Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad köper jag?!? för rätt så lite pengar

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2007 - 15:19

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Hej!!

Läget är så här, jag och min lilla familj ska snart flytta till hus... sålde min pärla till stereo när jag flyttade ihop med sambon för nåt år sen... så nu är det dags för en ny stereo...

Problemet är att jag inte kan lägga så mycker pengar på stereon, sambon säger ifrån även fast jag skulle vilja lägga upp till 25kkr.. Jag undrar då vad jag får för 6-8 tusen? Mina krav är en 2-kanals sak, bra högtalare, cd och radio och något som driver detta så ljudet blir så bra som möjligt i ett hyfsat stort rum. Dessutom får det gärna vara SNYGGT!!! Snyggt tycker jag tex Dali Ikon är, med en stilren cd-reciever typ nedan nämda Camb. Azur.

Jag har kikat runt lite på nätet och i butiker och ibland funderar jag om jag ska göra det enkelt för mig och köpa en Audio Pro Stereo One för 6500:-
Ett annat alternativ jag titta på är ett Cambridge Azur 340C(CD) och 340A men ett par B&W DM303... ev smyga på några kronor utan damens vetskap och få ett par Audio Pro Black Diamond istället...

Jag gillar "crispigt" ljud, har haft ett par Canton med en HK tidigare, lät helt OK...

Men vad rekommenderar NI?!?

Mvh T.

Redigerat av tpalsson, 25 March 2007 - 15:25.

Postad 25 March 2007 - 16:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Föreslår att du drar på dig ett par kalsonger igen istället för trosorna som frugan din har tvingat på dig.

Om du har ett ganska stort rum så skulle jag föreslå att du försöker få tag på kombinationen Canton + H/K igen. Om du inte kan smyga på några kronor på budgeten kan du ju köpa begagnat. Det finns rätt mycket Canton och H/K ute till vettiga priser.

Postad 25 March 2007 - 19:39

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Bry dig inte om sexistiska kommentarer från 40-talet. :)

Befogad fråga är dock om du kan tänak dig beg?

Postad 25 March 2007 - 19:57

Unregistered6455d5d8
  • Unregistered6455d5d8
  • Forumräv

• 517 inlägg
  • 0

Bry dig inte om sexistiska kommentarer från 40-talet. :)

Befogad fråga är dock om du kan tänak dig beg?

<{POST_SNAPBACK}>

Precis min tanke. Begagnat måste vara grejen för din del, man får otroligt mycket för pengarna på begagnatmarknaden.

//Jonas

Postad 25 March 2007 - 20:21

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Nytt är alltid att föredra, beg kan funka om det är i "nyskick"... Vill ju inte ha nåt som luktar sur cigarr och kantsötta eller är 15 år gammalt... hajjar att jag får betydligt mer för pengarna iofs... några konkreta förslag?

/t.

Postad 25 March 2007 - 20:26

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
http://www.tetragon.se/24.html dom är billiga och är i klass med canton

Postad 26 March 2007 - 18:23

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Tycker nog du ska gå på ett par Black Diamond v2. Dom spelar mycket bra, men kräver lite utrymme runt om. Azur kan passa bra till dom, men jag har aldrig provat den combon.

Postad 27 March 2007 - 05:57

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Kul att höra,

vet du eller någon hur Black Diamond v2 låter ihop med ett enklare stereosystem typ DENON DRA/DCD-F102 eller Denon DM-33...

Antar att Black Diamond v2 får räknas som lättdrivna?

/T.

Postad 27 March 2007 - 06:44

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
DENON DRA/DCD-F102 borde funka hyfsat till BD. Den ligger ju iaf på 35watt. Men hur den låter är ju en annan sak. Det kan man ju bara gissa sig till. Men Denon ska väl vara lite mörkare, har jag för mig. Det passar i så fall ganska bra till BD som är ganska neutrala och om dom går åt nåt håll så är det möjligen mot det ljusare.
Men Denon DM-33 ligger ju bara på 18watt och det är kanske i svagaste laget.

Svårt att sia om såna här saker, då det nästan måste upplevas för att kunna bedömas.

