Ja, hur och vad blev det då? Jag känner för att berätta vad som köptes och hur resultatet blev.
Det var meningen att jag skulle köpa något ekonomiskt riktigt, något som lät bra för en billig penning. Jag funderade starkt på en Audio Pro Stereo One - enkelt och rätt säkert kort. Lyssnade på den på OnOff... lät inget vidare i den stora lokalen, säljaren garanterade dock att det skulle låta bra hemma hos mig så klart

släppte det....
Lyssnade lite på B&W CM1, Dali Concept 1 & 2 och lite annat på Hifi-klubben. CM1 lät OK men lite "basiga" för min smak.
Lyssnade även på lite förstärkare, Nad lät OK, lite bass boost ljud där med - gillar inte deras design så de gick bort. Sedan Denon till rakning - några mindre lyssnades det på... rätt OK
Vad jag däremot gillade skarpt var Cambridge Audio's Azur, tydligt, fint och neutralt ljud - dessutom vansinnigt snygga tyckte jag... (så pass snygga att jag tyckte de lät extra bra kanske???

)
Well... efter en del dribblande med säljaren så blev det demo-ex av CA 640A v2 förstärkare, CA 640C v2 CD och en ny CA 340T tuner.
Kvar var då högtalarna, jag hade ögnat igenom forum, recensioner, vitsord och frågat några forummedlemmar här... och jag beställde faktiskt ett par Quad 12L ohörda!!! .. Lite dumdristigt, men vafan... många gillar dem så jag kostade på mig att chansa.
Med allt hemma så skulle grejorna provas. Jag hade förberett en aning, skaffat en till grendosa, lött fast banankontakter på ett par hyfsade kablar för att enkelt kunna koppla ihop allt.
Sagt och gjort... i med några skivor

ingen aha-upplevelse så där direkt... mer en lättare besvikelse. Visste ju att högtalare och elektronik kräver sin tid, men att det inte var mkt bättre ljud än från en hyfsad klockradio(nåja, kanske inte så illa) var lite oroväckande...
Ljudet var väldigt klart och rent men mellanregister och diskant hängde inte ihop, de lirade var för sig på något vis, dessutom var ljudet vasst och hårt. Bara att bita ihop och låta de få timmar.
Efter ca 10h hände plötsligt något, gradvis försvann hårdheten, registerövergångarna blev naturligare, ljudet ännu klarare, basen fylligare. Allt lät bättre!
Läste att de kräver 80-100h för att bli helt inspelade, jag har en bra bit kvar dit men de låter bättre och bättre för var dag som går.
Det är ingen kombination för tung, hård metal men helt suverän kombination om man spelar lite lättare musik, jazz, pop, lättare rock. Har några live skivor som låter 5+, magi och superlativ i massor!!
För er som funderar på CA eller Quad så kanske det kan hjälpa just dig i ditt beslut om köp!
//T.