Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HTPC - igen

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 februari 2007 - 08:41

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Okej, då var det dags för expertpanelen att få träda in igen. Som vanligt så är det hjälp med inköp av delar till en HTPC som gäller. Jag startade en tråd här förra veckan där jag beskrev att jag var intresserad av en Zalman HD 160XT men så är inte fallet längre. Läste mig till att displayen tydligen har krånglat lite för vissa och ska sanningen fram så är det lite för dyrt chassi för min smak också.

Vad jag istället har tittat på är Silverstone LC16M.

Jag har försökt att plocka ihop en del komponenter som jag tror kommer göra sig bra men är fortfarande lite osäker på vissa.

1. Minnen har jag redan som jag tänkte ta från min galma dator. 2*1024 från kingston.

2. Härddiskar är också något som jag tänkte plocka från min gamla dator, dock så kommer det att bli fler i framtiden.

3. Processor hade jag tänkt mig en Intel Core 2 Duo E6600 boxad med fläkt.
Tanken är att jag inte ska ha några problem att se på HD-material

4. Moderkort - det är nu det börjar bli lite svårt att få ihop de sista delarna. Har verkligen inte en aning om vad man ska tänka på här, har nämligen aldrig köpt något förut. Har förstått att ASUS gör bra kort men vart ska man lägga sig? Spelar ingen roll om kortet kostar ett par 100-ingar mer än ett som är lite sämre, bara jag kan känna mig säker på att det är ett bra kort utan att behöva betala för mycket. Ett plus är om det finns mycket S-ATA anslutningar då jag vill kunna ansluta så många hårddiskar som möjligt.

5. Grafikkort då? Jo, Här har jag kollat på NX 7600 GT då detta verkade vara bra för uppspelning av HD-material. Notera att jag inte är intresserad av att spela spel, endast film som sagt. Verkar detta kort bra eller finns det bättre kort som ligger
(+) (-) 2-300 :- ?

6. DVDR har jag förstått att det finns med S-ATA kontakt, kanske detta kan vara någor då det är smidigare kablar eller är dessa brännare dyra?

7. Slutligen så kommer vi till nätaggregatet då. Här känner jag mig också helt bortdribblad. Det ska klara 4-5 hårddiskar samt allt det andra vanliga. Finns det speciella saker man ska tänka på eller finns det kanske rent utav någon som kan tipsa om ett bra som passar för mitt bygge?

Vore oerhört tacksam om någon kunde ta sig tid att hjälpa till så man inte köper grisen i säcken. Har trots allt märkt att det finns väldigt kompetent folk här. Som avslut kan jag ju tillägga en sista gång att datorn inte är avsedd för att spela spel på, endast film och musik.

Tack på förhand!

Redigerat av Andreas, 08 februari 2007 - 02:47.

Postad 07 februari 2007 - 00:17

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
nu tänkte jag vara lite snabb och svara här... just appråpå chassit.
byggde mig en htpc just i detta för stunden perfekta chassit. Men skönheten var inte allt när jag väl komigång med bygget. liten sammanfattning kommer iaf här.

Det possitiva, måste man ju alltid ta först, bra display.. ingen direkt manual för hur man kopplar in den men efter ett par omstarter hittade jag felet, hade missat en "usb"sladd som ska sitta in i moderkortet. Informationen som man kan få ut i displayen är både enkel att ändra och även informativ, så som vilket program du tittar på tv på m.m. Andra fördelar då?, jo, fina lufthåll finns ju för nätagget även ett på andra sidan som på nått höger ska få in kalluft. Och inte ska man neka till att chassifläktarna som igår inte flyttar luft för det gör dom allt, men i en htpc låda kan nog ingen acceptera maxvarv.

Men så till det negativa, vad finns det att ta upp?. Jo, det här med chassifläktarna som sitter i. Antingen så är det jag som är för nojjig när det gäller ljud eller så är det oacceptabelt. i vilket fall så ger fläktarna ifrån sig ett ljud som är på en lite för hög frekvenz för mitt tycke. kanske måndagsexemplar, kanske standard, vem vet. Även detta stående problem när det gäller ljud ifrån hårddiskar finns. Efter många tappra försök att bli av med ljudnivån ifrån fläktarna så kommer detta irriterade ljud mer och mer fram. både det vibrerade och "när det läser" ljudet.
Måste även tillägga det här med platsen vid nätagget. jag vet inte riktigt hur designerna för silverstone har tänkt, men att sätta in diskar precis framför agget på vänster sida kommer självklart att få plats, men var har dom då tänkt att alla kablar ska ligga? har du få komponenter så finns det säkert en jätte fin lösning för detta ändå rätt viktiga problem. nån klok människa tyckte att det var smart att sätta in 5.25 enheten i mitten av chassit, ehm, i efter hand kan nog både han och många andra komma överrens om att den sitter bara ivägen. för det är just denna, förhållandevis, gigantiska rigg som är ivägen för att alla kablar ska kunna läggas på ett fint sätt. Genom att inte ha några hårddiskar vid nätaggetsfront så får man ett riktigt fint utrymme för alla kablar som är 1m för långa.
Om inte detta vore nog så börjar man undra vad silverstone har emot zalmans fläktar. tänkte för mig själv att nu när man saftar på med en fin processor som har lite framtidsyn så måste man ju ha en bra fäkt som både kyler och drar runt lite luft i lådan för dels det passiva grafikkortet. men ack så "felmätt" höjden var.. min Zalman CNPS9700LED var en halv centimeter för hög och genom lite våld så går faktiskt chassit att stänga ändå. men hey, vad tror ni då uppstår? jo extra vibrationer i chassit. om inte detta vore allt så insåg man rätt snabbt att få in fler hårddiskar i racket som sitter i samma breddläge som processorn är bara och glömma. det är precis så att en disk går i utan att bryta av allt för många kablar vid monteringen.

Sammanfattning:

Med många få fördelar mot nackdelar så finns det en jätte bra lösning för att få detta till en fin upplevelse vid tven.

1. köp ett moderkort som är passiv kylning. (nästan a och o), är nog många som känner igen sig när jag säger att starta upp sitt nya flashiga, snabba moderkort och inse att den låter som slaktfabrik inte är allt för ovanligt. men passivkylning ger även en högre temperatur, hårt men sant.
2. krydda inte allt för mycke med processorfläkten, köp nått mindre och acceptera en kanske lite högre temperatur. Och framförallt, se till att den låter så lite som möjligt.
3. hårddiskar, försök ha så få diskar som möjligt. ju mindre som vibrerar, ju större upplevelse i soffan. Och för ljudkänsliga människor, som t.ex mig, räkna med att få leka magyver och försöka hänga upp diskarna i någon form gummirigg.
4. 80mm fläktar är inte dyra, testa med dom som sitter i först och se så att jag inte fick någon lallarversion, annars är nya fläktar ingen större summa i ditt bygge.
5. köp fläktkontroller, att köra alla fläktar på max är ingen fröjd. speciellt inte i romantiska filmer / lugna scener. jag menar, vad kostar dom här små ifrån zalman? 49kr?. okej, en lite plastgrej, men utan tvivlan värt pengarna.
6. passivt grafikkort är också någonting att rekomendera.

Satte nyligen in sånna här ljuddämpande mattor i chassit, var mest ute efter att få bort hårddiskens tänkande ljud, men lite snopen vart jag när det var knappt hörbar skillnad. mattorna hjälpte mot mycke annat, men för den kräsne så bör man kanske se över andra alternativ. kanske din hemmagjorda gummirigg löser problemet? inte själv haft tiden att pilla ihop nått än tyvärr.

Såg som hastighast coolmaster CM Media 280. såg väldigt lovande ut när det gäller luftflöde och plats och sånt, men den blir åt andra sidan större. kan va så att den låter en hel del också, men värt att forska vidare i.

Slutord för den här novellen som jag skrapade ihop är att tyst går det att få lådan, men räkna med att den stora ljudkällan är hårddiskens vibrerade/tänkande ljud. Även den berömde WAF kommer inte stuttsa av lycka när 90% kommer påminnas av den undanstoppade massagestaven dom engång hade :unsure:.

Redigerat av nauman, 07 februari 2007 - 00:19.

Postad 07 februari 2007 - 17:00

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Ajaj då, låter ju inte bra det där med att det är snortajt med utrymme för hårddiskarna. Min tanke var ju att kunna rippa över större delen av min musiksamling för att istället ha den på datorn. Kul om man även kunde ha ett gäng filmer sparat. Hur pass trång är det egentligen då? Jag menar, går det ens att klämma i 4-5 hårddiskar eller är det helt omöjligt?

En annan sak jag är lite skeptisk till är valet av grafikkort. Har förstått att det som sagt ska vara riktigt trångt då detta kan komma att ta i DVD-brännaren. Kan man se någonstans hur stora grafikkorten är innan man beställer dom?

Hittade förresten ett moderkort nu som verkar riktigt bra. Gigabyte GA 965P DS4

För övrigt vill jag tacka Nauman för ett riktigt bra svar, verkligen kul att få sitta och läsa igenom. Helt klart givande med många råd att tänka på.

Postad 08 februari 2007 - 02:20

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
hittade inte kameran i nattyrseln, men ska försöka sätta in lite foton på det jag menade. när det gäller grafikkort så satte jag själv in ett gf7600gt ifrån msi och det får helt klart plats.. den sitter som du säger i samma höjd som 5.25 racket men det är någon centimeter tillgodo om jag inte minns helt fel. men som sagt, efter jag jobbat imorgon så ska jag försöka slänga in ett par vettiga bilder på chassit med monterade delar.

ett litet tillägg är att totalt så finns det 6st hdd platser, 3st i vardera rack. och jag tror att med en lite mindre fläkt så får man garanterat in minst 3st. Men sen vid nätagget så skulle nog en kunna klämmas in men flera än så är jag väldigt skeptisk till om man inte vill ha alla sladdar liggande över moderkortet..

Redigerat av nauman, 08 februari 2007 - 02:26.

Postad 08 februari 2007 - 17:25

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
nu så är det dax för att se lite bilder :). ehm, försökt att få in vettiga vinklar så du förstår vad jag var ute efter.. nått som är oklart eller annat del som skulle vilja bli sett så kan jag nog slänga in det rätt kvickt. :blink:.

ett tillägg är att min hårddisk sitter i mitten läget på racket så det finns alltså plats för en under och en över den disk som bilden visar.

Bifogad fil  P2080002.JPG   725,72K   52 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P2080003.JPG   709,68K   25 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P2080005.JPG   721,21K   36 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P2080006.JPG   715,19K   29 Antal nerladdningar
Bifogad fil  P2080007.JPG   720,3K   61 Antal nerladdningar

Redigerat av nauman, 08 februari 2007 - 17:27.

Postad 08 februari 2007 - 17:57

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Tack för dina svar och de bifogade bilderna, riktigt intressant att se hur det verkligen ser ut i lådan. Tråkigt att det ska vara så svårt att hitta den perfekta låda med de perfekta prylarna i. Har dock bestämt mig, det får bli det här chassit, ska bara bestämma mig för de sista delarna under huven bara.

En snabb summering då:

Grafikkort:
GeForce NX7600GT, passiv kylning

Moderkort:
Gigabyte GA-965P-DS4, P965

Processor:
Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz

DVD-brännare/DVD-läsare:
Samsung SH-S183A SATA

Nätaggregat:
Hiper ATX 530W

Slutligen, snälla hjälp mig att avgöra om min inköps-lista verkar vettig. Sitter och hänger på beställnings-knappen, vågar dock inte än. Det jag känner mig mest osäker på är framförallt om grafikkortet funkar för uppspelning av X.264-material samt övrigt HD-material.

Tack på förhand.

Redigerat av ChaosInc, 08 februari 2007 - 17:58.

Postad 08 februari 2007 - 18:20

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1 105 inlägg
  • 0
Om du är 100 på att du inte tänker använda datorn till massa spelande och att du inte är intresserad av direkt x10 (valt grafikkort stödjer inte det) så är det ett kanonfint paket du valt!

Kör hårt! :)

Jonsod

Postad 08 februari 2007 - 18:38

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Suveränt! Då är det bara att tuta och köra med andra ord, skickar iväg min beställning senare ikväll. Tänkte förresten lägga upp lite bilder och visa hur bygget har gått men mer om det senare. Tack så mycket för allas hjälp, känns så skönt när kompetent OCH trevligt folk finns på samma ställe och hjälper till.

Postad 08 februari 2007 - 19:50

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
det där med att försöka dokumentera bygget försökte jag också med.. fotade och allt, men när man väl drog in bilderna i datorn så insåg man sina begränsningar inom fotoområdet :blink:..

lycka till iaf med beställning, bygget och framtida användning av datorn.. ska bli intressant läsning om du dokumenterar det hela här på minhembio :).

Postad 10 februari 2007 - 13:47

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Kom på en sista sak. Innan ni börjar skratta åt mig så vill jag bara påminna er om att jag verkligen inte kan de här sakerna fullt så bra som jag ibland önskar att jag gjorde.

Beställningen är nu gjord, kom dock på att jag behöver kablar också - eller?

Funderingar runt kablar som jag har är följande:

Kablar till hårddiskarna, bör väl vara en S-ATA och en strömkabel till varje eller? Inte en aning hur det ska kopplas men gissar att S-ATA kabeln går till MB och strömkabeln går till nätagget. När man kollar på S-ATA strömkabeln så verkar den alldeles för kort för att räcka ända bak till nätagget, hur löser man det?

Även DVD-brännaren undrar jag lite över. Denna är ju av typen S-ATA kontakt den med, ska jag då beställa samma kablar till den som hårddiskarna behöver?

Postad 11 februari 2007 - 21:48

nauman
  • nauman
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
sata kablar ingår i moderkoretet.. hur många som skickas med är väldigt olika.. jag fick t.ex 5st i mitt sistköpte men fick bara med 1 i det första bygget.. vad som gäller med cd-romen så har jag själv ingen aning, men mest logiskt sätt så är det samma kabel+plats på moderkoret.. och ang. strömen till diskarna så varierar det också en hel del ifrån agg till agg och längden på kablarna har aldrig varit nått problem i mina byggen.. lycka till som sagt när delar och sånt kommer :wub:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.