/ Micke
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 29 februari 2008 - 11:30
/ Micke
Postad 29 februari 2008 - 17:03
Man kan ju naturligtvis tycka att man vetat om att den 29 är en fredag ganska länge, och det är ju sant.
Men skulle man ha löst det innevarande vecka hade man fått backa till i måndags eller tisdags, och då hade man helt enkelt inte varit färdiga.
Orsaken till att man väntar är att allla inblandade är rörande överens om att med bakgrund av det som varit med dessa mjukvaror tidigare så vill alla sitta beredda och standby att ta emot alla eventuella frågor/funderingar eller andra saker som kan ske i samband med en uppdatering.
Varför då undrar en del?
Alla har inte perfekt antennsignal, en del kanske behöver hjälp under vägen med installationen mm mm.
Och att då släppa ut den på en fredag när supporten på alla håll är obemannad eller underbemannad under helgen vore ganska dumt.
Alltså; mjukvaran är färdig, godkänd och testad på alla plan och kommer att finnas ute i luften från och med tisdag den 4/3.
Varför det inte sker på måndagen vet vi inte, men sannolikt beror det på att andra saker sker i nätet den dagen som förhindrar släpp.
Trevlig helg!
//Göran
Postad 29 februari 2008 - 18:32
Jag har en DVR och en gammal PVR. PVR har jag inte stött på några problem med, så där vill jag inte hålla med att det är samma problematik som det har varit med DVR. Jag har kört min PVR som fungerar felfritt medans jag har stött på problem med DVR. Jag pratade med min kontakt på Sagem angående detta och han förklarade att dessa boxar har helt olika hårdvara och därför kan man inte använda samma mjukvara. Problematiken med DVR är att man jobbar i realtid mot programguiden så ändrar programbolagen tider eller datum så anpassar sig boxen efter dessa! PVR boxen jobbar med hederlig timer där man sätter ner tidpunkter direkt ifrån EPG´n och thats it. Vad är dina problem med PVR?Pratade med en trevlig tjej på Boxer supporten idag som sa att Sagem DVR uppdateringen kommer i luften 4Mars & passade också på att påpeka problemen med dom gamla PVR boxarna som har samma problem , som dom inte tänker göra något åt enligt Sagem supporten , som för övrigt verkar vara ett områdesproblem .
/ Micke
Postad 01 mars 2008 - 16:30
/ Micke
Jag har en gammal Sagem PVR med 40g HD & den har krånglat med inspelningar på det sättet att den bara spelar in från några minuter till hela program i olika intervall oftast på 3:an & 5:an har provat med olioka antenner & signalstyrkor = ingen skillnad , en kompis har en likadan box & har samma problem + att Expert butiken som vi köpte dom i har haft ett antal kunder som har lämnat in sina & fått tillbaks nya med samma fel , det kanske är så att det är ett "områdes" problem . Vi bor på Värmdö utanför Stockholm = Nacka sändaren.
/ Micke
Postad 03 mars 2008 - 17:51
--------------
Från <http://www.sagem-com...p?id=819&L=11>:
"Utrustad med Optisk Koaxial Digital och Hifi ljudutgång samt Komponent-utgång. RF-modulator finns också."
2 SCART:
TV: RBG ut, CVBS, komponent, audio
AUX: RGB in, CVBS in/ut, Y/C ut , audio stereo in/ut
Digital Audio ut: 1 RCA och 1 optisk
Stereo Audio ut: Jack 3,5mm
--------------
Från manualen:
TV-SCART
RGB, CVBS, Ljud stereo
AUX-SCART:
RGB in, CVBS, S-video ut
Digitalt ljud ut eller RCA
PCM stereo eller AC3, IEC958 optisk, eller RCA beroende på produktversion
--------------
Boxen saknar alltså stereo-ljudutgången, vilket inte gör så mycket. Men den stödjer enligt specarna inte heller komponent längre, vilket är mycket, mycket dåligt. Har för mig någon skrev att det följde med en scart->komponent-kabel innan, någon sådan fanns inte heller i lådan.
Någon som vet mer om detta?
