Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Loudness war

451 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 februari 2007 - 02:37

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, jag har tjatat om detta innan i flera trådar. Det kan vara svårt att förstå vad jag menar om man inte jämfört hur det skulle låta utan det. Här har vi en kort film som förklarar exakt vad som händer. Loudness War

Annan intressant tråd i frågan.

Redigerat av Loofy, 12 februari 2007 - 13:09.


#2

Postad 12 februari 2007 - 04:36

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0
Det är enkelt att sabotera musiken själv, om man vill jämföra hur en bra mastrad skiva hade låtit
med "2000-tals" mastering.

I Cooledit 2 / Adobe Audition finns en ganska avancerad dynamikkompressor, en dröm för de som
vill vinna "loudness war".

Olivia Newton - Moth To A Flame (från 1985):

Original:
Bifogad fil  intepackad.mp3   1,43MB   357 Antal nerladdningar
Bifogad fil  ettan.jpg   21,74K   2 Antal nerladdningar


Komprimerad, men sänkt till samma upplevda ljudnivå som originalet:
Bifogad fil  mycketpackad.mp3   1,43MB   211 Antal nerladdningar
Bifogad fil  tv_an.jpg   18,09K   4 Antal nerladdningar


Komprimerad och precis under klippningsgränsen (som de flesta nya skivor):
Bifogad fil  mycketpackad_och_hogt.mp3   1,43MB   215 Antal nerladdningar
Bifogad fil  trean.jpg   25,98K   4 Antal nerladdningar


Fördelen med det sista klippet är att det kommer att låta högre i microstereo, mp3-spelare,
bilstereo osv. Med en hifi-anläggning som kan återge dynamiken i originalet kommer denna
däremot att låta platt och hårt i jämförelse.

Redigerat av Ageve, 12 februari 2007 - 04:49.


#3

Postad 12 februari 2007 - 09:44

foxy-
  • foxy-
  • Veteran

  • 1 503 inlägg
  • 0
Intressant

#4

Postad 12 februari 2007 - 12:08

multimedia
  • multimedia
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Mycket intressant, men tyvärr inte föga förvånande. Tack för länken nin, och tack för exmplen med ljudfilerna Ageve! :wub:

Redigerat av multimedia, 12 februari 2007 - 12:13.


#5

Postad 12 februari 2007 - 12:48

TCM
  • TCM
  • Forumräv

  • 777 inlägg
  • 0
Filmen finns att ladda ner i lite bättre kvalitet här:

http://www.digido.co...s_War-small.mov [21,3 MB, quicktime]

Finns även annat intressant material på samma site: Digital Domain

The Internet's #1 'CD Mastering' website


Redigerat av TCM, 20 september 2007 - 16:07.


#6

Postad 12 februari 2007 - 13:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Tycker som sagt det här är skrämmande... och oerhört tråkigt....

En vinkling jag funderat på
Jag tycker många gånger att skivbolagen själva bär skulden till den snabba utbredningen av mp3. Även om man i dag kan komprimera med hyffsad behållenhet, så känns komprimeringen i sig inte rätt.

Men eftersom man gjort så dåliga mastringar i X-antal år så har det inte funnits några direkta krav på mp3-komprimeringen vilket då fått folk att tänka "same shit different name", och tutat och kört på det.

Hade man istället ägnat sig åt att skapa en större skillnad mellan orginalet och de komprimerade hade nog många rynkat åt näsan när man körde MP3...

//Loofy

#7

Postad 12 februari 2007 - 13:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0
Mitt exempel ovan var tyvärr ingen överdrift. Det finns t om skivor där dynamiken är ännu mer
komprimerad. Ett skräckexempel är Kelly Clarkson - Breakaway.


Så här ser Dire Straits - On Every Street från 1991 ut i Cooledit:

Bifogad fil  direopackad.jpg   54,67K   14 Antal nerladdningar



Så här ser samma spår ut på det remastrade albumet "Very Best of Dire Straits" (1998):

Bifogad fil  direpackad.jpg   61,55K   13 Antal nerladdningar



Och till sist, på den nyaste samlingsskivan "Private Investigations" (2005):

Bifogad fil  direpackad5.jpg   57,81K   10 Antal nerladdningar


Var ska det sluta?

Här har jag komprimerat dynamiken på originalet med samma metod som i första exemplet.
Finns det några likheter? :wub: :

Bifogad fil  massormedpackning.jpg   57,31K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 12 februari 2007 - 21:21.


#8

Postad 12 februari 2007 - 15:50

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Så här ser samma spår ut på det remastrade albumet "Very Best of Dire Straits":


Är det fler än jag som ofta reagerar på sämre ljudkvalitet när det gäller best of-, samlings- eller filmmusik jämfört med det nästan samtida originalsläppet?

#9

Postad 12 februari 2007 - 16:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Är det fler än jag som ofta reagerar på sämre ljudkvalitet när det gäller best of-, samlings- eller filmmusik jämfört med det nästan samtida originalsläppet?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, det är inte alls ovanligt.

Eric Clapton - Chronicles är ett annat exempel. Dynamiken är komprimerad jämfört med t ex
Unplugged-albumet där några av låtarna kommer ifrån.

Redigerat av Ageve, 12 februari 2007 - 16:53.