Du kan ju höra om du kan få låna hem grejjorna från Hifiklubben för provlyssning. Annars kan du ju köpa dom via nätet, då man har ångerrätt på Hifiklubbens saker som köps på nätet.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 27 March 2007 - 06:47.

Postad 08 April 2007 - 15:54

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Bumpar denna tråd,

Har vänt och vridit fram och tillbaka och det verkar inte bättre än att man får vad man betalar för :)
Slopar golvare helt och går på stativhögtalare och de ska bara spela musik.

Var helt inne på att lägga på nån tusing och få följande:
CA Azur 540A v2 förstärkare
CA Azur 340C Cd
CA Azur 340T Tuner
Monitor Audio BR2

Men ju mer man läser, destå större vilsenhet?!

Kan ett par CA S30 högtalare med en sub vara ett fullt gångbart alternativ?

Sen så hittade jag en tråd som lovordade ELAC 203.2, blir några tusingar till - är dom värd det?
Finns ju ett Rotelpaket med ELAC högtalare till bra pris(14k), nackdelen är att jag måste köpa en tuner till paketet.

Och när vi ändå är upp i 14kkr så är ju B&W CM1 ett alternativ med AZUR stärkar-kombon ovan?

Åsikter önskas....

Redigerat av tpalsson, 08 April 2007 - 17:25.

Postad 08 April 2007 - 17:49

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Tycker du ska kolla in:

Folk har jämfört dom med B&W CM1 men till ett klart billigare pris.

Eller:

Ett klart fynd för priset

Båda finns på Audio Concept

Edit: Finishen är ljusår högre på Quadarna :)

Redigerat av Unregisterede10e9503, 08 April 2007 - 17:52.

Postad 08 April 2007 - 18:46

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0
"Kan ett par CA S30 högtalare med en sub vara ett fullt gångbart alternativ?"

Jag kör med enbart CA S30 när jag kör musik och det låter riktigt bra. Har en bra sub också men tycker det låter bra även utan den. De är kopplade till Pioneer DVi989 och Yamaha RX-V757.

Postad 08 April 2007 - 20:45

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Jag kör med enbart CA S30 när jag kör musik och det låter riktigt bra. Har en bra sub också men tycker det låter bra även utan den. De är kopplade till Pioneer DVi989 och Yamaha RX-V757.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad lyssnar du på för musik och vad har du för storlek på rummet?
Hur är dom i sin karaktär?

Kan ett par väldigt små S30 spela som tex MA BR2? Priset på dem är ju... väldigt OK ?

Postad 08 April 2007 - 22:09

dagas
  • dagas
  • Forumräv

• 502 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad lyssnar du på för musik och vad har du för storlek på rummet?
Hur är dom i sin karaktär?

Kan ett par väldigt små S30 spela som tex MA BR2? Priset på dem är ju... väldigt OK ?

<{POST_SNAPBACK}>

De fungerar inte så jättebra till partymusik, metal eller techno men låter helt gudomligt i "klarare" musik med bra detaljer och rum och nästan omöjliga att bli lyssningstrött på. Mitt rum är ca 3,5 x 5,5 meter. Jag tycker de fungerar utmärkt. Lite för klena om man drar på väldigt mycket har jag märkt i vissa låtar på SACD men för det mesta så märker man inget av det. jag gillar deras karaktär väldigt mycket, som jag sagt förut så känns det som Audiovector karaktär fast i en lägre prisklass. Gillar du Monitor Audio så kanske du inte gillar dem, tror inte man kan jämföra dem med MA BR2, de har en helt annan karaktär. Jag lyssnade på Mi3 och de lät väldigt lika i karaktär, självklart skillnad på dem då priset är nästan det tiodubbla men ljudkaraktären var väldigt lik.

Så om du vill spela typ Jazz, klassiskt, akustiskt, lugnare pop och rock och liknande låter de helt otroligt bra för den prisklassen men om du vill lyssna på tyngre musik så avråder jag tyvär =( Annars hade de varit helt perfekta ^^

Postad 09 April 2007 - 17:59

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ska be Hi-Fi klubben i Gävle ta hem ett par CA S30 så att jag går möjlighet att lyssna på dem...
Pratade med nån säljare där som sa att de inte orkar med riktigt, tunt ljud, särskillt när rummet blir större än 12m2... Har du eller någon annan jämfört dem med någon av Hifi klubbens andra stativare, Dali Concept 1&2 tex?

