Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray vinner uthyrningsmarknaden?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 juni 2007 - 19:41

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 18 juni 2007 - 23:31

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
Nån videobutik som hyr ut BR eller HD i Sverige än?

Postad 18 juni 2007 - 23:41

Unregistered9282241e
  • Unregistered9282241e
  • Forumräv

• 902 inlägg
  • 0
Lovefilm gör ju det, dock är det på internet.

:)

Har själv hyrt därifrån förut.. och det är ett bra ställe!

Postad 18 juni 2007 - 23:58

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Ett steg i rätt riktning, snart MÅSTE ju HD-DVD försvinna. Egentligen bryr jag mig inte vilket som vinner bara något försvinner!

Postad 19 juni 2007 - 02:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Ett steg i rätt riktning, snart MÅSTE ju HD-DVD försvinna. Egentligen bryr jag mig inte vilket som vinner bara något försvinner!

<{POST_SNAPBACK}>

Vad vinner du på att en av aktörerna försvinner ?

Konkurrens är bra, varför skulle det plötsligt inte vara så ?

Jag bara undrar :)

RB

Postad 19 juni 2007 - 04:32

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad vinner du på att en av aktörerna försvinner ?

Konkurrens är bra, varför skulle det plötsligt inte vara så ?

Jag bara undrar :P

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Konkurrens är inte bra när man behöver två spelare/format för att kunna se alla filmer. :)

En mycket trevlig nyhet tycker jag!

Redigerat av Unregistered4325f859, 19 juni 2007 - 06:31.

Postad 19 juni 2007 - 04:32

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
att man kan se filmer från alla film studios utan att köpa 2st olika maskiner för ett par kakor styck? tycker jag låter som vinnst.

Postad 19 juni 2007 - 05:25

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1 082 inlägg
  • 0
Självklart vill man slippa köpa två spelare för att kunna se alla filmer men hade det inte varit för detta konkurerande hade ju prisbilden sett väldigt annorlunda ut idag.
Jag har svårt att tänka mig att en spelare kostat under 10k dom närmsta åren om det bara funnits ett format.
Likaså hade säkert inte priserna på filmerna gått ner lika fort heller.

Postad 19 juni 2007 - 06:16

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Självklart vill man slippa köpa två spelare för att kunna se alla filmer men hade det inte varit för detta konkurerande hade ju prisbilden sett väldigt annorlunda ut idag.
Jag har svårt att tänka mig att en spelare kostat under 10k dom närmsta åren om det bara funnits ett format.

<{POST_SNAPBACK}>

Du kanske har rätt. Men det finns ju konkurrens inom formatet Blu-ray också! Dom har ju många tillverkare som gör, eller framförallt precis ska börja producera spelare. Räkna med att priserna kommer rasa inom det närmaste året. Även om det bara blev ett lågupplöst DVD-format, så blev det ändå mycket stor konkurrens som pressat priserna. DVD-spelarna var även dom mycket dyra i början. Precis som CD-spelarna.

Jag tror också att detta formatkrig hämmar att priserna går ner, eftersom tillverkarna avvaktar med att satsa på spelare. Det hämmar också folks köplust. Och det som framförallt pressar priser är ökad försäljning, vilket resulterar i att företagen kan ha mindre marginaler. Först då blir det lönsamt för lågpris-företagen att börja producera spelare.

Men nu kanske vi inte ska byta ämne allt för mycket, och återgå till vad tråden egentligen handlar om? :)

Redigerat av Unregistered4325f859, 19 juni 2007 - 06:23.

Postad 19 juni 2007 - 06:18

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Hoppsan...blev lite fel, slant med fingret. :)

Redigerat av Unregistered4325f859, 19 juni 2007 - 06:26.

Postad 19 juni 2007 - 08:35

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0
Jag håller helt med föregående inlägg att om det INTE varit något format "krig" så hade priserna fallit fortare just genom att fler tillverkare börjat göra spelare m.m.

Titta bara på dvd-formaten för att spela in själv.
Från början fanns dvd-ram, dvd-r och dvd+r. Där (som jag minns det) bestämde sig tillverkarna fort för i första hand dvd+r och efter ett tag kom inspelare för både +r och -r (de formaten är ju egentligen lika, bara lite olika sätt att tillverka inspelningsbaa skivor m.m.).
Dvd-ram kommer väl ingen ihåg längre....?

Postad 19 juni 2007 - 08:44

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Bort med ett av formaten genast ! Det är ett ###### otyg med dessa olika format...Om vi konsumenter bojkottar ett av dessa så kan dom skrota den andra...Frågan är vilket...Jag röstar bort HD-DVD och behåller Blueray...

Postad 19 juni 2007 - 08:55

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Fördelen med HDDVD är ju regionsfriheten, så medans vissa sitter med 2 st blu ray spelare för att se film från hela världen så sitter man själv med en spelare till ett betydligt bättre pris, och hyrmarknaden varför skulle den avgöra kriget, finns det nåt mer ointressant än hyrfilm, tror det finns minst lika många som köper om inte fler..

Postad 19 juni 2007 - 10:18

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Våran lokala videobutik "Videoteket" hyr ut Blu-ray filmer, men har inte börjat med Hd-dvd och verkar inte som att dom planerat att börja med det heller.

Själv är jag också en av dom som hoppas att det blir 1 bra, istället för 2 så man slipper allt jädra knöl/tjaffs.

Kommer inte köpa någon av dessa nya format före jag "vet" vem som kommer stå kvar, då jag i alla fall anser att det är som att kasta pärlor till svin annars.

Redigerat av Camridge, 19 juni 2007 - 10:20.

Postad 19 juni 2007 - 10:32

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5 778 inlägg
  • 0
Precis, det blir ju mycket smidigare och enklare med bara ett format. Och eftersom att jag tänker spela allt vi datorn så behöver jag inte tänka på regionsfrihet.

Postad 19 juni 2007 - 12:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Fördelen med HDDVD är ju regionsfriheten, så medans vissa sitter med 2 st blu ray spelare för att se film från hela världen så sitter man själv med en spelare till ett betydligt bättre pris, och hyrmarknaden varför skulle den avgöra kriget, finns det nåt mer ointressant än hyrfilm, tror det finns minst lika många som köper om inte fler..

<{POST_SNAPBACK}>

För mig, och för masssssssor av Svenssons är hyrmarknaden mycket viktigare än köpmarknaden. Dessutom tror jag inte den stora massan av Svenssons som köper film importerar regionsfria, så den faktorn spelar nog faktiskt ingen större roll för de flesta.

Och själv gör jag som ekon, så region spelar inte mig ngn större roll heller de få ggr jag nu skulle ha en annan skiva än sittande region i handen. :)

Postad 19 juni 2007 - 16:43

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Själv tycker jag tvärtom! Finns det något ointressantare än köpfilm? Varför se en film mer än en gång när man istället kan se en ny osedd film? Jag vet att jag överdriver och har sett en del film flera gånger, men de ända filmer som det är något värde i att äga är ju de man ser många gånger.

Jag har en son som sett vissa filmer säker 20-30 gånger och då finns det en stor poäng med köpfilm.

Postad 19 juni 2007 - 17:26

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
Ja själv äger bara filmer ja ska se om, har kanske sålt 200 filmer i mitt samlande..

Är inte hyr marknaden en ganska utdöende grej den var väl typ som bäst när VHS fanns nu köper väl fler o fler sina filmer och laddar ner dem??!!

Det är en rolig grej med den artikeln, flera bolag som släpper film på BD , mgm och fox släpper nada medans Universal spottar ut titlar till HDDVD, samt har HDDVD massa exklusiva små studios i EU som te x Studio Canal en av de större av dem. :)

Redigerat av henke007, 19 juni 2007 - 17:29.

Postad 19 juni 2007 - 17:38

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1 770 inlägg
  • 0
Att de två formaten gjort att priserna pressas kan vara sant. Men, formatkriget gör ju också att konsumenterna väntar med köp tills ett av formaten vunnit eller att multi-spelarna blir MYCKET billigare.

Postad 19 juni 2007 - 18:27

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1 428 inlägg
  • 0

Ja själv äger bara filmer ja ska se om, har kanske sålt 200 filmer i mitt samlande..

Är inte hyr marknaden en ganska utdöende grej den var väl typ som bäst när VHS fanns nu köper väl fler o fler sina filmer och laddar ner dem??!!

Det är en rolig grej med den artikeln, flera bolag som släpper film på BD , mgm och fox släpper nada medans Universal spottar ut titlar till HDDVD, samt har HDDVD massa exklusiva små studios i EU som te x Studio Canal en av de större av dem. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Verkar vara ganska många som hyr om man tittar till pengarna dom drar in på det. Night at the Museum har tex dragit in 44miljoner dollar på rentals.

