Länk till M3: http://www.m3.idg.se/2.1022/1.100477
Känns nästan som om det bara är en "måste ha"-grej....

Bifogad fil(er)
Redigerat av Hilken, 22 mars 2007 - 16:05.
Ricavision Windows Sideshow Remote Control
Startad av
Hilken
, mar 22 2007 16:03
50 svar till detta ämne
Postad 22 mars 2007 - 16:03 Länk till M3: http://www.m3.idg.se/2.1022/1.100477 Känns nästan som om det bara är en "måste ha"-grej.... ![]() Bifogad fil(er)Redigerat av Hilken, 22 mars 2007 - 16:05. Postad 31 mars 2007 - 11:26 mest beroende på att den släpps i USA om en månad. Jag funderar fram och tillbaka om jag skall köpa denna när den kommer. Valet är mellan denna typ och en pronto. http://www.sideshowdevices.com/ Postad 17 maj 2007 - 12:31 http://www.ricavisio...te/rica100.html Den verkar ska komma i augusti (med tanke på att den första skulle komma i april så får man väl ta det med en nypa..socker). Kollar man på deras sida http://www.ricavision.com så verkar de ha en hel del roliga prylar i konceptstadiet med Sideshow som motor. Snygg är den iaf, enligt mig snyggare än den första fjärren. ![]() Redigerat av testsmurf, 21 maj 2007 - 17:20. Postad 21 maj 2007 - 13:48 Någon som vet vad som kommer krävas i burken för att köra trådlösa Sideshow applikationer?? Styrs dom via Bluetooth eller Wifi? Alltså behöver jag köpa någon speciell hårdvara redan på byggstadiet för att kunna använda mig av Sideshow? Postad 21 maj 2007 - 17:20 Men Ricavisions nya fjärr kör blåtand och det sitter en blåtandsmodul i dockan vilket gör att man får med all nödvändig hårdvara för att köra när man köper fjärren. Annars är det ju bara att köpa en blåtandsdongel för några hundringar. Jag kör vista nu och om jag försöker lägga in en sideshow-gadget så säger Vista bara att det inte hittas några Sideshow enheter, men i augusti så hoppas jag att den hittar en fjärrkontroll iaf =) Postad 21 maj 2007 - 17:52
Tack det var det svaret jag förväntade mig och ville ha. Postad 22 augusti 2007 - 15:06 // Petsson Postad 28 augusti 2007 - 16:02 LG ska tydligen ha en bärbar med sideshow i locket. http://www.finest.se...263&beid=972797 Gizmodo testade fjärren i april tydligen. Postad 04 september 2007 - 20:18 Den fjärren de testade är ju den första versionen av deras fjärrar, andra versionen, RICA100, som är mer anpassad för den europeiska marknaden är ju bra mycket snyggare (subjektivt) och ser inte alls lika silverplastig ut.. Postad 11 september 2007 - 15:08 Postad 20 november 2007 - 17:23 ![]() Postad 22 november 2007 - 01:00 Postad 09 december 2007 - 12:11
http://www.ricavisionplix.com
Nu går den att förbeställa, $274, ~1.800kr + frakt. Men man måste passa på, den blir tydligen lite dyrare efter den 26e december. Det är lite knöligt att beställa internationellt men de har gjort en länk från huvudsidan till internationella ordrar.
Huvudsidan för fjärren: http://www.ricavision.com/vave100.html Och ja, den är en multifjärr typ som Harmony fjärrarna, det går att programmera ett 20-tal enheter. Musik går via Sideshow (vilket kräver Vista), har provat det själv via Microsofts Sideshow emulator och det enda som sker på datorn är att en Mediaplayer process startas i bakgrunden, men låtar osv syns i Sideshow displayen. Det finns inte så många gadgets till Sideshow än men det beror nog mest på att det har saknats hårdvara att köra ut det på..marknaden har ju inte direkt översvämmats av dem. Men det verkar bli mer å mer nu när de kommer. Redigerat av testsmurf, 09 december 2007 - 12:12. Postad 10 december 2007 - 12:54 Postad 10 december 2007 - 23:16 Postad 08 januari 2008 - 10:49 Postad 08 januari 2008 - 10:59 ![]() Men det finns inte några direkta konkurrenter till den här vad jag förstår? Philipsfjärren verkar ju begränsad i jämförelse? //Loofy Postad 08 januari 2008 - 11:08 Jag har förrut använt en Ipaq och kört Netremote+Girder via WLAN, fungerade faktiskt väldigt bra, men när jag tappade ner den i golvet och displayen pajade så tog jag en helt vanlig boxer-fjärr och använde mot girder istället (via IR-mottagare i datorn) och kände hur mycket bekvämare det var att slippa titta på vilken knapp man tryckte på så bestämde jag mig för att försöka hitta en fjärr med kombinerad färgskärm för återkoppling från datorn (välja film, musik i lista osv) och samtidigt ha riktiga knappar så jag inte behöver titta på dem varje gång. Jag tror att denna kan bli riktigt bra, problemet blir väl kanske att man blir lite låst till att använda en htpc och MCE (det går säkert att fixa så man kan köra MediaPortal med tanke på att det finns fixar för att köra MCE's simpla fjärr mot MediaPortal). Skulle man nån dag lessna på att köra htpc och vill ha nån HD-mediastreamer istället så har man ju en fjärr som kan göra massa som man inte har nytta av, fast man kan ju alltid använda multifjärrfunktionerna i vilket fall. Postad 10 februari 2008 - 12:38 Visst - mer cpu och bättre skärm - men vad gör det när det är en vapor-ware ![]() Postad 10 februari 2008 - 16:20 Vapor-ware..hade för mig att det var sånt som bara hypades och inte existerade. Från CES, http://gizmodo.com/3...sideshow-remote Visserligen inget bevis på att den kommer ut men om ett par tre veckor så vet vi =) Postad 14 mars 2008 - 20:18
Och sen skriver de nu på hemsidan (uppdaterat denna vecka) http://www.ricavision.com/news.html
Jag gissar på att nyheten på hemsidan kom dit pga vad jag skrev till dem, inget vi behöver citera här men jag va aningens frustrerad pga dålig information, speciellt till de som förhandsbokat en fjärrkontroll. Nyheten på hemsidan kom dit några dagar senare. Redigerat av testsmurf, 14 mars 2008 - 20:21. Postad 24 april 2008 - 20:01 Jag kommer givetvis att publicera en riktigt ingående rapport på minhembio. ![]() /P-O Postad 24 april 2008 - 20:51 ![]() Någon som har ett hum om det är någon mer tillverkare på g med en Sideshow-fjärr? Postad 24 april 2008 - 21:50 Japp, jag har också blivit vald till betatestare. Har haft mycket mailkontakt med dem, kritiserat dem för bl.a avsaknaden av nyheter och information om fjärrkontrollen. Det enda som då hade lagts ut var typ information om de mässor som de skulle delta vid. Fick prata med självaste "Director of Global Marketing" som ville ha tips på vilka bloggar och tekniksidor jag ansåg att de borde hålla med nyheter. Sen blev jag tillfrågad personligen om jag ville betatesta en fjärr, ett par veckor innan de gick ut med ansökningen efter betatestar, det va lite kul iaf ![]() Personligen anser jag att det är roligare att ha att göra med sånna här "småföretag" där man kan prata med folk direkt och kanske även göra en skillnad mot för att gå in på något stort företags hemsida och kanske hitta någonstans där man kan posta en fråga man inte vet vem som tar emot eller om det ens kommer att läsas. Som sagt, det ska bli kul att testa VAVE100. Det ska tex gå, enligt dem, att skapa egna sideshow-gadgets (för den som vet hur man gör och orkar) så att man kan använda i stort sett vilken knapp som helst för att kommunicera via bluetooth med bl.a Girder, kanske även Eventghost. Sen hur lätt det är att göra detta vet jag inte men det hade ju verkligen varit kul, så man inte alltid är beroende av IR för att kommunicera med dator om man ska hantera annat än MCE och de Sideshow-gadgets som existerar idag. Postad 24 april 2008 - 22:03
Argh. Halt tangentbord. ![]()
Haha, kul med fler som hänger på låset. Jag är iofs lite putt på dem för att de formulerade inbjudan som om vi skulle få fjärren utan kostnad mot att vi ställde upp som testare - "...and keep the Vave100" - emedan det senare visade sig att vi får betala i princip fullt pris för den. Men har man sagt A får man väl säga B, man kan ju inte backa ur när man anmält sig. Vill man vara på "the bleeding edge" så är det smällar man får ta. ![]() Postad 24 april 2008 - 22:13
Jo jag håller med, formuleringen var sån att jag också trodde att man skulle få den, men men, förhoppningsvis är det finale-version av hårdvaran så att vi som beta-testare inte betalar fullt pris för något som inte är samma version som de som släpps senare. Postad 28 april 2008 - 15:23 Ponera att man sitter pa toa och det gar upp for en att det har kommer ta tid, lika bra att satta pa lite lugnande musik. Kan man da bara ta upp fjarren, trycka pa "lyssna pa musik" och da satter den igang forstarkaren pa ratt lage, satter pa datorn, drar igang musikprogrammet och sedan ar det bara att valja lat. Funkar?? Postad 28 april 2008 - 15:52 Bärarfunktionen (wifi/blåtand/ir) kvittar egentligen när man talar om vilka funktioner som går att göra, det som skiljer dem är ju i praktiken endast räckvidden. Okej, det finns vissa saker som kanske blir enklare med respektive bärarfunktion men allt det du räknar upp går att göra med alla tre. Kör du ett program i datorn, tex girder eller eventghost, så kan du ju med en ir-sändare kopplad till datorn starta alla andra komponenter tex förstärkaren genom att skripta att den händelsen ska ske när du trycker på en viss knapp på fjärren. Postad 12 juni 2008 - 11:52 Postad 12 juni 2008 - 12:09 De fick själva in fjärrkontrollerna från deras underleverantör (tillverkare i Taiwan) förra veckan för att noga gå igenom varenda enhet och se att det inte är något fel på dem. Nu i natt, en vecka senare så fick vi ett nytt mail där de skriver att de tyvärr har hittat kosmetiska fabrikationsfel på dem. Lacken/färgen som ligger på är tydligen till belåtenhet. Om de med avsikt försöker repa den så försvinner färgen/lacken alldeles för lätt. Nu menar de att det i sig inte är ett problem för kunderna på en gång men på längre sikt så kan det nog bli en del kosmetiska fel. Detta gäller ju iof på all hårvara men tydligen så anser de att det var för lätt att repa denna. De ska tydligen ha haft samtal i natt om detta och kräver att få nya fjärrkontroller skickade inom en vecka (som jag förstog mailet). De säger också att om man vill så kan man få en av de fjärrkontroller som de har nu men att de inte kan ta tillbaka den på garantin om det skulle vara så att färgen släpper, så jag svarade att jag ville vänta tills de nya fjärrarna kommer. Förhoppningsvis så är de inte klarlackade (blir ju så mycket fingeravtryck) men det är inte det viktigaste. I övrigt så säger hon så här:
Den svenska hemsidan tror jag inte är så väldans integrerat med Ricavision i Californien utan bara att det är ett företag (Bild i Rutan) som fått lov(?) att registrera adressen och vara en av återförsäljarna i Sverige. De har iaf inte orkat ändra faviconen från joomla-default på deras hemsida. :$ Redigerat av testsmurf, 12 juni 2008 - 12:14. Postad 12 juni 2008 - 13:11
Jag har faktiskt hoppat av betaprogrammet, dels för att jag var lite besviken på att vi skulle få betala fullt pris (inklusive frakten!) och alltså egentligen inte få någon fördel annat än att få den lite tidigare, men framför allt för att jag fick veta att det inte finns någon möjlighet att programmera den via en PC, utan all programmering måste ske på själva fjärren. Det menar jag gör den stendöd som universalfjärr givet det höga priset och konkurrensen med Logitech Harmony. Visserligen är det Sideshow som är den stora grejen med Vave100, men med ett pris på nära 3000:- är frånvaron av programmering via en PC en allvarlig brist. Tråkigt, men jag tror att de borde ha undersökt marknaden lite bättre först. /P-O Postad 12 juni 2008 - 13:20 Som betatestare samt att jag hade förhandsbeställt den vid jul gör att jag får köpa den för 1500kr+frakt. Ser man på vad man får för funktioner så är det ju rejält mer än vad du får av en harmony, framförallt tack vare Sideshow. Att kunna få feedback tillbaka i form av att lista låtar/filmer och välja vilken jag vill spela, snabbt läsa mail medans man kanske sitter i soffan och inte vill växla över till fönsterläge på htpc'n, osv osv...detta gör den överlägsen Harmony, tekniskt sett iaf, sen om den slår den rent funktionellt är en annan sak, men det är inte alltid Harmony-fjärrarna är så lätta att handskas med heller. Att den skulle bli stendöd som multifjärr har jag otroligt svårt att förstå din åsikt om. Det är ju bara två olika gränssnitt, uppdatering av IR-koder osv kommer ju ändå att ske så jag förstår egentligen inte vad det är som tar bort multifjärrfunktionen enligt dig. Skillnaden är ju bara att du inte använder mus/tangentbord och en stor skärm utan istället en liten skärm på en fjärrkontroll. Men men, det är ju helt upp till dig, och det är ju inte så att världen går under för att man inte har en perfekt fjärrkontroll. Redigerat av testsmurf, 12 juni 2008 - 13:21. Postad 13 juni 2008 - 18:00 Postad 30 juni 2008 - 11:24 Postad 30 juni 2008 - 11:57 Men till din fråga så tror jag att denna information besvarar: http://www.ricavision.com/vave100.html
Postad 10 juli 2008 - 09:50 "The VAVE1oo Windows SideShow Universal Remote Control is scheduled to begin shipping at the end of July, so approx. only 1 month away! Have you already had the opportunity to order the VAVE100? If not you can pre-order the remote on www.Amazon.com and at our homepage www.Ricavision.com . If you have any questions or require anything additional please feel free to contact me. Thank you and have a great day!" /Octane Postad 10 juli 2008 - 10:00 Postad 10 juli 2008 - 11:41 Ingenting alls? Inte ens om du skickar in till dem först för granskning? Postad 10 juli 2008 - 12:13 Jo, jag får göra det om jag skickar det till dem för granskning, tydligen pga ett mailavtal som jag gjorde för ett bra tag sen..utan att det egentligen var medvetet... Men jag har mailat dem tre gånger nu sen förra veckan utan att få något svar, det verkar som om hela kontoret har tagit semester. :/ Redigerat av testsmurf, 10 juli 2008 - 12:13. Postad 06 augusti 2008 - 06:37
Windows Media Center Gadgets for Windows SideShow Beta? Man behöver ett "live passport" för att få ladda ner.
Ni som har sideshow-fjärren: har ni provat den här gadgeten:
Skulle vara intressant och se hur den fungerar, kanske en perfekt sideshow-gadget till denna fjärr. Postad 03 september 2008 - 07:17 Postad 03 september 2008 - 07:23 Jadu, förmodligen då den släpps till allmänheten :/ Själv har jag skickat tillbaka min och skaffat en Harmony One... Postad 03 september 2008 - 08:43 Ajdå. Får väl vänta på att Logitech släpper en "Harmony Sideshow Bob". Postad 03 september 2008 - 08:44 Ja som sagt, jag säger ingenting bara att jag inte har den kvar..... ![]() Dock så gör man ju storförlust på fraktkostnad fram å tillbaka... Postad 08 oktober 2008 - 17:58 http://www.cepro.com...ling_disappears Kul att veta att man slängt ca. 2500kr totalt i sjön..(fraktkostnader fram å tillbaka till USA blir en del). Kunde köpt en XBOX 360 Premium 60GB istället.. Jag skickade tillbaka min fjärr men har inte fått några pengar (det är det som står i artikeln längst ner under Update) Redigerat av testsmurf, 08 oktober 2008 - 18:06. Postad 21 april 2009 - 19:37 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |