Samsung med två nya blu-ray-spelare
Postad 12 juli 2007 - 22:26
Postad 12 juli 2007 - 22:57
Sänk priset till 2000 respektive 3000kr, så är utraderingen av HDDVD formatet snart i hamn, så man äntligen kan välja format!
OT HD DVDn ligger ett steg före när det gäller priser o funktioner

Postad 13 juli 2007 - 09:34
Postad 13 juli 2007 - 09:57
OTJa, men tydligen är det Bluray folket köper. Alltså jag struntar i vilket, bara det kan bli ett 100%avgörande snart.
Toshiba HD DVD Players Have 71% Retail Market Share in Europe o samma sak händer i USA, HD DVD standalones säljer bättre än Blu-ray.
Postad 13 juli 2007 - 11:42
Postad 13 juli 2007 - 12:35
Toshiba HD DVD Players Have 71% Retail Market Share in Europe o samma sak händer i USA, HD DVD standalones säljer bättre än Blu-ray.
Det tråkiga är ju att man kan hitta siffror som passar bägge lägren bra, men faktum kvarstår att BD är vad som är känt hos gemene man, som stödjs av flest filmbolag, som säljer i särklass flest filmer och som tydligen är de stora uthyrarnas val. Så jag hoppas på ett snabbt avgörande nu genom att BD instegsmodeller släpps för runt 1500-2000kr. Sen är det defintivt avgjort

Postad 13 juli 2007 - 12:50
Det tråkiga är ju att man kan hitta siffror som passar bägge lägren bra, men faktum kvarstår att BD är vad som är känt hos gemene man, som stödjs av flest filmbolag, som säljer i särklass flest filmer och som tydligen är de stora uthyrarnas val. Så jag hoppas på ett snabbt avgörande nu genom att BD instegsmodeller släpps för runt 1500-2000kr. Sen är det defintivt avgjort
Du kommer att vänta ett bra tag för en Blu-ray standalone som kommer att kosta 1500-2000:-
I USA just nu kan du köpa en A2 för ca 230$.
OT Sen om studio support...det finns ca 470st filmer på HD DVD available + preorders worlwide(regionfria), + 1000 indies(indepented films) innan årets slut...Blu-ray kommer att ligga långt efter när det gäller mjukvara i slutet av 2007. Det är enda jag kan säga är att vi kommer att ha en jätte intressant Jul i år

Postad 13 juli 2007 - 18:13

Redigerat av Unregistered4325f859, 14 juli 2007 - 12:53.
Postad 13 juli 2007 - 19:14
Ska ha ny TV först iaf, men trevligt att inbyggd decoder börjar komma likväl.
Snygg combospelare med decoder så blir jag nöjd.
Redigerat av Ghorun, 13 juli 2007 - 19:15.
Postad 13 juli 2007 - 22:05
Hoppas på kombo spelaren då kanske vi slipper allt tjöt om HDDVD vs Br i alla trådar.....
Postad 14 juli 2007 - 14:49
1080p/24hz saknades ju på första generationes spelare.
Även nätverksport saknades ju på första generationen.
Sedan att priserna också är på väg ner är ju bra.
Tyvärr är det ju fortfarande så att utbudet av filmer är mycket smalt med bara ett hundra tal filmer tillgängliga.
I jämförelse med DVD som har tusentals olika titlar.
Utbudet av filmer måste öka. Filmerna måste finnas tillgängliga för uthyrning oss landets uthyrare och framför allt så måste priserna ner på både spelare och filmer.
När allt detta sker kommer Blu-ray erstätta DVD-standarden vilket är extra trevligt för de personer i samhället som har projektor samt storbilds TV.
Själv känner jag att det är vettigt att avakta med Blu-ray tills priserna gått ner och utbudet av filmer ökat.
Men sedan har jag inte heller någon projektor eller storbilds TV.
Drömmen vore om tillverkarna gjorde ett format som var så bra, så ingen vidare utveckling var nödvändig.
Lite samma tänk som med CD-skivan som inte kan bli bättre som format. Då det återger alla frekvenser som mänskliga örat kan uppfatta.
Tyvärr så är företagen alldeles för giriga för att använda liknande tänk som när man gjorde CD-skivan. Är nästintill säker på att Blu-ray inte är anpassat efter vad mänskliga ögat och örat kan uppfatta. Då skulle man ju inte kunna komma med ett nytt format som ersätter Blu-ray innom 10år eller något. Ett exempel är 35mm film som används i biografer i sin enklaste form har högre upplösning än 1920x1080 som används av Blu-ray. Sedan skall vi inte börja tala om 70mm film som används av IMAX där snakar vi upplösning. På ljudsidan gällande de nya formaten talar man om lossless ja det låter ju bra men jag är skeptisk, detta kan säkerligen också bli bättre.
Visst är det trevligt med en högre kvalite på både ljud och bild när man ser på film.
Men det är nog främst för att tjäna massa pengar som Sony utvecklade Blu-ray disc. Innerst inne.
Med vänliga hälsningar/
Filmälskaren.
Postad 14 juli 2007 - 18:11
Är det bara jag som tycker att ALLA dessa HD spelare ser ut som skit, Designen håller verkligen inte måttet.
Mvh.
Mats
Postad 14 juli 2007 - 20:57
Du kommer att vänta ett bra tag för en Blu-ray standalone som kommer att kosta 1500-2000:-
Är inte saknaden av uppspelning i 1080p en av orsakerna till detta låga pris?
Redigerat av Unregistered948c54a3, 14 juli 2007 - 23:28.
Postad 15 juli 2007 - 02:21
Är inte saknaden av uppspelning i 1080p en av orsakerna till detta låga pris?
A20 via amazon 319$ 1080p...billigast 1080p HD spelare. De flesta som har en Full HD Tv kommer inte o se någon skillnad mellan i o p.(Har själv en HD-A1 + en PS3)
Redigerat av diabolo, 15 juli 2007 - 02:22.
Postad 15 juli 2007 - 12:33
A20 via amazon 319$ 1080p...billigast 1080p HD spelare. De flesta som har en Full HD Tv kommer inte o se någon skillnad mellan i o p.(Har själv en HD-A1 + en PS3)
A20 verkar rätt kass på att deinterlacea till 1080p så den verkar rätt meningslös ijmf med A1 (om nu inte en senare FW fixat det). Ser ut som det finns en anledning att den är billigaste 1080p spelaren mao...
Om vi nu, chockerande nog, faktiskt håller oss till ämnet istället så verkar dessa nya Samsung-lirare vara ena riktiga dräpare. Den information jag har säger att det inte är vanilla HQV-chip i 2400-modellen (vilket även länkarna hintar om) utan Samsung nya tipptopp historia vilket verkar vara klart bättre än HQVs hård/mjukvara. Att den dessutom fått tummen upp av Joe Kane gör inte saken sämre, är rätt övertygad om att denna kommer bli marknadens bästa HD-spelare rent bildtekniskt.

