nu tänkte jag vara lite snabb och svara här... just appråpå chassit.
byggde mig en htpc just i detta för stunden perfekta chassit. Men skönheten var inte allt när jag väl komigång med bygget. liten sammanfattning kommer iaf här.
Det possitiva, måste man ju alltid ta först, bra display.. ingen direkt manual för hur man kopplar in den men efter ett par omstarter hittade jag felet, hade missat en "usb"sladd som ska sitta in i moderkortet. Informationen som man kan få ut i displayen är både enkel att ändra och även informativ, så som vilket program du tittar på tv på m.m. Andra fördelar då?, jo, fina lufthåll finns ju för nätagget även ett på andra sidan som på nått höger ska få in kalluft. Och inte ska man neka till att chassifläktarna som igår inte flyttar luft för det gör dom allt, men i en htpc låda kan nog ingen acceptera maxvarv.
Men så till det negativa, vad finns det att ta upp?. Jo, det här med chassifläktarna som sitter i. Antingen så är det jag som är för nojjig när det gäller ljud eller så är det oacceptabelt. i vilket fall så ger fläktarna ifrån sig ett ljud som är på en lite för hög frekvenz för mitt tycke. kanske måndagsexemplar, kanske standard, vem vet. Även detta stående problem när det gäller ljud ifrån hårddiskar finns. Efter många tappra försök att bli av med ljudnivån ifrån fläktarna så kommer detta irriterade ljud mer och mer fram. både det vibrerade och "när det läser" ljudet.
Måste även tillägga det här med platsen vid nätagget. jag vet inte riktigt hur designerna för silverstone har tänkt, men att sätta in diskar precis framför agget på vänster sida kommer självklart att få plats, men var har dom då tänkt att alla kablar ska ligga? har du få komponenter så finns det säkert en jätte fin lösning för detta ändå rätt viktiga problem. nån klok människa tyckte att det var smart att sätta in 5.25 enheten i mitten av chassit, ehm, i efter hand kan nog både han och många andra komma överrens om att den sitter bara ivägen. för det är just denna, förhållandevis, gigantiska rigg som är ivägen för att alla kablar ska kunna läggas på ett fint sätt. Genom att inte ha några hårddiskar vid nätaggetsfront så får man ett riktigt fint utrymme för alla kablar som är 1m för långa.
Om inte detta vore nog så börjar man undra vad silverstone har emot zalmans fläktar. tänkte för mig själv att nu när man saftar på med en fin processor som har lite framtidsyn så måste man ju ha en bra fäkt som både kyler och drar runt lite luft i lådan för dels det passiva grafikkortet. men ack så "felmätt" höjden var.. min Zalman CNPS9700LED var en halv centimeter för hög och genom lite våld så går faktiskt chassit att stänga ändå. men hey, vad tror ni då uppstår? jo extra vibrationer i chassit. om inte detta vore allt så insåg man rätt snabbt att få in fler hårddiskar i racket som sitter i samma breddläge som processorn är bara och glömma. det är precis så att en disk går i utan att bryta av allt för många kablar vid monteringen.
Sammanfattning:
Med många få fördelar mot nackdelar så finns det en jätte bra lösning för att få detta till en fin upplevelse vid tven.
1. köp ett moderkort som är passiv kylning. (nästan a och o), är nog många som känner igen sig när jag säger att starta upp sitt nya flashiga, snabba moderkort och inse att den låter som slaktfabrik inte är allt för ovanligt. men passivkylning ger även en högre temperatur, hårt men sant.
2. krydda inte allt för mycke med processorfläkten, köp nått mindre och acceptera en kanske lite högre temperatur. Och framförallt, se till att den låter så lite som möjligt.
3. hårddiskar, försök ha så få diskar som möjligt. ju mindre som vibrerar, ju större upplevelse i soffan. Och för ljudkänsliga människor, som t.ex mig, räkna med att få leka magyver och försöka hänga upp diskarna i någon form gummirigg.
4. 80mm fläktar är inte dyra, testa med dom som sitter i först och se så att jag inte fick någon lallarversion, annars är nya fläktar ingen större summa i ditt bygge.
5. köp fläktkontroller, att köra alla fläktar på max är ingen fröjd. speciellt inte i romantiska filmer / lugna scener. jag menar, vad kostar dom här små ifrån zalman? 49kr?. okej, en lite plastgrej, men utan tvivlan värt pengarna.
6. passivt grafikkort är också någonting att rekomendera.
Satte nyligen in sånna här ljuddämpande mattor i chassit, var mest ute efter att få bort hårddiskens tänkande ljud, men lite snopen vart jag när det var knappt hörbar skillnad. mattorna hjälpte mot mycke annat, men för den kräsne så bör man kanske se över andra alternativ. kanske din hemmagjorda gummirigg löser problemet? inte själv haft tiden att pilla ihop nått än tyvärr.
Såg som hastighast coolmaster CM Media 280. såg väldigt lovande ut när det gäller luftflöde och plats och sånt, men den blir åt andra sidan större. kan va så att den låter en hel del också, men värt att forska vidare i.
Slutord för den här novellen som jag skrapade ihop är att tyst går det att få lådan, men räkna med att den stora ljudkällan är hårddiskens vibrerade/tänkande ljud. Även den berömde WAF kommer inte stuttsa av lycka när 90% kommer påminnas av den undanstoppade massagestaven dom engång hade

.
Redigerat av nauman, 07 februari 2007 - 00:19.