Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1 eller 2 anläggningar

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 augusti 2002 - 14:08

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Tänkte höra om det är någon här som har två stycken anläggningar? - En för hemmabio och en för stereo. Eller kanske ett extra slutsteg inkopplat till hemmabion... Är lite inne på att förbättra ljudet vid musiklyssning och vore tacksam för synpunkter. -Är det bäst att satsa på en beg. förstärkare typ SAT Amplifix som man kan använda som slutsteg till sin reciever?

-Vad har/tror ni?

-ADF

[url="http://"../show.asp?user=adf"]Min Hembio[/url]

Postad 15 augusti 2002 - 14:27

Unregistered57457843
  • Unregistered57457843
  • Beroende

• 1 046 inlägg
  • 0
Visst har jag ett rum f hembio och vardagsrummet till musik-stereo. Dessutom en HTPC m surroundanläggning och subb. Delar av HTPC-anläggningen planerar jag dock att flytta upp till min "VindBio" så småningom (ytterligare ett rum alltså....)

[url="http://"../show.asp?user=carlesjo"]Hemma hos mig[/url]
"Jag gillar barn. Om dom är väluppfostrade."

Edited by - carlesjo on 2002/08/15 13:27:59

Postad 15 augusti 2002 - 15:55

Unregistered0958527d
  • Unregistered0958527d
  • Beroende

• 1 119 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är 100% inne på den linjen att hembio och stereo skall separeras, oavsett om man har ett eller två separata rum. Jag handlade inte mina Dynaudio Contour 1.8mkII för att få bra bioljud, utan för att njuta av musik.

Min plan är att i vardagsrummet ha dessa med en integrerad förstärkare samt CD spelare och vinylsvarv. Jag överväger Krell /Classe / S.A.T m.fl. för detta, eller en egenbyggd LC Audio konstruktion.

I det kommande hembiorummet hamnar mina nuvarande surroundförstärkare, DVD spelare, slutsteg etc. med ett nytt system, t.ex. Canton THX S10.

Har man ett rum för "allt" är det bästa att köpa en S.A.T Amplfix och koppla till en billig surroundreceiver. Du kan då köra DVD och TV / VCR genom surroundreceivern och CD, vinyl, SACD osv genom Amplifix som ju som bekant har betydligt bättre försteg och slutsteg än t.o.m. de bästa surroundreceivers. Fronthögtalarna driver du med Amplifix (pre-in) och center samt surround driver du med din surroundreceiver. Koppla Amplifix på "pre-out front" från surroundreceivern! Det är enkelt och leva med samt ger dig hisnande prestanda som du inte får med enbart en hembioreceiver. Köp gärna en dedikerad CD spelare t.ex. S.A.T CDFIX eller Exposure 2010 CD för att komma nära nirvana ljudmässigt, då DVD spelare är bättre idag än tidigare (t.ex. Denon DVD2800mkII och Cambridge DVD300) men en "riktig" CD spelare är fortfarande att föredra för musiklyssning. Ett alternativ är att låta Mattias Stridbeck på Harmony Design modifiera din DVD spelare med ny klocka och analogdel till high-end kvalitet, så kopplar du digital kabeln till din surroundreceiver för film och du kan samtidigt ha analogkablarna kopplade till Amplifixens CD-ingång för CD lyssning i 2 kanaler. Verkligen smutt lösning till helvettiga pengar.

Hi-fi hälsningar,
Marcus

[url="http://"../show.asp?user=marcus"]bio logi[/url]

Postad 15 augusti 2002 - 19:00

Unregisteredf9364581
  • Unregisteredf9364581
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
quote: Tänkte höra om det är någon här som har två stycken anläggningar?
Har ett enklare biosystem och ett lite bättre tvåkanalssystem i samma rum. Funderar på att integrera systemen vilket kan bli dyrt för då måste högtalarna i tvåkanalssytemet bytas ut. JPW Ruby 2 är nämligen en stativhögtalare där klangmatchande centerhögtalare saknas.
Arcams nya försteg/processor och bioslutsteg skulle säkert fungera men prislappen, ca 80.000kr avskräcker. Marcus idé om integration sparar en hel del pengar.

Postad 16 augusti 2002 - 00:17

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Intressant, är själv också inne på att köra något istil med det som marcus skriver om "SAT Ampifix"... (Mkt bra skrivet förövrigt...)

Kanske dags att sluta plugga och skaffa ett jobb då iaf...

-ADF

Postad 16 augusti 2002 - 01:38

Unregisteredf9364581
  • Unregisteredf9364581
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
quote:Kanske dags att sluta plugga och skaffa ett jobb då iaf...
Eller plugga lite mera och få en bättre ingångslön när det väl är dags.

Postad 16 augusti 2002 - 03:15

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Nyss klar civilekonom... ...så det får räcka med plugg snart.....

-ADF

Postad 16 augusti 2002 - 05:19

Nightportier
  • Nightportier
  • Forumräv

• 696 inlägg
  • 0
Orkar inte plugga vidare än...köper trisslotter så länge

[url="http://"../show.asp?user=Nightportier"]Min Hembio[/url]
[url="http://"../film.asp?user=Nightportier"]Mina Filmer[/url]

Postad 16 augusti 2002 - 06:49

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jag kommer satsa på två anläggningar när jag flyttar till en större lägenhet, just nu så går det inte i en 1:a.

Postad 18 augusti 2002 - 20:20

Unregistered141f6a9b
  • Unregistered141f6a9b
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har en fråga till er som har två anläggningar.

Själv har jag just nu enbart surround-stärkare som jag även kör stereo via (blir mest CD från separat CD-spelare). Nu planerar jag att köpa en ny 2-kanals stärkare för att få bättre stereoljud. Däremot vill jag köra via samma frontar som jag har till hemmabio-systemet (ett par KEF Q5 som jag är ruggigt nöjd med).

Min fråga är då; Hur kopplar jag smidigast in frontarna till den nya 2-kanals stärkaren? är den smidigaste och bästa lösningen att dra ut ny högtalarkabel till frontarna så att både surround och stereostärkaren är anslutna till frontarna? Dvs högtalarna blir då anslutna till två förstärkare. Finns det nån enklare/bättre möjlighet? Och finns det nån risk med att ha två förstärkare kopplade till samma högtalare om man nu skulle råka få på båda stärkarna samtidigt?

Hmm... konstiga frågor blir det.... men men.

Postad 18 augusti 2002 - 20:27

Unregisteredf9364581
  • Unregisteredf9364581
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
quote:Hur kopplar jag smidigast in frontarna till den nya 2-kanals stärkaren? är den smidigaste och bästa lösningen att dra ut ny högtalarkabel till frontarna så att både surround och stereostärkaren är anslutna till frontarna?
Du gör som Marcus beskriver ovan. Använder två-kanalsförstärkaren till frontarna och surroundrecievern till övriga kanaler.

Postad 18 augusti 2002 - 20:46

Unregistered141f6a9b
  • Unregistered141f6a9b
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tackar för svaret masur. Borde givetvis ha läst marcus inlägg ordentligt innan...

Blir till att köpa en bra analog signalkabel då att ha mellan surround och tvåkanals stärkaren.

Postad 17 april 2005 - 20:49

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

• 695 inlägg
  • 0

Jag har en fråga till er som har två anläggningar.

Själv har jag just nu enbart surround-stärkare som jag även kör stereo via (blir mest CD från separat CD-spelare). Nu planerar jag att köpa en ny 2-kanals stärkare för att få bättre stereoljud. Däremot vill jag köra via samma frontar som jag har till hemmabio-systemet (ett par KEF Q5 som jag är ruggigt nöjd med).

Min fråga är då; Hur kopplar jag smidigast in frontarna till den nya 2-kanals stärkaren? är den smidigaste och bästa lösningen att dra ut ny högtalarkabel till frontarna så att både surround och stereostärkaren är anslutna till frontarna? Dvs högtalarna blir då anslutna till två förstärkare. Finns det nån enklare/bättre möjlighet? Och finns det nån risk med att ha två förstärkare kopplade till samma högtalare om man nu skulle råka få på båda stärkarna samtidigt?

Hmm... konstiga frågor blir det.... men men.

<{POST_SNAPBACK}>

Annars kan du använda Pre-Out på receivern om du har. Signalen får så passera genom två försteg vilket är sämre. Antagligen är förstegsdelen i stereostärkaren bättre. Alternativt kan du köpa slutsteg och koppla på pre-out.

Redigerat av Unregistered41b5f6f8, 17 april 2005 - 20:53.

Postad 18 april 2005 - 08:00

Unregistered40127
  • Unregistered40127
  • Mästare

• 2 592 inlägg
  • 0
Jag kör med två anläggningar i separata rum. Inte direkt intresserad av att lyssna på Vegorna var dag till musik. Sen så vill jag ha en enkel, ren anläggning för musik som låter bra, vilket ofta blir svårt när man blandar in hemmabion.

case

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.