Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG PT85 - ny plasma

124 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG 42PT85 (TV) 1 7 (6) Inga priser
LG 50PT85 (TV) 1 7,33 (2) Inga priser
LG 42PT81 (TV) 1 (0) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 19 januari 2007 - 11:14

Unregistered44c973e7
  • Unregistered44c973e7
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Prylportalen har lite info om LG's nya plasma-serie som ska komma efter sommaren, men i övrigt hittar jag ingen info alls om dessa när jag söker med Google. Nån annan som vet nåt?

http://prylportalen...._MKF045.dbp.asp

#2

Postad 17 september 2007 - 21:41

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Ja, nu såg jag en länk på dagensps.se där det står att M3 har testat LG 50PT85 (även Samsung PS-42Q96HD och Pioneer PDP 508XD)! dom skriver bl.a. "Det som talar för LG:n är den inbyggda hårddisken och inte minst priset. Dock är svärtan inte den bästa, enligt M3.s jämförelse."
http://www.dagensps....1170&categID=18

Inwarehouse har också lagt upp dom; 12990:- för 42 tummaren och 18990:- för 50 tum.

Och slutligen är här en länk till LG:s hemsida om TV:n och dess specifikation:
http://nordic.lge.co..._tseries.jhtml#

Redigerat av Snarko, 17 september 2007 - 21:46.


#3

Postad 18 september 2007 - 07:53

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Jag ska i alla fall ner occh handla tidningen nu <_<
Nytt nummer släpps idag...

#4

Postad 18 september 2007 - 12:07

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Helt klart är att svärtan inte går att jämföra med Pio G8.
Men svärtan på penelen (PC55) är mycket bättre än samtliga LCD jag kollat på.

#5

Postad 18 september 2007 - 14:22

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Jag hittade inte den.. Skulle enligt tidningen inte släppas förrän på torsdag.. *skit*
;)
Nu snackar jag om tidningen alltså...

Redigerat av alexander_e_b, 18 september 2007 - 14:32.


#6

Postad 19 september 2007 - 08:13

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Till prenumeranter har nya M3 kommit! :)

LG 50PT85 DVR får betyget 8 av 10, men bildbetyget blir "bara" 7 av 10. Dom skriver bl.a. att TV-bilden blir riktigt bra med lågupplösta sändningar, men blir inte riktigt lika impade när dom kör blueray (bilden blir skarp och färgerna livfulla, men kotrast och svärta håller inte riktigt måttet jämförelsevis). Den inbyggda hårddisken gillas skarpt, speciellt den enkla timeshiften, liksom den smidiga inbyggda programguiden. Dom skriver också att den fortfarande är bättre än de flesta dyra LCD-TV-apparater som passerat testlabbet , men inte riktigt i samma klass som de vassaste Plasma-konkurrenterna i detta test (Pioneer PDP-508XD, bildbetyg=9 och Samsung PS-50P96FD, bildbetyg=8).

Tycker personligen det verkar vara en mycket lyckad och bra TV!!

#7

Postad 19 september 2007 - 09:44

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Om det möjligen finns någon som har testet och en scanner hade det varit "MYCKET" omtyckt.

#8

Postad 19 september 2007 - 15:36

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Ljud & Bild hade visst också gjort etttest. Verkar vara en helt ok tv.
Så jag gjorde mig en bestälning. Tog en 42" och tyvärr kommer den nog inte förrän i november. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge :rolleyes:
(Tror ju knappt den blir sämre än min gamla PC1RR.)

#9

Postad 19 september 2007 - 19:42

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Vet iaf att 50PC1R hade sämre svärta än 42PC1R, och jag kan inte direkt säga att jag kan klaga över svärtan på min 42PC1R, upplever inte att jag missar några detaljer (lätt att kolla, höj upp ljusstyrkan till typ 70-75% under kalibrering, sänk sedan först tills du ser alla detaljer precis, och sedan till den nivån där det känns bra, förhoppningsvis skall man inte missa något/för mycket här).

Sedan kan man självklart inte jämföra LGs Plasmapanel med Pio G8, det är som att jämföra Skoda med Maserati på körglädje ungefär. Men det är egentligen bara Samsung Q96 och Panasonic PX70 som presterar bättre än LG förutom Pio utav de jag sett, och om man tittar på vad LG 50PT85 kommer gå på och jämför med konkurrenterna, ja då kanske man kan nöja sig med lite gråare svärta så länge detaljerna är kvar.

Edit: Glömde säga att min bild av svärtan på LG 42PC1R är att den är betydligt bättre än svärtan på Sony D3000, och den skall väl vara en av de bästa LCD på svärtefronten idag. Det säger en del.

Redigerat av Denethor, 19 september 2007 - 19:43.


#10

Postad 26 september 2007 - 18:45

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Undra när dem ska släppa LG 42PT85 ???

#11

Postad 26 september 2007 - 19:28

spiff21
  • spiff21
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Seså, börja spamma den här tråden med en massa intressant information om dessa plasmor nu! ;)

#12

Postad 27 september 2007 - 14:24

Unregistered1f6871e2
  • Unregistered1f6871e2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
finns redan i butik

#13

Postad 27 september 2007 - 15:42

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

finns redan i butik

<{POST_SNAPBACK}>


LG 42PT85 ???

Du menar LG 50PT85, inte sant ???

Btw. Såg att inwarehouse sak ha den i lager :)

Redigerat av alexander_e_b, 27 september 2007 - 15:44.


#14

Postad 28 september 2007 - 07:50

Unregistered1f6871e2
  • Unregistered1f6871e2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
42:an finns i butik,på audio video ivarjefall

#15

Postad 28 september 2007 - 15:46

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
:P Jag får min hemlevererad på måndag ;)

#16

Postad 01 oktober 2007 - 11:28

mangeP
  • mangeP
  • Lärjunge

  • 369 inlägg
  • 0

:) Jag får min hemlevererad på måndag  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas du skriver ner lite intryck, det här verkar ju vara en kanon TV!!!!

#17

Postad 01 oktober 2007 - 16:58

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

;) Jag får min hemlevererad på måndag  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Hoppas du skriver ner lite intryck, det här verkar ju vara en kanon TV!!!!

<{POST_SNAPBACK}>


Tyvärr har jag inte hunnit göra så mycket än. Mer jag gillar att man kan använda 1080P via både HDMI och VGA. Och det blir faktiskt ganska bra med. Den påminner väldigt mycket om PC1RR.
Men denna är årtionde mycket snyggare. Är väl som alla andra LG i menyerna, väldigt lätta alltså..
Tyvärr så har vi kabel tv så man får inte chansen att testa det digitala på tvn :) Men annars verkar det vara bra. 2 digitala mottagare samt EPG. Och så stor HDD (160gb) Ska spendrae kväll och morgondagen åt att pilla lite mer med inställningarna osv. OCH det är mycket lättare att byta mellan dem olika ingångarna nu. Max två knapptryck så är man på den ingången man vill ha. Inte som på PC1RR en fem - sex stycken innan man kom dit man skulle :P
Både tvn och kontrollen är i svartpianolack - snyggt. Men jag är lite rädd för att kontrollen kommer ha en hel del finger avtryck hela tiden ;) Btw lätt fjärr utan en massa klabb...
Något spec ni undrar över, bara fråga...

Jag har 3 bilder i galleriet...

Redigerat av alexander_e_b, 01 oktober 2007 - 16:59.


#18

Postad 01 oktober 2007 - 19:22

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 300 inlägg
  • 0
Och varför i hela friden skall du köra 1080P in i en tv som har en panel med 1024*768 eller 1366*768 som native upplösning beroende på 42" eller 50"?

Det tidningarna skrivit i tester är det gamla vanliga, LG är skitbra på PC-koppling och har många funktioner till lågt pris, tyvärr är svärtan fortfarande sämre än de bästa konkurrenterna och bilden i övrigt snäppet sämre.

#19

Postad 02 oktober 2007 - 07:36

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0

Och varför i hela friden skall du köra 1080P in i en tv som har en panel med 1024*768 eller 1366*768 som native upplösning beroende på 42" eller 50"?


Som jag skrev : Mer jag gillar att man kan använda 1080P via både HDMI och VGA

#20

Postad 02 oktober 2007 - 13:05

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0

Och varför i hela friden skall du köra 1080P in i en tv som har en panel med 1024*768 eller 1366*768 som native upplösning beroende på 42" eller 50"?

Det tidningarna skrivit i tester är det gamla vanliga, LG är skitbra på PC-koppling och har många funktioner till lågt pris, tyvärr är svärtan fortfarande sämre än de bästa konkurrenterna och bilden i övrigt snäppet sämre.

<{POST_SNAPBACK}>


Om man tar bort Pio G8, för den är självklart fruktansvärt mycket bättre och sedan jämför med PX70 och Q96 så är svärtan bra mkt svartare på de 2 sistnämnda.
Men detaljerna skiljer sig inte så värst mycket, du ser i princip lika mycket i bilden, och det är viktigast, för lcd-ljus är inte svärtan. Den är bara lite mer grå.
Detta beror till största delen inte på panelen utan på avsaknaden av kontrastglas, något som dock ger överlägsen bild mot PX70 och Q96 när det är någon form av ljus riktat mot panelen eftersom reflexer är ett minne blott.

#21

Postad 05 oktober 2007 - 10:52

kinapuffar
  • kinapuffar
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Är det någon som vet om bägge scart-ingångarna har stöd för RGB.
Fick ett något tvetydigt svar från LGs produktsupport om att det med största sannolikhet var så att bägge hade det, om inte så hade i.a.f AV-2 det och kanske AV-1. Men som han sa så var denna tv såpass ny och dyr och då brukade LGs modeller ha det... :)

#22

Postad 05 oktober 2007 - 16:10

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
PC1R har det iaf bara på AV1 och det är rätt vanligt. ....

#23

Postad 05 oktober 2007 - 18:58

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Ja nog bara AV1 om jag sett rätt.

#24

Postad 07 oktober 2007 - 18:18

Martin911
  • Martin911
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej.

Fråga till alexander_e_b.

Har LG 42PT85 blank skärm , typ glas eller har skärmen matt yta?
Kanske en dum fråga men alla andra plasmaskärmar som jag sett på butiker har blank skärm vilket ger en del reflexer från lampor etc. vilket jag tycker är irriterande, annars verkar PT85 varar en mycket bra och prisvärd tv.


Ny på forumet och ganska okunnig inom området.
Martin911

#25

Postad 08 oktober 2007 - 23:21

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag är minst lika nyfiken på LG PT85 som många andra. Som gammal 42"-ägare av en stilla insomnad plasma-LG gör jag ett nytt tappert försök med den senaste LGn med inbyggd 160Gb HDD.

Jag beställde den i fredags och får den imorgon tisdag (9/10). Så fort jag har stillat min nyfikenhet och pillat klart så återkommer jag med mina sypunkter i den här tråden.

Tyvärr finns det rätt mager info om just dessa nya modeller (LG PT85 42"/50") från LG. Min gamla 42" LG RZ42-PX11 har dubbla analoga tuners och just detta (och inte den inbyggda HDD) var det främsta skälet till att jag återigen valde LG.

PT85 har dels dubbla digitala DVB-T tuners och även en analog tuner (tot 3st).

Det verkar även som att LG har förenklat bläddringen mellan de olika signalkällorna. Tidigare var just detta en rätt omständig historia med många knapptryckningar och lång väntan - ytterst irriterande om man ville kolla upp vad man hade på HDD-spelaren (Sony).

PS
42"/50" LG PT85 släpps samtidigt v41 till priser som är rätt hyggliga speciellt med tanke på tuners och inbyggd HDD.

#26

Postad 10 oktober 2007 - 10:45

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Så dök den då upp, min hett eftertraktade 50" LG PT85 igår eftermiddag. Butiken med den röde tysken i den riksbekanta Kurvan är hittills den enda i stockholmsområdet som kan leverera.

Leveransen sköttes av en välkänd budfirma men med endast en person. Hur han hade tänkt baxa upp en enorm kartong på ca 50kg 2tr utan hiss är en gåta. "Jamen, jag tar den på pirran!" No Way! Det blev undertecknad som fick kånka i ena änden.

Väl i lägenheten slet jag av emballaget - oops! Jämrans tur att vi inte tog den på pirra. Det inre emballaget bestod endast av några bitar cellplast, som hade gått itu. Stor kartong, flimsigt emballage och en enormt stor och tung skärm...!

KÖP INTE VIA UTLAND/POSTORDER OM INTE TRANSPORTEN KAN GARANTERAS HELT SÄKER FRÅN DÖRR TILL DÖRR! Det är min starka rekommendation.

Jag planerar att lägga upp bilder och intryck här i tråden för den som är sugen på mer info än LG och säljare kan erbjuda. Säljarna vet ju sällan mer än vi entusiaster. Hur ofta läser dom manualer?

#27

Postad 10 oktober 2007 - 12:41

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

Wow! Min snart 3 år gamla LG RZ42PX11 med VGA-upplösning (852x480 pixels) har ett kontrastförhållande 5000:1 och hyfsat bra ljusstyrka. Den nya familjemedlemmen är inte sämre den med hela 15000:1 (1366*768) och en rent skrämmande hög ljusstyrka.

Under inkörningsperioden lägger jag den på ca 40% för både ljusstyrka och kontrast. Inställningsmöjligheterna är mycket goda och den omtalade svärtan kan inte bli bättre/djupare. I vissa lägen kan nivån för djupsvärta sättas manuellt. I butik pillar man ofta inte tillräckligt länge med inställningarna – tro mig jag har arbetat inom TV/video/foto.

Viss risk finns alltid för inbränning på en plasma och LGn har en manuell funktion för att komma till rätta med ev problem (Image Sticking Minimization, ISM).

TimeShift-funktionen är mycket uppskattad och automatisk (om så önskas). Snabbknapp för direktinspelning (max 2 tim) finns (varför inte längre?). Men – det får man inte glömma, en DVR/HD-inspelning i TVn ersätter inte en externt DVR/HD-recorder (t.ex Sony RDR-HX900) eftersom LGn saknar brännare.

Vid installation väljs språk, land o tidszon. Därefter sker en automatisk sökning av analoga och digitala kanaler samt ev radiokanaler. Den hittade endast de analoga via ComHem men inga radiokanaler – kanske behövs ett Boxer-abonnemang. Det finns stöd för EPG men vilken operatör sänder en standardiserad EPG-info? Ev Tips?

#28

Postad 10 oktober 2007 - 12:44

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

PC ansluts med D-sub eller HDMI till DVI-kabel. Under Meny, Skärm, Data-läge XGA kan 4 upplösningar väljas1024/1280/1360/1366*768. 1360-läget rekommenderas för 50” plasma respektive 1024 för 42” plasma i PC-läget eftersom det verkar ge bästa bildkvalitet.

I RGB-läget kan inställningar ske automatisk av TVn. Via DVI kan en dator ibland stödja automatisk inställning.

Enligt den utökade Adobe-manualen på CDn kan Fas, Klocka och Position väljas fritt för PC liksom en mängd andra upplösningar (tot 28 st).

#29

Postad 10 oktober 2007 - 15:22

Martin911
  • Martin911
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Mejtrix, har tysken i kurvan PT85 för demo?


Min tidigare fråga kanske du har koll på.

Har LG PT85 blank skärm , typ glas eller har skärmen matt yta?
Kanske en dum fråga men alla andra plasmaskärmar som jag sett på butiker har blank skärm vilket ger en del reflexer från lampor etc. vilket jag tycker är irriterande, annars verkar PT85 varar en mycket bra och prisvärd tv.


Ny på forumet och ganska okunnig inom området.
Martin911

#30

Postad 10 oktober 2007 - 15:53

ironsten
  • ironsten
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
http://www.webhallen...89&ref=Prisjakt

Står så här 1:1 Pixelmapping (HDMIl :l 1080i / 1080p) -i No

Vad menas? Kan man pixelmappa i 720p tex?

Har ringt LG-supporten och det blev inte oväntat en flopp. Har mailat dom också, väntar svar.


Mejtrix vart är du?:D Du kanske kan svara på frågan om pixelmappning, fast du har 50:tummarn.
Även skoj o höra mer om dina erfarenheter om tv:n :)

Redigerat av ironsten, 11 oktober 2007 - 16:47.


#31

Postad 11 oktober 2007 - 21:28

Eloff
  • Eloff
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Är sedan en vecka nöjd ägare av en 50". Köpte sannolikt en av de sista som IWH hade på lager för denna gång. Har samma leveranserfarenhet som Mejtrix, en person levererar och han hade aldrig klarat det utan min hjälp. Handikappade, svaga eller de med ryggskott etc. klarar inte detta. Med tanke på att jag betalade 7 eller 8 hundra för hemleveransen så är det ju ingen imponerande service att jag ska behöva vara med och ta upp den från bilen nere på gatan. TVn är riktigt tung!

De framgångsrika testresultaten i tidningarna Ljud & Bild samt M3 avgjorde mitt val, och förmodligen även många andras efter som den snabbt tog slut hos de återförsäljare som finns registrerade på Prisjakt.

Någon som vet varför jag inte kan aktivera bildförbättringsfunktionen XD när jag använder DVB-T? Kanske inte behövs, men vill gärna prova!

#32

Postad 12 oktober 2007 - 09:50

Snarko
  • Snarko
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Eloff: Ge gärna lite kommentarer och intryck om vad du tycker om TV:n; positivt och negativt.

Nåt som ex.vis skulle vara intressant o höra mer om är hur BlueRay (PS3) funkar med denna TV! Eller allmänt med TV-spel, Xbox360 och/eller PS3.

#33

Postad 12 oktober 2007 - 16:26

ironsten
  • ironsten
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Är detta ett skämt??
Har försökt få svar på om denna tv (42:an) stödjer pixelmappning förutom i 1080i/1080p som står här http://www.webhallen...89&ref=Prisjakt
Står så här (1:1 Pixelmapping (HDMIl :l 1080i / 1080p) -i No
Ska man ta det som den stödjer det förutom i just 1080? Är det jag försökt få bekräftat.

Ringt 2-3 leverantörer och LG-support och ingen kan svara på det. Även mailat LG! Det ska väl inte va så svårt att få reda på om en viss tv stödjer en viss teknik. Anmärkningsvärt, men inte förvånad är man.

Redigerat av ironsten, 14 oktober 2007 - 16:37.


#34

Postad 14 oktober 2007 - 19:52

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
2007-10-15

Fortsättning: LG PT85

Sorry, alla LG-fans men jag har varit offline pga jobb.

First things first! PT85 borde finnas inne för demo hos ”röde tysken”– men – eftersom personalen sällan kan nås via deras huvudnummer (pga växelfel?) så tvingas ofta kunder till personliga besök. Sick! Efter att jag skällt ut personalen efter noter så kanske deras linjer fungerar bättre.

Deras e-postadress avsett för ev. frågor vid hemleveranser pekar rätt ut i NUL-rymden, tyvärr.
När vi ändå dryftar leveransfrågor: tänk inte ens tanken att ENSAM släpa hem din 50” plasma. Den är inte bara tung – den är även otymplig. Du behöver dels en mindre skåpbil eftersom den bara kan transporteras stående. Dels är kartongen svår att greppa pga att ”handtagen sitter” i ovankant. Mkt intelligent. Dels får du inte grepp om den vid/under foten för att lyfta den från kartongens bottendel till din TV-bänk. Att hänga den på väggen kräver minst(!!!) 2 personer även för en 42”.

LGn har liksom många andra burkar en högblank skärm vilket nog är att föredra eftersom matta skärmar minskar effekten av små pixels. Resultatet blir annars en skärm med relativt sett försämrad upplösning. Dessvärre är inte bara skärmens yta blank – hela TVns front är högblank! Mycket stiligt men rätt korkat. Nu har jag reflexer från ett fönster inte bara i frontglaset utan även i den omgivande ramen! Men visst är det snyggt! Jämför med laptop-datorer – alla i den högre prisklassen (>= 17-20”) med högupplösta skärmar har spegelblank skärmyta. Även min fjärrkontroll har spegelblank ovansida – helfräckt första timmen, sedan får man börja putsa av fingeravtrycken. LG verkar inne på samma spår eftersom de bifogat en minimal putsduk.

Min förra plasma LG RZ-42PX11 hade ett glas FRAMFÖR skärmen. PT85 har inte det utan ger en mer direkt bild utan ”spegling”/spökbild.

Efter det sedvanliga rotandet i både TV-manualen och manualen till min Denon AVR-3805 (som saknar HDMI, DVI) så fick jag snurr på ljud och bild via Component- och Opto-kablar (TechLink 500 kr resp. 350 kr st). Totalt 1700 kr för 4 ynka sladdar – måste det kosta så förbenat? Problemet med att ansluta TVn med min ngt överdimensionerade Denon låg inte i TV-manualen utan berodde egentligen på att jag är för lat för att läsa receiverns manual tillräckligt grundligt.

Denna burk har en avsevärt högre effektförbrukning än min äldre 42” LG-plasma – men, märkligt nog ger den inte tillnärmelsevis lika mycket värme ifrån sig. En inbyggd (och mkt tyst) fläkt pytsar ut knappt märkbart med värme på TVns bakre ovansida. Den gamla burken innebar påtagliga bekymmer i det avseendet, utom möjligen vintertid. Även frontglaset var ordentligt varmt –även på 20 cm avstånd. PT85 blir inte ens handljummen!

I övrig är PT85 riktigt tyst av sig. Visst kan man uppfatta ett måttligt surrande från den inbyggda seriella hårddisken (SATA) men min externa DVR/HD-recorder (Sony RDR-HX900) surrar betydligt högre.

Vid lämpligt tillfälle skall jag ge mig på hårddisken och se ifall den kan ”uppgraderas”. Kan vara intressant den dag då ännu större diskar dyker upp.

Manualen beskriver hur TVn´s firmware kan uppdateras. Möjligen fungerar detta endast där mottagen signal innehåller extra info för TV-mottagare(?). Måste kollas upp vid tillfälle.

#35

Postad 14 oktober 2007 - 20:25

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

LGn verkar kunna adressera varje pixel individuellt med bara 0,001 ms fördröjning perfekt för spel – den är bl.a. Gaming-märkt. Följande upplösningar ska fungera i pixel mapping mode (även om just PM inte nämns med ett ord i den 120-sidiga PDF-manualen):
Meny, Skärm, Data-läge:
1024/1280/1360/1366*768. 1360-läget rekommenderas för PT85 50” plasma respektive 1024 för PT85 42” plasma. Inställningarna sker helt automatiskt (testar automatiskt 2 ggr). Sedan finns alltid manuella justeringsmöjligheter.

I RGB[PC] / HDMI[PC]-läge finns stöd för en mängd upplösningar: 12 st från 720*400, 640*480 etc t.o.m. 1366*768 dvs äkta pixel mapping. Utöver dessa stöds även 1920*1080 – men givetvis inte med sann pixel mapping eftersom skärmens maxupplösning är 1366*768.

I HDMI[DTV]-läge stöds något fler lägen från 648*480 till 1920*1080 MEN i färre antal upplösningar. Största möjliga pixel mapping-upplösning genom dessa in-/utgångar måste vara 1280*720 eftersom skärmens maxupplösning är 1366*768.

Svar på ”ironsten” ang pixel mapping på LG PT85 42” plasma: enligt http://www.webhallen...od.php?id=80489 är högsta upplösning 1024x768. Detta torde vara den högsta upplösning i RGB[PC] / HDMI[PC]-läge för sann PM på 42”. Möjligen kan den vara ngt lägre(!) i HDMI[DTV]-läge. Osäkert vilket.

Horisontell såväl som vertikal frekvens kan anges manuellt förutom Fas och Klocka.

Om dessa inställningar ändå inte fungerar så kolla in programmet Powerstrip som gör underverk med ditt grafikkort: http://www.softpedia...owerStrip.shtml

Följande länk verkar mest lovande hittills beträffande info om LG PT85 50”: http://www.webhallen...91&ref=Prisjakt

Svar till ”kinapuffar” ang RGB-stöd. 2 st Scartkontakter finns: en full Scart samt en s.k halv Scart. Åtminstone en av dessa nämns i min 120-manual – svar ja, den har RGB-stöd.

#36

Postad 14 oktober 2007 - 20:27

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

Svar till ”Eloff”: jag hade XD ”bildförbättrare” permanent aktiverad på min äldre LG RZ-42PX11 42” plasma. Den var mycket sällan om ens aldrig aktiverad i butikerna – ytterst få säljare kände ens till den. Dessvärre verkar den ha fler inställningsmöjligheter på PT85 och är därmed krångligare att ställa in. Den aktiveras genom att du väljer Meny, Bild, Bildläge och sedan Användare1 eller Anv.2. Sedan kan du välja Automatisk eller Manuell med ännu fler valmöjligheter. Ovanstående gäller i Analogt läge – osäkert ifall det fungerar med DVB-T.

Apropå leveranser betalade jag bara hälften mot vad IWH river av en, ca 400 SEK. Burken kostade antagligen exakt lika mycket hos ”tysken i kurvan” som du betalade. Eftersom min tidigare 42” LG plasma drabbades av en massiv stroke i förra veckan valde jag den här gången att investera i en s.k. ”5-års Plusgaranti” á 2500 SEK. Den innebär i stort sett en förlängd garanti, i övrigt gäller hemförsäkringen. ”Tysken i Kurvan” hämtar, emballerar, reparerar o returnerar samtidigt som man håller med en låne-TV. Visst svider det lite, men jag gör inte om misstaget att ÅTERIGEN lägga 24” SEK på en plasma (förra TVn) med en livslängd under 3 år.

#37

Postad 16 oktober 2007 - 20:05

gnaget_rular
  • gnaget_rular
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Jag är newbie på detta område men gillar verkligen det jag läst om 42PT85 och tycker den verkar ha ett övrkomligt pris.

Min kompis är nöjd med sin PC1RR och jag gillar den inbyggda hårddisken samt picture-in-picture effekterna.

Frågor om 42PT85:

1) Finns PiP-funktionen (Picture in Picture)

2) Om man har comhem och inte kan använda de digitala TV-tunerserna kan man ändå få in analog mottagning på någon av dem så att det går att spela in ett program medan man tittar på ett annat?

Tack på förhand!
/Tomas

#38

Postad 16 oktober 2007 - 21:46

Martin911
  • Martin911
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för all info Mejtrix!!

Nu har jag bestämt mig, det blir en 50"PT85.
Jag var hos "tysken i kurvan" där fanns en 50"PT85 som demo, detta måste vara den mest prisvärda 50" plasman på marknaden just nu. Blank svart ram kanske inte är optimalt, men det funkar.

/Martin

#39

Postad 16 oktober 2007 - 22:36

Mattias Malm
  • Mattias Malm
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på 42PT85, men är tveksam till att köpa den på webben ifall det skulle bli problem. Tyvärr verkar det inte finnas någon butik i Jönköping som tagit in den än. MediaMarkt har 50-tummaren, men den var oroväckande dyr tycker jag. Martin911, vad tar MediaMarkt för 50PT85 uppe i Stockholm? Jag har för mig att de tar över 25 000 kr här i Jönköping.

Tack Mejtrix för en ordentlig genomgång av dina erfarenheter med PT85. Jag vore tacksam för svar på några frågor av dig eller någon annan som redan skaffat en PT85:

1. Kan man börja att titta på en programmerad inspelning innan den spelat in klart?
2. Om man programmerat en inspelning och sedan stänger av TV:n, slår då TV:n på sig med bild när det är dags att spela in, eller spelar den in i "avstängt" läge?
3. Kan man stänga av TV:n under pågående inspelning utan att avbryta inspelningen?
4. Kan man spela in från två olika frikanaler samtidigt?

Vår gamla TV dog för snart en vecka sedan, så det börjar bli dags att skaffa en ny. Efter att ha läst om PT85 har jag dock tappat intresset för alla andra modeller...

#40

Postad 17 oktober 2007 - 13:25

Specialisten
  • Specialisten
  • Amatör

  • 50 inlägg
  • 0
Hej alla, ett speciellt tack till "Mejtrix" för alla bra svar, jag har inte hunnit med att titta in här på ett tag.

Lite svar till dig Mattias.
1. Kan man börja att titta på en programmerad inspelning innan den spelat in klart?
Svar: Ja det kan man men du avbryter inspelningen från det läget,
så om du har gjort en timer inspelning och kommer hem mitt i så att säga så kan du avbryta inspelningen titta på det du har spelat in, samtidigt så börjar tvn att "buffra" slutet på programmet, så att du kan se slutet ,dock max en timme buffring.
2. Om man programmerat en inspelning och sedan stänger av TV:n, slår då TV:n på sig med bild när det är dags att spela in, eller spelar den in i "avstängt" läge?
Svar. Den slås på med panelen avstängd.
3. Kan man stänga av TV:n under pågående inspelning utan att avbryta inspelningen?
Svar. Yepp. du släcker bara skärmen.
4. Kan man spela in från två olika frikanaler samtidigt?
Svar, Nej. du kan inte spela in två kanaler samtidigt.


MVH



Joakim Örnstig
Product Specialist Nordic
Visual Products

LG Electronics Nordic AB

E-mail: [email protected]
Web www.lge.com

Läs min blogg på www.jockesblogg.se

#41

Postad 17 oktober 2007 - 17:16

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0
Måste säga att jag blir glad av sådana här trådar med sådana utförliga och grymma svar.

hmm. Hade lätt köpt denna om det inte vore för att jag redan sitter med en PC1R som än så länge funkar kanon :)

#42

Postad 17 oktober 2007 - 18:46

Mattias Malm
  • Mattias Malm
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Tack för dina svar Joakim. Det var dock synd att läsa att man inte kan titta på en påbörjad inspelning utan att först stoppa inspelningen. Dessutom är det tråkigt att man inte kan spela in två okodade digitalkanaler samtidigt (om vi förstod varandra rätt). Är det en prestandafråga vad gäller HDD eller processor som begränsar detta? I så fall borde ju inte heller buffringen fungera om man tittar på en kanal samtidigt som man spelar in en annan. Är det så?

När man tittar på TV i butik så kan man ju aldrig testa digitalboxen eftersom alla numer kör nån HD-signal via HDMI och saknar antennsignaler. Det vore intressant att veta hur bra bilden flyter när man snabbspolar framåt eller bakåt med timeshift. Är det ryckigt så att bilden uppdateras nån gång i sekunden eller flyter det fint?

#43

Postad 18 oktober 2007 - 15:01

philipspeter
  • philipspeter
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
vet någon hur det är med text-tv?
måste man sitta och vänta på att den skall byta delsida automatiskt? eller kan man bläddra själv?
tar text-tv upp hela bilden? eller kan man ha ½ tv & ½ text?
på lg kunde dom inte svara

mvh

Redigerat av philipspeter, 18 oktober 2007 - 20:06.


#44

Postad 18 oktober 2007 - 16:09

Martin911
  • Martin911
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Svar till Mattias Malm:

Media Markt i Stockholm (kungens kurva) tar 19990 för 50"pt85.

Mvh
Martin

#45

Postad 18 oktober 2007 - 18:50

Mattias Malm
  • Mattias Malm
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Oj, det var skillnad. Jag hade för mig att det var över 25 i Jönköping, men det var "bara" 24 990 kr för 50PT85. Tyvärr har de inte 42PT85 än så jag väntar tills den börjar dyka upp i butiker häromkring.

#46

Postad 19 oktober 2007 - 15:46

knecken
  • knecken
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Svar till gnaget_rular
Nej PT 85:orna har inte PIP ( :) Bild i bild)

#47

Postad 19 oktober 2007 - 17:54

gnaget_rular
  • gnaget_rular
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Okej tack. Jag har ändå beställt denna TV nu. Jag beställde från PC-City 12 990 kr + 300 kr i frakt. Beräknar att ha den nästa vecka!

#48

Postad 21 oktober 2007 - 02:05

Shevvy
  • Shevvy
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
tjena!

Ingen här som har köpt denna LG PT85 från utlandet?
Jag hade tänkt beställa från Tyskland och jag undrar om ni vet om LGs garanti fortfarande skulle gälla här i Sverige?
det där med deras garanti på trasiga pixlar som medger maximalt 4 st
pixelfel fixar dom eller byter in mot en ny osv...?

Då skulle man kunna tjäna en 4-5000 kr på att köpa från Tyskland!

#49

Postad 22 oktober 2007 - 22:42

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

Svar till "gnaget_rular": Såvitt jag har förstått så har 42"PT85 och 50"PT85 samma prestanda sånär som på skärmupplösning. Det borde innebära att även 42"PT85 saknar PIP-funktion (Picture in Picture). Visserligen har de dubbla digitala tuners men de kan inte användas som på vissa tidigare LG-apparater - tyvärr! Funktionen med dubbelbild (bredvid varandra) av 2 st olika program var kanon på min tidigare LG plasma (se ovan). Vitsen med dubbla mottagare borde rimligtvis vara att just kunna se 2 kanaler samtidigt eller hur? Denna funktion beskrivs inte alls i den 120-sidiga PDF-manualen. Inte ens den mer rudimentära PIP-funktionen i valfritt hörn stöds. Lite visset såhär EFTER köpet.

Till råga på allt elände hittar man en not på s16 i den tryckta manualen: "Medan du spelar in från en digital TV-källa kan du INTE titta på kanaler med förvrängningssystem (betalkanaler)". Det var just detta som verkade intressant med de dubbla mottagarna! Däremot KANSKE det går att spela in ett analogt program via t.ex. ComHem samtidigt som man tittar på en digital kanal via samma vägguttag. Den som (upp-)lever lär väl få se...

Den inbyggda hårddisken är helt suverän och superenkel att använda. Autoinspelning (kontinuerligt under en timme) kan visserligen stängas av men gör TV-kvällen smidigare: sätt på TVn, ställ in din kanal, gå ut med hunden, laga mat etc. kolla ev in andra kanaler och backa sedan med nga tangenttryck - du har en timme på dig innan den börjar spela över. Time-chase (utan ljud) är ett nöje. Med OK-tangenten kollar man lätt att man snart är ifatt programmet.

Svar till "Mattias Malm" fråga 1: Du kan VISST börja titta på din programmerade inspelning INNAN den är klar; det är bara att backa med piltangenten (klockan nio). Du avbryter alltså INTE din inspelning utan den fortsätter obehindrat. Just på den punkten har Specialisten (Joakim Örnstig) fel. I övriga frågor har han helt rätt.

Vad i H..E! Har "tysken"/MM HÖJT priset? 3/10 gav vi 18990 SEK. Priserna ska väl vandra neråt och inte höjas. Läge för prutmån!!!

På frågan ifall bilden "flyter" när man snabbspolar framåt eller bakåt med timeshift så kan jag ge besked: den är hur fin som helst utan tecken till ryckighet etc. Dels kan man hoppa framåt med snabbtangenter (10sek/steg) eller så använder man snabbspolning i 5 steg! I de tre första flyter bilden fint sedan märks en viss ryckighet MEN då går det också framåt med bra hastighet.

Som gammal ägare av en äldre 42" plasma LG noterar jag följande: den förra TVn hade ett skärmläge kallat "Spectacle" som inte var så dumt. Bilden drogs ut ngt mot sidorna men var normal i mittzonen. Detta läge saknas märkligt nog på den nya PT85. Istället har den begåvats med 2 st nya Zoom-lägen. det första (Zoom 1) fyller hela TVns skärm! Det andra läget (Zoom 2) gör samma sak men med den skillnaden att en textremsa som ibland ligger UTANFÖR programmet dvs nedanför den egentliga filmen etc syns i sin helhet. Båda dessa Zoom-lägen uppskattas varmt. Man vill ju utnyttja HELA TV-skärmen.

Vissa tidigare LG-plasma hade kontakterna placerade i TVns underkant. Detta arrangemang var synnerligen praktiskt eftersom en fickspegel löste problemet med att hitta samtliga kontakter. Numera sällar sig LG till den skara tillverkare som nöjer sig med att placera dessa i klump någonstans på skärmens baksida. Men för all del - TVn vilar ju på en 7-kilos fot som sitter infäst i - just det - TVns underkant. Utöver dessa kontakter har LG ofta extra ingångar för Audio/Video samt S-video på TVns vänstra sida. Dessa gör det mycket lätt att koppla in t.ex. en videokamera. Läsare för minneskort och utgång för hörlurar saknas dock.

Det går att lagra en egen färgprofil tillsammans med 2 st användarprofiler för färg/kontrast/ljus/skärpa samt färgton! Vidare kan man växla mellan 3 st fasta inställningar för färgtemperatur. Utöver detta anpassar sig TVn efter omgivande ljusförhållanden för bästa bild. Inställningsmöjligheterna är mao mycket bra.

Jag var tidigare otroligt nöjd med min HDD-recorder (se ovan) men den använder jag numera endast för inspelningar som antingen kolliderar eller då jag vill spara ner ngt till HDD för att senare kopiera över till DVD. Enkelheten med den nya PT85 där allt finns i EN burk som sköts med EN fjärrkontroll - alltså inte 3 st - är uppenbar.

LG har numera 100 Hz-tekniken i ALLA sina plasmamodeller. Den innebär att eventuella eftersläpningar i bilden - som kan uppstå vid snabba rörelser – minskar dramatiskt. Bilden är superstabil i alla lägen.

Kort sagt - PT85 är ett under av användarvänlighet som jag varmt rekommenderar!

#50

Postad 30 oktober 2007 - 21:24

Mejtrix
  • Mejtrix
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Fortsättning: LG PT85

"Mattias Malm" undrade ifall TVn vaknar till liv med bild och allt vid en programmerad inspelning. Svar: nej den spelar in i "avstängt" läge.

Men åtminstone min PT85 har en feature, egenhet eller är ett måndagsexemplar: skärmen är inte HELT svart vid inspelning. Första gången blev jag skraj: skärmen var på, dvs inte helt avstängd. Den "lyser" svagt i en grå nyans. Detta märks normalt inte men i ett helt nedsläckt rum har vi alltså visst ledljus vid nattliga inspelningar. Praktiskt vid ev toabesök men lite spookie första gången.

Ni som redan investerat i monstr.. förlåt skönheten - dela gärna med er av era ev upptäckter här i forumet!

Jag är dock fortfarande heltokigt nöjd med min 50" LG PT85 plasma!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.