Postad 03 mars 2008 - 18:53
Komponent får du tillbaka imorgon i din box med den nya mjukvaran 0.8.2, försvann tyvärr vid utsänding av den senaste mjukvaran 0.7.7B med Boxer Tv-Navigator. Angående kabeln kontakta helpdesken och ge dit serienummer på boxen och påpeka att du inte hade någon kabel med...Fick min DVR 64160T från Boxer idag, och så fort man packat upp den stöter man på patrull.
--------------
"Utrustad med Optisk Koaxial Digital och Hifi ljudutgång samt Komponent-utgång. RF-modulator finns också."
2 SCART:
--------------
Från manualen:
TV-SCART
RGB, CVBS, Ljud stereo
AUX-SCART:
RGB in, CVBS, S-video ut
--------------
Boxen saknar alltså stereo-ljudutgången, vilket inte gör så mycket. Men den stödjer enligt specarna inte heller komponent längre, vilket är mycket, mycket dåligt. Har för mig någon skrev att det följde med en scart->komponent-kabel innan, någon sådan fanns inte heller i lådan.
Postad 03 mars 2008 - 18:56
Senaste versionen för alla DVR kommer imorgon i luften och versionen kommer att heta 0.8.2
Bifogad fil(er)
Postad 04 mars 2008 - 07:08
- timeshift funkar
- inspelningarna funkar
- bild-i-bild funkar
- boxen inte kraschar i tid och otid
- kanalbyte går snabbare
+ alla andra dumheter jag stör mig på men inte orkar lista
blir det inte ordning på torpet nu så kommer jag att returnera boxen (dvr64160) till min åf och ta en topfield-box istället. intressant nog så var den förra sagem-boxen (en dvr6480) mindre buggig trots att den också körde mjukvaruversion 0.7.7..
och ärligt talat..när kommer sagem att uppdatera sin hemsida så att man kan ladda hem manual etc. på de nya boxarna? det är alltjämt bara de gamla pvr-boxarna som finns på svenska sidan, man får kolla på den franska sidan för att hitta dvr-serien och där hittar man ändå inga manualer till dvr-serien. suck!
Postad 04 mars 2008 - 08:12
Jag fick förtesta den här versionen innan de releasar den idag, så de gick ut till 10 slutanvändare utöver interna test och Boxer för att bekräfta att denna mjukvara är ok! Det du skriver är åtgärdat, alla dem problemen relaterade till varandra när inspelningar inte avslutades i tid (realtids epg) ibland fick boxen inte info om när den skulle avsluta program (icke korrekt data) så den blockade inspelningar samt inspelningsfunktioner som timeshift mm..man får hoppas att det löser allt elände som denna box-serie verkar lida av, men vis av erfarenhet så verkar sagem tillfoga nya problem när man försöker rätta till gamla så jag väntar med mina halleluja-rop tills jag sett att
- timeshift funkar
- inspelningarna funkar
- bild-i-bild funkar
- boxen inte kraschar i tid och otid
- kanalbyte går snabbare
+ alla andra dumheter jag stör mig på men inte orkar lista
blir det inte ordning på torpet nu så kommer jag att returnera boxen (dvr64160) till min åf och ta en topfield-box istället. intressant nog så var den förra sagem-boxen (en dvr6480) mindre buggig trots att den också körde mjukvaruversion 0.7.7..
och ärligt talat..när kommer sagem att uppdatera sin hemsida så att man kan ladda hem manual etc. på de nya boxarna? det är alltjämt bara de gamla pvr-boxarna som finns på svenska sidan, man får kolla på den franska sidan för att hitta dvr-serien och där hittar man ändå inga manualer till dvr-serien. suck!
Postad 04 mars 2008 - 11:47
Jag kan bara välja enstaka program från EPG:n.
Fick hem den nya programvaran i dag, nu verkar boxern mycke rappare, och den låter mindre på hårddisken, dom kanske har fått till en fungerande box nu då?
Har dock inte provat att exportera nån mer film till USB, så jag vet inte om dom har fått upp hastigheten där.
Postad 04 mars 2008 - 13:44
Inte testat så mycket, men instämmer med smurf69 att boxen känns lite kvickare.
Komponent finns åter valbar i menyn.....
Postad 04 mars 2008 - 13:56
för att spela in serier så behöver du "normalt" bara markera en episod varpå boxen bör fråga dig om du vill spela in serien (ja för..ja, nej för enstaka episod).