#10

Postad 12 februari 2007 - 17:04

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Vilka kalasexempel. Tack för dessa! Det där är något som irriterat mig ända sedan jag skaffade lite bättre stereo... delar av musiksamlingen lät ju plötsligt riktigt illa.

Vad kan man göra för att göra folk uppmärksamma på det här fenomenet? Det är ju ingen som tror en när man försöker förklara... samlingsskivor skyr jag som pesten, skönt att man får svart på vitt varför ;)

Artikel i Aftonbladet? De gillar ju sensationer. "Din musik är förstörd - redan i affären!" eller nåt...

Det skulle inte vara fel med en sajt där man kunde kolla "komprimeringsgraden" eller dynamiken på en CD innan man köper den... DQI, Dynamic Quality Index kanske.

#11

Postad 12 februari 2007 - 17:27

arue_fh
  • arue_fh
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Tyvärr är vi en grupp människor som är ganska missförstådda av allmänheten.
Jag har också försökt påtala detta problem några gånger, men folk tycker antingen att det är ett obefintligt problem eller att det vore konstigt om bolagen medvetet försämrar musiken.
De flesta tror ju inte de bryr sig/märker av skillnad i ljudkvalitet heller.

Något DQI vore en bra ide faktiskt. Dels för ens egna inköp, men också kanske att man kan uppmärksamma skivbolagen om att det faktiskt finns folk som ser komprimeringen som ett problem.

Det ultimata hade dock som tidigare nämnts varit en bra dynamik på alla skivor och att de som önskar själva kunde förstöra musiken med en kompressor.

#12

Postad 12 februari 2007 - 17:30

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Vad är det egentligen man gör när man komprimerar? Höjer låga signaler och sänker höga, men lite mer exakt? I lekmannatermer helst så jag fattar nåt... ;)

Det är väl samma teknik som används i reklampauserna på TV, reklamsnuttarna har väldigt komprimerat ljud för att allt verkligen ska nå fram till den stackars tittaren som är i köket och hämtar kaffe.

#13

Postad 12 februari 2007 - 18:05

arue_fh
  • arue_fh
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0

Vad är det egentligen man gör när man komprimerar? Höjer låga signaler och sänker höga, men lite mer exakt? I lekmannatermer helst så jag fattar nåt... ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Det är precis det man gör. Det illustreras på ett bra sätt i filmen. I praktikten har man en kompressor i studion som man låter signalen passera genom. Då höjer den nivån på musiken men kapar av volymtopparna, transisterna alltså. När man gör detta tar man bort mycket av livligheten i musiken. T.ex. ska en trummor låta dynamiskt. Inte platt och begränsat.
Ofta hänger komrimering och ihop med att man förändrar volymen. I många pop-låtar låter det lika högt hela tiden trots att artisten sjunger lungt och tystare i verserna och sen tar i för fullt i refrängen. Sen är det också ganska vanligt tror jag att man hissar diskanten i viss mån för att det ska låta "häftigt".

Redigerat av arue_fh, 12 februari 2007 - 18:09.


#14

Postad 12 februari 2007 - 18:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0
Inte undra på att Absolute Music låter illa. Här är Linda Benzing - Jag ljuger så bra.

"jag mastrar så dåligt"

Man skulle kunna tro att det var Death Metal eller något när man ser den bilden ;)

Bifogad fil  skadat.jpg   17,48K   7 Antal nerladdningar


Här är samma spår, på albumet "Linda Benzing - Ingenting att förlora":

Bifogad fil  pressadmusik.jpg   38,46K   8 Antal nerladdningar

Pressad där också, men inte lika illa.

Redigerat av Ageve, 12 februari 2007 - 22:15.


#15

Postad 12 februari 2007 - 20:42

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Vad är det egentligen man gör när man komprimerar? Höjer låga signaler och sänker höga, men lite mer exakt? I lekmannatermer helst så jag fattar nåt... ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Säg såhär. I ditt rum så har du en stor gran. När du sätter stjärnan högst upp så är den precis under taket. Men så vill du få upp dom nedre grenarna högre, så du hissar upp granen högre. Dom lägre grenarna kommer högre upp, men du kommer vika av toppen.

Samma med musiken. Det som en gång fanns högst upp klipps helt enkelt av. Inom det digitala domänet så kan detta leda till dist också förutom förluster av musik. Om du kollar Dire Straits - On Every Street som Ageve posta så ser du att första bilden så är det olika nivå på topparna i slutet. Om du tittar på samma spår på samlingsskivan så är dom borta, topparna klipps bort. :D

#16

Postad 12 februari 2007 - 20:45

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Vilka kalasexempel. Tack för dessa! Det där är något som irriterat mig ända sedan jag skaffade lite bättre stereo... delar av musiksamlingen lät ju plötsligt riktigt illa.

Vad kan man göra för att göra folk uppmärksamma på det här fenomenet? Det är ju ingen som tror en när man försöker förklara... samlingsskivor skyr jag som pesten, skönt att man får svart på vitt varför ;)

<{POST_SNAPBACK}>



Problemet är att komprimerad musik låter oftast "BÄTTRE" för svensson om man snackar om i bilen, på dåliga datahögtalare lr i MP3 spelaren ute. Problemet är ju när man lyssnar i en hyffsad anläggning, så kommer ju bristerna fram som ett brev på posten.

