Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic PX70 vs PV60

53 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 March 2007 - 15:43

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Knock yourself out.

Postad 21 March 2007 - 15:45

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Tycker nog den ska heta PV60 VS PX70 är PX70 värd 3000 kr mera.. :P

Postad 21 March 2007 - 15:47

MagnumPI
  • MagnumPI
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Hahaha, du var mig en j-l att vara snabb! :P

Postad 21 March 2007 - 15:48

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Orka :P :P

Postad 21 March 2007 - 15:51

Unregisterede21f6577
  • Unregisterede21f6577
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Klart den inte är!..den är minst 20 000 kr bättre :P

Postad 21 March 2007 - 15:54

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

• 2525 inlägg
  • 0
något ställe i sthlm (helst norra) som har denna så man kan kolla på den?

edit: menar ju självklart px70 nu

Redigerat av Beagle five, 21 March 2007 - 15:54.

Postad 21 March 2007 - 15:57

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0

något ställe i sthlm (helst norra) som har denna så man kan kolla på den?

edit: menar ju självklart px70 nu

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla i PX tråden!

Panasonic Center i Ringens köpcentrum har PX70 uppställd :P

Postad 21 March 2007 - 16:06

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
;) HAHA va roligt vi har....

I mina ögon så var PV60 när den kom ett riktigt lyft för Panasonics Plasma TV apparater rent tekniskt sett och det stora steget in i HD ready träsket med allt vad högupplöst heter, sen att designen inte tilltala alla är ju givetvis en ren smaksak.. B)

Själv har ja alltid föredragit Silver och med den fina svarta ramen så tycker ja att den är väldigt snygg och tror säkert flera håller med mig, Svart drar lättare till sig fettfläckar samt damm, och blank piano lack som glänser har ja lite svårt för alltså men det är en smak sak, delad :D

Vad skiljer då G9 panelen mot G10 ja en ny processor säger dem, kanske är det samma men matad med bättre program vara men faen vet, inga ormar iaf, men det har inte ja heller med nya firmwaren till PV60 41.03, samt vad ja upplever ger mkt bättre och stabilare bild, digital bild via Com Hem är kanon fin nu.. :P

Specarna är samma i stort sett , dock har PV60 en xtra Scart, PX70 har en inbyggd digital box som inte alla kan ta del av och vilken nytta gör den då så dem 2 grejerna tar väl ut varann....

Inbränningar är ju inget problem på PV60 heller bara man sköter om sin TV och det finns hjälpmedell och tvättprogram för såna saker. Energi förbrukningen den är ju knappast märkbar om man inte sitter i villa och har på TV.n 20 timmar om dygnet kanske...

Denna PX70 kanske för många är en större fröjd för ögat men hade satsat på en billigare PV60 nu i väntan på 42 Full HD mot slutet på året istället för denna mellan TV , och för dem som nöjer sig med HD ready så spara 3000 och köp PV60 du blir inte besviken, gillar du dock inte designen på PV60 ja då får du betala mer för detta.... :P

Postad 21 March 2007 - 16:08

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
I denna tråden pratar vi endast om skillnaderna inte var PX70 står uppställd, detta får ni ta i PX70 :s officiella tråd , haha

Postad 21 March 2007 - 16:23

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Ja Pv60 är den jag valt den jag håller vid och den jag tror på i några år.

Varför?
Jo - bra bild.
Ingen har än lyckats övertyga mig om att man ser någon skillnad mellan PX70 och Pv60 ens om man ställer dem bredvid varandra. Ser du dem i hemmamiljö, ingen möjlighet att jämföra så tror jag inte du klarar av att särskilja dem bara på bilden.
Utseendet
Jag vill INTE ha en pianolackad svart TV i vardagsrummet. DVDn är ljus, digitalboxen är ljus, kommande receivern är ljus, TV-möbeln är vit. DVDn, DVB är i princip i samma färg som Pv60

Varför en svart TV ovanpå detta? Ett stort svart hål i rummet...

Men visst, PX70, eller PX700 är inget dåligt köp. En integrerad DVB-T box är aldrig fel. (även med ComHem/Viasat/IPTV - bara lägg till en bordsantenn). Men vi som sitter med en PV60/PV600 har absolut ingen anledning att ens fundera på att uppgradera.
NÄR det finns en plasma i vettig prisnivå med FullHD och HDMI1.3 kanske kanske man ska tråna. Men upplösning är långt ifrån det viktigaste. Viktigare är en klar, fin, levande och naturlig bild vilket min Pv60 har.

Postad 21 March 2007 - 16:44

Lube
  • Lube
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

:lol:  HAHA va roligt vi har....

