Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad ger mer watt mig?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2007 - 20:33

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Över 1000 inlägg men aldrig skapat en tråd... var dags nu.

Satt precis och spisade musik och läste lite hifi-blaskor (senaste nummret av Hifi Choice). Läste och lyssnade och bytte skiva. Blev Rammsteins debut... Höjde till tidigare oanade volymer, och ######r vad det öste. Riffen slet i kroppen och kaggen mosade genom rummet och fick ölburken att vibrera krafitgt B) .

Frågan jag ställde mig var;
Hade precis läst om ett repotage hos Cambridge (mitt stärkarmärke, innehar en 840a) och där nämndes det att det skulle komma ut ett slutsteg i 8-serien, ett som lämna 200w i stereo och 500w i bryggat läge.

Detta resulterar i (förutom lite kalsongutlösning hos Eder ödmjuke Fluffy) en liten tanke. Vad skulle jag tjäna på detta?

Låt oss säga byte från spec. 120w*2 till 500w*2? Vad märker jag av detta? Har ganska lättdrivna högtalare, 89db tror jag, men lyssnar på ganska dynamiskt musik. Dvs prog-metal, heavy metal och hårdrock. Märker också sjukt stor skillnad från bra producerade plattor (Rammstein t ex(FÖRUTOM Sehnsucht!!!)) mot kassa diton (Keeperskivorna med Helloween för att ta ett exempel)

Läste en tråd för typ 100 år sedan (tror det var på faktiskt faktiskt :D ) att det viktigaste när man lyssnade på hävvy fåcking mätall, var att ha massa watt och lättdrivna högisar.

Vad är Era åsiker, keep´em comming. Vill ha ALLA versioner av "sanningen" (finns många har jag märkt)

Vad tjänar jag på mer KRÄM i riggen???

Postad 30 June 2007 - 21:22

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
I min värld handlar det endast om att matcha förstärkaren och högtalarna. Har för mig att spec:en på mina gamla Mirage-högtalare säger att de vill ha 50-150 watt från förstärkaren.

Postad 30 June 2007 - 21:38

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Så är det inte riktigt i min värld. Men tack för åsikten. Vill ha fler dock. Bring it on!

Postad 01 July 2007 - 01:37

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Beror ju lite på. Mer än 840A på lättdrivna högtalare lär du väl inte tjäna något på. Har du högtalare som drar ur mycket kraft på basen och drar igång med krävande material så får man ju kolla. Men har du mer kraft så kan du ju spela högre volym utan ökande distorsion eller riskera att klippa förstärkaren. Får ju avses i helhet mot högtalare. Men Det ska till rejält med skillnad för att det faktiskt ska vara värt någonting. Merparten av en normal lyssning går ju på ganska låg effekt, och en dubbling av rena watt ger ju inte direkt någon enorm ökning i volym(+3db bara).

Sedan kan ju olika konstruktioner vara bra på olika saker, även om watten är densamma. Lite beroende på hur tillverkaren specar de olika produkterna.

Postad 01 July 2007 - 07:19

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

Sedan kan ju olika konstruktioner vara bra på olika saker, även om watten är densamma. Lite beroende på hur tillverkaren specar de olika produkterna.

Det håller jag med om.

Det som jag undrar är om man har nytta av större "headroom" i stärkaren. Ligger det någon sanning i t ex Musical Fidelitys reklam om att allt under 200-300w borde tas ut på gården och skjutas? Att "peakarna" i musiken slukar en massa watt. Tycker resonemanget låter vettigt, har dock inte prövat än, så därför är åsikter välkommna.

Postad 01 July 2007 - 07:46

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0

Vad ger mer watt mig?

-hörselskador?

B) f'låt, kunde inte låta bli.

Annars tror jag att jag håller med resonemanget att det blir mindre ansträngt med lite mer kraft "till godo". Fast å andra sidan, ju kraftigare doningar desto mer biprodukter såsom brum och kanske brus? Eller är det bara nåt jag har felaktigt fått för mig efter att ha suttit för nära några antika gitarrförstärkar-riggar? :D

Postad 01 July 2007 - 08:25

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag tyckte länge att det här med hur stor förstärkare eller hur stort slutsteg man har inte har så stor betydelse för hur det låter, tills jag skaffade mig tunga slutsteg som fick mig att tänka om (dock ej blindtestat utan rent subjektiva intryck...). Med stor menar jag hur mycket effekt det kan ge ut.

Dock beror skillnaden, eller ens om det är värt en dubbling av effekten, på vilket material man lyssnar på och utrustningen i övrigt.

Men ska man ha riktig High Fidelity så måste man ha ordentligt med kräm, som man faktiskt inte kan få för mycket av. Även om vid normal lyssning den genomsnittliga effektåtgången endast är 5-10W på sin höjd så kräver en riktig smäll på trumsettet på 155 db tusentals watt för att för att man inte ska få en färgning av ljudet, om än så bara för några millisekunder.

MVH
/Chuck

Postad 01 July 2007 - 08:44

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

riktig smäll på trumsettet på 155 db

Skulle inte trummisen styka med då? Eller några ytterligare bandmedlemmar? :D Lite osäker på db-skalan.

Har också hört att t ex vissa trumslag skulle kräva tusentals watt för att återges realistiskt.

Tack för åsikterna hittils!

Redigerat av Fluffy, 01 July 2007 - 08:45.

Postad 01 July 2007 - 09:58

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

riktig smäll på trumsettet på 155 db

Skulle inte trummisen styka med då? Eller några ytterligare bandmedlemmar? :wub: Lite osäker på db-skalan.

Har också hört att t ex vissa trumslag skulle kräva tusentals watt för att återges realistiskt.

Tack för åsikterna hittils!

<{POST_SNAPBACK}>

stendöd

Postad 01 July 2007 - 10:08

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Håller med Chuck och fortsätter på dennes linje. Har också gått från mindre förstärkare till monstersteg och det dynamiska möjligheterna blir så oerhört mycket bättre. Trancienttopparna vid lyssning av kvalitativ dynamiskt musik kan vid vissa fall komma upp till 600---700w effekt i topparna men om förastärkaren klipper detta begränsas ju musiken och du får en dist istället för en fulländad ton. Som en del säger så är det inte basen som är känsligast allt utan övre mellan och diskant som klipper hårdast, Eller örat är iaf inte lika känslig inom basområdet.

Alltså mer effekt = mindre dist och därmed renare ljud. Skillnaden är inte som man ibland tror att der blir tyndre och kraftigare utan nästa tvärt om mindre :wub: eftersom du tar bort disten från klippningen så upplever du inte färgningen av ljudet som ger känslan av att det är högt utan att du spelar bara högre eftersom ljudet är renare..

Nu är det tyvärr så att med Rammstein bör man inte vara kvalificerad att överhuvudtaget lyssna på musik. Jag mena då kunde du ju lika bra gå ut i garaget och borra i betong eller nått.. Borren har säkert 800w och kostar inte mer än 195:- på rusta. :D ;)

Postad 01 July 2007 - 10:13

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Mycket effekt är aldrig fel (förutsatt att det är bra kvalitet på watten så att säga). Jag håller med Chuck och mr-välljud i deras resonemang helt klart.

Postad 01 July 2007 - 11:09

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

Nu är det tyvärr så att med Rammstein bör man inte vara kvalificerad att överhuvudtaget lyssna på musik.

Det tar jag personligt! ;)
Tog detta som exempel för det är en grupp som inbjuder till hög lyssningsvolym. Samt att jag tycker det är bra skit helt enkelt. Underhållare av klass. Smaken är dock olika, och jag är ganska bred i mitt lyssnande, så vi kan byta ut det mot något annat:

"När jag lyssnade på Nora Jones så slet riffen genom rummet och kaggarna satt som högerkrokar i magen" - Blir lite haltande... :wub:

Tack för ett bra svar annars.

Postad 01 July 2007 - 11:46

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Du har ett par högtalare med skaplig verkningsgrad och ganska små element. Jag vill säga att du klarar dig ganska bra med dina 120 w/kanal. Samtidigt ska de ju även kunna lämna ordentligt med ström.

Du skulle eventuellt få ett mer harmoniskt ljud om du går upp och kör ett separat steg för då lär effekten aldrig sina. Det är ju trotts allt när effekten tryter som det börjar låta dåligt...

Man kan aldrig få för mycket watt i en stärkare precis som att man aldrig kan få för många hk i en bil...

Är pengarna inget problem, köp...

/Johan

Postad 01 July 2007 - 12:10

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jaha Fluffy har uppgraderingsjävulen satt klorna i dig igen ? :wub:

Själv har jag förespråkat att man kan aldrig ha för mycke "power" men har nu insett att det inte är den självklara vägen till välljud. Har gått från ett Rotel 991 till rörslutsteg och välljudsfaktorn har aldrig varit så hög hos undertecknad, och det går att spela högt också.

/The Trooper

Postad 01 July 2007 - 12:34

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Rotel 991 till rörslutsteg och välljudsfaktorn har aldrig varit så hög hos undertecknad

Där finns ju en stor fördel som ibland glöms ann nämna nämligen att rörförstärkare klipper så oerhört snyggt att det tom blir harmoni i klippningen. :wub: Så en rörstärk på 30w är inte att glömma bort ur välljudsperpektivet.

Postad 01 July 2007 - 12:54

The Trooper
  • The Trooper
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Exact, det var lite det jag ville belysa att mycket watt inte är allt.

/The Trooper

Postad 01 July 2007 - 12:58

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Exact, det var lite det jag ville belysa att mycket watt inte är allt.

Fast nästan... :wub:

Postad 01 July 2007 - 14:56

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

Jaha Fluffy har uppgraderingsjävulen satt klorna i dig igen ?

Har han någonsin dragit ut dom?? :wub:

Spekulerar mest, inte inne på nya inköp, men man vet ju aldrig...

Postad 01 July 2007 - 15:47

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Men nu snackar ni helt olika watt klass A och klass AB.

Det är som gämföra en häst med en hästkraft ;-)

Postad 01 July 2007 - 15:58

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Kan du förklara skillnade mellan klass a och ab.. :wub:.

Postad 01 July 2007 - 20:12

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Här kommer lite upplysningar på skillnad av olika förstärkartekniker.

Taget från ljudias hemsida.

Arbetsklasser
Det finns förstärkare som arbetar i klass A eller åtminstone som påstås göra det. Det är knappast det enklaste att som lekman ska kunna avgöra om så är fallet. Speciellt som olika firmor tycks ha lite olika uppfattning om var gränsen går för att få kalla sin produkt klass A. Det är viktigt att man förstår vad som är skillnaden mellan klass A och klass B innan man tar ställning till det, så att man inte bildar sig en uppfattning på felaktiga grunder. (Ibland blir det som att säga en motor med turbo är starkare än en utan - jo men om den ena är 2L stor och har turbo och den andra en 454:a (7.45L) så kanske det inte är sant). På senare tid har det börjat dyka upp förstärkare som arbetar i Klass D som vi också ska behandla, dessa är dock så nya att de knappt finns på marknaden ännu.

Klass B
Vi börjar med hur en klass B förstärkare fungerar. En normal (läs. inte bryggkopplad förstärkare) har en "kall" utgång och en "het" utgång. Den kalla utgången ligger fast på en konstant spänning den är alltså jord, vilket absolut inte behöver vara det samma som chassijord, sedan kan man skicka ut antingen positiv eller negativ spänning på den "heta" utgången. När det ligger en spänningsskillnad mellan de två utgångarna så kommer det att börja flyta en ström genom högtalaren som kommer att få högtalarkonen att röra sig och omvandlas till ljud. För att åstadkomma denna spänningskillnad så använder man transistorer som börjar leda resp strypas med hjälp av musiksignalen. I normalfallet så har man en transistor som är kopplad till strömförsörjningens positiva utgång och en annan transistor är kopplad till den negativa utgången, vill man ha en positiv spänning till högtalaren så öppnar man helt enkelt den positiva transistorn så mycket som behövs och sedan när man vill ha en negativ spänning så stryper man den positiva transistorn och börjar öppna den som går till negativ spänning istället. Och finns det ingen signal in alls så är givetvis bägge transistorerna helt strypta och ingen ström flyter. Eftersom det inte flyter någon ström så drar slutsteget inte någon effekt och utan effektförbrukning ingen värme, följaktligen blir en dylik förstärkare inte varm utan ingångssignal. En sådan här förstärkare har en mycket hög verkningsgrad och avger ett minimum av värme. Den värme som bildas beror på att om man t.ex. bara vill ha 1/3 av maximal spänning till högtalaren så måste de andra 2/3 delarna kylas bort i förstärkarens kylfläns, märk dock att det inte rör sig 2/3 av förstärkarens maxeffekt som måste kylas bort utan i det nämnda fallet ca 10-15% av den maximala uteffekten och i absolut sämsta fall ca 25-30%. Till synes så är detta en bra lösning kompakt format och hög uteffekt och inte blir det varmt heller. Problemet ligger i att en transistor är mycket olinjär under ca 1volts spänning och detta innebär att i gränstrakten där transistorerna byter av varandra är förstärkaren mycket olinjär, och kommer att låta illa vid låga volymer till följd av sk övergångsdistortion Distorsionen vid 1W på en Klass B förstärkare ligger antagligen inte under 10%, men vid hög volym så sjunker distorsionen till under någon eller några %. Därför så är ren klass B praktiskt taget oanvändbar för audio ändamål (även med negativ återkoppling). Märk att problemet är som bortblåst över +- 1V utspänning.