#17

Postad 12 februari 2007 - 20:59

piraya01
  • piraya01
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
finns ju ett par ställe där man kan köpa riktig musik av bra kvalitet :D ;)
http://www.stockfisc..._distrib_e.html

#18

Postad 12 februari 2007 - 21:33

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
usch och fy.... Mår dåligt av detta....

Vart fanken skall man vända sig?

hehe. hmm Undrar om god mastring skulle kunna få "jag ljuger så bra" till en bra låt?

//Loofy

#19

Postad 12 februari 2007 - 22:14

Unregistered41419
  • Unregistered41419
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Tja,

Inspirerad av tråden så tittade jag på lite musik(!) i Audition. Bytte upp mig ljudmässigt här i julhelgen och har precis som så många andra fått uppleva att _många_ skivor låter för taskigt.

Kollade runt lite i mp3 samlingen (har nu gått över till flac, men har än så länge inte orkat Flacca all skivor).

Så här ser t.ex. "Cassie" ut i 100% zoom

Bifogad fil  Hela.jpg   66,96K   5 Antal nerladdningar

Ser ju ganska illa ut, men när man zoomar in:

Bifogad fil  Zoomad.jpg   61,19K   5 Antal nerladdningar

Så ser det ju ganska okey ut - även om det låter illa.

Kollar jag på fel sätt?

Ett annat skäl till oljud är ju helt klart att mycket musik använder andras samplings, så det blir samplade samplings - ofta dåliga slingor eller trumslingor (dessutom så verkar det ju vara inne att göra bastrumman överstyrd så att den låter sprucken). Sen är det ju många gånger pålagt ett reverb - och det kan ju sabba vilken ljudbild som helst.

Just nu är enkel akustisk musik favoriten, gitarr... blås... trummor.. några bra tips på skivor?

Mvh Lazze

Redigerat av Unregistered41419, 12 februari 2007 - 22:16.


#20

Postad 12 februari 2007 - 22:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Så här ser t.ex. "Cassie" ut i 100% zoom

...

Ser ju ganska illa ut, men när man zoomar in:

...

Så ser det ju ganska okey ut - även om det låter illa.

Kollar jag på fel sätt?

<{POST_SNAPBACK}>


Ljudsignalen finns fortfarande där, zoomar man in ser man det som mer än en "tjock massa", men
det som är intressant är skillnaderna mellan högt och lågt. Din fösta bild visar en typisk 2000-tals
master, maxnivå hela tiden. Det betyder att när det kommer en transient så får den inte plats,
och blir bara ett platt intetsägande "plopp" istället för ett kraftfullt trumslag t ex.

För att ge ett tydligt exempel har jag idiot / rix fm komprimerat ett klipp (Olivia Newton).
Bifogad fil  olivia_newton_packad.mp3   1,68MB   162 Antal nerladdningar

Det låter apa, men utsändningstekniker osv hade säkerligen valt den före originalet, eftersom
den genomsnittliga ljudnivån är mycket högre. De har glömt bort att folk använder den snillrika
uppfinningen kallad volymkontroll ;)

Sänker man den så att den motsvarar originalet och sedan jämför de båda, då hör man hur mycket
som har gått förlorat i komprimeringen. Så här illa (och ibland värre) låter det på svensk reklam
radio :D

Normal ljudnivå:
Bifogad fil  olivia_newton_packad_normalniva.mp3   1,68MB   164 Antal nerladdningar

Originalet:
Bifogad fil  olivia_newton_nykter.mp3   1,68MB   173 Antal nerladdningar

Spela de två sista klippen efter varandra i t ex Foobar2000 osv :P

Redigerat av Ageve, 12 februari 2007 - 22:55.


#21

Postad 12 februari 2007 - 22:45

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 410 inlägg
  • 0
Fast just Linda Bengtzing såg ju inte ut att förlora så mycket på 'övermastring', det var ju rätt rakt även när det var lite lägre...
inte så transientrikt och iynamiskt, om man säger :D
Men viss suger det, när nu CD finns, och har såpass mycket headroom, varför inte använda det? Svaret är väl tyvärr att folk inte har prylar att uppskatta (eller uppfatta) det...många nya skivor låter ju bra i bilen, och det är väl så det låter hemma hos folk också ;)

#22

Postad 12 februari 2007 - 22:50

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Fast just Linda Bengtzing såg ju inte ut att förlora så mycket på 'övermastring', det var ju rätt rakt även när det var lite lägre...
inte så transientrikt och iynamiskt, om man säger ;)

<{POST_SNAPBACK}>


Nej, man kan verkligen undra vad som snurrar i bollen :D när man väljer att komprimera den höga
medelnivån ytterligare (Obsolete Music).

hehe. hmm Undrar om god mastring skulle kunna få "jag ljuger så bra" till en bra låt?


Det är inga problem, bara att sänka nivån till -96dB :P

#23

Postad 12 februari 2007 - 23:31

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 747 inlägg
  • 0
Detta är verkligen hemskt, något som är nästan lika illa är när DVD bolagen väljer att pressa 6GB på en DVD9... så gott som alla titlar vi köper skulla kunna vara superbit men neeeeeej!

Iaf så är jag glad att du nämnde Kelly Clarksson Ageve, jag har stört mig på den dåliga masteringen sedan jag hörde den låten för första gången. Där är det verkligen uppenbart!

#24

Postad 13 februari 2007 - 00:30

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0
Gjorde en enkel instruktionsvideo för de som vill testa själva. Resultatet med de värdena blir
dynamik i klass med Rix FM.

Sabba hemma del 1 (zippad Xvid):


;)

#25

Postad 13 februari 2007 - 02:03

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 795 inlägg
  • 0
Platt och grötig (otydlig) ljudbild, i vissa fall kraftigt upphöjd diskant (kan även förekomma i syntetisk reverb) som medför distortion. Detta är några av problemen som jag hanskas med idag. ;)

#26

Postad 13 februari 2007 - 13:50

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Usch, jag mår dåligt.

Speciellt när Ageve bekräftar mina upplevelser med Dire Straits som exempel. De som annar anses som "audiophila" med #koll" över sin ljudkvalitet på skivorna.

Ja man kan börja fundera! SACD och DVD-A i all ära. Men vore det inte lämpligt att först maxa Compact Disc:s potential!!!??

Jag har länge ansett att en "bra" cd skiva (stockfish ex.) är nästintill likvärdig med en SACD i mina öron.

Samma problem tycker jag mig uppleva med filemr. i vissa produktioner blir man aldeles hävförd redan av DD spåret. Sen blir man glad att man kan välja DTS på nästa skiva man stoppar in och blir ganska besviken på produktionen.

Rätt tydligt att bolagen idag "anpassar" musiken för bilstereon/MP3 spelaren osv. Måste själv erkänna att jag tycker det är "bättre med en viss loudness-effekt när jag kutar runt med MP3 spelaren, men då har jag ju HELT andra krav!

MYCKET TRÅKIGT! :)

Redigerat av Unregistered40880, 13 februari 2007 - 14:21.


#27

Postad 13 februari 2007 - 14:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Ja man kan börja fundera! SACD och DVD-A i all ära. Men vore det inte lämpligt att först maxa Compact Disc:s potential!!!??

Jag har länge ansett att en "bra" cd skiva (stockfish ex.) är nästintill likvärdig med en SACD i mina öron.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med. CD-skivor som utnyttjar mediets fulla potential är lätträknade. Den stora fördelen med
t ex DVD-A att mixningen ofta görs i 24/96 eller 24/88.2 innan den nersamplas till CD. Med DVD-A
får man originalmixen helt enkelt (om de inte klantar till det på vägen).

#28

Postad 13 februari 2007 - 19:43

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Sedan kan vi dra det hela lite längre:

Vi antar en skiva som är mastrad enligt konstens alla regler etc.

Om vi antar att rummet är optimerat till den/de komponenter ni föreslår anläggningen som utnyttjar mediets fulla potential. :)
En liten avsides fråga, men vart ligger den ribban ungefär?

//Loofy

#29

Postad 14 februari 2007 - 13:23

Affemannen
  • Affemannen
  • Lärjunge

  • 476 inlägg
  • 0
Usch ja, jag har nån skiva som låter så jäkla illa... Man pallar inte lyssna länge på dem t.ex
En Jay-Z skiva minns ej albumnamnet men s#tan va illa den låter.

#30

Postad 14 februari 2007 - 14:40

LewisX
  • LewisX
  • Beroende

  • 1 450 inlägg
  • 0

Håller med. CD-skivor som utnyttjar mediets fulla potential är lätträknade. Den stora fördelen med
t ex DVD-A att mixningen ofta görs i 24/96 eller 24/88.2 innan den nersamplas till CD. Med DVD-A
får man originalmixen helt enkelt (om de inte klantar till det på vägen).

<{POST_SNAPBACK}>


Hämtat från Digital Domain som TCM länkar till ovan:

"...It's also an obstacle to creating quality program material in the 21st century. What good is a 24-bit/96 kHz digital audio system if the programs we create only have 1 bit dynamic range?
Postad bild
Is this what will happen to the next generation carrier? (e.g. DVD-A, SACD). It will, if we don't take steps to stop it..."

Frågan är hur denna trend kan stoppas. Majoriteten av musik-konsumenterna bryr ju sig inte, utan det kan tom vara så att om de lägger en bra mastrad CD i sin ljudanläggning så kommer de att klaga på att volymen, i deras öron likställt med kvalitén, är riktigt usel på just denna CD.

Och det verkar som att det inte bara är skivbolagen/skivstudiorna som bär skulden till detta fenomen, utan deras klienter/band är oroliga för att få en lägre skivförsäljning om deras skiva inte har samma "kvalitet" som resten av samtida skivsläpp.

Ännu ett citat från Digital Domain:

"Clients often complain when they have to turn the volume control up when switching CDs. Why aren't they complaining that they have to turn the volume down when a hot disc comes on?"

Slutligen en lista över bra mastrade CD's.

-edit- stavning

Redigerat av LewisX, 14 februari 2007 - 19:18.


#31

Postad 14 februari 2007 - 16:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Is this what will happen to the next generation carrier? (e.g. DVD-A, SACD). It will, if we don't take steps to stop it..."


Den största fördelen med DVD-A och SACD är däremot att det oftast är kunniga människor som
sköter mixning och mastering. Eftersom dessa skivor har en begränsad marknad så gäller det
att leverera. De som inte bryr sig om ljudkvalitet kommer inte att köpa DVD-A, SACD osv, så
de behöver inte ta hänsyn till hur det kommer att låta i små plasthögtalare.


Frågan är hur denna trend kan stoppas. Majoriteten av musik-konsumenterna bryr ju sig inte, utan det kan tom vara så att om de lägger en bra mastrad CD i sin ljudanläggning så kommer de att klaga på att volymen, i deras öron likställt med kvalitén, är riktigt usel på just denna CD.


Det finns väl egentligen bara en bra lösning på problemet. Dubbla skivsläpp. En riktig version och
en med pressad dynamik. Då får alla som de vill.


Och det verkar som att det inte bara är skivbolagen/skivstudiorna som bär skulden till detta fenomen, utan deras klienter/band är oroliga för att få en lägre skivförsäljning om deras skiva inte har samma "kvalitet" som resten av samtida skivsläpp.


Det borde ju ändå ligga i producenters, studioteknikers, och masteringteknikers intressse att
slutresultatet blir bra, så lite kan man allt skälla på de med :)

#32

Postad 14 februari 2007 - 22:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
För dom som fortfarande har skivspelare så kan jag tipsa om att köpa nya skivor på vinyl. Senaste 2-3 veckorna har jag jämfört en 20-25 st skivor, LP mot CDn, och inte en enda gång har CD varit bättre mastrad. Några få gånger har dom varit lika illa men nästan alltid så är vinylen mkt bättre. Detta hänger ju mkt ihop med att man kan inte maximera vinyl som på CD och att vinylen är mindre marknad och oftast så är det äldre, kunniga, mastringskillar som fört över.

Så det är ett tips för dom som har skivspelare.

Kan väl visa en bild på slakten av Red Hot Chili Pepers nya på CD (normaliserad):
Postad bild

#33

Postad 14 februari 2007 - 23:17

Mr.Barbeque
  • Mr.Barbeque
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Det där med kompression är inte så kul nä, åtminstone inte när man lägger en kompressor över alla spåren i masteringen, dynamiken bli ju som en käftsmäll från låten börjar till den slutar.

Bra användningsområden är ju dock på t.ex. sångspår. I ett tätt arr så kan sången lätt drunkna om sångaren/erskan sjunger lågt eller så, och då kan det vara bra för att få fram tydligheten.

I en bullrig miljö, typ när man kör bil, så kan det vara bättre med komprimerad musik, eftersom svaga ljud annars tenderar att drunkna i motorljudet....

Sen en liten pedantisk rättelse från förut; Kompressorn höjer inte de svaga partierna, den sänker bara de starka! Sedan har den nästan alltid en funktion "make up gain" som drar på den totala volymen. Fast det blir ju i praktiken samma sak :)

Jämför P2 och NRJ först i hemanläggningen och sen i bilen... Hemma är NRJ jobbigt att lyssna på därför att där inte finns någon dynamik, men P2 kan vara väldigt jobbigt i bilen när de svaga ljuden drunknar...

#34

Postad 15 februari 2007 - 01:32

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Precis så är det mr BBQ!

Det finns en minoritet av oss som uppskattar att lyssna på musik med dynamik och så god ljudkvalitet som möjligt, medan den stora massan mer vill urskilja så mycket som möjligt under mer eller mindre störande omgivningsljud... För det går inte att förneka att det även finns fördelar med maximering/dynamikkomprimering.

Tror att våran framtid ligger i särskilda format som nuvarande vinyl, SACD eller DVD-A, medan majoriteten är nöjda med dynamikkomprimerad musik i digitalt mp3-format.

Spelar inte så stor roll hur mycket vi ondgör oss över maximiseringen. Det är det som gäller för massmarknaden, tyvärr...

Redigerat av Lust, 15 februari 2007 - 01:34.


#35

Postad 15 februari 2007 - 08:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 008 inlägg
  • 0

Tror att våran framtid ligger i särskilda format som nuvarande vinyl, SACD eller DVD-A, medan majoriteten är nöjda med dynamikkomprimerad musik i digitalt mp3-format.

<{POST_SNAPBACK}>


Men skulle inte vi kunna få tillbaka formatet CD nu när de som uppskattar maximeringen ändå får tag på musiken via mp3?

Jag blir riktigt upprörd nu faktiskt. Kanske dax att köpa en vinylsvarv trots att jag aldrig haft nån!

/ Vän av ordning

#36

Postad 15 februari 2007 - 10:02

arue_fh
  • arue_fh
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0

Sen en liten pedantisk rättelse från förut; Kompressorn höjer inte de svaga partierna, den sänker bara de starka! Sedan har den nästan alltid en funktion "make up gain" som drar på den totala volymen. Fast det blir ju i praktiken samma sak :)

<{POST_SNAPBACK}>


Om du syftar på mitt inlägg så påstod jag aldrig det heller. ;)
Du har ju rätt i det med att det finns många gånger komprimerad musik är till fördel, men ofta komprimerar ju radiostationerna sönder musiken ändå. Men jag inser ju också annars hur liten del av marknaden vi tyvärr är.

#37

Postad 15 februari 2007 - 11:18

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

Men skulle inte vi kunna få tillbaka formatet CD nu när de som uppskattar maximeringen ändå får tag på musiken via mp3?

<{POST_SNAPBACK}>


Jo tack, hemskt gärna!