Postad 19 juni 2007 - 19:07

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14 825 inlägg
  • 0
Det var ju uthyrningsmarknaden som såg till att VHS vann förra kriget, så detta är verkligen positivt för BD.

HD DVD har uppfyllt sitt mål på marknaden genom att få ner priser och kan härmed kasta in handduken. :)

Postad 19 juni 2007 - 20:00

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Jag tror också att hyrmarknaden kommer att ha stor betydelse, de flesta vill nog se så många filmer som möjligt utan att nödvändigtvis köpa varje film. Tycker man nu om en film man sett o kan tänka sig se den igen, så köper man den väl troligtvis också. Blockbusters val är nog en stor seger för BD, även om formatkriget långt ifrån är över.

Svenska uthyrare lär dock vänta ett tag tills det kommit fler utgåvor i rätt region med svensk text. Det är ju kul att Lovefilm böjat hyra ut både BD o HDDVD, men urvalet är ju minst sagt knapert :) Men alla filmerna verkar ha svensk textning :P

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 19 juni 2007 - 20:01.

Postad 19 juni 2007 - 21:47

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Jag jobbar i en videobutik och vi funderar på att börja med Blu-Ray nu.

HD-DVD är inte aktuellt, inte för att vi har nåt emot formatet, utan för att det är så ###### känsligt mot repor.

På de få jag har själv så räcker det med ett litet dammkorn som man försöker torka bort med en ultra mjuk duk för att man ska lyckas skapa en repa.

DVD är känsligt nog för svensson, förstår fan inte hur dom lyckas göra sånna repor på skivorna, det räcker med 3-4 uthyrningar. Så HD-DVD är dödsdömt som uthyrnings format tyvärr :wub:

Blu-Ray tål ju betydligt bättre med sin Hard-Coating :)

Hyrde några filmer på BD från CD-On och vissa av dom var full med finger avtryck m.m.
Men efter en vanlig avtorkning var det helt borta och 100 procent repfritt. Som ny.

Förstår inte varför dom inte kan använda Hard-Coating även på HD-DVD och SD-DVD???

Postad 20 juni 2007 - 08:28

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Dom kanske vill visa upp sina mjukare sidor?

Postad 20 juni 2007 - 08:54

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5 366 inlägg
  • 0
MGM planerar inga släpp på BD framöver.. :)

We've received word directly from MGM late this afternoon that despite earlier reports to the contrary, the studio has not announced any new Blu-ray titles for this later year. The studio says that the Home Media Magazine article that broke the story earlier today was erroneous, and HMM has since removed the text pertaining to MGM's fourth quarter Blu-ray plans from their online story.

tilägg till original artikeln, i länken.

http://www.highdefdi...ray_Revival/710

Redigerat av henke007, 20 juni 2007 - 08:55.

Postad 20 juni 2007 - 11:45

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Dock var väl porrbranschen det som fällde avgörandet när kriget stod mellan vhs och sonys dåvarande videoformat, och antagligen kommer samma inträffa under detta "format krig".

Postad 20 juni 2007 - 13:31

Snudge
  • Snudge
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Dock var väl porrbranschen det som fällde avgörandet när kriget stod mellan vhs och sonys dåvarande videoformat, och antagligen kommer samma inträffa under detta "format krig".

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, Svensson får ju sin porr från Internet nuförtiden, så jag tror inte porr har lika stor betydelse för formatavgörande nu.

Postad 20 juni 2007 - 15:33

Acer99
  • Acer99
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, Svensson får ju sin porr från Internet nuförtiden, så jag tror inte porr har lika stor betydelse för formatavgörande nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Svensson kanske, men Smitharna och resten av världen har ju inte samma internetuppkoppling och utbrett internetnät som här. Så jag tror nog porrbranschen fortfarande har en hel del att säga om.

Postad 20 juni 2007 - 20:20

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24 891 inlägg
  • 0
Ge mig nerladdningsbara BD och HD-DVD istället som man kan hyra. Vill inte köpa på mig ännu ett format.

Postad 20 juni 2007 - 21:08

Unregistered992
  • Unregistered992
  • Veteran

• 1 687 inlägg
  • 0

MGM planerar inga släpp på BD framöver.. :)

We've received word directly from MGM late this afternoon that despite earlier reports to the contrary, the studio has not announced any new Blu-ray titles for this later year. The studio says that the Home Media Magazine article that broke the story earlier today was erroneous, and HMM has since removed the text pertaining to MGM's fourth quarter Blu-ray plans from their online story.

tilägg till original artikeln, i länken.

http://www.highdefdi...ray_Revival/710

<{POST_SNAPBACK}>

Har jag missat något i diskussionen här eller postade du i fel tråd?

Kopierar mitt inlägg från den andra tråden.

It seems that the Sergio Leone Anthology BD news from Home Media was a bit premature (the details we reported yesterday have since been edited from the story). We've been informed by MGM's home video distributor, 20th Century Fox, that no new MGM or Fox BD titles have been officially announced as yet. Again, consider this Rumor Mill worthy, but several industry sources have told us that the titles are coming, but that Fox and MGM are currently testing BD+ for their future releases. We expect official title announcements to be made in the weeks ahead, so stay tuned.
http://www.thedigitalbits.com/

BD Plus Copy Protection Ready for Primetime; More Blu-ray Titles to Follow?

Postad 21 juni 2007 - 10:35

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Låt oss säga att HDDVD inte fanns (eller snarare att BD och HDDVD gänget faktiskt kom överens då det förhandlades).

PS3 (med "BD+HDDVD") hade släppts julen 2006 för 500-600 dollar (då den samtidigt ska konkurrera med XB360). Alla övriga tillverkare hade haft denna maskin att tävla emot, det gör man inte med en 10K maskin.

2 format är värdelöst på alla fronter - på längre sikt. Det gör bara filmbolag, tillverkare och framförallt konsumenter osäkra. Osäkerhet slöar ner utvecklingen. Slö utveckling ger låga volymer => högre priser. Plus att det är mer kostsamt att hantera 2 format istället för 1 - för de som inte vill välja sida.

Konkurrensen olika företag emellan driver alltid ner priset, så har det alltid varit, ser inte varför det inte skulle gälla ett HD-film format.

Med det sagt så ja, vi lär knappast ha sett en Toshiba-lirare säljas i USA för så lågt som 199 dollar än. Så på kort sikt har det nog påverkat lite (även om jag inte tror på några 10K nivåer) - men efter lite tid tror jag enbart dubbla format är negativt.

Acer99>> Tror nog Smith står för majoriteten av hmmhmm-surfandet ändå så internet är nog en faktor att räkna med ändå.

Det är en aneldningen till varför jag inte förstår varför "porr"-myten alltid tas upp. En annan är att de är att jämföra äpplen med päron. Då VHS+Beta introducerades fanns det inget sätt att köra sådant material hemma. Klart som fasen tyckte det var fränt (slapp man sitta på en bio... :( ). Idag har vi förutom internet även tv-kanaler och framförallt finns det i MÄNGDER på VHS och DVD. Inte ens i närheten av den situation som var på 70/80 talet. Det extra som tillkommer idag är att man får det i HD...wow. Not. :)

Dessutom är det lite av en myt oxå, fanns många andra orsaker än porr varför VHS tog hem striden (tex eftersom det var en mkt mer öppen standard).

Ser inte ens varför VHS/Beta+Porr tas upp i debatten BD/HDDVD-debatten...det har hänt lite med samhället på 30 år...

Postad 29 juni 2007 - 00:04

diabolo
  • diabolo
  • Mästare

• 3 548 inlägg
  • 0
Blockbuster Closing 282 US Stores <_< ...det går bra för Blockbuster...pause...NOT :)

Postad 04 juli 2007 - 10:25

Mr Thomson
  • Mr Thomson
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har man en PS3:a så är väl valet fina fisken..Sänk ett av dom fördömda formaten så vi slipper samma elände som med +- skivorna..Det får vara någon måtta med mitt tålamod....

Postad 22 augusti 2007 - 17:56

Fille_86
  • Fille_86
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Videobutiks kedjan buylando i stockholm hyr ut både hd-dvd och blu-ray. Men sortimentet är ganska dåligt.

Postad 22 augusti 2007 - 19:10

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1 682 inlägg
  • 0

Videobutiks kedjan buylando i stockholm hyr ut både hd-dvd och blu-ray. Men sortimentet är ganska dåligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.