Sen har jag ju Falun och Lasses HiFi inom rimligt avstånd med, ska bli intressant att höra ett par Quad'ar. Snygg finish är ju ett stort + !!

/T.

Postad 09 April 2007 - 18:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Ahh......Lasses Hifi. Där köpte jag mina första Quad....11L. Riktigt trevlig affär.
Passa också på att lyssna på Acoustic Energys AElite 2 om han har dom inne. Dom spelar mycket bra dom med men det är lite mer rock n roll över dom.

Postad 09 April 2007 - 21:33

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Sen så hittade jag en tråd som lovordade ELAC 203.2, blir några tusingar till - är dom värd det?
Finns ju ett Rotelpaket med ELAC högtalare till bra pris(14k), nackdelen är att jag måste köpa en tuner till paketet.

<{POST_SNAPBACK}>

Å andra sidan - har du inga absolut aestetiska krav eller använder tunern sällan eller kan gömma den kan man få en beg tuner av god kvalitet för några hundralappar.

Postad 12 May 2007 - 22:29

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Ja, hur och vad blev det då? Jag känner för att berätta vad som köptes och hur resultatet blev.

Det var meningen att jag skulle köpa något ekonomiskt riktigt, något som lät bra för en billig penning. Jag funderade starkt på en Audio Pro Stereo One - enkelt och rätt säkert kort. Lyssnade på den på OnOff... lät inget vidare i den stora lokalen, säljaren garanterade dock att det skulle låta bra hemma hos mig så klart :) släppte det....

Lyssnade lite på B&W CM1, Dali Concept 1 & 2 och lite annat på Hifi-klubben. CM1 lät OK men lite "basiga" för min smak.
Lyssnade även på lite förstärkare, Nad lät OK, lite bass boost ljud där med - gillar inte deras design så de gick bort. Sedan Denon till rakning - några mindre lyssnades det på... rätt OK
Vad jag däremot gillade skarpt var Cambridge Audio's Azur, tydligt, fint och neutralt ljud - dessutom vansinnigt snygga tyckte jag... (så pass snygga att jag tyckte de lät extra bra kanske??? :P )

Well... efter en del dribblande med säljaren så blev det demo-ex av CA 640A v2 förstärkare, CA 640C v2 CD och en ny CA 340T tuner.

Kvar var då högtalarna, jag hade ögnat igenom forum, recensioner, vitsord och frågat några forummedlemmar här... och jag beställde faktiskt ett par Quad 12L ohörda!!! .. Lite dumdristigt, men vafan... många gillar dem så jag kostade på mig att chansa.

Med allt hemma så skulle grejorna provas. Jag hade förberett en aning, skaffat en till grendosa, lött fast banankontakter på ett par hyfsade kablar för att enkelt kunna koppla ihop allt.

Sagt och gjort... i med några skivor :) ingen aha-upplevelse så där direkt... mer en lättare besvikelse. Visste ju att högtalare och elektronik kräver sin tid, men att det inte var mkt bättre ljud än från en hyfsad klockradio(nåja, kanske inte så illa) var lite oroväckande...
Ljudet var väldigt klart och rent men mellanregister och diskant hängde inte ihop, de lirade var för sig på något vis, dessutom var ljudet vasst och hårt. Bara att bita ihop och låta de få timmar.

Efter ca 10h hände plötsligt något, gradvis försvann hårdheten, registerövergångarna blev naturligare, ljudet ännu klarare, basen fylligare. Allt lät bättre!
Läste att de kräver 80-100h för att bli helt inspelade, jag har en bra bit kvar dit men de låter bättre och bättre för var dag som går.

Det är ingen kombination för tung, hård metal men helt suverän kombination om man spelar lite lättare musik, jazz, pop, lättare rock. Har några live skivor som låter 5+, magi och superlativ i massor!!

För er som funderar på CA eller Quad så kanske det kan hjälpa just dig i ditt beslut om köp!

//T.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.