#38

Postad 15 februari 2007 - 23:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0
Mer slakt:

Olivia Newton John - Soul Kiss (1985):
Bifogad fil  newton1.jpg   85,86K   1 Antal nerladdningar


Olivia Newton John - Soul Kiss (remastered 2005, normaliserad):
Bifogad fil  newton2.jpg   69,45K   1 Antal nerladdningar

Trots att den första versionen är 22 år gammal är ljudet mycket bättre än remastern.
Bättre dynamik, och diskanten är "silkeslen" i jämförelse med remasterns vispiga och vassa diskant.

Redigerat av Ageve, 15 februari 2007 - 23:24.


#39

Postad 18 februari 2007 - 11:00

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Jo, men sen finns det ju cd-skivor som låter illa för att det suttit en klant bakom rattarna eller för att artisten vill att det ska låta så.

Edit: Men det är ju en helt annan sak ;)

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 februari 2007 - 11:02.


#40

Postad 19 februari 2007 - 11:43

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Klippan i stormen? http://www.xrcd.com/

I alla fall en mycket vettig aproach.

#41

Postad 21 februari 2007 - 21:31

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 795 inlägg
  • 0
Dynamik komprimering är nästan ett måste ute i trafiken, eller i annan bullrig miljö.
Köpte en "FM-sändare" för ett tag sedan med ett mycket högt brusgolv och alla andra nackdelar som tillkommer tekniken framför allt i detta budget-fall med dess låga effekt m.m. (låg bandbredd), här var det nästan ett måsta att dynamik komprimera och styra ut framför allt klassiskt musik för att överhuvudtaget kunna höra de lägre partierna över bruset.
Hemma i tystnaden är givetvis ett så okomprimerat ljud som möjligt det enda alternativet för mig!.

Tycker också att alla konsumenter borde få fler valmöjligheter på olika masters t.ex. HIFI-edition, Allroundedition etc. Det bästa hade ändå varit om jag fick hem orginalspåren på mina favoritlåtar som jag sedan kan (mixa) och mastra själv, så kan alla ####!!!!!!!?????###### så kallade MASTRARE slänga sig i väggen. :P
Hoppsan blev visst lite upprörd :)
:)
MVH.

#42

Postad 21 februari 2007 - 21:49

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
Personligen skickade jag ett mail till Sony BMG enligt nedan:

Hej.
Jag har här formulerat ett relativt långt mail, men om det är på det sätt jag hoppas och att de personer jag har mailat har intresse för musik så förutsätter jag att mailet besvaras, och då med annat än någon form av standard svar. Vill ha era åsikter i frågorna och hoppas på så utförliga svar som möjligt.

Jag skriver detta mail i första hand för att uttrycka mitt missnöje med den pågående trend, och att jag vill ha er syn på saken. Trenden jag pratar om är det s.k ”loudness-kriget”. Jag börjar med att klistra in några bilder som ni själva får tolka.

Artist: Dire Straits
Spår: On Every street
Album: On every street År: 1991


Bild


Artist: Dire Straits
Spår: On Every street
Album: The Very Best Of Dire Straits År: 1998


Bild



Artist: Dire Straits
Spår: On Every street
Album: Private investigations År: 2005


Bild


Spontant – Vilken version kommer ge mest “liv” till musiken? Eller tycker ni – på fullt allvar att musiken i de två sista s.k. ”digitaly ReMastrade” låter bättre i en ”lite bättre” stereoanläggning? Vill isåfall höra den motiveringen?

Jag ser vilka fördelar ni har med att dynamikkomprimera musiken.
• När musiken spelas på radio så kommer den i många fall att låta bättre.
o Radio lyssnas nog av majoriteten i bilen där man utöver i många fall en begränsad kvalité på anläggningen, dessutom har en hel del biljud som finns i ekipaget som vissa fall skulle göra att ”tysta” partier skulle falla bort.
• När man lyssnar på musiken samtidigt som man ”gör annat” så har ljudkvalitén mindre betydelse.
• Spelas musiken med en lite sämre anläggning så kan den låta ”häftigare”.
• Spelar man musiken på lägre volym så får man med sig alla detaljer osv.
Det finns förmodligen fler saker än de jag tagit upp här. Faktum kvarstår dock. Spelas versionerna upp i följd så kommer även den person som saknar intresse för Hifi och bra ljud/musikåtergivning att kunna höra en klar skillnad mellan de olika versionerna. I ett förstaläge kommer kanske inte alla (även om en stor del gör det) att betrakta den första som bättre. Jag tror däremot att över tid så kommer det första exemplet att uppskattas mer – de två andra kommer få en tröttnande effekt och upplevas som ”sameness” och tröttande varje gång man spelar låten, just exemplet ovan har jag själv provat på flertalet personer med motsvarande utfall.

Jag har dessutom en fundering, och en teori på mp3delningens utbredningshastighet. Skulle gärna vilja ha er syn även på den.
Hursomhelst, som ni vet så är det ju så att ett spår med stora skillnader i dynamik är svårare att komprimera och få det att låta bra, idag går det, men förr var det nästan omöjligt. I takt med att man redan från mastringen har börjat komprimera – har kraven på eftermarknadens dylika metod minskat och gjort att de komprimerade materialet i princip blivit identiskt med originalet, dvs – de små skillnaderna mellan ”äkta” och ”oäkta” var små och valutan man fick för sina surt förvärvade pengar var låg. Därefter – lägg till skivpriset för nysläppta skivor som i mitt tycke vart mycket högt, i alla fall när man ser musik med primär målgrupp 15 år eller mindre – en skiva som kostar 159-189 kronor – där individen kanske har en månadspeng på kanske 500kr(spekulation på ett genomsnitt för en 10-15 åring) eller mindre gör att en skiva innebär minst 31% av månadsinkomsten (återigen – för något som egentligen ”gav” något extra mot att ladda ner en kopia i ett förstörande komprimerat format, som ju egentligen inte förstörde så mycket…).