Klass AB
Lösningen på problemet är enkel och fungerar utmärkt, man lägger en liten likspänning över de bägge transistorerna, men bara så pass stor att man precis kommer över det olinjära området. Om man låter både den negativa och den positiva transistorn dra precis lika mycket men åt vardera håll så kommer det fortfarande ingen spänning till högtalaren i tomgång. Nackdelen är att förstärkaren kommer att dra lite ström konstant och detta innebär att den också kommer att avge lite värme vid tomgång. Men det är fortfarande inga problem att klara av kylningen, eftersom det i allmänhet bara är några få Watt man kyler bort. Om man förfinar denna tekniken så kommer man att ha en förstärkare som låter mycket bra och som dessutom har ansenlig uteffekt. och dessutom är fullt tillräckligt energisnål för att vara fullt acceptabel även vid mobilt bruk

Klass A
Klass A jobbar på ett annat sätt för att få bort genomgångsdistortionen. Här låter man istället bägge transistorerna arbeta hela vägen från negativ till positiv spänning, de byter alltså inte av varandra som i klass B, utan man väljer istället att bara omfördela resurserna mellan de båda transistorerna. Fördelen med detta är att man hela tiden ligger mitt i transistorernas linjära arbetsområde och inte i dess olinjära ytterkanter som i klass B. Man låter det alltid flyta en mycket stor ström genom de bägge transistorerna, som givetvis blir till värme. Om man ändrar på arbetspunkten mellan de bägge transistorerna så kommer det att flyta en ström mellan den "heta" och den "kalla" utgången precis som i klass B. Strömmen som flyter genom högtalaren kommer att tas från den effekten som normalt skulle kylas bort, förstärkarens förlusteffekt minskar vid utstyrning, och den blir alltså som varmast vid tomgång. För att kunna styra ut högtalaren maximalt och ändå få förstärkaren att arbeta i ren klass A så krävs det att det går MINST lika stor ström genom transistorerna som det maximalt kan göra genom högtalaren. Om man tar den maximala uteffekten och multiplicerar med fem så är det absolut minsta som förstärkaren kyler bort vid tomgång. Som du säkert förstår så kommer det att bli en fruktansvärd massa värme som måste kylas bort och förstärkarens effektförbrukning kommer att bli mycket stor, här pratar vi om ren klass A. Som du säkert förstår så är detta nackdelen med klass A, speciellt då som det dyraste i förstärkaren blir just kylflänsar och strömförsörjning. Därför försöker många tillverkare att på olika sätt få fördelarna med klass A samtidig som man reducerar nackdelarna. Men ingen fabrikant vill öppet påstå att det inte längre rör sig om ren klass A utan att det rör sig om någon mer realistisk variant, anledningen till att jag skrev mer realistisk är att i parktiken så låter knappast en sådan förstärkare så mycket sämre, än en ren klass A förstärkare som skulle bli oerhört dyr, stor, tung, varm och samtidigt ha en (för) låg uteffekt. Gränsen för att fortfarande köra i ren klass A borde ligga runt 2x50W och då kyler man ändå bort mer än 500W konstant. Ett sätt är att låta förstärkaren jobba i klass A vid låga effekter för att sedan gå över till klass AB (så fungerar i realiteten en klass AB förstärkare också), då arbetar fortfarande förstärkaren i klass A upp till ett par watt medan den nästan har lika stor maximal uteffekt som en klass AB förstärkare, men då arbetar den i klass AB istället. Detta sättet ser jag inga större fel med, men att kalla det för klass A utan att på något sätt ange att det inte rör sig om någon ren klass A förstärkare längre är fel. Ett annat sätt är att låta förstärkaren jobba i klass A genom hela effektområdet, och vartefter insignalen ökar, ökar man också tomgångsströmmen genom transistorerna, och eftersom man vid utstyrning leder bort delar av värmen till högtalaren istället, så kommer inte förstärkaren att bli fullt lika varm som en ren klass A förstärkare. I princip så är förstärkaren en 2x5W utan insignal och vid max signal så kanske den är en 2x50W därför blir det ganska lite värme vid just tomgång. Här får man visserligen bort övergångsdistortionen samtidig som förstärkaren lämnar hela uteffekten i klass A, men då har man istället flyttat problemet till strömförsörjningen som inte kommer att ha en konstant last att driva som vid ren klass A. Men även med denna princip går att få ett riktigt bra resultat genom att ha en vettigt dimensionerad strömförsörjning. Frågan är bara hur ska en sådan här koppling ska kallas, egentligen uppfyller den ju kriteriet med att lämna full uteffekt i klass A, och då borde den ju få kallas ren klass A, men helt plötsligt har några betydelsefulla parametrar förlorats i och med konstruktionen så rent ljudmässigt är den sämre än en traditionell klass A förstärkare. Det är viktigt att man har klart för sig att det inte måste vara bättre för att det är klass A, men å andra sidan så gör knappast någon ett dåligt slutsteg som arbetar i klass A eftersom man får lägga ner så mycket pengar på strömförsörjning och kylflänsar, undviker man att spara på den billiga elektroniken, eftersom det ändå inte skulle blir billigt även om man försökte spara. Småsignal förstärkare arbetar i allmänhet i Klass A eftersom det inte finns någon anledning att inte köra dem i Klass A det blir så lite värme ändå, så påstår någon att deras ingångssteg arbetar i Klass A så är det förmodligen sant, det gör det i en IC för 1:- också !