I mina ögon så var PV60 när den kom ett riktigt lyft för Panasonics Plasma TV apparater rent tekniskt sett och det stora steget in i HD ready träsket med allt vad högupplöst heter, sen att designen inte tilltala alla är ju givetvis en ren smaksak.. <_<

Själv har ja alltid föredragit Silver och med den fina svarta ramen så tycker ja att den är väldigt snygg och tror säkert flera håller med mig, Svart drar lättare till sig fettfläckar samt damm, och blank piano lack som glänser har ja lite svårt för alltså men det är en smak sak, delad B)

Vad skiljer då G9 panelen mot G10 ja en ny processor säger dem, kanske är det samma men matad med bättre program vara men faen vet, inga ormar iaf, men det har inte ja heller med nya firmwaren till PV60 41.03, samt vad ja upplever ger mkt bättre och stabilare bild, digital bild via Com Hem är kanon fin nu.. :D

Specarna är samma i stort sett , dock har PV60 en xtra Scart, PX70 har en inbyggd digital box som inte alla kan ta del av och vilken nytta gör den då så dem 2 grejerna tar väl ut varann....

Inbränningar är ju inget problem på PV60 heller bara man sköter om sin TV och det finns hjälpmedell och tvättprogram för såna saker. Energi förbrukningen den är ju knappast märkbar om man inte sitter i villa och har på TV.n 20 timmar om dygnet kanske...

Denna PX70 kanske för många är en större fröjd för ögat men hade satsat på en billigare PV60 nu i väntan på 42 Full HD mot slutet på året istället för denna mellan TV , och för dem som nöjer sig med HD ready så spara 3000 och köp PV60 du blir inte besviken, gillar du dock inte designen på PV60 ja då får du betala mer för detta.... :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Henke, jag tror i och med den nya firmwaren så har du nästan en PX70 i ett PV60 skal :D ha´ha
En sak som panasonic påstår är att det glaset skall ha en bättre antireflex i PX70, har någon kunnat erfara detta?

Känns som denna tråden kommer att bli större än PX70tråden före helgens slut....

Postad 21 March 2007 - 17:28

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Bara designskillnaden är ju värd 10 papp.

Det är bättre anti-reflex, det har jag upplevt i mitt egna vardagsrum. PV60 var mer lik min gamla CRT på den punkten.

Sen tycker jag att sporten funkar snäppet bättre. Dock inte helt bra än. Men då får man väl gå över till 720p-sändningar..

Sen tycker jag det är väldigt synd hur många fortfarande köper TV på specar. Full-HD-plasma? Och?! Stör ni er mycket på att ni ser pixlarna?? Upplösning är en av de minst viktiga delarna i vad man brukar kalla "bra bild".

Redigerat av Stringfellow, 21 March 2007 - 17:28.

Postad 21 March 2007 - 17:37

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
hmm Det råder det nog delade meningar om Full HD 1080 P Plasma med HDDVD är nog definition på BRA bild, och att det skulle vara värt 10 PAPP för designen, det är ju inte det som gör TV.n , men ja förstår din underton att du är nöjd med designen och är glad för din skull..Ja är helnöjd med , det som ja är missnöjd med egentligen generellt är att ingångar och sådant sitter bakom plasman och inte undertill där det är lättare att komma åt när den sitter på väggen...

Det där med reflexer tycker ja går hand i hand med inbrännings snacket dra ner persiennerna eller mörka rullgardinerna och eller se på kvällen när det är mörkt ute, inget som stör på PV 60 i mitt sätt att se på det iaf...

Postad 21 March 2007 - 17:46

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

hmm Det råder det nog delade meningar om Full HD 1080 P Plasma med HDDVD är nog definition på BRA bild, och att det skulle vara värt 10 PAPP för designen, det är ju inte det som gör TV.n , men ja förstår din underton att du är nöjd med designen och är glad för din skull..Ja är helnöjd med , det som ja är missnöjd med egentligen generellt är att ingångar och sådant sitter bakom plasman och inte undertill där det är lättare att komma åt när den sitter på väggen...

Det där med reflexer tycker ja går hand i hand med inbrännings snacket dra ner persiennerna eller mörka rullgardinerna och eller se på kvällen när det är mörkt ute, inget som stör på PV 60 i mitt sätt att se på det iaf...

<{POST_SNAPBACK}>

Grejen är ju att du inte behöver en full-HDTV för att visa HD-DVD. poängen är att det är väldigt svårt att se skillnad på HD-DVD på en full-HDTV eller en TV med t.ex. 1024*768 på 3-4 m avstånd. De flesta sitter inte en meter från TV:n.

Postad 21 March 2007 - 17:57

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Sant Stringfellow. En HD-DVD/BluRay innehåller mer information än en DVD . En högupplöst plasma (Pv60/PX70) kan återge mer information än vad som finns i DVDn men mindre än vad HD-signalen kan innehålla. Tvisten är sedan om man, vid normalt tittande, kan uppfatta den skillnad i information som en full-HD skärm kan återge gentemot en plasma av dagens mått.

Viktigare än upplösningen är som sagt färgerna, livet, osv osv i bilden.

Postad 21 March 2007 - 19:03

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Grejen är ju att du inte behöver en full-HDTV för att visa HD-DVD. poängen är att det är väldigt svårt att se skillnad på HD-DVD på en full-HDTV eller en TV med t.ex. 1024*768 på 3-4 m avstånd. De flesta sitter inte en meter från TV:n.

<{POST_SNAPBACK}>

Du ser inte någon skillnad på upplösningen med en 42" på 4meters håll MEN du ser skillnad
bildkvalitén! Det är STOR skillnad på de begreppen...

Redigerat av Unregistered5443661d, 21 March 2007 - 19:04.

Postad 21 March 2007 - 19:03

Unregistered5443661d
  • Unregistered5443661d
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
...dubbelpost.

Redigerat av Unregistered5443661d, 21 March 2007 - 19:04.

Postad 21 March 2007 - 19:16

stellanb
  • stellanb
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Själv har ja alltid föredragit Silver och med den fina svarta ramen så tycker ja att den är väldigt snygg och tror säkert flera håller med mig, Svart drar lättare till sig fettfläckar samt damm, och blank piano lack som glänser har ja lite svårt för alltså men det är en smak sak, delad :D

Har varit och tittat på px70 och chassit är bättre än andra svarta plasmor. Vad jag vill säga med det är att den ser inte så plastig ut och är hårt spänd därför mindre reflexer än "slappa" chassin som har en tendens att ge reflexer då plasten är lite vriden. Om någon nu förstod vad jag menade!?! :wub:

Postad 21 March 2007 - 19:21

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Det är klart den är värd 3000kr mer ,det är ett under att det inte skiljer mer på en ny modell jämfört en utgående föredetting. Designmässigt så är den redan värd 6000kr mer och sen är den självklart bättre. Hur ofta är en ny generation teknik sämre än sin föregångare?

Postad 21 March 2007 - 20:07

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Det är klart den är värd 3000kr mer ,det är ett under att det inte skiljer mer på en ny modell jämfört en utgående föredetting. Designmässigt så är den redan värd 6000kr mer och sen är den självklart bättre. Hur ofta är en ny generation teknik sämre än sin föregångare?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du utveckla varför PV60 är en föredetting då den säljs fortfarande och i princip är samma TV med endast Ny design, vore intressant isället för en massa antaganden.. :wub:

Postad 21 March 2007 - 20:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det vore nog bättre om vi ägnade oss åt sakliga jämförelser mellan maskinerna istället för angrepp på, eller försvar av, PV60.

Självklart är PX70 mycket snyggare och lite bättre än PV60. Alla som inte redan har en PV60 ska självklart köpa en PX70 på grund av den lilla skillnaden i priset. Alla som redan har en PV60 kan behålla den med gott samvete och vänta på en prisvärd Full-HD plasma.

Själv har jag inte tittat på PX70 ännu och har inte heller någon större brådska. Av de screenshots som har postats i forumet tycker jag mig kunna skönja att färgåtergivningen och kontasten är märkbart bättre på PX70. Det verkar helt rimligt för så har det alltid varit med varje ny generation av Panasonic-plasma.

Det betyder emellertid inte att jag njuter mindre av min PV60 för bilden på den är exakt lika bra som den var för en vecka sedan innan PX70 släpptes.

Att påstå att PV60 är en föredetting är bara larvigt eftersom den kommer att fortsätta och finnas i många svenska hem i många år framöver. Vi får se om PX70 ens kan överträffa PV60 i sålda exemplar med tanke på att många som hade kunnat tänka sig en PX70 redan har köpt en PV60.

Postad 21 March 2007 - 20:51

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du utveckla varför PV60 är en föredetting då den säljs fortfarande och i princip är samma TV med endast Ny design, vore intressant isället för en massa antaganden.. :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ville provocera lite för jag har tröttnat på allt tjafs som förstörde px70-tråden.Men jag vidhåller att den är värd extrapengarna om man inte har en PV60.Den är vackrare i mina ögon,matchar mitt hem i övrigt bla ps3:an.
Det är för övrigt inte "i princip samma tv som pv60". Jag tror inte den gode Ruud ljuger om förbättringarna.

Jag vidhåller att den är bättre och att PV60 säljs till lagren är tomma för att lämna plats för en bättre plasma, på samma sätt som px70 får kliva åt sidan inom ett år.

Redigerat av Unregistered0e3a6535, 21 March 2007 - 20:53.

Postad 21 March 2007 - 22:05

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Chris Lymne ja hyser viss respekt för dig och dina inlägg och det du skriver stämmer mkt överens med vad ja tycker speciellt i föregående inlägg, men att gå på Screen shoots, är väl lite att ta i här har vi snackat om att man knappt ser skillnad på Våra HD ready plasmor och Full HD på 3 meters avstånd och att urskilja att kontrast och färgåtergivning är bättre på PX 70 ne knappast exakt samma kontrast förhållanden etc juu,

Har du gjort nån uppgradering föressten på Firmware ja har senaste 41.03 och borde ha den bästa PV60 bilden av många här...

Postad 21 March 2007 - 22:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Chris Lymne ja hyser viss respekt för dig och dina inlägg och det du skriver stämmer mkt överens med vad ja tycker speciellt i föregående inlägg, men att gå på Screen shoots, är väl lite att ta i här har vi snackat om att man knappt ser skillnad på Våra HD ready plasmor och Full HD på 3 meters avstånd och att urskilja att kontrast och färgåtergivning är bättre på PX 70 ne knappast exakt samma kontrast förhållanden etc juu,

Har du gjort nån uppgradering föressten på Firmware ja har senaste 41.03 och borde ha den bästa PV60 bilden av många här...

<{POST_SNAPBACK}>

Visst, det är lite löst att gå på screenshots men det skrev jag ju också. Däremot så vet jag att bilden på min PV60 inte ser likadan ut på screenshots som forummedlemmarnas PX70. Jag ser faktiskt att färgåtergivningen är mer nyanserad och att kontrasten är något bättre på PX70.

Panasonics styrka ligger i deras bildbehandling och det har alltid varit en märkbar skillnad i bilden på nya generationer. PV60 har VReal medan PX70 har VReal II. Att detta chip är avgörande för bilden märker man lätt om man jämför Panasonics LCDer med VReal mot andra tillverkares utan detta chip. Panasonic har mycket bättre och naturligare färger.

Själv har jag fått en ny PV60 med ormfri firmware men jag tycker snarare att bilden har förlorat på det, i alla fall i kontrast. Dock kan jag se hela undervattensscenen i Harry Potters Flammande Bägare utan minsta lilla orm och det är trevligt.

Redigerat av Unregistered1197, 21 March 2007 - 22:30.

Postad 21 March 2007 - 22:55

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Och vilken butik säljer PV60 för 11400-12000:-?

Postad 22 March 2007 - 00:07

martin_gbg
  • martin_gbg
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Hallå Henke007....jag hitta din tråd och måste göra samma inlägg här som i PX70-tråden.

Det är så mycket snack om att kontrastvärdet är samma och så vidare, här följer ett
inlägg från PX70-tråden

"Om jag inte misstar mig helt så säger panelens spec vilken begränsning panelen har,
inte vilket resultat du i verkligheten får. Därav att många skärmar kan använda samma
panel med varierande resultat. Finns ju mängder med tillverkare av TV men ganska få
panel-tillverkare, det innebär att dom flesta som varit i butik och tittat på TV säkert har jämfört
flera apparater med samma panel fast olika elektronik och sett bilder med varierande kvalitet.

Med detta vill jag säga att även fast specen är lik i G9 och G10 så kan ju resultatet vara ganska
olika beroende på om panelen utnyttjas optimalt eller inte. Ett exempel på detta är ju de finare
PVX00 apparaterna jämfört med PVX0 apparaterna där många upplever bilder som bättre i den först nämda trots samma panel."

kan vi nu för en gångs skull sluta att jämföra apparater på pappret och istället lita på
verkliga upplevelser, annars kommer vi aldrig få ut nåt av denna tråd.
Vem jämför watt numera? Förutom tillverkaran...samma på TV nu, fast med kontrast istället...

/Martin

Postad 22 March 2007 - 10:41

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Visst, det är lite löst att gå på screenshots men det skrev jag ju också. Däremot så vet jag att bilden på min PV60 inte ser likadan ut på screenshots som forummedlemmarnas PX70. Jag ser faktiskt att färgåtergivningen är mer nyanserad och att kontrasten är något bättre på PX70.

Panasonics styrka ligger i deras bildbehandling och det har alltid varit en märkbar skillnad i bilden på nya generationer. PV60 har VReal medan PX70 har VReal II. Att detta chip är avgörande för bilden märker man lätt om man jämför Panasonics LCDer med VReal mot andra tillverkares utan detta chip. Panasonic har mycket bättre och naturligare färger.

Själv har jag fått en ny PV60 med ormfri firmware men jag tycker snarare att bilden har förlorat på det, i alla fall i kontrast. Dock kan jag se hela undervattensscenen i Harry Potters Flammande Bägare utan minsta lilla orm och det är trevligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tycker du verkligen att den har loosat i kontrast det tycker inte jag, men du kanske har ett mer kritiskt öga hehe, ja tycker att bilden via digital TV från Com Hem ser bättre ut nu än innan lite mer levande och färgrik på nåt sätt, har en bild i mitt galleri från TV4 komedi lite halvdåligt taget kort iof men bra färger...

vilken firmware har du har du kollat i service menyn??

Hoppas Panasonic sätter i V real 3 i sina Full HD plasmor senare så skillnaderna blir större än nu och att dem sätter ingångar och dylikt under plasmorna istället för bakpå, (fast designen får ju inte bli lidande av det) samt inget ljud från transformatorer och 0 reflexer... :wub:

Visst är det gott att slippa ormar vet inte om du såg bilderna ja la upp i PV60 tråden där ja hade jämförelse i en scen ur the rock?? :D

Postad 22 March 2007 - 16:51

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
PX70 är tydligen inte helt befriad från färg sammansmetningar de så kallade ormarna, kanske är en kass firmware som behöver bytas precis som PV60 har fått göra, men jävligt dåligt om den inte är helt befriad från start... B)

http://www.hdtvtest....ure-Quality.php

kom igen ny PV60 ägare och PX70 anhängare skriv av Er, annars är det ju inget kul ;) med debatt..

Postad 22 March 2007 - 23:29

Unregisterede4cfb7fa
  • Unregisterede4cfb7fa
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0
Jag tror att det är verkar var ganska dött lopp här...en pv 60 med ny mjukvara verka matcha en pv 70 bra. ;)

Heja pv 60 kämpa på. :huh:

Är det bara marginela skillnader mellan dessa 2 så finns ingen annledning till byte.

Har kvar 60 och köper en full hd proj när de kommer ner till humana priser.
tittar man på mest tv och en rulle i bland så duger 60 bra.

Postad 23 March 2007 - 09:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Är det bara marginela skillnader mellan dessa 2 så finns ingen annledning till byte.

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns sällan anledning att byta mellan två på varandra följande versioner/generationer. Det är sällan ekonomiskt motiverat. Fast det ska sägas att alla här på forumet inte riktigt verkar bry sig om vad det kostar, mer viktigt att det bästa för stunden.

Samma regel gäller inom datorvärlden. Inte lönt att sälja sin dator och köpa ny bara för att Intel kommit med en ny generation processorer, Nvidia med nytt grafikkort. Bättre att hoppa över minst två generationer, man vinner väldigt ite på att alltid ha det senaste.

Postad 23 March 2007 - 10:21

anvestam
  • anvestam
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Här är 6st förbättringspunkter som har övertygat mig om att PX-70 är "rätt" modell för mig. (sammanställt ifrån chat med Panasonic)

1.
"Skillnaderna mot nya PX70 är främst i bildbehandlingstekniken - snabba rörelser återges ännu bättre, och brus / mosaikkeffekter är betydligt reducerat" -Jämnfört med PV-60

2.
"Den nya G10 panelen är förbättrat med hänsyn på energiförbrukning och resistens mot inbränning"

3.
"Anti-reflexbehandlingen är något förbättrad på G10 panelen"

4.
"PX70, är helt utan fläktar"

5.
"Behandling av dom olika signalerna som finns i dag är PX70 inte bara lika bra, utan bättre (än PV-60) . Detta är mycket relevant nu när vi har analog / digital / HDTV / standard-tv - utmaningen för en TV i dag är jättestor för att återge alla dessa signal på et bra sätt. Just detta har varit fokus i vår nya Viera generation"

6.
Inbyggt DVB-T samt givetvis Analog Tuner

Postad 23 March 2007 - 10:43

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns sällan anledning att byta mellan två på varandra följande versioner/generationer. Det är sällan ekonomiskt motiverat. Fast det ska sägas att alla här på forumet inte riktigt verkar bry sig om vad det kostar, mer viktigt att det bästa för stunden.

Samma regel gäller inom datorvärlden. Inte lönt att sälja sin dator och köpa ny bara för att Intel kommit med en ny generation processorer, Nvidia med nytt grafikkort. Bättre att hoppa över minst två generationer, man vinner väldigt ite på att alltid ha det senaste.

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer helt.

Men har man ingen plasma tex och ska köpa en, vad väljer man då. För mig som köpte en PX70 så kan jag säga att jag skulle nog inte kunna sova på nätterna om jag hade köpt en 60.

För bara blotta tanken att ha köpt en äldre generation skärm än vad som finns ute på marknaden skulle hålla mig vaken för evigt (köpte jag rätt, tänk om den är mycket sämre, fan oxå, åhhhhååå) så skulle jag nog ligga å tänka på nätterna.

Men har man köpt den nyaste panelen så vet man om det och behöver inte jämföra med något

Postad 23 March 2007 - 11:56

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Här är 6st förbättringspunkter som har övertygat mig om att PX-70 är "rätt" modell för mig. (sammanställt ifrån chat med Panasonic)

1.
"Skillnaderna mot nya PX70 är främst i bildbehandlingstekniken - snabba rörelser återges ännu bättre, och brus / mosaikkeffekter är betydligt reducerat" -Jämnfört med PV-60

2.
"Den nya G10 panelen är förbättrat med hänsyn på energiförbrukning och resistens mot inbränning"

3.

4.

5.
"Behandling av dom olika signalerna som finns i dag är PX70 inte bara lika bra, utan bättre (än PV-60) . Detta är mycket relevant nu när vi har analog / digital / HDTV / standard-tv - utmaningen för en TV i dag är jättestor för att återge alla dessa signal på et bra sätt. Just detta har varit fokus i vår nya Viera generation"

6.

<{POST_SNAPBACK}>

Analog Tuner har väl PV60 med :huh: , grejen med denna mellan TV är ju att den är omodern redan om ett halvår när Panasonic släpper FULLHD plasmor därmed har PV60 tjänstgjort längre som en av de bästa plasmorna just nu förutom pioneer...

samt så låter det om PX70 med fast den är utan fläktar, och skillnaden på bild med HD material skulle nog kunna beskrivas som obefintlig, inbränningar är inte ett faktum om man sköter sin TV så allt det är bara en massa onödig hjärntvätt.. inga brinnande egenskaper i min syn att se på det ;)

Postad 23 March 2007 - 12:06

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Jag har i och för sig bara sett PX70 på bild här, men baserat på det är den rent utseendemässigt ärd 3.000 kr mer än PV60.

Postad 23 March 2007 - 12:16

bmw62
  • bmw62
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Va bra då sparar jag mina 14500/15900 kr till en Panasonic 42" fullhdplasma som kan beställas inom 6 månader , Men allvarligt skramla ihop en medalj till bästa tvångsmässiga svamlande om sitt eget inköp till nån på forumet ;)

Postad 23 March 2007 - 12:16

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0

Jag har i och för sig bara sett PX70 på bild här, men baserat på det är den rent utseendemässigt  ärd 3.000 kr mer än PV60.

<{POST_SNAPBACK}>

3000:- för endast design? PV60 är långtifrån ful och för 3000:- extra skulle jag kräva en markant bättre TV.

Postad 23 March 2007 - 12:20

R1 Uffe
  • R1 Uffe
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

att den är omodern redan om ett halvår när Panasonic släpper FULLHD plasmor därmed har PV60 tjänstgjort längre som en av de bästa plasmorna just nu förutom pioneer...

Beror ju på vad man ska ha dom till.

Som jag och 90% av alla andra på forumet som inte vill ha eller har någon nytta av FULLHD så är väl PX 70 ett bra alternativ när det är den nyaste panalen.

Då säger folk, "men när HDDVD och dom där kommer då behöver du FULLHD." Men innan det har kommit och blivit en standard så har man hunnit byta TV. Plus att Denon har dvd spelare som inte går av för hackor.

Nä så, våga vägra FULLHD, bluray och HDDVD, satsa på göra superbit filmer av alla dvd filmer istället. Det går att få ut så mycket mer kräm ur en dvd skiva än vad dom gör idag så man blir förbannad

Postad 23 March 2007 - 12:40

Templo
  • Templo
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
Finns ingen anledning till en förstagång köpare att köpa PV60.
Även om dem är likvärdiga bildmäsigt har väl en och annan sak fixats (hoppas man).
Sen skilnaden är inte heller 3000:-.
Skickar man TV-en till verkstad att fixa ormar kostar frakt väl en del (fixat på PX70).
Sen pratar vi här väl budget TV. FullHD kommer att kosta mycket mer och
frågan är om man har råd?

Och så vidare.....

PV60 är en bra TV men ska man köpa nu är nog PX/PV70 som gäller.

;)

Postad 23 March 2007 - 12:49

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Men allvarligt skramla ihop en medalj till bästa  tvångsmässiga svamlande om sitt eget inköp  till nån på forumet  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Tvångsmässigt svamlande om egna inköp är väl precis vad forumet är till för. Eller åtminstone vad det används till i praktiken.

Postad 23 March 2007 - 12:49

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

1.

2.

3.

4.

5.

6.

<{POST_SNAPBACK}>

Analog Tuner har väl PV60 med :huh: , grejen med denna mellan TV är ju att den är omodern redan om ett halvår när Panasonic släpper FULLHD plasmor därmed har PV60 tjänstgjort längre som en av de bästa plasmorna just nu förutom pioneer...

samt så låter det om PX70 med fast den är utan fläktar, och skillnaden på bild med HD material skulle nog kunna beskrivas som obefintlig, inbränningar är inte ett faktum om man sköter sin TV så allt det är bara en massa onödig hjärntvätt.. inga brinnande egenskaper i min syn att se på det ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Visst kommer det FullHD om nåt halvår men de kommer ju kosta nästan dubbelt så mycket som nuvarande modeller inledningsvis. Inte riktigt jämförbart prisklassmässigt då. Med tanke på att de officiellt har haft vissa svårigheter att få fram högre upplösning så skulle det nästan förvåna mig om de INTE varit tvungna att tumma lite på bildkvalitén för att få upp upplösningen.

Redigerat av Frux, 23 March 2007 - 12:51.

Postad 23 March 2007 - 13:00

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Visst kommer det FullHD om nåt halvår men de kommer ju kosta nästan dubbelt så mycket som nuvarande modeller inledningsvis. Inte riktigt jämförbart prisklassmässigt då. Med tanke på att de officiellt har haft vissa svårigheter att få fram högre upplösning så skulle det nästan förvåna mig om de INTE varit tvungna att tumma lite på bildkvalitén för att få upp upplösningen.

<{POST_SNAPBACK}>

Panasonic tummar aldrig på bildkvalitén.

En HDReady-plasma har knappt 800 000 pixlar medan en HD-plasma har drygt 2 000 000 pixlar. Det är 250% fler pixlar, det.

Huvudproblemet är alltså att att få bildbehandlingskretsarna att hinna hantera alla pixlar på ett vettigt sätt, särskilt vid uppskalning av standardupplöst material.

Du kan räkna med att Panasonics första HD-plasmor kommer att ha en bildkvalité utan like för de släpper inte produkten innan den är klar.

Redigerat av Unregistered1197, 23 March 2007 - 19:01.

Postad 23 March 2007 - 13:08

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Va bra  då sparar jag mina 14500/15900 kr till en Panasonic 42" fullhdplasma  som kan beställas inom 6 månader ,    Men allvarligt skramla ihop en medalj till bästa  tvångsmässiga svamlande om sitt eget inköp  till nån på forumet  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Moget.. :huh:

Postad 23 March 2007 - 13:12

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

att den är omodern redan om ett halvår när Panasonic släpper FULLHD plasmor därmed har PV60 tjänstgjort längre som en av de bästa plasmorna just nu förutom pioneer...

Beror ju på vad man ska ha dom till.

Som jag och 90% av alla andra på forumet som inte vill ha eller har någon nytta av FULLHD så är väl PX 70 ett bra alternativ när det är den nyaste panalen.

Då säger folk, "men när HDDVD och dom där kommer då behöver du FULLHD." Men innan det har kommit och blivit en standard så har man hunnit byta TV. Plus att Denon har dvd spelare som inte går av för hackor.

Nä så, våga vägra FULLHD, bluray och HDDVD, satsa på göra superbit filmer av alla dvd filmer istället. Det går att få ut så mycket mer kräm ur en dvd skiva än vad dom gör idag så man blir förbannad

<{POST_SNAPBACK}>

Inte för att lägga nån som helst sordin på DVD, då ja själv äger uppemot 1000 DVD filme rmen HDDVD finns as of right now och är övermäktigt DVD, om DVD filmerna ej är gjorda som te x Bond filmerna med DTS, Sagan om ringen eller superbit filomerna och dem e lätträknade, är iof antalet HDDVD titlar med just nu men det är 1080 P öveföriongar vi snackar om ;)

Postad 23 March 2007 - 13:16

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

En HDReady-plasma har knappt 800 000 pixlar medan en HD-plasma har drygt 2 000 000 pixlar. Det är 250% fler pixlar, det.

Huvudproblemet är alltså att att få bildbehandlingsmjukvaran att hinna hantera alla pixlar på ett vettigt sätt, särskilt vid uppskalning av standardupplöst material.

Du kan räkna med att Panasonics första HD-plasmor kommer att ha en bildkvalité utan like för de släpper inte produkten innan den är klar.

<{POST_SNAPBACK}>

Word,, antagligen därför dem dröjt så pass länge som dem gjort och med alla intäkter av PX70 nu med så blir det fin fint lul lull installerat under sommaren :huh:

By the way så kostar det inget för att skicka in sin TV för uppgradering till ny Firmware.. det ska ingå i garanti ärende.. ;) om man inte köpt sin PV60 hos nån helt oseriös handlare.. som ska krångla

Postad 23 March 2007 - 15:06

bmw62
  • bmw62
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Va bra  då sparar jag mina 14500/15900 kr till en Panasonic 42" fullhdplasma  som kan beställas inom 6 månader ,    Men allvarligt skramla ihop en medalj till bästa  tvångsmässiga svamlande om sitt eget inköp  till nån på forumet  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Moget.. :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Nämde inga namn ;)
Men om man är sugen på fullhdplasma så har redan pioneer en lysande sådan
lite annan prisklass men priset hadde väl ingen betydelse eller :blink:
Panasonics kommer ju att vara garanterat billigare men som sagt knappast i px70:ans prisintervall så ser inte varför man ska se px70 som nått "temporärt" innan fullhd

Postad 23 March 2007 - 15:27

Lube
  • Lube
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,
Jag hade egentligen bestämt mig för PV60 och var på väg att köpa en, men han ångra mig i sista stund. Fick hem min PX70 igår och är väldigt glad över att jag valde den, mest på grund av utseendet.
Självklart skall man köpa PX70 när det endast skiljer 1740Kr och man inte redan har en PV60.
Då finns det ju ingen anledning(om man nu klarar av designen).

Slippa fläktarna och det nya utseendet tycker jag är värt mellanskillnaden.
Sen får man ju en nyare TV på köpet.

Postad 23 March 2007 - 15:28

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
du får nog en 42 i full HD för 25000 rätt fort så Pioneers fantasi priser hör ej hit.. och PX70 är en mellan modell säga vad man vill men så är det, skillnaden mot PV60 är obefintlig bara en fråga om designen, de som inte gillar designen tar ju ju klart en PX70 , du får helt enkelt ställa G9 och G10 mot tidigare generationer utan HDMI, HD ready osv för att jämföra.. kapaciteten ordentligt. ;)

Redigerat av henke007, 23 March 2007 - 15:35.

Postad 23 March 2007 - 15:43

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Jag har i och för sig bara sett PX70 på bild här, men baserat på det är den rent utseendemässigt  ärd 3.000 kr mer än PV60.

<{POST_SNAPBACK}>

3000:- för endast design? PV60 är långtifrån ful och för 3000:- extra skulle jag kräva en markant bättre TV.

<{POST_SNAPBACK}>

Jodå, vi är många som tycker att PV60 är riktigt ordentligt ful.

Postad 23 March 2007 - 20:18

Frux
  • Frux
  • Forumräv

• 970 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Huvudproblemet är alltså att att få bildbehandlingskretsarna att hinna hantera alla pixlar på ett vettigt sätt, särskilt vid uppskalning av standardupplöst material.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur menar du, Panasonics TV-apparater hanterar ju redan idag 1080-signaler, bara att de inte visas med den upplösningen på skärmen? Bildbehandling och visning av full HD sker ju redan utan problem på massor av TV-apparater, dock främst LCD. Nä, tror knappast det är där problemet ligger.

Problemet med plasma-tekniken är att cellerna/pixlarna blir ineffektiva och börjar tappa prestanda när de görs för små.

Specarna på Panasonics FullHD pro-serie anger t.ex. hälften så hög kontrast, 5000:1 mot 10000:1. http://catalog2.pana...odel=TH-50PF9UK

Missförstå mig inte, jag är den förste som är rejält sugen på full-HD. :)

Postad 23 March 2007 - 20:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Nja, enligt Panasonic så har de löst tillverkningsproblemet redan (iaf 50"+) och det som har hållit tillbaka lanseringen av 1080-plasma är dels att de har varit tvungna att investera i nya fabrikssystem för att kunna massproducera skärmarna och att det har varit knöligt att få till bildbehandlingen på den nivå som Panasonic kräver.

Du kan inte heller jämföra en 1024 x 768 skärm som visar 1080 med en 1920 x 1080 skärm som visar 576. I det första fallet handlar det om att slå ihop några pixlar och styra 800 000 pixlar. I det andra fallet handlar det om att skapa godtagbar bildinformation ur tomma intet och styra 2 000 000 pixlar. Lite olika förutsättningar och krav, med andra ord.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.