Postad 04 mars 2008 - 14:15
Likaså den mycket irriterande konstigheten att det inte gått att komma åt timermenyn och ta bort/ändra timerinspelningar om hårddisken börjar vara full (så att inte alla kommande inspelningar kommer åt rymmas), eftersom boxen då hoppar ur timermenyn hela tiden med felmeddelande att hårddisken är full. Nu fungerar det som i de första programvarorna - att boxen istället meddelar att inte alla inspelningar kommer att rymmas via en textskylt i timermenyn.
Hoppas bara att alla inspelningar funkar och sådant också. Den som lever får se...
Postad 04 mars 2008 - 14:52
låter mycket bra, skall hem och installera om någon timme..
för att spela in serier så behöver du "normalt" bara markera en episod varpå boxen bör fråga dig om du vill spela in serien (ja för..ja, nej för enstaka episod).
Det var det jag trodde, för det gorde den förr, men nu får jag ingen sådan fråga.
Finns det nån inställning man måste göra för att få detta att fungera? Jag har ställt den till att spela in efter program i EPG:n, och inte på timer som vi har haft den senaste tiden.
Postad 04 mars 2008 - 15:43
Så numera måste man leta reda på varje avsnitt själv för att programmera in det.
Hej!
Jag fick idag en box utskickad ifrån Sagem med den nya mjukvaran version 0.8.1B. De kontaktade mig pga att jag har haft problem med min box, där de ville att jag skulle testa denna version innan den skickas ut i luften. Killen på Sagem sa att de ville få feedback ifrån slutkonsumenter angående den nya mjukvaran innan de releasar den på marknaden. Det han påpekade var att han behövde min feedback om hur den funkar senast i slutet av nästa vecka. Tanken är att denna mjukvara ska ut i luften i februari månad och detta är sluttestet av denna mjukvara. Vad jag har märkt är att komponent är tillbaka i val av bildinställningar, text-tv minne och boxen har blivit snabbare :-) Ska hårdtesta i helgen och se hur den fungerar. Ju snabbare jag var med feedbacken desto snabbare skulle de kunna få ut den enligt honom.
Håller er uppdaterade!
Nu har jag hårdtestat min lånebox ifrån Sagem under hela helgen!
Jag är faktist mycket positivt överraskad, inte en enda inspelning missades över alla planeringar jag gjorde. Jag la boxen på en massa inspelningar över natten ända in på morgonen där jag sedan gjorde en avstämning på det jag hade i timer listan och vad som var inspelat på inspelningslistan allt stämde till 100 ovanligt :-)
Idag körde jag en massa inspelningar på samma sätt men har använt boxen samtidigt i time shift lägen, tittat på ett program ifrån disken samtidigt som jag har spelat in 2 andra live. Bifogar min timer lista samt inspelningslista, gick också utan några överraskningar...
Jag ska rapportera detta till Sagem imorgon!
Gick det att programmera in hela serier i den programvaran du fick från Sagem?
Postad 04 mars 2008 - 16:46
Jag fick min box idag och efter lite installationsstrul (tur att man hade kablarna från ITD-75 med bl.a. komponentsladden...) så har jag fått den att funka och den är nu uppdaterad. När jag väljer t.ex. Lost eller Melodifestivalen så får jag frågan om jag vill spela in hela serien! Jag har ju inte kunnat testa om det funkar ännu, men det verkar ju lovande.Pratade precis med Sagems support, och fick veta att dom har tagit bort den här funktionen.
Så numera måste man leta reda på varje avsnitt själv för att programmera in det.
Postad 04 mars 2008 - 17:42
Jag fick min box idag och efter lite installationsstrul (tur att man hade kablarna från ITD-75 med bl.a. komponentsladden...) så har jag fått den att funka och den är nu uppdaterad. När jag väljer t.ex. Lost eller Melodifestivalen så får jag frågan om jag vill spela in hela serien! Jag har ju inte kunnat testa om det funkar ännu, men det verkar ju lovande.Pratade precis med Sagems support, och fick veta att dom har tagit bort den här funktionen.
Funkar inte för oss i allafall, och den strular fortfarande med inspelningar, dom startar fortfarande inte.
Har uppdaterat och återställt boxen.
Om det inte funkar, blir det väl så att Sagem får ta tillbaka boxen. Börjar bli farlig nära den punkten nu.
Postad 04 mars 2008 - 20:09
Funkar inte för oss i allafall, och den strular fortfarande med inspelningar, dom startar fortfarande inte.
Om det inte funkar, blir det väl så att Sagem får ta tillbaka boxen. Börjar bli farlig nära den punkten nu.
Säkert att du har senaste programvaran då? Kolla vad du har för version så du är helt 100% på att uppdateringen gick igenom. För mig funkar allt fint så här långt. PIP, timeshift och att spela in timeshiftat material, programmera serieinspelning m.m. Får se om den lyckas spela in två serier på två olika kanaler imorgon med.
Postad 04 mars 2008 - 21:32
Postad 04 mars 2008 - 22:01
Komponent får du tillbaka imorgon i din box med den nya mjukvaran 0.8.2, försvann tyvärr vid utsänding av den senaste mjukvaran 0.7.7B med Boxer Tv-Navigator. Angående kabeln kontakta helpdesken och ge dit serienummer på boxen och påpeka att du inte hade någon kabel med...Fick min DVR 64160T från Boxer idag, och så fort man packat upp den stöter man på patrull.
--------------
2 SCART:
--------------
Från manualen:
TV-SCART
RGB, CVBS, Ljud stereo
AUX-SCART:
RGB in, CVBS, S-video ut
--------------
Fick också min box idag, hade köpt en komponentkabel av god kvalitet i förväg för att vara beredd då det stod att det skulle finnas komponentutgång, men noterar att det bara finns scartutgångar...
Fanns heller inga vanliga rca utgångar för att koppla ljudet till min vanliga 2-kanalsstereo .
Verkar fungera bra förövrigt, lite seg fjärr dock..
Postad 04 mars 2008 - 22:47
Säkert att du har senaste programvaran då? Kolla vad du har för version så du är helt 100% på att uppdateringen gick igenom. För mig funkar allt fint så här långt. PIP, timeshift och att spela in timeshiftat material, programmera serieinspelning m.m. Får se om den lyckas spela in två serier på två olika kanaler imorgon med.
Ja, jag har senaste programvaran, 0.8.2 btv.
Prata med Sagem om detta med serieinspelning, och då fick jag besked om att den funktionen var borttagen. Dom kunde bekräfta att jag hade den senaste programvaran.
Ska se om jag år tid att prata med dom igen i morgon, men, som det ser ut nu, så får Sagem ta tillbaka skiten, så går jag och köper en annan, fungerande box, blir dock ingen Sagem.
Postad 04 mars 2008 - 23:58
Sen när en inspelning pågår på en kanal, så går det inte att timeshifta en annan kanal.
Har alla ni som har uppdaterat fått en felfri box, eller har ni fortfarande problemer?
Postad 05 mars 2008 - 00:55
Hej Smur69!Inspelningar fungerar otroligt dårligt nu med nya programvaran, nu måste vi byta till den kanalen vi skall spela in på för att inspelningen skall starta.
Sen när en inspelning pågår på en kanal, så går det inte att timeshifta en annan kanal.
Har alla ni som har uppdaterat fått en felfri box, eller har ni fortfarande problemer?
Du verkar vara den enda med dessa problem fortfarande, för mig fungerar det felfritt nu ända fram till nu och jag stöter inte på dessa problem som du påpekar med den nya mjukvaran f r o m idag! Sedan angående serieinspelningarna, så poppar det upp en ruta per automatik och frågar om man vill spela in en hel serie. Angående Sagems helpdesk som säger att den funktionen är bortplockad så är det rent trams, för detta är en funktion i Boxer Tv-Navigator annars blir den aldrig godkänd, tjänsten funkar för mig med den nya mjukvaran... Det låter som du har din box inställd i timer läge och ej i program läget som det ska vara i den nya mjukvaran.
Postad 05 mars 2008 - 01:03
Är du säker på att du har Boxer Navigator tjänsten på ditt kort? Har du inte det så poppar inte denna ruta upp för din info. Detta styr Boxer och inte Boxen... Jag vet att Boxer kör okrypterad data ibland då funkar det utan den tjänsten på kortet, men när de krypterar så kommer den ej att fråga som du förstår. Kvällar brukar de släppa på krypteringen testa då om du inte har Navigator på kortet.Hej Smur69!Inspelningar fungerar otroligt dårligt nu med nya programvaran, nu måste vi byta till den kanalen vi skall spela in på för att inspelningen skall starta.
Du verkar vara den enda med dessa problem fortfarande, för mig fungerar det felfritt nu ända fram till nu och jag stöter inte på dessa problem som du påpekar med den nya mjukvaran f r o m idag! Sedan angående serieinspelningarna, så poppar det upp en ruta per automatik och frågar om man vill spela in en hel serie. Angående Sagems helpdesk som säger att den funktionen är bortplockad så är det rent trams, för detta är en funktion i Boxer Tv-Navigator annars blir den aldrig godkänd, tjänsten funkar för mig med den nya mjukvaran... Det låter som du har din box inställd i timer läge och ej i program läget som det ska vara i den nya mjukvaran.
Postad 05 mars 2008 - 06:55

enda nackdel jag nu ser med den här boxen är att den inte har större minne för text-tv..men om den här boxen nu vore perfekt så skulle man ju aldrig få anledning att uppgradera

Postad 05 mars 2008 - 07:02

Postad 05 mars 2008 - 08:16
Nu har jag inte fått det att fungera.
Tankat ner ny programvara, fabriks återställning, komponent valbar, väljer komponent (sparar), väljer komponent in på Pamasonic PT-AX200, INGEN bild!.
Stänger av boxen, sätter på boxen, är tvungen att välja OM komponent då den inställningen har försvunnit.
Så det funkar ingevidare.
Har någon koll på om det är någon inställning som jag kan ha missat på PT-AX200?
Är det någon som fått bild via komponent?
//Johan
Postad 05 mars 2008 - 08:18
Hej Smur69!Inspelningar fungerar otroligt dårligt nu med nya programvaran, nu måste vi byta till den kanalen vi skall spela in på för att inspelningen skall starta.
Boxen är inställt på "Program" läget, och om vi försöker att spela in ett program från en kanal, medan vi tittar på en annan, så måste vi byta kanal när vi vill att inspelningen skall starta, annars startar den inte.
Det går heller inte att timeshifta et program medan vi spelar in på en annan kanal.
Boxer Navigator är ju än så lenge gratis, och då borde det inte styras utav om vi har tjänsten eller inte, dessutom så fungerade det innan uppdateringen.
Postad 05 mars 2008 - 08:51
Jag har fått det att fungera men jag använder min SCART till komponentsladd som följde med ITD-75 boxen som jag hade innan, blev lite förvånad att det inte fanns någon sådan i lådan. Dessutom fick jag gå in i menyerna och välja ett par gånger innan det tog. Det verkar som om man måste trycka OK direkt när man har valt komponent utgång...Om det fungerar som det skall så ska du få komponent via den scartkabeln som boxen levererades med (som jag har förstått det).
Nu har jag inte fått det att fungera.
Tankat ner ny programvara, fabriks återställning, komponent valbar, väljer komponent (sparar), väljer komponent in på Pamasonic PT-AX200, INGEN bild!.
Stänger av boxen, sätter på boxen, är tvungen att välja OM komponent då den inställningen har försvunnit.
Så det funkar ingevidare.
Har någon koll på om det är någon inställning som jag kan ha missat på PT-AX200?
Är det någon som fått bild via komponent?
//Johan
Postad 05 mars 2008 - 09:25
Hej igen!Boxen är inställt på "Program" läget, och om vi försöker att spela in ett program från en kanal, medan vi tittar på en annan, så måste vi byta kanal när vi vill att inspelningen skall starta, annars startar den inte.Hej Smur69!Inspelningar fungerar otroligt dårligt nu med nya programvaran, nu måste vi byta till den kanalen vi skall spela in på för att inspelningen skall starta.
Det går heller inte att timeshifta et program medan vi spelar in på en annan kanal.
Boxer Navigator är ju än så lenge gratis, och då borde det inte styras utav om vi har tjänsten eller inte, dessutom så fungerade det innan uppdateringen.
Jag vet inte om du har Naviagtor tjänsten på ditt kort men det låter som om du inte har det. Boxer har erbjudanden vid nytecknande eller förlängning att man får Navigator på köpet. Ring Boxers kundtjänst angående detta... Ditt kort aktiveras inte automatiskt där du får Navigator gratis, du har du fått fel information någonstans
Jag följde denna instruktion och har inga problem med det du skriver, kolla dokumentet jag bifogar:Hej igen!Boxen är inställt på "Program" läget, och om vi försöker att spela in ett program från en kanal, medan vi tittar på en annan, så måste vi byta kanal när vi vill att inspelningen skall starta, annars startar den inte.Hej Smur69!Inspelningar fungerar otroligt dårligt nu med nya programvaran, nu måste vi byta till den kanalen vi skall spela in på för att inspelningen skall starta.
Jag vet inte om du har Naviagtor tjänsten på ditt kort men det låter som om du inte har det. Boxer har erbjudanden vid nytecknande eller förlängning att man får Navigator på köpet. Ring Boxers kundtjänst angående detta... Ditt kort aktiveras inte automatiskt där du får Navigator gratis, du har du fått fel information någonstans
Bifogad fil(er)
Postad 05 mars 2008 - 10:26
Har precis köpt en ny Sony KDL 40D3000, så man vill ju ha den bästa signalöverföringen....
Postad 05 mars 2008 - 10:36
Postad 05 mars 2008 - 10:38
Postad 05 mars 2008 - 10:46
Ahh... det verkar ju ganska logiskt.fördelen om nu komponent inte är nämnvärt bättre än rgb via scart är ju att du kan ta ut komponenten till receivern och där skala bilden istället för i teven, jag inbillar mig att de flesta receivers gör det bättre. då får du som en bonus en komplett videoväxel i receivern. båda de två ser jag i alla fall som de absolut största förtjänsterna med komponent.
Har tyvärr ingen "modern" reciver, men fick nu ytterligare ett argument för att skaffa en ny...

Tack för snabbt svar!
Postad 05 mars 2008 - 15:05
Prova att rycka ut strömsladden när boxen är igång för att tömma hela ram minnet och sedan testa hur det fungerar. Får känslan av att det ligger kvar något skit från den gamla mjukvaran som stör inspelningsfunktionerna?Har fulgt den där PDF filen, men icke sa nicke, fungerar inte som förväntat.
Postad 05 mars 2008 - 18:20
Uppdaterade igår & bild i bild funktionen fungerade inte (ingen behörighet) gjorde en vaktmästar reset = bild i bild ok. Försökte också spela in igår & det fungerade inte , får forska vidare.
Postad 05 mars 2008 - 20:09
Eftersom det var en timeshift så finns inte inspelningen sparad - GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Såhär gjorde den inte med den tidigare versionen.
Postad 05 mars 2008 - 20:50

Postad 05 mars 2008 - 20:56
Jag fattar faktiskt inte hur ett företag kan sälja sådan här skit. Den kom för snart ett år sedan och fungerar så otroligt dåligt. Oftast brukar nya firmwares göra produkten bättre. Här bara ändras problemen hela tiden. Jag funderar starkt på att använda min ångerblankett. Haft den i två dagar. Är Dilogboxar bättre?
Postad 05 mars 2008 - 22:52
Jo C: Att skicka ut komponent via en scartutgång är ett hack och är inte tänkt att användas med en vanlig SCART-ingång som du gjort. SCART är specat för komposit, s-video och RGBs, inte komponent. Du behöver en special-kabel som gör om boxens SCART-utgång till en komponent-utgång (3xRCA, samt antaligen 2xRCA för ljud). Fick du ingen så bör du kontakta Sagems support.
Dizdaz: Den primära anledningen att köra komponent är att du har möjlighet att skicka en progresiv signal till TV:n, SCART är nämligen bara specat för interlace. Nackdelen är att du bör tappa WSS (Widescreen signaling) om boxen stödjer det, med resultatet att TV:n inte själv kan växla mellan 16:9 och 4:3. Det i kombination med att boxen idiotiskt nog verkar sakna pillarboxing (4:3-bild på en 16:9-tv medelst svarta kanter) gör att komponent kanske är ett sämre val ändå. Kör man med en projektor, eller vill gå via en receiver som du nämner, så är det ju dock mer eller mindre ett krav med komponent.
