Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Scart ---> Komponent

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 February 2007 - 17:58

Patrik Carlsson
  • Patrik Carlsson
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag har läst runt lite på "kabel Forumet" men inte hittat just "Scart--->4 RCA kabel.
Enligt en tidigare tråd under Projektorer forumet står det att just denna projje som hänger i mitt tak kan bestyckas med denna kabel. Den skulle gå från scart till komponent och även till ingången för komposit. Någon som känner till denna kabel ??

// Patrik

Postad 11 February 2007 - 22:28

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
ett tips är att kolla på kabelgiganten. dom har rätt mkt kablar och portot mm ingår =)

Har handlat en komponentväxel därifrån och på väg hem är en kabel. ska beställa en scart-->komponent omvandlare för 400kr oxå. (så jag hittade detta inlägg=) kostar 1200 på hembiobutiken hbb om det nu är samma kvalitet vettifan men borde duga.

Hoppas du hittar det du ska ha =)

/Magnus

Postad 12 February 2007 - 21:14

Patrik Carlsson
  • Patrik Carlsson
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
okey ! kul att någon hade lite ideér till mig. Jag skall kika på denna scart komponentomvandlare. Jag såg att Nettonet hade den åxå. Vad jag tycker är lurigt är att det inte går att hitta denna
scart ---> 4*RCA någonstans ! Jag har sökt överallt men bara stött på folk som kan rekomendera den till min projje. till och med i min spec om projjen står det att den rekomenderas. Men var i Helv.... finns den då ? Tack för svaret. Hittar du kabeln någonstans så hör gärna av dig.

/Patrik

Postad 13 February 2007 - 06:37

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Vad har du för projj?

Japp netonnet har den oxå men där kostar den 1000kr typ mot 400 på kabelgiganten.se vet itne om det är samma kvalitet men jag kommer köra på den billiga. Den var dock slut nu å kommer in v.8

Postad 13 February 2007 - 16:41

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Och vad är det för projektor som hänger i ditt tak? En NEC eller? Isf är det väl en scart -> RGBs-kabel du ska ha.

Finns Profigold på Mätorit Data. Kolla under Tillbehör/Kablar -> Externa kablar.

Postad bild

Angående scart-komponent-omvandlare så måste din projektor kunna ta emot en komponent-signal (egentligen YPbPr, alla signaler utom komposit är komponent). Och då är det endast 3 RCA (röd, grön, blå) som kopplas.

Som du beskriver det, med 3 komponent + komposit, är det som sagt förmodligen RGBs det handlar om. Kan din projektor ta emot både YPbPr och RGBs så finns det förmodligen en inställning i projektorns meny.

Redigerat av Unregistered24c8b9de, 13 February 2007 - 16:50.

Postad 13 February 2007 - 19:39

Patrik Carlsson
  • Patrik Carlsson
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Tack för alla ideer. Jag har en Hitachi PJ XT300 i taket. I den manulen står det att en Scart till 4 RCA kan användas för bättre bildkvalite´. Den 4 :e är som sagt till synkningen via komposit. Det var riktigt svårt att hitta denna kabeln. Efter brutalt sökande hittade även jag den under supra kablar. Men står jag inför ett annat dilemma !! Kan min Video lämna RGB signal ? En panasonic NV HD640. Du Lewisx, verkar ha bra koll på läget. Om jag fattade dig rätt så finns det chans att min Video kan lämna RGB ur scarten. Projjen tar emot den vet jag,,,

//Patrik

Postad 14 February 2007 - 02:00

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Sökte info om din video, men hittade inget av värde. Du har ingen manual kvar? Det står inget om RGB vid scart-kontakten?

Tror dock att det kan vara så att den inte skickar RGB. Isf får du väl prova en scart -> s-video-kabel istället :)

Postad 14 February 2007 - 11:39

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Hmm jag har själv föregångaren mao Hitachi PJ TX200, måste kolla om den kan kopplas på samma sätt.
skickar inte alla videor ut RGB ? borde väl ev stå precis vid kontakten. Kör nu tv på projjen genom videon med svideo ut. tror jag kommer köra med adaptern iaf då jag kan köra allt via min manuella komponentväxel från kabelgiganten. man kan ju köra video å annar via scartväxen innan scart till komponent grejer så räcker det med en sån. Nej fan dags för lunch =)

Postad 14 February 2007 - 12:37

Patrik Carlsson
  • Patrik Carlsson
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Manulen är inte kvar i min ägo !! hade varit nyttigt just nu.
Skall även ikväll välta ner videon och kolla på Scartutgången.
Jag har provat köra svideo från VHS:en men inte fått någon bra signal. den ser riktigt snöig ut. Jag drog slutsattsen att den inte kan leverera Svideo. Men det kunde ju lika gärna varit kabelstrul. Jag har lämnat ide´n att koppla Svideo och börjat spana på just scart -->RGB. Jag har surfat runt och kikat på min video men hittar heller inget som tyder på att den kan lämna RGB. Bara lite luddigt om att det "nästan" alltid finns RGB signaler ur Scarten. Skall jobba vidare på detta , , ,

vi hörs ,,,

Postad 31 August 2007 - 01:44

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Tar upp denna tråd igen för jag funderar på samma sak. Bilden från instruktionen är som visas nedan.
* Är det en sådan man ska ha? Adapter
* Blir detta bättre bild att köra med nedanstående koppling än med en CYP konverter?
* Är den där videokabeln kopplad till videosignalen i scarten eller är det en speciell kontakt den är kopplad till?

Postad bild

Redigerat av Pukin_Dog, 31 August 2007 - 02:18.

Postad 01 September 2007 - 01:25

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Du kan antingen använda en sådan konverter, eller en komplett kabel (scart > 4 x RCA) typ den jag länkar till ovan.

Om det blir bättre bild än med en konverter är nog svårt att svara på utan att testa. Men rent intuitivt så känns det som att det inte blir bättre med en konverter eftersom man gör om signalen. Och det blir ju även dyrare med en konverter.

Videokabeln i bilden är till för synken.

Postad 01 September 2007 - 06:21

Pukin_Dog
  • Pukin_Dog
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Ok, tack för det klargörandet.
Och det var lite av min tanke med faktiskt, att det borde bli bättre eller i varje fall inte sämre om man kör med RGB istället för omvandlaren. Får beställa en och testa.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.