Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bränna in kablar?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 July 2007 - 13:10

nybörjare på hembio
  • nybörjare på hembio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej!
Vi har ett tag i min familj funderat på att kosta på oss en hemmabioanläggning. Vår nuvarande tv har några år på nacken och vi har tittat på platta tvapparater och funderat på om vi inte ska köpa en bra ljudanläggning när vi ändå köper ny tv. Vi har tittat i olika affärer. I en affär började man prata om att det behövs speciella kablar. Både ljud och bild skulle bli mycket bättre än med de standardkablar som brukar följa med en tv eller ljudanläggning. De var ganska dyra, över 1000 kr stycket. Vi frågade om vi kunde låna hem t ex en ljudkabel för att prova om vi hör någon skillnad om vi kopplar in den på vår vanliga stereoanläggning. Det fick vi inte. Försäljaren sade att det inte var någon idé. För det första tyckte han att vår stereo inte skulle matcha kablen och för det andra förklarade han för oss att vi inte skulle höra någon skillnad eftersom kablar inte låter bäst när de är helt nya. De behöver ha en inspelningstid på 1 - 3 månader innan de låter som bäst, fick vi veta.
Nu undrar jag (vi). Stämmer detta? Vi fick ingen förklaring i affären mer än att säljaren sade att kopparen i kabeln förändras ju mer man använder den och att detta kallas att bränna in den.
Tacksam för svar.

Redigerat av nybörjare på hembio, 03 July 2007 - 13:11.

Postad 03 July 2007 - 15:48

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Nja, inspelning av kablar vetif-n om jag tror på. Tror däremot att kablar gör en liten skillnad, men det bästa är att vara nöjd med ljudet i systemet på det stora hela innan innan man börjar trixa med kablar.

Bildkablar är jag inte så haj på men bra skärmning i kabeln kan jag tycka är viktig.

Tycker det är en vissen säljare som inte lånar ut kablar för hemmatest. Det ska en säljare göra, speciellt om det handlar om kablar över 1000:-.

Mitt råd är att köpa billiga, bra kablar till en början. T ex Supra, Ixos eller annat bra pris/prestandamärken. Sedan kan man låna hem andra lite "finare" kablar för prov i hemmet. Bäst efter ett tag när man vant sig vid systemet och känner till vissa styrkor och brister.

Postad 03 July 2007 - 17:55

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Köp supra kablar istället då de är en bra mix mellan pris & den prestanda som ibland kan skilja mellan kablar.
Att kablar tar 1-3 månader innan de låter bra är skitsnack. Högtalare däremot kan behöva en liten inspelningstid innan de låter bra.

/Martin

Postad 04 July 2007 - 21:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Byt handlare, du har råkat ut för värsta sortens ormoljekrängare.

Oseriöst och dråpligt. Törs man fråga vilken butik det rör sig om?

MVH
/Chuck

Postad 05 July 2007 - 09:04

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Jag vet inte, men här en liten tråd om inbränning av kablar.

Men, kortfattat står jag dock fast vid att anlängningen behöver värmas upp innan. B)

Postad 05 July 2007 - 13:24

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Vi frågade om vi kunde låna hem t ex en ljudkabel för att prova om vi hör någon skillnad om vi kopplar in den på vår vanliga stereoanläggning. Det fick vi inte.

Just för att det inte kommer att bli någon större skillnad när du byter kabel. Köp en kabel som har tillräckligt mycket och syrefri koppar så har du en bra kabel. Inte fasen behöver du slänga ut över 1000 spänn på en kabel.

Postad 05 July 2007 - 17:25

nybörjare på hembio
  • nybörjare på hembio
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för svaren!
Det var just så vi misstänkte.
Vi har också varit i affärer där säljaren inte började prata om kablar.
M v h

Postad 06 July 2007 - 23:07

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Detta är rena lurendrejeriet.
Kablar kan dock låta bättre när man har spelat på dessa ett antal timmar då det skapas en spänning i isoleringsmaterialet. Men detta återgår till det normala när systemet inte används.

Samma sak att ska man köpa kablar modell bättre måste man kolla detta noga.
Vissa säljer en guldpläterad standardkabel för tredubbla priset och det är ingen skillnad.

Kolla kablar från Supra, eller billigare Audioquest ett säkert kort. En dyrare variant av standardkablar på siba som Homecinema Gold, Profigold, TechLink och allt vad de heter lovar tyvärr gröna skogar men är sällan bättre.

Postad 07 July 2007 - 23:30

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Sprillans nya, oinspelade kablar kan låta lite vasst och rått.

Personligen har jag inte gjort någon jämförelse mellan nya och väl använda kablar så jag kan inte uttala mig om hur stor inbränningseffekten är.

För den som inte vill löda egna kablar så är faktiskt Supras kablar den perfekta balansen mellan pris och prestanda. De är bättre än det mesta och helt överkomliga i pris.

Bäst blir det om man löder själv, förstås.

Postad 08 July 2007 - 02:29

bukka
  • bukka
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Byt handlare, du har råkat ut för värsta sortens ormoljekrängare.

Oseriöst och dråpligt. Törs man fråga vilken butik det rör sig om?

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

så rätt så... 1000kr för högtalarkabel... 100meter då lr till högtalare som kostar 50 000 kanske :D jag är med väldigt intresserad av vilken affär det rör sig om.

Postad 13 July 2007 - 09:30

Unregistered51312342
  • Unregistered51312342
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Inspelning av kablar är ju skitsnack enligt mig. Sen att han inte ville låna hem en kabel beror ju på att ni inte skulle höra någon nämnvärd skillnad. Köp "Okej" kablar istället, inga svindyra behövs så du vet.

Postad 14 July 2007 - 12:10

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag Vet ! att det gör skildnad !
Men inte så att det påvärkar ljudet, om än så löjligt lite så att det inte e värt att prata om.

det som händer är att isoleringens elektriska minne ( som alla material har ) blir fullt laddat.
den leder sedan LITE LIte lite, bättre åt ena hollet ( inte mätbart om man inte har Fruktansvärt dyra instrument som mäter materials elektron förändringar )

skildnaden finns där, och det kann alla som e insatta i elektro fysik säga stämmer,
det e helt enkelt så det fungerar.

Jag har testat det där lite gran och ha hört skuldnaden ( tror jag :blink: )
jo för det e ju så att den lilla skildnas som möjligtvis blir i ljudet e nog inte hörbar, ditt humör påverkar hur du uppfatter ljudet mer tror jag.

men sedan så är det ju så att skildnaden hörs tydligare om man har bättre elektronik, så med äkligt dyra grejor så kan man säkert höra skildnaden, men inte hemma hos min granne som har en anläggning för ca 600000 kr hörs det tydligt nog för att det ska gå att vara säker.

Det e mina åsikter och erfarenheter i alla fall, sedan så finns det alltid någon som har en annan, men jag gå alltid bara på egna erfarenheter och kunskap/ information som jag vet stämmer och är allmänt erkända.

Hoppas att den här tråden fortsätter att vara trevlig :)
Och att inte folk ska börja bråka ( som vanligt ! ) :D

Postad 14 July 2007 - 12:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Detta är rena lurendrejeriet.
Kablar kan dock låta bättre när man har spelat på dessa ett antal timmar då det skapas en spänning i isoleringsmaterialet. Men detta återgår till det normala när systemet inte används.[QUOTE]

Det elektriska minnet stannar kvar mycket länge, kan vara kvar i flera år,
det beror helt på vilket material som isoleringen består av.
Ledarens elektriska minne spelar ingen roll, varför inte - är för avanserat för att gå in på här, men det finns mycket itresante böcker att läsa om det här.

det jag kan säga är att ledaren leder ström så bra så att den själv jämnar ut sin spänning från komponenter i T.ex. förstärkaren eller högtalarna.
Men det klarar inte isoleringen av, då den är för dålig på att avge/ ta imot elektroner, så det tar mycket längre tid.

kablar med Luft isolering har knappt det här " Problemet " då luften är mycket dålig på att laddas ( det kräver speciella fenomen )

Postad 14 July 2007 - 12:29

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Oj
hehe blev lite fel med Citatet !

men men :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.