Är medveten om att marknadens trend nu går åt lägre priser på skivor vilket är oerhört positivt. Men min farhåga är att spiralen redan gått så långt att många anser att ”varför betala för något som är gratis”. Musikens äkthet och värdighet är satt åt sidan. Känslan är borta, skillnaden mellan äkta och oäkta måste öka för att motivera skivköpet. Och då anser jag som tidigare sagt – en tävling i dynamikkompression inte är den rätta vägen.

Låt säga att en nysläppt skiva kostat 69 kronor för en nysläppt (7% av ”månadsinkomsten” för en 15 åring). Så finns det större marginal för ungdomen att ”chansa” och köpa sig fram till musik man tycker om – istället för som det har varit, ladda ner för att se om det är bra och sen kanske köpa skivan. Tycker personligen att det borde kännas bättre för er att med säkerhet ha sålt 15 skivor (kanske 30) istället för att kanske ha sålt 5 eller 6.
För min egen hade/kommer/skulle jag förmodligen köpa dubbelt så många skivor som jag gjort/gör/kommer att göra om skivpriset varit lägre. När jag pratat med folk om detta resonemang så är det inte många som inte skulle följa mitt exempel.
Vad jag menar är att dåliga mastringar kan vara en anledning till mp3 formatets snabba utbredning? Vilken del tror ni den har i sammanhanget?

Att köpa skivor är dock ingen lätt uppgift. Även om jag vet vilken skiva jag vill ha så är det alltid som att köpa grisen i säcken. Det är tråkigt att man som konsument behöver dra öronen åt sig varje gång man ser en bra skiva med texten ”digitaly Remastred” på. Om skivan är remastrad i början av 90-talet så brukar jag chansa på att köpa den, men står det att den är gjord efter år 2000 så köper jag inte utan att först gå hem och forska på utgåvan för att se ifall det är en ”förstörd” utgåva eller om den är bra.

Hursomhelst. Nu skall jag sluta gnälla, ni förstår säkert min ståndpunkt och det hela. Jag kräver dock er åsikt på saken och vad ni tror och anser…? Är det kanske så att ni själva inte heller gillar sättet musiken framställs på i dag?

Jag har dock ett litet förslag på hur man kanske från er sida kunna äta kakan och samtidigt ha den kvar. Jag vet dock för lite om hur det fungerar när man håller på med mastringar och hur dessa lagras etc. Men borde det inte gå att producera två utgåvor varje gång man håller på med en skiva? Alltså – man börjar helt enkelt med att tillverka en utgåva som innehåller dynamik och behållning i vad som kan betraktas som livlighet och naturtrogenhet till musiken. (Finns säkert fler verktyg än just dynamikkompression som får musiken att låta tråkig och livlös, men det vet jag inte – är inte någon ljudtekniker) Sedan – innan skivan går pressning så gör man en kopia av den mastring man nu gjort som man kör över med dynamikkomprimatorn. Vips – så kan respektive mastring gå till pressning.
När jag tänker igenom problemet snabbt ser jag tre alternativ till försäljning, alla med sina för och nackdelar.
Alternativ 1:
Att helt enkelt leverera båda pressningarna i alla skivor ni säljer. Den ena utav skivorna innehåller en stämpel typ: ”Audiophile edition”, ”Enhanced dynamic range” eller annan lämplig etikettmärkning. Den andra får väl heta ”Radio Edition” eller något.
Fördelarna jag ser med detta alternativ är att det inte behöver påverka konsumenters köpbeteende, fler som tycker och anser som jag kommer garanterat hoppa på tåget den gången man beställt sin skiva från CDon eller motsvarande. Man slipper även övriga nackdelar alternativ 2 för med sig.
Alternativ 2:
Sälja utgåvorna som två olika helt enkelt, även i detta fall tydligt uppmärkt vilken utgåva det är frågan om.
Med detta alternativ finns dock en nackdel. De organisationer ni i dag använder för att sälja skivorna kommer förmodligen bli sura eftersom man nu kommer få dubbelt så många fodral att hålla reda på och risken för den orderplockare på CDons lager kommer få det svårt att snabbt kunna urskilja de olika sorters utgåvorna.
Alternativ 3:
Skulle kunna vara en kombination av ovan. Det kan bli som en variant  av Filmvärldens ”Special Edition”-koncept där man får lite mer av det goda  genom att köpa den. I vårt fall skulle det kunna innebära att man får en extra fint mastrad utgåva av skivan utöver den sönderkomprimerade - som man kan använda för att ha i bilen, göra om till MP3 till sin bärbara musikspelare eller liknande.

MVH
F


Om ni vill kan ni ju kopiera det och skicka till andra stora bolag. Hittils har det vart noll aktivitet från Sonys sida <<, antar väl att de tjänar för lite pengar så de inte hinner svara på sina mail...

//Loofy

#43

Postad 21 februari 2007 - 23:23

highlander1
  • highlander1
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Hatar när man köper en cd och det låter skit.
Bortkastade pengar ,för det blir inte att jag sätter i den skivan när jag sätter mig och lyssnar.
Det blir ingen upplevelse.
Bästa skivan jag har är en samlingskiva Sacd från Stockfisch records.
Otrolig dynamik!
Sedan gick jag på två nitar när jag köpte Aerosmith och Cyndi Lauper på Sacd.
Kunde lika gärna varit MP3.
En annan bra Sacd med dynamik är med Bon Jovi när han spelar en annan tolkning av sina gamla låtar.
Kommer inte ihåg vad den men kan kolla efter om nägon undrar.

Idag får man vara glad om man hittar något med bra dynamik.

En annan reflektion jag fått är Hdcd som jag köpt i Kina (dom flesta skivorna där är i Hdcd) är
kanon bra ljud i.
Vetef--n vad dom gör med musiken men deras varianter är bättre än det som släpps här?
och det är med västerländska artister tex Roxett,Savage garden mm.

Hur kommer det sej?

#44

Postad 21 februari 2007 - 23:44

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

massor med text

<{POST_SNAPBACK}>


Bra skrivet! Chansen att de tar kritiken åt sig är väl ganska liten, men bättre att skicka ett mail än
att bara sitta och klaga som vi andra :lol: funderar också på att skriva ihop något nu.

#45

Postad 22 februari 2007 - 01:27

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Ja jag tycker ofta att vinylen låter bättre idag än cd och det är lite skrämmande att man ger ut så dåliga cd skivor , jag köper gärna från stockfish records oxå och där snackar vi kvallitet i massor från detta bolag iaf, nu lyssnar jag mer eller mindre hela tiden på Flac komprimerad musik., mp3 formatet är något jag inte vill ha längre om det inte hållar 320kb/s isf vill det säga .

Sacd eller dvd-a är ju kanon skivor och en otrolig upplevelse i dynamik (vilket jag gillar oxå) så jag söker i regel Flac idag eller välljudande skivor,... håller med om att vi verkar vara en liten marknad idag , men när folk i allmänhet får upp ögonen och öronen på att det låter illa och fler eftersöker mer kvallitetskivor istället så kanske det blir bättre men, jag vet att detta är hopplöst optimistiskt men... man kan ju hoppas iaf.

//Golfen

#46

Postad 22 februari 2007 - 03:38

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • 4 994 inlägg
  • 0

Kul med trådar som även vi bakom spakarna kan avnjuta i lugn och ro
utan att behöva sitta med regelboken i ena handen.
Bra jobbat nin och alla andra som deltar!

:lol:



#47

Postad 22 februari 2007 - 20:37

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 795 inlägg
  • 0

Personligen skickade jag ett mail till Sony BMG enligt nedan:

Om ni vill kan ni ju kopiera det och skicka till andra stora bolag. Hittils har det vart noll aktivitet från Sonys sida <<, antar väl att de tjänar för lite pengar så de inte hinner svara på sina mail...

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>


Mycket bra initiativ och bra formulerat, hade inte gjort det bättre själv. Om alla var som du så skulle kanske fler få upp öronen för problemet och se att det kanske finns en marknad där ute. Det är bra att informera allmänheten och framför allt företagen som har hand om musikförsäljning, tror tyvärr inte att så många är medvetna om problemet idag, det är kanske en av anledningarna till att format som SACD och vinyl i hög utsträckning ofta används som high end produkter även i våra dagar och att CD-standardens kvalite inte har ökat sedan CD-skivans begynnelse (1979), tror nästan att det är lättare att hitta bra masters på MP3 idag via WWW en vad det är att hitta bra masters i skivbutikerna, säkerligen så låter en hyfsad MP3a med en bra master bra mycket "bättre" en vad t.ex. en CD-skiva med CD-kvalite med en dålig master gör.

Kämpa vidare och ge aldrig upp, det är i allfall vad jag skall göra. MVH: Isaac. :D

Redigerat av Isaac, 22 februari 2007 - 20:41.


#48

Postad 22 februari 2007 - 22:19

Calle
  • Calle
  • Lärjunge

  • 477 inlägg
  • 0
Även jag applåderar och tycker det är mycket bra initiativ och väl formulerat.

Något som dock vore än mer effektivt (tror jag) vore att få någon tidning att skriva något, en artikelserie eller nåt. Det är först då det händer något... "Så här förstörd är din CD-skiva - Aftonbladet har listan!" "Försvunna bytes bekymrar artisterna" ...

Bilda en opinion och skivbolagen anpassar sig, det omvända känns osannolikt.

/Calle

#49

Postad 22 februari 2007 - 22:38

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 10 501 inlägg
  • 0

Något som dock vore än mer effektivt (tror jag) vore att få någon tidning att skriva något, en artikelserie eller nåt. Det är först då det händer något... "Så här förstörd är din CD-skiva - Aftonbladet har listan!" "Försvunna bytes bekymrar artisterna" ...

Bilda en opinion och skivbolagen anpassar sig, det omvända känns osannolikt.

  /Calle

<{POST_SNAPBACK}>


High Fidelity hade väl en artikel om komprimerad dynamik för ett tag sen. Ska se om jag hittar den.

#50

Postad 22 februari 2007 - 23:12

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Det var nr 1 2006 dom hade den.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.