Postad 13 mars 2007 - 00:49
Inspirerande byggen i spännande material, betong och trä.
Undrar dock över tvbänken, varför 2 och inte 4 dörrrar ?
Mvh
Passerati
Postad 13 mars 2007 - 17:36
Tackar så mycket!
Tanken med 2 dörrar istället för 4 är att jag vill ha en öppen sida för att kunna ställa in saker som inte behöver "döljas". Ville inte heller att bänken skulle se för "tung" ut dvs. lite öppnare och luftigare...
/Wille
Postad 18 april 2007 - 20:54
riktigt, riktigt tjusig tv-bänk!
och snyggt betongbord också.
jag är själv sugen på att bygga (egen anpssad) tv-bänk och har letat efter något i samma stil.
är dock amatör på området så får man fråga?
- var köper man dörrarna?
- använder du enbart lim och träplugg eller är styckena även ihopskruvade?
Mvh/Eyore
Postad 23 april 2007 - 10:09
Mycket fint arbete! Ser proffsigt ut. Jag har själv gjort några designer i SketchUp som liknar din bänk. Jag är dock amatör vad gäller möbelsnickeri. Har en idé om att jag ska använda bänkskivor i ek som jag låter kapa på ett byggvaruhus.
Jag undrar dock hur du rekommenderar att man sammanfogar bitarna, skruv, lim?
Var har du hittat dörrarna? En tanke jag har är att kunna använda dörrar/detaljer från Ikea.
Märkligt att sådana här bänkar är så svåra (omöjliga?) att få tag på i handeln!
Lägg gärna upp en liten beskrivning på hur arbetet gick till!
Postad 23 april 2007 - 22:00
Tack så mycket! Ursäkta sent svar men nu är det vår igen och renoveringen i vårt torp har satt i gång med full kraft. Här kommer en kort beskrivning över bygget av TV-bänken.
Mått: Länd ca 170 cm, Höjd 55 cm, Djup 50 cm
-Tillverkad i obehandlad ek (2,7 cm tjock). Fick delar tillsågade i bygghandel (Bauhaus). Jag klarade mig med 2 st skivor.
-Mittstag 38x50 cm, sattes ihop av spillbitar för att slippa köpa ytterligare en skiva. Plugg, trämlim och en "tving" sedan var det bara att slipa lite och man såg inte skillnad.
-Sidostycken 38x50 cm
-Över/under skiva ca 170x50 cm
-Hyllplan i obehandlad ek (1,6 cm tjock)
-Dörrar IKEA (Effektiv), alu. med frostat glas inkl. gångjärn etc.
-Ben IKEA (Numerär) 11 cm
För att sätta ihop bänken använde jag träplugg och trälim, tvingar i modell större behövs för att fixera och få det rakt. Som extra "styrka" satt jag några skruvar från undersidan, förborra och försänk skruvarna. Bänken behandlade jag sedan med olja, finns även det på IKEA (Behandla).
Lycka till!
/Wille
Postad 05 maj 2007 - 12:10
Måste bara säga att jag verkligen gillade din tv bänk.
Några små frågor bara:
Vad kostar dörrarna på IKEA inklusive gångjärn etc.
Hur lång tror du man kan göra en liknande bänk men att den fortfarande klarar att bära en plasma 42" och tung förstärkare 17 kg, htpc runt 10kg plus annat lull lull.
Nehöver man dimensioner om sidostycken etc. Ha fler "fack" indelningar?
Postad 07 maj 2007 - 21:48
Tackar!
Har svårt att beräkna maxlängd men ek är mycket starkt och klarar en hel del. Om du ska ha den på ben är det nog dem som styr hur många man ska ha osv.
Hur många indelningar man behöver beror väl på behov och längden man vill göra bänken i.
Har för mig att dörrarna kostar runt 500 kr.
/Wille
Postad 06 september 2009 - 20:44
Hur har du gjort ditt soffbord i betong, eller var har du köpt det?
Mvh/André
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar