då?
Låter tyvärr som en nödlösning och snart bör vi ju kunna köpa billiga boxar som klarar HD ändå, och då känns det som att denna produkt spelat ut sin roll innan den kom på marknaden.

--Robert

Nej du är inte ensam om att undra om detta. Om det inte går till som du beskriver ovan förstår inte heller jag hur det ska kunna fungera. Blir ju väldigt smidigt när man ska zappa mellan kanalerna... :huh:

Postad 28 March 2008 - 16:55

toler
  • toler
  • Veteran

• 1548 inlägg
  • 0
CAMen kanske kommer ha en funktion som får TVn att hoppa tillbaks till HDMI när man gått till DTV-läge och byter kanal. Detta om TVn har en HDMI-CEC v1.2a - vilket nog minst hälften har.

HD-kanaler blir det trångt med i marknätet iaf, så det blir högst två st full bitrate (på sju muxar som Boxer inte fått, annars bara en full på beviljade sex), eller flera HD-kanaler på stympad bitrate/kvalle.
Även till TVs med DVB-C (nästan alla är Sony) kommer en sån Boxer-lösning av Neotion. Snart kommer nya TVs ha CI+standard - som gör att du kan para kortet med CAM för Comhem - och Boxer när de börjar sälja HD-kanaler (gud förbjude). Du kan läsa om detta i Sony FHD 3000-tråden.

Se mitt superinlägg om Boxers tommetott HD-CAM. Citerar ur detta om HD-CAMen:
Neotions CAM har ju testats sedan sommaren - första PM från Boxer var 11jan-PP:
"Modulen stöder kodsystemet Viaccess och kan användas med Boxer-kort."
Boxer väljer Viaccess istället för Conax som de flesta marknät använder och
som det därmed finns mest och billigast boxar till.
Dessutom kräver Boxer som enda land att boxarna ska godkännas av dem.
Boxers auktoritära system kostar tid & pengar.
Självklart har fd regeringen inte haft med några andra distributionssätt i sin digitalisering(s)plan
som stött Terracoms utbredning, & Boxers ensamrätt på marknät (t.o.m mars-08).
Statsstyrt marksunknät åt alla - det är rättvisa; som struntar i att "alla" insatta varnade för dagens läge.
PP 11jan:
"under 2008 kommer troligen Teracom och Boxer igång med HD-sändningar. Så är förhoppningarna i alla fall.",
"Skulle tv:n inte vara HD-ready omvandlas signalerna från MPEG 4 till MPEG 2 så att programmet kan visas.
Det är ett franskt företag, Neotion som har utvecklat modulen och kommer att lanseras under andra halvåret 2007.",
"Boxer: Neotions modul visar vilken utvecklingskraft det finns kring det digitala marknätet.",
"Boxer börjar nu att testa en modul som innebär att alla med en platt tv som har en inbyggd digital-tv box
ska kunna ta emot marksänd HDTV utan att behöva köpa en speciell HDTV-box.",
"Den inbyggda digitalboxen i platta tv-apparater klarar som bekant inte den nya standarden för HDTV MPEG 4,
men nu testar Boxer en modul som ska lösa det här problemet."

PP 26nov:
"Boxer ska strax börja att testa en modul som stoppas i tv:n som omvandlar signalerna från MPEG 2 till MPEG 4.",
"Boxer ska testa en lösning där man stoppar in en modul i tv:n som omvandlar signalen till hdtv-kvalité.".
PP citerar i nov alltså ur Boxer PMet/sin jan-artikel; jaa då finns förklaringen till att vi inte hört ett gnutt sedan
Terrorcoms 25maj-PM om att de startar försök i Mälardalen med SVT HD (sedan Fotbolls-VM sommarn 2006):
PP läser tydligen inte sina tidigare artiklar! Snacka om att återanvända gamla nyheter 10,5 månad senare....
men (s)tatliga-BoxerTc betalar väl bra för att breda ut sig på marknadens bekostnad!
Istället borde PP fråga varför i h-e inte vi får se nåra resultat,
och varför SVT HD i Mux6 inte utökas utanför Mälardalen-SSU/Västerås.
Detta är ett skämt eller...Norge har starat sitt nät med Mpeg4 och här händer inget -
och Neotions CAM är i bästa fall med begränsad funktionalitet och med en ful sladd som snor en hdmi.
Undrar slutligen enligt artikeln 26nov; vad det är för nytta att kortet kan omvandla Mpeg2 till Mpeg4.
Är det för TVs i en avlägsen framtid som bara klarar Mpeg4? Den uppånervända världen då...vänd till det bättre.
Posted Image

Redigerat av toler, 28 March 2008 - 16:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.