Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hdmi 1.3

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 maj 2007 - 15:31

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är på väg att göra en investering och vill se till att man är förbredd för framtiden :-)
Jag har läst att det börjar komma något som heter hdmi 1.3 finns det några förstärkare, dvd-spelare och lcd som stöder detta ännu, eller är det någon som vet om och när det kommer och vad som kommer med denna hdmi 1.3 ?
Vad är skillnaden på 1.3 och 1.1 ?

Tacksam för all info, jag är trots en nybörjare på allt detta :-)
/Fredde

Redigerat av Unregistered81bbc7d1, 31 maj 2007 - 15:32.

Postad 31 maj 2007 - 15:33

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Skrev precis ett inlägg om detta faktiskt, sen om det är 100% rätt eller förståeligt är en annan sak:)

https://www.minhembi...0

Om jag förstått det rätt är det en stor skillnad på HDMI v1.2 och HDMI v.1.3.

Bandbredden/signalen är utökad från 4.95Gbps till 10.2Gbps vilket möjliggör stöd för fler färger/färgkombinationer, högre upplösning (1440p/WQXGA), snabbare uppdateringshastighet(120Hz).
HDMI v1.3 stödjer även xvYCC, ökat stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD, en mini-anslutning för stöd åt portabla apparater som exempelvis digitalkamera. Även ett nytt stöd för att automatiskt och med bättre precision förändra/förbättra audio/video-sync så att allting ligger rätt.

Redigerat av Martin83, 31 maj 2007 - 15:34.

Postad 31 maj 2007 - 15:36

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Skrev precis ett inlägg om detta faktiskt, sen om det är 100% rätt eller förståeligt är en annan sak:)

https://www.minhembi...0

Om jag förstått det rätt är det en stor skillnad på HDMI v1.2 och HDMI v.1.3.

Bandbredden/signalen är utökad från 4.95Gbps till 10.2Gbps vilket möjliggör stöd för fler färger/färgkombinationer, högre upplösning (1440p/WQXGA), snabbare uppdateringshastighet(120Hz).
HDMI v1.3 stödjer även xvYCC, ökat stöd för Dolby TrueHD, DTS-HD, en mini-anslutning för stöd åt portabla apparater som exempelvis digitalkamera. Även ett nytt stöd för att automatiskt och med bättre precision förändra/förbättra audio/video-sync så att allting ligger rätt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter ju bra, nu är bara frågan om och när det kommer produkter som stöder 1.3. Det kanske lönar sig att vänta med det stora inköpet.

/fredde

Postad 31 maj 2007 - 15:42

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Tycker nästan aldrig det lönar sig att vänta eftersom det ständigt kommer nya produkter med nya tekniker. Enda anledningen till att vänta är väl nästan om du vet att det snart kommer ett kampanjpris på produkten..

Postad 31 maj 2007 - 16:17

Elmato
  • Elmato
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Bla Samsungs M86/87 serie har stöd för hmdi 1.3

Går att söka på hdmi 1.3 kompatibla produkter på prisjakt...

Postad 31 maj 2007 - 16:47

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0

Tycker nästan aldrig det lönar sig att vänta eftersom det ständigt kommer nya produkter med nya tekniker. Enda anledningen till att vänta är väl nästan om du vet att det snart kommer ett kampanjpris på produkten..

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tänkte bara att finns det redan dvd-spelare och förstärkare och lcd som stöder hdmi 1.3, jag tänkte köpa alla tre grejor samtidigt så man kanske kan få ett schysst paketpris.

Någon som kan rekommendera några hdmi 1.3 produkter ?

Tack på förhand!
/Fredde

Postad 31 maj 2007 - 17:29

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag hittade lite info om hdmi 1.3 här: http://www.hembiobut....se/nyheter.asp

HDMI 1.3 är den senaste versionen av HDMI-protokollet och innebär både bättre bild och bättre ljud. Det är bakåtkompatibelt med de äldre HDMI-versionerna så det går utmärkt att koppla in sin befintliga DVD-spelare med tex HDMI 1.1 till en ny skärm med HDMI 1.3. Produkter med HDMI 1.3 beräknas komma i vinter, först på HD-DVD och Blu-Ray spelarna och till våren på A/V-receivers.

• Högre hastighet: Bandbredden ökas från dagens 165 MHz (4.95 Giga bit per sekund) till 340 MHz (10.2 Gbps) vilket gör att mycket större datamängder kan flyttas eller om man så vill, samma mängd kan flyttas snabbare.

• Deep Color: HDMI 1.3 stöder ett färgdjup på 30, 36 och 48 bits (för RGB och YCbCr) mot dagens 24 bit.
- Bildvisaren får möjlighet att visa miljarder färger istället för miljoner.
- Färgbandningen som kan synas ibland ska minskas rejält.
- Ökar den möjliga kontrasten (skillnaden mellan den ljusaste och mörkaste delen av bilden).
- Antalet gråskalor som kan skickas ökas markant.
- 30 bits färgdjup ska ge en förbättring på 4 gånger mot dagens HDMI (1.1 och 1.2).

• Fler färger: Med stödet för xvYCC (Extended YCC Colorimetry for Video Applications) i HDMI 1.3 kan 1.8 gånger så många färger visas vilket ger naturligare bilder.

• Ny minikontakt: Som bilden här bredvid visar har HDMI-organisationen tagit fram en ny "mini-kontakt" tänkt att användas på mindre apparater som tex video- och stillbildskameror.

• Läppsynk: Den som någon gång råkat ur för problemet med läppsynk vet hur irriterande det är när någon i bilden pratar och ljudet kommer för tidigt eller försent. I HDMI 1.3 finns det en inbyggd funktion som gör att de två apparater som är ihopkopplade med HDMI kan synkronisera så att ljud och bild stämmer överens.

• Nya ljudformat: De nya okomprimerade ljudformaten från Dolby och DTS stöds av HDMI 1.3 vilket är en mycket välkommen nyhet. Dagens Dolby Digital 5.1-spår på DVD brukar ligga runt 400 Kbps och Dolby TrueHD på tex HD-DVD kan ha en bitström på 18 Mbps!

Redigerat av Unregistered81bbc7d1, 31 maj 2007 - 17:30.

Postad 31 maj 2007 - 21:05

Olabo
  • Olabo
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
men efter 1.3 kommer 1.4
det kommer alltid finnas en nyare teknik man vill ha, och på senare tid verkar det gå snabbare innan det kommer något nytt som man måste vänta på.

tycker det är ganska jobbigt att vänta o vänta och när man väl köper så kommer ngt nytt.
klassiskt I-landsproblem

Postad 01 juni 2007 - 08:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
1. Bara för att en produkt har "1.3-support" innebär det inte att den hanterar allt som finns specad för 1.3 standarden.

2. Bara för att en produkt har "1.3-support" innebär det inte att den på ett optimalt sätt klarar att utföra allt som 1.3 standarden innebär. Ta till exempel xvYCC-colorspace, ingen av dagens display tekniker (möjligtivs med undantag av LED-baserade) har ett färgomfång (gamut) som matchar xvYCC. Och även om man skulle hitta en display som matchar denna färgrymd så är chansen att den blir användbar rätt liten...(se punkt 3).

3. INGEN idag existerande källa (inte ens BD/HDDVD) behöver enl standard stödja det som 1.3 standarden tillför (ett undtantag*). Det innebär att det idag inte finns NÅGON mjukvara som inte HDMI 1.0 kirrar fullt ut. Det innebär oxå att mjukvara inte heller inom överskådlig framtid kommer i någon större grad kommer stödja "1.3-finesser".

Låt oss titta på BD/HDDVD-standarden och se hur de förhåller sig till 1.3:

• Högre hastighet:  Meninglöst, hdmi v1.0 klara 1080p60 @ 8 bitar vilket är mer än vad BD/HDDVD klarar av att lagra.

• Deep Color: BD/HDDVD klara bara 8 bits färgdjup. Klarar hdmi v1.0 galant.

• Fler färger: BD/HDDVD mastras för ITU Rec 709 colorspace. Kirrar v1.0 galant. Andra "större" colorspace som xvYCC är inte standard för BD/HDDVD.

• Nya ljudformat: Matar du lossless ljud in i din tv istället för in i en riktig hembioanläggning borde du skjutas...  :unsure: (Dessutom kan alla lossless ljudformat konverteras till PCM vilket hdmi v1.1-stärkare klarar, så 1.3 är inte ens ett måste där)

(*) xvYCC-colorspace kan väl kanske kan vara kul för den som har en HDV-kamera som kan filma med denna färgrymd. Om man nu vill att senaste partyt ska se extra färgmättad ut (om du lyckas befinna dig på en plats som innehåller mer mättade färger än vad HD-standarden klarar av.. :unsure: ) Observera punkt 2 dock.

Sony pushar lite för xvYCC-colorspace (de kallar det xvColor). Så gissningvis är det inte omöjligt att Sony kommer med nån applikation till PS3 eller kanske en och annan film som är mastrad enl xvYCC-colorspace. Observera dock att eftersom volym är viktigt kommer dock mjukvaran troligtvis vara kompatibel med BD-standarden (dvs det funkar med hdmi v1.0).

Slutsats: Häng inte upp er på 1.3, finns MYCKET viktigare saker att fundera på vid tv-köp. Bra bild tex. ;)

Redigerat av pacman, 01 juni 2007 - 08:31.

Postad 01 juni 2007 - 13:44

Unregistered55ef3133
  • Unregistered55ef3133
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
PS3 har 1.3 vet jag. Fast hur det hjälper till har jag ingen aaaning om. Har inte ens bestämt mig för vilken lcd-tv jag ska köpa så än så länge har jag ingen nytta av det ;)

Postad 01 juni 2007 - 19:43

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Pacman>> Det kanske dröjer innan vi kan dra full (eller ens någon) nytta av 1.3, och att det därmed hör framtiden till. Men vem vill inte ha det senaste? ;) :unsure:

Postad 01 juni 2007 - 21:29

Martin83
  • Martin83
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0
Precis som ovanstående skribent skrev så vill man alltid ha det nyaste och det kommer alltid nya funktioner som ständigt utlovar bättre saker - särskilt när HDMI enbart är i en uppbyggnadsfas.

Det är i stort sett alltid lika bra att investera nu, för det finns alltid nyare saker och teknologier - allting uppdateras och förbättras ständigt. Precis som flera nämner så låter HDMI v1.3 riktigt bra på papperet, men frågan är hur stor användning vi har av den versionen idag - men klart man vill bli framtidssäker, men det är snudd på omöjligt idag när det finns så mycket "nytt".

Postad 03 juni 2007 - 20:20

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Pacman>> Det kanske dröjer innan vi kan dra full (eller ens någon) nytta av 1.3, och att det därmed hör framtiden till. Men vem vill inte ha det senaste? ;)  :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Klart man vill ha det (även om det senaste är gammalt om exakt 1 minut) och givetvis skadar det inte om det finns. Jag menar bara att man inte ska dra för stora växlar av att ens tilltänkta tv har 1.1 eller 1.3. Ser det bra ut är det ju skitsamma - ser det inte bra ut är det inte pga hdmi-versionen. :D

Postad 03 juni 2007 - 20:49

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Om en TV har stöd för någon form av synk med andra apparater via HDMI så kan man vara ganska säker på att HDMI 1.3 används på den TVn.

Postad 09 juni 2007 - 16:31

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Vi ska flytta till ett nytt hus i aug, och jag tänkte då köpa ny utrustning, vad kan ni rekommendera för förstärkare och dvd-spelare med hdmi 1.3 ?

/fredde

Postad 10 juni 2007 - 10:06

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Vi ska flytta till ett nytt hus i aug, och jag tänkte då köpa ny utrustning, vad kan ni rekommendera för förstärkare och dvd-spelare med hdmi 1.3 ?

/fredde

<{POST_SNAPBACK}>

Lås inte fast dig vid HDMI 1,3 då kommer du säkert missa något. Tror inte PV60 har HDMI 1,3 och ändå genererar den en helt underbar bild :)

Postad 10 juni 2007 - 10:27

Unregistered81bbc7d1
  • Unregistered81bbc7d1
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag tror jag vet vilken lcd det blir, men vad rekommenderar ni för förstärkare och dvd-spelare, vill helst ha samma märke på den. Har funderat lite på Cambridge Audio, är det bra grejor ?

Tack på förhand!

/Fredde

Postad 11 juni 2007 - 08:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Finns inga dvd-spelare med 1.3 (av den enkla anledningen att det är helt meninglöst). Iövrigt finns det ett hel forum-del dedikerat till förstärkare...

Postad 22 juni 2007 - 10:53

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Läste just detta om nya Pioneer gen8 plasman som jg tänkt köpa

Deep Colour supported
Deep Colour means the colour depth that describes the number of
bits used to represent the colour of a single pixel in a bitmapped
image. Besides the conventional RGB/YCbCr16 bit/20 bit/24 bit
signals, the plasma television also supports RGB/YCbCr30 bit/36 bit
signals. This enables finer, minute colour reproduction when a
device that supports Deep Colour signals (HDMI1.3) is connected to
the plasma television. When Deep Colour signals are received, the
colour depth appears on the channel display.

Har precis beställt ny förstärakre (ligger på posten) den klarar bara hdmi 1.2 och trodde jag skulle vara safe lång tid då det gick att få HD ljuden till den ändå. Men blir nu orolig för bilden..

Finns väl inget som kan ge 36bit nu vad jag vet men om man skulle få någon spelare i framtiden som kan spela upp något i 36bit men ens stärkare inte stödjer 1.3, tror ni det kommer vara möjligt att "dela" på signalen? Dvs så att ljudet går till stärkaren och bilden direkt till tvn?
Tex någon lös "hdmi-delare/switch"?

Man kan ju säkert få ut ljudet via optisk kabel eller coaxial men då går det väl inte få HD ljudformaten.. Dubbla hdmi utgångar på spelaren som kan användas samtidigt med ljud i ena och bild i andra låter väl lite otroligt i alla fall.

Så få ut både 36bit bild och HD ljud utan att ha en stärkare som klarar 1.3 kommer det att gå tro?

Postad 22 juni 2007 - 10:58

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0

Finns inga dvd-spelare med 1.3 (av den enkla anledningen att det är helt meninglöst). Iövrigt finns det ett hel forum-del dedikerat till förstärkare...

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns ju i alla fall inspelningsbara som har HDMI 1.3, typ Pioneers senaste modeller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.