EDIT: Nu förutsätter jag att boxen faktiskt skickar ut komponent-signalen progressivt, ty något annat vore hål i huvudet. Men givet Sagems track record...
Redigerat av lunkwill, 05 mars 2008 - 22:54.
Postad 06 mars 2008 - 07:59
Jag får säga att jag inte riktigt hänger med i dina diskussioner runt interlace och progressivt men: Jag har en SCART till komponent (följde med till min Sagem ITD-75) och en 16:9 TV (Sony KDS-55A2000) och bilden ställs om automatiskt mellan 16:9 och 4:3 med svarta kanter på sidorna beroende på vilken utsändning det är. Under en kort tid hade jag en gammal programvara (0.5...) och då funkade det också men det bilden ändrade sig fram och tillbaka varje gång jag bytte kanal men med den nya programvaran funkar det fint!Efter tre kontakter med en tjej på Sagems support (hon ringde upp två gånger) så har det kommit fram att det ska följa med en adapter för att plocka ur komponentsignalen ur boxens scartkontakt. Så hon tog min address och skulle skicka en, får se när den dyker upp.
Jo C: Att skicka ut komponent via en scartutgång är ett hack och är inte tänkt att användas med en vanlig SCART-ingång som du gjort. SCART är specat för komposit, s-video och RGBs, inte komponent. Du behöver en special-kabel som gör om boxens SCART-utgång till en komponent-utgång (3xRCA, samt antaligen 2xRCA för ljud). Fick du ingen så bör du kontakta Sagems support.
Dizdaz: Den primära anledningen att köra komponent är att du har möjlighet att skicka en progresiv signal till TV:n, SCART är nämligen bara specat för interlace. Nackdelen är att du bör tappa WSS (Widescreen signaling) om boxen stödjer det, med resultatet att TV:n inte själv kan växla mellan 16:9 och 4:3. Det i kombination med att boxen idiotiskt nog verkar sakna pillarboxing (4:3-bild på en 16:9-tv medelst svarta kanter) gör att komponent kanske är ett sämre val ändå. Kör man med en projektor, eller vill gå via en receiver som du nämner, så är det ju dock mer eller mindre ett krav med komponent.
EDIT: Nu förutsätter jag att boxen faktiskt skickar ut komponent-signalen progressivt, ty något annat vore hål i huvudet. Men givet Sagems track record...
Postad 06 mars 2008 - 08:49
Hej Mazons,Om man ändrar inspelningsmode från program till timer fungerar inspelningen utan att behöva byta till den kanalen. Inte helt ok men en lösning i allafall.
Jag fattar faktiskt inte hur ett företag kan sälja sådan här skit. Den kom för snart ett år sedan och fungerar så otroligt dåligt. Oftast brukar nya firmwares göra produkten bättre. Här bara ändras problemen hela tiden. Jag funderar starkt på att använda min ångerblankett. Haft den i två dagar. Är Dilogboxar bättre?
Om du har den senaste mjukvaran 0.8.2 så är det program läget som gäller och du ska inte behöva byta till den kanal du ska spela in på...
Postad 06 mars 2008 - 08:52
beträffande wss så vet jag inte om det är en fördel, jag föredrar snarare att köra alla program i 16:9 än att ha korrekt bildförhållande och svarta kanter. detta gäller dock enbart tv, jag skulle aldrig få för mig att zooma när jag tittar på film som inte håller 1:1,85..
Postad 06 mars 2008 - 11:07
Att boxen blev tyst igen var skönt, den har väsnats mycket efter förra uppdateringen.
Navigator:
Som jag fattat det så fungerar Navigator-tjänsten på de fria kanalerna även om man inte är Boxer-kund.
Så har i alla fall jag tolkat infon från Boxer.
Att spela in "en serie" fungerar ju bara om programmet är öronmärkt som serie i EPGn, och då får
man automatiskt upp frågan om man vil spela in alla programmen i serien.
Janne
Postad 06 mars 2008 - 12:50
Så tyvärr ser det ut som att man måste byta tillbaka till Timer som läge för att boxen ska bli mer tillförlitlig. Åtminstone hoppas jag att alla inspelningar startar som de ska då...
Postad 06 mars 2008 - 14:46
Sant, men inte om jag väljer en manuell tid under inspelningstimer, dvs jag väljer tid och datum manuellt. Då fungerar den inte, men varför göra det manuellt?Hej Mazons,Om man ändrar inspelningsmode från program till timer fungerar inspelningen utan att behöva byta till den kanalen. Inte helt ok men en lösning i allafall.
Om du har den senaste mjukvaran 0.8.2 så är det program läget som gäller och du ska inte behöva byta till den kanal du ska spela in på...
Men likväl en irriterande bugg i allafall.
Postad 06 mars 2008 - 21:13
Kommer du ihåg vilken kanal det var du missade inspelningarna på? Jag har stött på samma fenomen på SVT och jag gissar på att det kan ligga något i utsändningarna av datan för jag har inte stött på det på de andra kanalerna. Kanske SVT som sänder datan på ett annat sätt?Tyvärr verkar Programläget under "Recording Mode" fortfarande inte helt problemfri. Sen den nya programvaran kom i tisdags har boxen missat att spela in två inspelningar - i båda fallen har programmet tagits bort från timerlistan, men ingenting har spelats in. Det ena var en enskild inspelning, och det andra var "hela serien" (men andra avsnitt av samma serie har funkat).
Så tyvärr ser det ut som att man måste byta tillbaka till Timer som läge för att boxen ska bli mer tillförlitlig. Åtminstone hoppas jag att alla inspelningar startar som de ska då...
Postad 06 mars 2008 - 23:26
lunkwill: kan du pm'a namnet på den du pratat med på sagem support? hade ingen komponent-adapter eller scart->komponent-sladd med i min låda så jag tänkte gnälla lite.
Fick bara förnamnet på tjejen, som vanligt, och lappen är 35 mil härifrån just nu. Men efter mycket om och men så kom de fram till att en dylik kabel skall följa med 6400-serien, så det är nog bara att ringa och be om den.
Det är upp till var och än kan jag tänka, men jag känner personligen inte någon som gillar tjockis-läget man får av att dra ut en 4:3-bild till 16:9.beträffande wss så vet jag inte om det är en fördel, jag föredrar snarare att köra alla program i 16:9 än att ha korrekt bildförhållande och svarta kanter. detta gäller dock enbart tv, jag skulle aldrig få för mig att zooma när jag tittar på film som inte håller 1:1,85..
Det BenganJ säger låter dock lovande, boxen kanske har pillarboxing trots att det inte finns att välja direkt. Eller så har BenganJ satt boxen på 4:3 pan&scan och TV:n har autozoom, vilket dock ger sämre bildkvalité pga lägre effektiv upplösning på 16:9-saker, så det är nog något att kolla på Bengan.
Postad 07 mars 2008 - 07:22
De missade inspelningarna var på SVT1 respektive TV4 - inspelningen på SVT1 var en enskild inspelning, medan TV4:s var "hela serien".Kommer du ihåg vilken kanal det var du missade inspelningarna på? Jag har stött på samma fenomen på SVT och jag gissar på att det kan ligga något i utsändningarna av datan för jag har inte stött på det på de andra kanalerna. Kanske SVT som sänder datan på ett annat sätt?
Tyvärr har jag nu råkat ut för en missad inspelning även efter att jag bytte till enkla Timer-läget (istället för Program), så det verkar som att det inte bara är realtids-EPG:n som spökar.
Tre missade inspelningar på tre dagars tid är skrämmande dåliga odds i mina ögon - det verkar som att den här programvaran funkar sämre än den förra...
Postad 07 mars 2008 - 07:25
Jag har kollat och boxen står i 16:9, TV är inte på autozoom och den rapporterar att det är 16:9 på widescreen sändningar och 4:3 på "vanliga" sändningar.Det BenganJ säger låter dock lovande, boxen kanske har pillarboxing trots att det inte finns att välja direkt. Eller så har BenganJ satt boxen på 4:3 pan&scan och TV:n har autozoom, vilket dock ger sämre bildkvalité pga lägre effektiv upplösning på 16:9-saker, så det är nog något att kolla på Bengan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar