Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Irriterad Topfield-ägare!

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2007 - 23:34

Johja
  • Johja
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej på er!

Fram till nu har jag varit väldigt nöjd med min 5700 HDMI, är iofs fortfarande mest nöjd men en viss irritation har smugit sig på.

Problemet förklaras i följande scenario:

Jag tittar på valfritt TV-program och pausar sändningen, fungerar lysande. Fortsätter titta men måste pausa igen. Fortsätter titta.
Vad som händer nu är att jag märker att jag har pausat så länge att jag inte kommer att hinna titta färdigt på det nuvarande programmet innan ett annat program börjar i en annan kanal.
Då öppnar jag EPG-guiden och går till det andra programmet och sätter en inspelningstimer på det. Sen fortsätter jag titta på mitt time-shiftade program. MEN... När timerinspelningen startar så avbryts min time-shift! Jag hamnar istället på den kanal som inspelningstimern precis startade på.

Detta har hänt mig minst 3 gånger nu och jag (och min fru, som missar slutet på sin favvo-serie!) börjar bli lätt itrriterad. Det spelar ingen roll ifalll jag tittar på en betalkanal eller inte. Inte heller om jag ska spela in på en betalkanal. Samma beteende.

- Jag kör JAGs EPG, vet inte om det spelar roll.
- Jag har stängt av "Time-shift" i systemmanyn, för att testa men det hjälpte ej

Min fråga är så klart om det ska vara så här eller om detta är ett fel?

MVh/
Johan

Postad 02 July 2007 - 11:53

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om en timer startar medan du tittar på timeshiftat material så avbryts timeshiften och buffern rensas om timern byter kanal på den tuner som timern vill använda.

Det "ska" väl egentligen inte vara så (ur användarvänlighets-perspektiv), men det är inte heller något fel i egentlig mening - det jag hört är att detta beteende skrevs avsiktligt för att motverka en annan bugg.

Du kan spara timeshiftbuffern från valfri punkt genom att spola i timeshiftat material till den punkt du vill spara ifrån, och sedan trycka på inspelningsknappen (eller bara trycka inspelningsknappen direkt om du vill spara ifrån där du är i timeshift:en för tillfället). Förmodligen (jag använder inte timeshift så detta är bara teoretiskt) så får detta boxen att "reservera" den tuner du timeshiftar ifrån, så att när timern startar så väljer boxen den andra tunern att spela in på.

Det finns en TAP (TSBProtector) som kan upptäcka såna här situationer i förväg och varna dig några minuter innan så du hinner sätta igång en manuell inspelning av timeshiftbuffern. Jag har inte testat den (har ingen anledning) men den borde hjälpa lite grann iallafall, om den funkar på 5700:an.

Redigerat av DVBgeek, 02 July 2007 - 11:58.

Postad 02 July 2007 - 20:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om en timer startar medan du tittar på timeshiftat material så avbryts timeshiften och buffern rensas om timern byter kanal på den tuner som timern vill använda.

Det "ska" väl egentligen inte vara så (ur användarvänlighets-perspektiv), men det är inte heller något fel i egentlig mening - det jag hört är att detta beteende skrevs avsiktligt för att motverka en annan bugg.

Du kan spara timeshiftbuffern från valfri punkt genom att spola i timeshiftat material till den punkt du vill spara ifrån, och sedan trycka på inspelningsknappen (eller bara trycka inspelningsknappen direkt om du vill spara ifrån där du är i timeshift:en för tillfället). Förmodligen (jag använder inte timeshift så detta är bara teoretiskt) så får detta boxen att "reservera" den tuner du timeshiftar ifrån, så att när timern startar så väljer boxen den andra tunern att spela in på.

Det finns en TAP (TSBProtector) som kan upptäcka såna här situationer i förväg och varna dig några minuter innan så du hinner sätta igång en manuell inspelning av timeshiftbuffern. Jag har inte testat den (har ingen anledning) men den borde hjälpa lite grann iallafall, om den funkar på 5700:an.

<{POST_SNAPBACK}>

Jaha, det är alltså en inbyggd "feature" att göra så här?
Idag råkade jag ut för precis samma sak, tittade på Rapport när jag måste åka till stationen och hämta en person så jag pausade programmet.
När jag kom tillbaka så tittade jag vidare, men nu ville någon spela in Sommartorpet så jag satte på inspelning på det via EPG:n och fortsatte sen att titta på Rapport. Sen plötsligt när en intressant sak skulle gås igenom så kopplade TV:n om till Sommartorpet i direktsändning!
Både Rapport och Sommartorpet sänds på 1-an, om det kan ha betydelse.
I vart fall försvann min timeshift och jag missade Rapportsändningen. Trist.

/Bosse

Postad 02 July 2007 - 21:22

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0
mmm... undra om man inte tar sig runt detta på satellit-Toppys genom att välja den andra tunern för timerinspelningen. Jag har nämligen noterat att i mark-Toppys så kan man inte välja tuner (varken vid live eller timer). Detta är ju positivt, användaren skall ju inte behöva bry sig om vilken tuner som används. I satellit-Toppys så väljer användaren vilken tuner som skall användas vid varje timer inspelning och kan även välja tuner vid live titt.

I min gamla 4000-burk om jag tittar på tuner 1 och har en timerinspelning på tuner 1 så byter den kanal för mig. Efter detta får jag byta tillbaks till kanalen jag tittade på och då fattar boxen att den också skall byta tuner (d.v.s. jag själv behöver inte byta tuner, utan det räcker med att byta kanal).

//Michael

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.