Postad 15 juli 2007 - 18:08
Den information jag har säger att det inte är vanilla HQV-chip i 2400-modellen (vilket även länkarna hintar om) utan Samsung nya tipptopp historia vilket verkar vara klart bättre än HQVs hård/mjukvara.
OT
Juste, glömde bort att du har insider info

Postad 15 juli 2007 - 20:45

Så, nu drar jag på semester part 2 - trevlig sommar på dig diabolo, trasha inte för många trådar nu.

Redigerat av pacman, 15 juli 2007 - 20:48.
Postad 15 juli 2007 - 21:11
Nä inte samma källa, den här kommer rätt direkt från utvecklarna (om det nu är 2400 som avses - lite oklart, utvecklare och marknadsavdelningar lirar sällan ihop
). Ang. Onkyo infon så var den korrekt - HDDVD fanns inte angiven medans det fanns det för BD. Jag ser inte hur en senare utannonsering av en HDDVD-spelare skulle få den infon att vara felaktig (vilket du hintar om). Iofs, jag ser sällan logik i f*nboys tänk annars heller...
Så, nu drar jag på semester part 2 - trevlig sommar på dig diabolo, trasha inte för många trådar nu.![]()
Jag tänker inte kommentera Onkyo storyn

Postad 16 juli 2007 - 09:57
Är vi kanske för fastlåsta vid minnet av VHS/Betamax/V2000?
Faktum är ju att när DVD kom så var det just ENDAST DVD som kom. Visst hade Laserdisc funnits i olika skepnader i många år, men LD var nog egentligen mer en konkurrent till VHS än till DVD.
Hur skulle BD och HDDVD kunna samexistera då? Jo, enkelt: Konsoler.
Ingen tror väl på fullt allvar att Xbox360 kommer att försvinna från marknaden bara för att PS3 har kommit? Just dessa två har ju möjlighet att spela upp respektive HD-format.
Spelkonsoler har dessutom samexisterat i stort sett hela deras historia. PSX och Nintendo, Xbox och PS2 m fl har samexisterat alldeles utmärkt.
Nej, detta är inte 1981 och förutsättningarna är nog helt annorlunda än vad de var då VHS såg dagens ljus...

Glad sommar!
Postad 18 juli 2007 - 05:13
Postad 19 juli 2007 - 10:07
Postad 19 juli 2007 - 22:45
Postad 20 juli 2007 - 10:01
Tech Depot har listat dual format spelaren för $812.95. Nästan dubbelt så mycket som för Blu-ray spelarna. Lite väl dyrt...Det blir nog till att beställa den dyrare av dessa då den kommer (eller som vanligt, om den kommer). I och för sig känns den stundande dual format om möjligt ännu heteare.
Postad 21 juli 2007 - 00:08
Hmm.. Då är det bättre att köpa två separata spelare, om man har plats i tv-bänken.Tech Depot har listat dual format spelaren för $812.95. Nästan dubbelt så mycket som för Blu-ray spelarna. Lite väl dyrt...Det blir nog till att beställa den dyrare av dessa då den kommer (eller som vanligt, om den kommer). I och för sig känns den stundande dual format om möjligt ännu heteare.
Postad 26 juli 2007 - 14:50
Vad gäller Onkyo så släpper de en version av Toshibas HD-XA2 med några små skillnader och de kommer inte att välja väg mellan HD-DVD och Bluray, utan kommer att släppa en Blurayspelare med...
Vad gäller Hitachi så har de nu lanserat en spelare för datorn som spelar både HD-DVD och Bluray och som även bränner Bluray (inte HD-DVD).
Postad 04 augusti 2007 - 11:47
Postad 22 februari 2008 - 23:54
Spelarna hinner ju inte presenteras innan de försvinner..

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar