Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klarar din dator av hd-uppspelning?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2007 - 19:08

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Hardwarezone.com har publicerat två bra artiklar där de går igenom vad som krävs för att kunna spela upp hd-formaten hd dvd och blu-ray på en dator.

Förutom att få tag på någon av de ganska dyra läsarna (undantag xbox 360 hd dvd-enhet som kan användas till en pc) så behöver man både en kraftfull processor plus ett ganska nytt grafikkort med bra prestanda.

Hardwarezone guidar igenom vad man behöver rent hårdvarumässigt och visar även hur man får Cyberlink PowerDVD att spela upp blu-ray-filmer. De gör även några mindre tester där de tar reda på hur två “normala” grafikkort klarar av att avkoda hd-material och kommer fram till ett par intressanta saker.

Först och främst har både ATI och Nivida en hel del kvar att förbättra när det gäller stödet för hd. CPU-avlastningen är idag inte tillräcklig i många grafikkort vilket lätt gör att man drabbas av exempelvis framedrops.

Positivt är dock att både ATI- och Nvidia-korten fixar avkodningen av VC-1 ganska bra. Det är den codec som idag framför allt används av hd dvd-lägret men nyare blu-ray-filmer använder sig också av VC-1 som verkar blir standard för hd dvd och blu-ray-filmer.

ATI X1650 XT, ligger efter motsvarande modell hos Nvidia när det gäller hd-avkodning enligt Hardwarezone.com

Negativt är att båda korten har betydligt svårare för H.264 som är en annan codec som bland annat används till nedladdningsbart hd-material, H.264 har även använts i japanska versioner av hd dvd-filmer, dock inte i Europa eller i USA.

Oavsett så behöver man en ganska modern dator för att spela upp antingen blu-ray eller hd dvd på en dator. Så länge materialet är kodat i VC-1 så behöver man inte de dyraste grejerna men vill man även ha bra avkodning för H.264 så får man betala lite mer för datorhårdvara.

GeForce 7600 GT bedöms som ett bättre val än ATI X1650 XT när det gäller uppspelning av hd-material

Mer information:

Postad 29 January 2007 - 19:57

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag tycker själv jag lyckas bra även utan ett monstergrafikkort (850 XT), med min c2duo 6400 (något överklockat till 2.32ghz). Har å andra sidan bara spelat VC-1 med riktigt hög bitrate, då det inte finns några hd-dvd med h.264. Andra filer med h.264 (1080p) har dock funkat fint.

Man ska inte stirra sig blind på grafikkortet då det oftast är processorn som krävs. HDCP får man dock inte glömma.

Om man som jag köper ett asrock dual-vsta 775 kan man *återtanvända* både DDR1-ram OCH agp-grafikkort. (om man har bra sådant dvs :lol:) Ingen dyr uppgradering med andra ord :ph34r:

Postad 29 January 2007 - 20:14

cs_gve
  • cs_gve
  • Lärjunge

• 339 inlägg
  • 0
Ni skriver att xbox externa hd dvd spelare kan kopplas till en dator.

Citat från hardwarezone:

"As of writing, you'd find it easier to get a Blu-ray drive for the PC instead of HD DVD - discounting the built-in drives from noteboooks and the XBOX 360 console of course, which have been reported not to work on a PC anyway"

?

Postad 29 January 2007 - 20:28

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Ni skriver att xbox externa hd dvd spelare kan kopplas till en dator.

Citat från hardwarezone:

"As of writing, you'd find it easier to get a Blu-ray drive for the PC instead of HD DVD - discounting the built-in drives from noteboooks and the XBOX 360 console of course, which have been reported not to work on a PC anyway"

?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag vet inte riktigt hur det kommit fram till det då ett flertal andra fått det att fungera, t ex välkända Andantech där de bland annat testar xbox 360 hd dvd-spelaren kopplat till pc här.
"As far as the Xbox 360 drive goes, it makes an excellent addition for those interested in HD-DVD playback on a PC. The price is right, it's easy to use and set up, and it won't take up room inside a crowded case. "

Någon på forumet som testat läsaren kopplat till en pc med lyckat resultat?

Redigerat av dp79.com, 29 January 2007 - 20:29.

Postad 29 January 2007 - 23:31

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

d e bara å plugga in å köra! =D d gör jag!

Postad 30 January 2007 - 01:04

Unregistered0bc72c04
  • Unregistered0bc72c04
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

d e bara å plugga in å köra! =D d gör jag!

<{POST_SNAPBACK}>

Du körde altså aldrig med XBOX360.HD-DVDRom.UDF.Reader.v2.5.WindowsXP-BluePrint.rar ?, vilket program använder du för att spela upp?

Bara å dra ner XBOX360.HD-DVDRom.UDF.Reader.v2.5.WindowsXP-BluePrint.rar och följa den otroligt lätta guiden.

Postad 30 January 2007 - 08:50

Keepan
  • Keepan
  • Lärjunge

• 392 inlägg
  • 0
Nu när jag vet att min data klarar HD och Blu-ray är bara frågan hur mycket av detta som går att visa med en vanlig VGA kabel? Någon som vet? Känns onödigt att hålla på och tänka så mycket på detta med extrem bild om man ändå visar med för dålig kabel...

Postad 30 January 2007 - 10:47

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Nu när jag vet att min data klarar HD och Blu-ray är bara frågan hur mycket av detta som går att visa med en vanlig VGA kabel? Någon som vet? Känns onödigt att hålla på och tänka så mycket på detta med extrem bild om man ändå visar med för dålig kabel...

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar hur bra som helst med VGA kabel. 1080p är ju en upplösning på 1920 x 1080 pixlar och det går att köra mycket högre upplösningar via VGA. VGA kabel är ingen dålig kabel, den är bara analog till skillnad mot DVI och HDMI som är digitala.

Postad 30 January 2007 - 13:10

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Du körde altså aldrig med XBOX360.HD-DVDRom.UDF.Reader.v2.5.WindowsXP-BluePrint.rar ?, vilket program använder du för att spela upp?

jo har faktiskt installerat den drivern... men tror inte att d behövs! windows identifierar ändå spelaren.

använder nya powerdvd

Postad 30 January 2007 - 15:18

Zwiper
  • Zwiper
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Då borde det gå att tolka hur bra ps3:ans hårdvara klarar hd-uppspelning, eller? Jag lämnar äran till någon som är lite mer insatt.

Postad 30 January 2007 - 22:16

Delerium
  • Delerium
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Jag har ett Geforce 7600 Gt men vad för typ av läsare behöver jag då? Har nån Dvd läsare som klarar dom nya spelen.

Postad 02 February 2007 - 11:28

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Måste inte grafikkortet vara HDCP ready för att kunna spela upp HD-DVD och Blu-ray ?
Vet inte om mitt Asus 7900GT är det :-(

Redigerat av BioBerra, 02 February 2007 - 11:29.

Postad 04 February 2007 - 11:44

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag har inte läst hela aritkeln men den verkar ju helt inställd på GPU decodning. Hur många vill köpa ett high-end kort till sin HTPC om den inte ska användas till spel?

Nä, i mina ögon vore ett test som enbart fokuserade sig på CPU kravet utan något gpu-tjafs.

Finns iof någon sådan artikel men tyckte inte den var så heltäckande.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.