Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Humax CX-Fox C - Hur får man rätt aspektratio?

21 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 mars 2007 - 09:47

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Jag har just bytt till mig en sådan box av Comhem.

Jag har en 32" Widescreen CRT.

Jag har lajjat runt en hel del med inställningarna men jag lyckas inte med detta (i mina ögon helt grundläggande) funktion:

- Om bilden sänds i 16:9 ska den visas på hela bilden.
- Om bilden sänds i 4:3 ska den visas med svarta kanter på sidan.
- Ev kan jag godta att behöva växla detta manuellt med digitalboxens fjärrkontroll - jag vägrar plocka fram tv:ns fjärrkontroll också.

Mitt förnuft säger att jag ska göra följande:

- Ställa in TV:n på att ta in 16:9-signaler ("Widescreen"-läge på min Philips)
- Ställa in boxen på att jag har en 16:9-tv
- Växla lägen med knappen märkt "Wide" på fjärren (som enligt handboken är till för detta).

Dock gör inte sista punkten någonting alls. Allt blir alltid fullskärm.

Någon som vet hur man gör det?

Comhem vet inte. Efter 40 minuter telefonkö kommer man till någon dresserad chimpans som läser innantill ur ett papper och som knappt vet vad 16:9 innebär och som behandlar en som en idiot. När han inte kan hjälpa så lägger han på i örat på en.

That's Comhem.

/F

Redigerat av zooounds, 15 mars 2007 - 22:41.

Postad 01 mars 2007 - 09:59

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Hmm, det måste jag kolla. Har en likadan digitalbox, men har alltid ändrat på tv'n.

Postad 01 mars 2007 - 12:01

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Tv:n ska vara inställd på "normal 4:3", då växlar den automatiskt vid 16:9-sändning, förutsatt att boxen är inställd på att du har en 16:9-tv.

Postad 01 mars 2007 - 20:00

trombon
  • trombon
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Har precis samma problem själv, fick en ny box och kopplade in den igår. Har testat alla möjliga varianter men ingen ändrar aspectration automatiskt. Klickar jag på knappen på fjärren till Humaxen för att ändra aspekten så händer heller ingenting. :rolleyes:

Har en Huyndai Q320

Saknar redan min gamla stora fina Motorolabox, där funkade det minsann! Det var tider det! :)

Postad 13 mars 2007 - 16:17

toska
  • toska
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
Jo det fungerar bara bra, sätter boxen på automatisk och tv'n på smart zoom eller 4:3 så hoppar boxen automatisk till "wide" när det kommer 16:9 sändningar.

Postad 13 mars 2007 - 17:45

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Tv:n ska vara inställd på "normal 4:3", då växlar den automatiskt vid 16:9-sändning, förutsatt att boxen är inställd på att du har en 16:9-tv.

<{POST_SNAPBACK}>

Det funkar inte. Isåfall blir bilden utskalad över hela tv:n alltid.

Postad 13 mars 2007 - 19:14

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Har boxen en inställningsmöjlighet av typen "låt tv:n sköta formatändringen" / "låt boxen sköta formatändringen"? Den ska i sådana fall vara inställd på att tv:n sköter det hela.

Postad 13 mars 2007 - 19:42

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Har boxen en inställningsmöjlighet av typen "låt tv:n sköta formatändringen" / "låt boxen sköta formatändringen"? Den ska i sådana fall vara inställd på att tv:n sköter det hela.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har gjort fler tester nu men jag får det inte fungera.
Det som stör mig mest är att knappen på fjärren inte verkar ha någon betydlse alls mer än att flasha runt en ikon på skärmen.

På TV:n kan jag välja mellan följande format:

4:3
Zoom 14:9
Zoom 16:9
Textzoom (utzoomad och nedskrollad så texten syns bra)
Widescreen
Ultrawide
Auto (Bilden ska alltid fylla upp hela bilden oavsett aspectratiofel)

På digitalboxen kan jag ställa om ifall min TV är:

16:9

Sedan jag jag ställa in ett val som kallas "Bildformat".

Om jag ställt in min TV är 16:9 kan jag då välja:

Automatisk
Pillar Box
Full

Om jag ställt in att min TV är 4:3 kan jag välja:

Automatisk
Letter Box
Center

"Bildformat" går även att växla med en knapp på fjärren. Denna knapp påverkar dock inte bilden alls mer än att OSD:n visar att man trycker på den.

Vad ska jag ha för val?

Jag har testat ALLA kombinationer nu utan bra resultat.

Det sista förlaget att ställa in TV:n på 4:3 så slår den om automatiskt vid 16:9 sändningar funkar itne alls. Allt blir då intryckt i mitten av bilden så 16:9 sändningar blir helt bisarra.

Snart ger jag bara upp och lämnar tillbaka boxen och ber om att få en annan.

/F

Postad 13 mars 2007 - 20:36

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
I teorin skall du köra så här (i tur och ordning som du nämner dem):

Automatisk

Att allt blir hoptryckt i mitten (i 4:3-området på tv:n) låter som att tv:n inte känner av att det kommer en 16:9-signalering. Jag har märkt på min Philips-tv att jag när jag har ändrat på tv:n (ex tagit in 14:9-zoom) och sedan väljer tillbaka till 4:3, så måste jag först byta till en analog kanal på tv:n för att sedan välja in digitalboxens kanal igen (AV1 / Ext1).

Du nämner inget om hur du kopplat box -> tv, men jag antar att det är scart. Är det inte det kan detta vara problemet. Kanske det är strul med din scart, så att 16:9-signalen inte kommer fram. Prova att koppla in boxen i en annan tv också, för att se om strulet finns även där (helst då en 16:9-tv).

Postad 13 mars 2007 - 20:40

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

I teorin skall du köra så här (i tur och ordning som du nämner dem):

Automatisk

Att allt blir hoptryckt i mitten (i 4:3-området på tv:n) låter som att tv:n inte känner av att det kommer en 16:9-signalering. Jag har märkt på min Philips-tv att jag när jag har ändrat på tv:n (ex tagit in 14:9-zoom) och sedan väljer tillbaka till 4:3, så måste jag först byta till en analog kanal på tv:n för att sedan välja in digitalboxens kanal igen (AV1 / Ext1).

Du nämner inget om hur du kopplat box -> tv, men jag antar att det är scart. Är det inte det kan detta vara problemet. Kanske det är strul med din scart, så att 16:9-signalen inte kommer fram. Prova att koppla in boxen i en annan tv också, för att se om strulet finns även där (helst då en 16:9-tv).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har just en Philips TV. Om det är den som krånglar blir jag verkligen besviken på Philips :P

jag har tyvärr ingen annan TV att prova på så det blir svårt. Jag har provat med alla skartar nu i alla lägen (RGB, SVHS etc) med samma resultat. Har även provat med en "nyombootad" TV.

Ditt svar på inställningar stämmer dock helt med vad Comhem säger så det är nog rätt ™.

/F

Redigerat av zooounds, 13 mars 2007 - 20:48.

Postad 15 mars 2007 - 22:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 475 inlägg
  • 0
Jag lyckades hitta en fungerande inställning för min mors CX-FOX C som fungerar hyfsat med hennes TV. Den TV:n är en Philips 32PW6006. Möjligtvis kan samma lösning fungera i det här fallet.

Tillägg: Efter att ha lusläst fler av inläggen verkar mitt förslaget nedan vara lika pappigt och lönlöst som något annat. :)

Inställningen som fungerade på min mors TV var 4:3 + Automatisk. Den slår då om själv mellan 4:3 och 16:9. Inte logiskt.

Just PW6006 visade sig vara väldigt kinkig tillsammans med CX-FOX C. Om TV:n redan är manuellt inställd på något annat format än 4:3 så reagerar den inte på statussignalen. Den tar också god tid på sig; det kan dröja flera sekunder innan den ställer om formatet. Ibland måste man banka vett i den TV:n genom att byta kanal och tillbaks, precis som Berkan beskriver.

Jag kan tänka mig att andra 50Hz tjockapparater från Philips och samma era (slutet av 90-talet / början av 00-talet) med liknande chassi beter sig på samma sätt. Man kan känna igen relaterade apparater på deras bruna/orange menyer.

Nu vet jag dock inte hur CX-FOX C signalerar bredbild, om det sker via SCART stift 8, via WSS-signal i bilden, eller både och. Något verkar ju dock inte stämma i hur det hanteras.

Redigerat av Zacabeb, 15 mars 2007 - 22:31.

Postad 15 mars 2007 - 22:39

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Jag lyckades hitta en fungerande inställning för min mors CX-FOX C som fungerar hyfsat med
Jag kan tänka mig att andra 50Hz tjockapparater från Philips och samma era (slutet av 90-talet / början av 00-talet) med liknande chassi beter sig på samma sätt. Man kan känna igen relaterade apparater på deras bruna/orange menyer.

Jag har en ganska modern tjock-TV. Den är 100 Hz och ca 1 år gammal. Vem kunde veta att platt-tv skulle bli SÅ billiga så snabbt :)

I alla fall har jag nog gett upp nu. Humax åker ut genom fönstret (eller mer exakt tillbaka till Comhem). Jag ska få byta den mot en samsungbox. Få se om den funkar bättre.

Comhem var som vanligt ganska otrevliga och man måst eprata med massa olika människor för att ens få lov byta ut sin box. Det är inget fel på den enligt dem och de har aldrig haft problem med Humax-boxarna. Så alla som hade problem med den rosa bilden, se andra trådar här på forumet, måste bara inbillat sig.

Jag återkommer med resultat med min nya box sen. Är det samma fel så är det Philips som är problemet. Och då vet jag och alla andra vilka TV-apparater man INTE ska köpa :)

Postad 15 mars 2007 - 23:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 475 inlägg
  • 0
Det är inte nödvändigtvis TV:n som är problemet. Jag skulle snarare tro att det är Humaxboxen som är lite taskigt programmerad. Men bland digitalboxtillverkarna så är inte Humax ensamma om att strula till bildkvotshanteringen. Det är tyvärr ganska utbrett.

Ironiskt nog så är komponenterna och referensutförandet i CX-FOX C utvecklade av just Philips - numer är deras komponenttillverkning ett eget bolag som heter NXP, där Philips är storägare. Så det är i princip en Philipsbox i ett Humaxskal, som Humax har programmerat och låter tillverka. :)

Postad 16 mars 2007 - 17:30

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
Nu har jag min Samsungbox hemma.

Den gör precis som jag ville. Ställer jag inte TV:n på "Widescreen" och boxen på "16:9" + "Letterbox" så ser både 16:9 och 4:3 bra ut. Helt utan att jag trycker på några knappar alls. Det är bara "semi 16:9" som inte blir perfekt (kanalens logga är det enda utanför bilden etc) men det är inget jag förväntade mig.

Dessutom är boxen snabbare och har en trevliga favoritfunktion där man faktiskt kan numrera om kanalerna.

Det enda jag inte lyckats med är att flytta en kanal i listan. Jag gör enligt beskrivningen men det funkar inte. Någon som vet det magiska knepet?

Postad 16 mars 2007 - 19:21

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0
Skönt att problemet löste sig. Synd bara att ett nytt har dykt upp, kan tyvärr inget om Samsungboxen.

Postad 17 mars 2007 - 16:40

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

Skönt att problemet löste sig. Synd bara att ett nytt har dykt upp, kan tyvärr inget om Samsungboxen.

<{POST_SNAPBACK}>

Det här problemet är inte lika illa.

Nödlösning är ju att ge fan i att sortera om kanalerna och istället lägga den i rätt ordning redan från början. Lite tidskrävande om man gör fel (kanske lika bra göra en lista på papper först) men det går. Och det är en sak man bara gör en gång.

Postad 30 september 2007 - 14:09

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

Jag har lajjat runt en hel del med inställningarna men jag lyckas inte med detta (i mina ögon helt grundläggande) funktion:

- Ev kan jag godta att behöva växla detta manuellt med digitalboxens fjärrkontroll - jag vägrar plocka fram tv:ns fjärrkontroll också.

- Växla lägen med knappen märkt "Wide" på fjärren (som enligt handboken är till för detta).

<{POST_SNAPBACK}>

Så här fungerar min (numera trasiga) Humax CX 1201C också. Allmänt Humax-problem? I så fall kan ju ingen ju ingen med widescreen-tv vilja använda Humax-box. Antar att det åtminstone funkar som det ska med HD-boxen.

Det funkar som det ska göra på min tv med Sagem ICD 3000 och Samsung DCB-9401Z.

Postad 30 september 2007 - 15:10

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Så här fungerar min (numera trasiga) Humax CX 1201C också. Allmänt Humax-problem? I så fall kan ju ingen ju ingen med widescreen-tv vilja använda Humax-box. Antar att det åtminstone funkar som det ska med HD-boxen.

Det funkar som det ska göra på min tv med Sagem ICD 3000 och Samsung DCB-9401Z.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag slängde ut Humax-boxen och kör med en Samsung. Den funkar bra.
Comhem är helt puckade i alla fall. De tycker det är helt normalt boxarna gunderar såhär dåligt.

Postad 30 september 2007 - 15:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
har ni testat att ställla in pillarbox på boxen? för då ska det bli rätt.. pillarbox = svarta kanter till vänster och höger

Redigerat av Leatherface, 30 september 2007 - 15:58.

Postad 30 september 2007 - 16:09

zooounds
  • zooounds
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0

har ni testat att ställla in pillarbox på boxen? för då ska det bli rätt.. pillarbox = svarta kanter till vänster och höger

<{POST_SNAPBACK}>

jag testade ALLT. Boxen är kass och känner inte av TV:n ordentligt.

Postad 01 oktober 2007 - 08:07

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt. Pillarbox i boxen... och Wide i TVn. Funkar i princip klockrent för alla kanaler.
Ev tror jag dock att TCM kräver lite manuellt fixande på TVn för att det skall bli bra.

Postad 01 oktober 2007 - 10:44

Unregistered1124
  • Unregistered1124
  • Beroende

• 1 000 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

I vilken Humax-box finns denna funktion?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.