Hej!
Jag är 100% inne på den linjen att hembio och stereo skall separeras, oavsett om man har ett eller två separata rum. Jag handlade inte mina Dynaudio Contour 1.8mkII för att få bra bioljud, utan för att njuta av musik.
Min plan är att i vardagsrummet ha dessa med en integrerad förstärkare samt CD spelare och vinylsvarv. Jag överväger Krell /Classe / S.A.T m.fl. för detta, eller en egenbyggd LC Audio konstruktion.
I det kommande hembiorummet hamnar mina nuvarande surroundförstärkare, DVD spelare, slutsteg etc. med ett nytt system, t.ex. Canton THX S10.
Har man ett rum för "allt" är det bästa att köpa en S.A.T Amplfix och koppla till en billig surroundreceiver. Du kan då köra DVD och TV / VCR genom surroundreceivern och CD, vinyl, SACD osv genom Amplifix som ju som bekant har betydligt bättre försteg och slutsteg än t.o.m. de bästa surroundreceivers. Fronthögtalarna driver du med Amplifix (pre-in) och center samt surround driver du med din surroundreceiver. Koppla Amplifix på "pre-out front" från surroundreceivern! Det är enkelt och leva med samt ger dig hisnande prestanda som du inte får med enbart en hembioreceiver. Köp gärna en dedikerad CD spelare t.ex. S.A.T CDFIX eller Exposure 2010 CD för att komma nära nirvana ljudmässigt, då DVD spelare är bättre idag än tidigare (t.ex. Denon DVD2800mkII och Cambridge DVD300) men en "riktig" CD spelare är fortfarande att föredra för musiklyssning. Ett alternativ är att låta Mattias Stridbeck på Harmony Design modifiera din DVD spelare med ny klocka och analogdel till high-end kvalitet, så kopplar du digital kabeln till din surroundreceiver för film och du kan samtidigt ha analogkablarna kopplade till Amplifixens CD-ingång för CD lyssning i 2 kanaler. Verkligen smutt lösning till helvettiga pengar.
Hi-fi hälsningar,
Marcus
[url="http://"../show.asp?user=marcus"]bio logi[/url]