Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PM:Sonys nya digitalboxar förbättrar tv-signalen till nära HD-kvalitet

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 april 2007 - 22:52

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 19 april 2007 - 06:28

Yoshimitsu
  • Yoshimitsu
  • Forumräv

• 728 inlägg
  • 0
låter jättebra, men är inte prissättningen galen? modellerna finns ju redan i butik verkar det som, och priserna verkar lägre än vad det står.

Postad 19 april 2007 - 06:52

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Undra om det går att kopiera från hårddisken till USB minne. Vore rätt smidigt om man vill tex spela in ett program och sedan se det på datorn.

Postad 19 april 2007 - 08:22

Snoooz
  • Snoooz
  • Lärjunge

• 422 inlägg
  • 0
Att dvdspelaren ska ha en digitalmottagare i sig tycker jag är helt fel. Bättre att lägga mer kraft att bygga in mottagarna i TVn på en gång.
Jag tycker t.o.m att det har gått segt att få tv med inbyggd digitalmottagare, nu börjar det komma mer och mer, varför kunde dom inte tänka lite framåt i tiden när det digitala nätet etablerades?
Då skulle detta snack om digitalbox vara ett mindre bekymmer, vanligt svensons tror att man alltid kommer behöva en digitalbox.
Nää, tv med inbyggd mottagare precis som dom analoga med digital ljudutgång ska det vara

Postad 19 april 2007 - 08:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Givetvis ska DVD-inspelaren av digitalbox. Givetvis ska TVn ha digitalbox. Problemet är bara - vem ska ha programkortet?

Fast med en DVD-inspelare med dubbla mottagare, en för mottagning för inspelning och en för det man ska titta på, så behövs bara en "dummy" skärm med HDMI ingång.

Fast enklast är det givetvis om båda apparaterna oberoende av varandra kan ha tillgång till programkortet men den tekniken finns inte i några konsumentprodukter idag. Inte i "vanliga" produkter ivartfall.
Det ska vara enkelt, bara slå på TVn och titta.

Postad 19 april 2007 - 08:41

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

...är inte prissättningen galen? modellerna finns ju redan i butik verkar det som...

Priserna i pressmeddelandet är tillverkarens rekommenderade priser medan priserna du ser på Prisjakt indikerar den nivå butikerna tänker ligga på ;)

Postad 19 april 2007 - 10:18

manwhore
  • manwhore
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Verkar ju onekligen vara trevliga boxar, men men, som vanligt hänger det på priset, iaf för egen del :)

Postad 19 april 2007 - 10:29

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Tycker dessa produkter verkar grymt imponerande. Att kunna skala upp SD TV till högre upplösningar är ju riktigt bra så länge den gör det bättre än vad en TVs inbyggda uppskalning gör. Imponerande Sony.

Hade dom bara slängt in en Blu-Ray läsare hade produkten varit perfekt!

Redigerat av Zeatrix, 19 april 2007 - 10:31.

Postad 19 april 2007 - 10:37

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Säkert en mkt bra produkt.
Jag vill dock behålla musik, bilder och filmer på datorns hårddisk, därför kommer en Apple TV (eller liknande) att behövas. Innan SONY fixar att läsa mediafiler från datorn är deras produkter iskalla (inkl PS3) enligt mig.

PS3:an hade jag starka förhoppningar på, men icke!

MVH
JOEKO

Postad 19 april 2007 - 11:02

Unregistered49c9c121
  • Unregistered49c9c121
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Börjar bli riktigt trött på alla produkter med endast DVB-T.
Är det bara Sverige som har det bästa utbudet på DVB-C eller vad är det frågan om...

Postad 19 april 2007 - 17:59

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 689 inlägg
  • 0
Undra om den klarar av visa riktig HDTV via marknätet när det blir aktuellt också.

Postad 19 april 2007 - 20:08

Unregisteredb32e32da
  • Unregisteredb32e32da
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0

Sonys nya digitalboxar förbättrar tv-signalen till nära HD-kvalitet

Kan någon förklara hur det kan bli nära HD-kvalité av en vanlig signal? Kan inte förstå hur dessa boxar skulle kunna göra något mer än en marginell förbättring av skärpan. "Skit in, skit ut" brukar det ju heta.

Postad 19 april 2007 - 20:11

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Nu känner jag mej lurad :) ...

Vadå "digitalboxar", som det stod i rubriken? Det är ju dvd-brännare :) ! Några av dom "råkar" förvisso ha en dvb-t mottagare, men det blir väl inte en "digital-box" i allmän bemärkelse för det!

Jag dök in i artikeln för att jag är på jakt efter en digital-box (dvb-t), brännare har jag redan och är inte intresserad av att köpa fler!

Postad 19 april 2007 - 20:53

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5 022 inlägg
  • 0

...Vadå "digitalboxar", som det stod i rubriken? Det är ju dvd-brännare

Varför Sony stoppat dvd-brännarenheter i sina digitalboxar och kallar dem för digitalboxar med dvd-brännare i stället för dvd-brännare vet jag inte men för frågor angående detta pressmeddelande, kontakta Sony Sverige:

Per-Martin Öhman
08-585 450 48
0705-13 05 14
[email protected]

Postad 19 april 2007 - 20:58

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5 007 inlägg
  • 0
Strunt i det!
HAR sony några rena digitalboxar?

Postad 20 april 2007 - 09:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Nu känner jag mej lurad :D ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror folk kommer bli mer lurade av "förbättra vanlig tv-signal nästan ända upp till HD-kvalitet"... :D

Postad 20 april 2007 - 12:22

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Nu känner jag mej lurad :D ...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror folk kommer bli mer lurade av "förbättra vanlig tv-signal nästan ända upp till HD-kvalitet"... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är att många TV apparater har dålig uppskalning av SB till HD. Många av de nya Full HD skärmarna har fått kritik för detta. Om nu denna produkt gör ett bra jobb med uppskalningen så är ju det en bra produkt och fyller ett behov, SD sändningar kommer tyvärr dominera några år till.

Postad 20 april 2007 - 13:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Zeatrix>> Jo jag vet men jag tror inte svensson gör den tolkningen av "förbättra vanlig tv-signal nästan ända upp till HD-kvalitet". Och i vilket fall som helst är det en lögn (iofs, "HD-kvalitet" är ett högst varierande begrepp).

Att det kan vara en bra produkt och att den fyller ett behov det tror jag med dock. :D

Postad 21 april 2007 - 18:39

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

låter jättebra, men är inte prissättningen galen? modellerna finns ju redan i butik verkar det som, och priserna verkar lägre än vad det står.

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken butik har du sett dessa i?? :)

Postad 22 april 2007 - 21:22

LoKKo JoKKo
  • LoKKo JoKKo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Kanske nästa generation kommer bli bra?
Jag älskar Sonys DVD-recorders. Har idag en Sony RDRHX1010. Tok smidig att använda.

MEN....skit i inbyggd digitalbox när det bara är tyska METZ och LOEVE som begriper hur man trycker in en DVB-C tuner.
Satsa i stället på ett par HDMI "ingångar" med möjlighet att spela in HD-Tv från valfri digitalbox. Hårdiskarna idag är både billiga och stora nog.

Mvh. En som väntar på något bättre :)

Postad 23 april 2007 - 13:27

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Zeatrix>> Jo jag vet men jag tror inte svensson gör den tolkningen av "förbättra vanlig tv-signal nästan ända upp till HD-kvalitet". Och i vilket fall som helst är det en lögn (iofs, "HD-kvalitet" är ett högst varierande begrepp).

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen lögn, HD innebär endast att det är en högre upplösning. Tar man en SD signal och uppkonverterar den så blir det en HD signal, den innhåller bara ingen ny information jämfört med originalsignalen, dock är inte det ett krav.

Hårdiskarna idag är både billiga och stora nog.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte om jag skulle vilja ha en hårig disk? :ph34r:

Postad 24 april 2007 - 10:18

Jeppe_
  • Jeppe_
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Funderar på en W2000 och en utav ovanstående boxar.
Om jag köper en CA-modul till ett Boxer-kort som jag stoppar i tv´n, behöver jag då ytterliggare kort i HDD-boxen för att kunna spela in ?
Alternativet i så fall är väl att ha boxer-kortet i HDD´n och köra detta hållet till Tv´n.
Kanske blev rörigt...men hoppas ni förstår...
Poängen är att jag vill slippa använda två fjärrkontroller för att titta på tv.

Postad 24 april 2007 - 18:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 307 inlägg
  • 0
Det handlar alltså om en digitalbox med uppskalning. Varför skriver de inte det istället för
trams om "HD-kvalitet" osv.

De verkliga filmentusiasterna med stora tv-skärmar har glädje av HQ+, ett
inspelningsläge med hög bit-rate som avsevärt minskar bildbruset, speciellt i scener med mycket
rörelse.

Vadå hög bitrate. Är så trött på alla dessa sunkapparater som kodar om signalen. En digitalbox
med hårddisk, vad hindrar den att spara ner MPEG-2 dataströmmen oförändrad, som man enkelt
gör på en dator med DVB-kort?

Det tar inte mer diskutrymme, tvärtom. Många kanaler kör med låg bitrate.

Postad 28 april 2007 - 08:33

HammarbyJocke
  • HammarbyJocke
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vill ha en apparat med följande funktioner:

1. Tyst
2. Spela in från TV till HDD, Pausa i TV-sändning
3. (Trådlös) nätverksanslutning
4. Hantera externa USB/Firewire diskar
5. Klara att spela upp MPEG-4, DiVX
6. Rent gränssnitt, fjärr
7. Optisk ljud ut
8. HDMI ut
9. Inbyggd FTP/Webbserver
10. Inbyggd DigitalBox (digitala marknätet, kortplats) med dubbla tuners
11. Linux OS

Har en dreambox DM-500T idag, den klarar punkterna 1,3,7 och 11, kan spela in på HDD (på datorn via nätverket = måste ha datorn på).

Finns det en maskin som klarar ovan???? Nej...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.