Klass D
Eftersom vi lever i en tid då vi har den sunda inställningen att försöka spara på naturresurserna så har man sedan länge använt switch teknik för effektreglering. Bland de första ställena var RC loken, idag har vi switch nätdelar i snart sagt alla apparater. Men det vore intressant att använda även switchteknik till själva utgångssteget - inte bara spänningsmatningen, för att även här få samma fördelar med hög verkningsgrad. Egentligen är tekniken enkel, man har en elektronisk strömbrytare som kopplar högtalaren direkt till spänningsmatningen om utsignalen till högtalaren ligger strax under musiksignalen och sedan när nivån nått strax över idealet slår man av strömmen. Detta ger dock lite restprodukter så man måste ha ett filter som jämnar ut strömmen till högtalaren. Och det som man använder är en spole som är strömtrög och hindrar strömrusning när switchen slår till resp hindrar strömmen att falla till 0 direkt efter frånslag. Det som avgör hur bra signalen är när den kommer ut ur förstärkaren är hur fort man kan slå till och från switcharna. Ju högre frekvens desto lägre distorsion. Det stora problemet får man vid höga frekvenser och låga nivåer, det finns sätt att lösa detta. Men tekniken med Klass D förstärkare är inte så utbredd och tillverkarna förtegna om exakt hur deras lösning ser ut så mer insikt i tekniken än detta kan jag inte direkt ge. En av pionjärerna på detta område var Svenska Lab gruppen. Fördelarna är att man kan ha mindre nätdelar då man får mycket små värmeförluster (som annars tar onödig effekt), dessutom kan man få maximal uteffekt inom ett stort impedansområde, man överför effekter inte volt och ampere som i vanliga förstärkare. Inte nog med detta man kan bygga samman själva strömförsörjningen med utgångssteget och få mindre med komponenter. Nackdelen är då höga frekvenser och små effekter samt filtrering av restprodukter

Det är väl lika bra vi tar lite om späningsmatning när vi ändå är igång och läser eller? :wub:

Strömförsörjning
Även här är det ganska enkelt att ställa upp villkor för hur den ska bete sig. Det man vill är att få en oberoende av belastning konstant spänning och utan störningar (ett par truckbatteri är rätt bra om man vill komma nära målet). I verkligheten så är det inte så enkelt då belastningen på strömförsörjningen varierar våldsamt och dessutom varierar spänningen till strömförsörjningen (elnätet eller bilens elsystem). Men det som är intressant är att se är att det i allmänhet är så att spänningen faller tämligen linjärt med ökande ström! Dvs faller spänningen 1V vid 1A så faller den 5V vid 5A, detta gäller inte i ett bilslutsteg där motkoppling nyttjas (detta går vi igenom senare). Ju kraftigare och stabilare strömförsörjning desto mindre faller spänningen vid ökad belastning (Ampere).

Strömförsörjning del 2
Strömförsörjningen är en av de absolut viktigaste delarna i en förstärkare, samtidigt som den kostar mycket pengar. I en hemmaförstärkare består den i princip av en transformator som omvandlar 230V nätspänning till ca +-30V och sedan likriktas denna spänning så att den blir likström sedan så glättas (jämnas till - den är pulsvis annars) den i ett eller flera par kondensatorer. Från dessa kondensatorer tar förstärkaren sedan sin effekt. Transformatorn är en tämligen dum komponent, den överför en växelström på primärsidan (in) till en annan på sekundärsidan (ut) den effekten man matar in får man också ut när man har räknat bort lite förluster. Transformatorer finns av flera olika typer de vanligaste är EI kärna och toroid (ringkärna), den förstnämnda är billig och klarar kontinuerligt höga effekter. Toroid typen har låg utimpedans = sviktar lite under belastning, små dimensioner, låg vikt och ett litet magnetiskt läckfält, men den klarar inte av långvarig belastning så bra och dessutom släpper den igenom störningar från elnätet i större utsträckning än EI typen. Allt fler går över till toroidtyp. Likriktaren som likriktar växelspänningen till likspänning innan kondensatorerna består av 4 dioder, ofta sitter dessa i en gemensam kapsel. I tomgång så drar man ingen effekt från kondensatorerna och de är fullt uppladdade och då är matningsspänningen hög - kortvarigt medan kondensatorerna är uppladdade verkar strömförsörjningen ha en väldigt låg impedans och lämnar gärna ström, men mycket snart rasar spänningen och då är det dags för elnätet att ladda upp kondensatorerna igen med en puls (laddas 100ggr per sekund) är nu transformatorn kraftig så orkar den att ladda fullt igen - och man får ett litet ripple (brum) på spänningen mellan uppladdningspulserna, men det blir kanske som mest 0.5V och då är det att betrakta som stabilt. Ju större kondensatoer desto mindre ripple. Men nu är det så att skulle man laddat ur kondensatorerna mycket så orkar (nu är 0.5V inte mycket) inte transformatorn att ladda upp dem på en puls! Är belastningen kvar så ramlar spänningen succesivt ytterligare en bit för att sedan stabilisera sig. Pratar vi långvarig belastning så kan man göra en sån tabell vi gjorde förut med t.ex. -1V per Ampere. Här är det då viktigt att förstår att förstärkaren tar sin effekt från kondensatorerna och sedan ska transformatorn ladda upp kondensatorerna igen. Prioritetar man mycket effekt i kortvariga pulser så har man stor kondensatorbank och mindre transformator, detta straffar sig vid låga impedanser och kontinuerliga förlopp då kommer spänningen att rasa precis som vi såg i den tabellen vi hade tidigare (Därför mäter några tillverkare bara sk. dynamisk (puls) effekt vid låga impedanser). Prioriterar man hög maximal uteffekt vid låga impedanser så ska man ha en stor transformator men då får man ripple. Men det allra bästa är givetvis en förstärkare med både stor transformator och stor kondensatorbank. Men sådant är dyrt. Men ska man förbättra sin förstärkare så kan det vara en ide at ge sig på nätdelen.Man ser en skillnad mellan en riktit High-End slutsteg för hemmabruk och ett PA-steg, öppnar man bägge förstärkarna så hittar man ungefär lika stora nätdelar men PA steget ger 2*1000W och High-End förstärkaren lite drygt vad en vanlig Japan förstärkare ger, kanske mellan 75-150W per kanal. Skillnaden är den att PA steget ska ge hög effekt - High-End förstärkaren ska vara stabil och totalt strunta i om det spelas högt eller lågt eller om den utsätts för tortyr belastningar osv.

High-End förstärkare
Det klassiska är att helt enkelt bygga en mastodontnätdel som får kosta en massa pengar - när sedan det största problemet är att proppen går sönder under full last anser man att det räcker. Nummer två kombineras ofta med nummer ett och det är Klass A drift som gör att belastningen till en början är konstant (och väldigt hög) på nätdelen. Nummer tre är att man har en förstärkare som matar själva slutsteget, den första förstärkaren ser till att utspänningen är konstant oavsett belastningen och den jämför med en mycket bra referens. Detta kallas att man har spänningsreglering. I praktiken kan man på så sätt få den i sammanhanget klena strömförsörjningen att verka oerhört stor eftersom den bara sviktar några tiondels volt mellan ingen och full last ! Detta är också dyrt eftersom det går åt en massa effekttransistorer och en kylfläns. Vid tillräckligt låg last och stort effektuttag så kommer sanningen fram ändå, regleringen fungerar bara till en viss gräns (precis som med att förstärkarens uteffekt vid låg effekt dubblas uteffekten vid halverad impedans men under full last så får den ett annat beeteende).

Switchade spänningsmatningar
I bilen är det lite annorlunda där har vi ju likström. De två sätten för att omvandla spänning med små förluster är antingen transformator eller omformare, en omformare bygger på att vi kopplar ihop en likströmsmotor och en generator och därigenom kan ändra ut och inspänning detta är dyrt, otympligt och för dessutom oljud. Vi måste alltså använda en transformator! Och en sådan kräver växelspänning! Det finns inget som säger att vi måste ha en snygg sinuskurva för att den ska kunna transformeras, vi skulle kunna använda oss rena av-på lägen. Alltså kopplar vi en strömbrytare innan transformatorn som vi hela tiden får sitta och knäppa av och på för att få vårt eftertraktade välljud - Jobbigt - vi är smarta, istället vi använder ett blinkersrelä! Det fungerar faktiskt, men inte så bra, detta beror på att en transformator arbetar bättre ju högre frekvens den får arbeta med, ett blinkersrelä slår till och från för långsamt, men om vi trimmar relät då, bättre men fortfarande för långsamt! Det som vi ska komma till är att principen är rätt men relät är fel, vi måste använda något snabbare och då måste vi nyttja elektronik. Vi låter transistorer sköta jobbet åt oss, dessa måste då styras av en elektronisk "vippa" som begär att transistorn ska slå till och från, vi skulle kunna kalla den del som gör detta för styrelektronik. Efter denna elektroniska strömbrytare sätter vi då vår transformator och sen kan man enkelt omvandla tillbaks till likspänning igen efter att vår 13V transformerats upp- Detta är en DC/DC omvandlare, vi omvandlar en likspänning till en annan likspänning högre eller lägre har ingen egentlig betydelse. En sådan här DC/DC omvandlare arbetar med switch teknik och när den används i strömförsörjningar så kallas dessa strömförsörjningar ofta för switchad strömförsörjning. Hemma har vi som bekant 50 perioder per sekund på strömmen i vägguttaget.Detta kan vi inte göra så mycket åt, så vi får anpassa våra transformatorer efter detta. Men om vi kunde höja frekvensen så skulle vi kunna göra transformatorn både mindre och effektivare dessutom skulle den bli billigare. Detta är en enkel sak att ordna med switch teknik. Om man lägger frekvensen på en 20-50khz kan transformatorns vikt reduceras från ca 2Kg till 150g (ca 200W). Pris och storlek ungefär lika mycket. I bilstereo sammanhang så är det främst litet format som är viktigt men även låg vikt. Vi har alltså fördelar med låg vikt och litet format och dessutom lågt pris på själva transformatorn, dock drar styrelektroniken och effektswitchen upp priset. Men vi kan faktisk använda en switchad strömförsörjning för andra saker än ren transformering! Ändrar man på pulstider så ändrar sig utspänningen, detta kan vi också utnyttja. I en bil så varierar spänningen ganska kraftigt från batteriet beroende på om generatorn laddar mm. Detta gör att spänningen i praktiken kan variera mellan 10-16V, detta skulle man helt eller delvis kunna kompensera för med en switchad strömförsörjning. Det man får göra är att hela tiden kontrollera och justera så att utspänningen från strömförsörjningen ligger konstant (negativ återkoppling), trots varierande inspänning och belastning. Detta gör att ett slutsteg med reglerad spänningsmatning är betydligt okänsligare för spännings skillnader än ett oregelerat. Man håller även på och försöker få det att fungera för hemma bruk men tyvärr så har man i stället fått en del andra problem som gör att skillnaden inte är så stor mot en traditionell strömförsörjning. Men det är nog bara en tidsfråga innan det är löst

Om det är någon som vill läsa mer så kommer en länk här:
http://www.ljudia.se...orstarkare.html

Postad 01 July 2007 - 20:52

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Låt oss säga byte från spec. 120w*2 till 500w*2? Vad märker jag av detta? Har ganska lättdrivna högtalare, 89db tror jag, men lyssnar på ganska dynamiskt musik. Dvs prog-metal, heavy metal och hårdrock. Märker också sjukt stor skillnad från bra producerade plattor (Rammstein t ex(FÖRUTOM Sehnsucht!!!)) mot kassa diton (Keeperskivorna med Helloween för att ta ett exempel)

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte du tjänar extremt mycket på det om du främst lyssnar på nyare metal med tanke på att det är sällan någon dyanmik alls på dom skivorna, och det är ju främst för dynamisk musik som det behövs rejäla slutsteg.

Postad 01 July 2007 - 21:15

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Min ganska begränsade erfarenhet säger att basen tar mest kraft, åtminstone i min anläggning.
Jag har en passiv sub och den har fått förstärkaren att klippa i någon film, låter inte alls bra.
Förstärkaren ger ca 300 watt vid 8 ohm och 1% distortion om jag inte missminner mig. (Per kanal)
Övriga högtalare får nöja sig med 80 watt (Från receiver) och jag har aldrig upplevt någon distortion att tala om.
Men det är klart, skulle jag ha stora frontar istället för sub så förändras ju
läget. Nu är mitt rum ganska litet men i mitt fall är det helt klart subben som käkar watt.
Man kunde ju tänka sig att brygga förstärkaren men jag kommer istället att satsa på två subbar,
misstänker det ger mer db per watt.

Postad 01 July 2007 - 21:26

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Gizzes highlander...Jaf menade bara att du skulle tänka till och du kommer med hela encyklopedin... ;)

Nåja det är lite matnyttigt. Min tanke var att du skulle redogöra vad du egentligen tänkte på? Att du syftade på att klass a ÄR OLIKA klass ab. Fast 30w är ändå 30w hur man än ser på saken. Sen vart gränsen går.??? Det svåraste är likom att definera klass A... A+b är den vanligaste klass A masnkinen. Min Bow technology är en äkta klass A.. :wub:

Grower.
Du tänker nog lite fel i ditt resonemnag. Din förstärkare klipper mer eller mindre hela tiden. när du poppar på fast du är van vid disten så du tänker inte på det utan lever med problemen och din öron vrider sig ur skinnet för att försöka kompensera för trasslet med sträkeriet. Lite så hårddraget.

Postad 01 July 2007 - 21:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Mycket intressant nyhet Fluffy :wub:

Den har jag missat, men skall snabbt ta reda på mer om denna tingest

Får väl ta hem den för test när jag kan få hem den, så får vi se vad
den duger till.

Hur hade du tänkt ansluta den i anläggningen ?

Ser att Loofy modden är här o sniffar... Vad vet du om denna Loofy ?
- Den ingår ju i ert soritment ... ;)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 01 July 2007 - 21:38.

Postad 01 July 2007 - 23:31

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
RB: Produkten är under utveckling... lite info här:

http://whathifi.com/...azur-range.aspx

Förnekar du att du får ståfräs så ljuger du! :D

nin: Jo, visst är produktionen ofta kass på nyare metal/hårdrock, men jag är ganska bred i mitt musikintresse. Och sen köper jag mkt ny vinyl också, det gillar du ju... ;)

highlander1: Tack för doktorsavhandlig i förstärkarteknik. Fatta inte ett dyft och såg ut som en fågelholk efter tre rader... :wub:
Dock har jag uppfattningen att en watt är en watt oavsett om den är klass A,B, AB, D eller F,R. Har jag fel? Skillnaden ligger väl i ljudkaraktär och typ av dist?

Postad 01 July 2007 - 23:48

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, en hel del äldre hårdrock på vinyl kan ha en hel del dynamik faktiskt. Det är ju trevligt.

Postad 01 July 2007 - 23:59

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0

Ja, en hel del äldre hårdrock på vinyl kan ha en hel del dynamik faktiskt. Det är ju trevligt.

Trevligt visst, dock ganska ovanligt tyvärr. Tycker hårdrocken är en i synnerhet misshandlad genre ljudmässigt, trots att det är den som kräver mest "meck" för att låta bra. Kanske anledningen... eller oftast ointresserade skivköpare.

OT, I MIN EGNA TRÅD DESSUTOM.... SKÄMS PÅ MIG!

Postad 02 July 2007 - 08:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

hårdrock på vinyl kan ha en hel del dynamik faktiskt

:wub:
= energikrävande.

Postad 02 July 2007 - 22:07

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Självklart är en watt alltid en watt.
Jag snurrade till det lite.

Postad 02 July 2007 - 23:45

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Snurra på bara, i min värld är alla åsikter välkomna.

Postad 03 July 2007 - 06:55

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Självklart är en watt alltid en watt.
Jag snurrade till det lite.

Japp men vad du menade är väl att specarna är inte alltid sanningsnliga. Det bevisar sig speciellt på t.ex. rklamtexter att det står "ärliga" watt. :D Det finns alltså oärliga... :P

Postad 03 July 2007 - 15:32

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Oärliga watt har vi på frugans "köksstereo". En lite sak från JVC som pumpar ut 200w! Kanske den kan göra med 20% dist. och tillhörande brand...

Postad 03 July 2007 - 18:45

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jo, det var vad jag var inne på men kände inte att det skulle tillföra något så jag backade på att utveckla det vidare.

Postad 03 July 2007 - 18:49

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tyckte det var bättre med förklaring av olika förstärkningstekniker och strömmatning och hoppas någon har glädje av att läsa det utan komma tre rader och sedan ge upp.
Det står en hel del bra att kunna.

Postad 03 July 2007 - 19:49

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Menade inget illa.

Postad 03 July 2007 - 21:56

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Bra information är till för att spridas. Alla har ju möjligheten att scroll förbi det som de inte vill/orkar läsa. Men för oss som gärna läser är det kanon.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.