Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Fraud Prevention" - hjälp till att stoppa bedrägliga säljmetoder!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 mars 2007 - 13:25

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

  • 34 inlägg
  • 0
 


De som hamnat i tvist med en säljare gällande ett avtal vet hur kämpigt det kan vara. Än värre blir det om det gäller ett avtal som man inte alls har ingått. Konsumentverket, i samarbete med kollegor i 32 andra länder, genomför nu kampanjen "Fraud Prevention" i syfte att informera om detta växande problem och uppmanar samtidigt alla som drabbats att anmäla företagen. Vi försöker bidra genom att hjälpa till att sprida detta budskap.


 

Pressmeddelande - Konsumentverket/KO, 2007-03-05

 

Internationell front mot bedrägerier

 



Sverige deltar tillsammans med 32 andra länder i en internationell satsning mot bedrägeriliknande säljmetoder. Samarbetet kallas för "Fraud Prevention Month" och syftet är att varna konsumenter för oseriösa företag. Konsumentverket uppmuntrar även allmänheten att anmäla företag som inte sköter sig.




Fraud Prevention Month är ett projekt inom nätverket International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN) där Sverige, genom Konsumentverket, är ett av 33 medlemsländer.


Syftet är att informera om bedrägerier och vad man som konsument kan göra för att undvika att bli lurad. Konsumentverket deltar för första gången. Fokus ligger på telefonbedrägerier där företag försöker lura konsumenter att betala för varor de aldrig beställt - så kallad negativ avtalsbildning.


- Vi har valt att inrikta oss på just negativ avtalsbildning i samband med telefonförsäljning eftersom det är ett problem som drabbat många konsumenter och som vi också lagt ner mycket arbete för att få stopp på under det senaste året, säger Håkan Sandesjö, tf Konsumentombudsman.


I Sverige pågår Fraud Prevention Month under hela mars månad. Konsumentverket och KO uppmanar nu drabbade konsumenter att anmäla företag som bluffar. På Konsumentverkets webbplats, www.konsumentverket.se, finns information om hur man skyddar sig mot bedrägeriliknande säljmetoder samt även ett elektroniskt formulär om man vill göra en anmälan.


- Fraud Prevention Month är främst en informationskampanj, men vi utesluter inte att den även kan leda till ingripanden av KO, tillägger Håkan Sandesjö.


Från den 1 februari i år har KO rätt att genomföra inspektioner hos företag. Samtidigt inleddes ett samarbete över gränserna inom EU genom databasen Consumer Protection Cooperation System (CPCS). CPCS ska användas för att komma till rätta med oseriösa företag som agerar över gränserna och de medverkande myndigheterna ska kunna bistå varandra att stoppa bedragarna i respektive land.


På sidan Telefonbedrägerier kan konsumenter lära sig hur man undviker att drabbas. Dessutom finns information om vad man kan göra när man vill komma ur ett avtal man inte anser sig ha ingått.

 


 


#2

Postad 05 mars 2007 - 23:30

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
När man ingår ett avtal eller inte..Så ska dom banne mig skicka avtalet med posten så att man ser vad fasen dom har hittat på, och är det okey så skriver man under annars rätt ner i papperspelle.
Dom där ###### Telemarketing företagen har ploppat upp som en Cancer..och ska behandlas därefter.
Jag föreslår att folk gör som jag och går med i Nix telefoni.Då slipper ni ******** dörrknackare i luren.

#3

Postad 06 mars 2007 - 00:18

{OLD}Reaper
  • {OLD}Reaper
  • Veteran

  • 1 740 inlägg
  • 0
Instämmer... NIX är guld!

Har inte fått ett samtal sedan jag gick med :)

#4

Postad 06 mars 2007 - 07:52

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Japp, sedan jag gick med i NIX så har inte en enda kalsongförsäljare ringt mig igen.

#5

Postad 06 mars 2007 - 08:40

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

  • 1 117 inlägg
  • 0
Telefonförsäljare är ett aber, har man tid kan man låta de prata på ett tag innan man snäpper av dem lite kort. Då har man stulit lite tid av dem iaf...kanske hinner trakassera lite färre folk... :)

#6

Postad 06 mars 2007 - 11:36

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
fraud prevention MONTH det skall väl inte vara en månad utan ett kontinuerligt arbete med sådant där fokus på bluffande företag skall aktualiseras oavsett vilken månad det är.

#7

Postad 07 mars 2007 - 11:58

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Nix bör bojkottas tills man gör om det så att alla är med och man måste anmäla sig att man inte vill vara med istället. Enda varianten av tvångsanslutning som någonsin varit motiverad vad det än må gälla.

Näst bästa sättet att behandla telefonförsäljare är att svara något halvintresserat när dom ringer mumla något en gång och sen lägga luren ifrån sig. Då får dom sitta där och fundera på när dom blivit lurade och själva får lägga på. Sen kan man lägga på luren efter några minuter. Hände mig ett par gånger att den som ringt fortfarande väntade.

Det allra bästa sättet är att inte ha någon fast telefon alls. Funkar utmärkt.

#8

Postad 07 mars 2007 - 20:57

illpostino
  • illpostino
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
NIX äger!
Någon som vet vad som gäller för dom företag man är kund hos?
Har blivigt uppringd av vårat försäkringsbolag ett antal gånger trotts att jag
sagt ifrån att vi inte vill ha fler erbjudanden.
Bolagen man är kund hos innefattas inte av NIX, men om man säger
ifrån borde dom ju sluta ringa?!?
Nästa gång får man väl ta namnet på personen som ringer och gå vidare.

#9

Postad 09 mars 2007 - 18:18

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0
Man får helt enkelt göra som med dammsugarförsäjare..Låt dom städa hela kvarten,efteråt så säger man att man är nöjd med det man har, Men prova gärna hos grannen.

Eller om det är en Fredagskväll ! Börja snacka om dina problem och fråga om dom kan komma över och trösta dig.Säg att du är så galet full att du köper vad som hälst.

#10

Postad 26 mars 2007 - 16:23

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

  • 158 inlägg
  • 0
Läste vidare lite i KV:s skrifter. Där skriver dom att man inte kan få en betalningsanmärkning förren Tingsrätten beslutat dig skyldig att betala????

De vet jag ju bevisligen inte stämmer, de räcker med att KF skickat ut kravet till dig så sitter du där med en anmärkning i 3 år.
Du kan förvisso bestrida kravet och få rätt, så dom till slut tar bort anmärkningen, men du har likfullt fått en anmärkning utan TR:s dom.
Däremot är det omöjligt att få bort en betalningsanmärkning om fodringsägaren är staten, då spelar de ingen roll hur rätt de i slutet visar sig att du haft.
Du kommer dessutom att få betala KFavgifterna.



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.