Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dynaudio 72 eller 82

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 July 2007 - 22:42

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hejsan har lite funderingar kring 2 st Dynaudio högtalare Audience 72 samt 82, undrar hur stor skillnaden är på dessa ?

har lyssnat på audience 42 samt 72 o tycker dom låter helt underbart men det finns ingen i närheten där jag bor som har 82 för provlyssning, har en hyfsat stort rum så funderar på om 72 orna kankse inte räcker till.

sitter idag med några riktigt billiga Dynavioce högtalare som fyller upp platsen i väntan på bättre.

det jag vill ha ut förutom diskanten o det underbara mellanregistret från Dynaudio är något mera bas än vad jag har i mina Dynavioce högtalare men 72 kankse (borde) slå dom med hästlängder även där ???

https://www.minhembi...m/ruben/126550/

lite bilder från rummet där dom skall stå.

Postad 21 July 2007 - 16:42

Unregisteredc00b10ee
  • Unregisteredc00b10ee
  • Beroende

• 1088 inlägg
  • 0
Har du råd så gå på 82. As simple as that :)

Postad 21 July 2007 - 21:35

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Om du har tilltro till media så har ju HiFi & Musik testat olika modeller i Audience-serien, och har väl hyllat allt från stativare till 72:an. Däremot var de lite svala i omdömena om 82:an. Kommer dock inte ihåg varför, men jag har numret liggande någonstans om du vill ha en sammanfattning?

Jag var själv övertygad att 82:an var min högtalare men hann aldrig lyssna innan jag fick ett bra pris på mina nuvarande högtalare. Däremot lyssnade jag på 72 som ju låter riktigt bra.

//borka

Postad 22 July 2007 - 08:41

Gäst_Sidewinder5_*
  • Gäst_Sidewinder5_*
  • 0
Det beror på hur stort rum är som du skall ha dom i. Är väl ingen expert på området men anser att under 30 kvadrat finns det ingen anledning att använda 82:orna. 72:an har mycket bas även för ett normal stort rum typ 25 kvadratmeter. Ljudkvalitetmässigt lär det knappast skilja något..

mvh

Redigerat av Sidewinder5, 22 July 2007 - 08:44.

Postad 22 July 2007 - 09:55

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hejsan.

rummet är på 36 kvadrat, ett lång smallt rum 9x4 meter så det är väll inte direkt optimalt dom ljudrum men vill ändå ha bra grejjor som man är nöjd med.

är det någon som vet någon butik som har 82 orna får provlyssning i västragötalands län

vet att 72 orna låter jätte bra men vill ha en del bas men 72 orna kankse räcker till i mitt rumm ändå o då känns det onödigt att lägga den där sista 10 000 lappen.......

hittat en butik i stockholm som har 82 or för provlyssning.
i trollhättan finns 72 orna för provlyssning på hifi punkten, får höra med dom om dom har möjlighet
så man kan få låna hem högtalarna o prova dom.

högtalarna kommer drivas med 1 eller 2 st H/K signature steg 1.5 har 2 så behövs det eller om det känns eller låter bättre med 2 bryggade så kör jag 2 bryggade annars blir det ett sådant i stereoläge på högtalarna.

Postad 22 July 2007 - 09:57

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Om du har tilltro till media så har ju HiFi & Musik testat olika modeller i Audience-serien, och har väl hyllat allt från stativare till 72:an. Däremot var de lite svala i omdömena om 82:an. Kommer dock inte ihåg varför, men jag har numret liggande någonstans om du vill ha en sammanfattning?

Jag var själv övertygad att 82:an var min högtalare men hann aldrig lyssna innan jag fick ett bra pris på mina nuvarande högtalare. Däremot lyssnade jag på 72 som ju låter riktigt bra.

//borka

<{POST_SNAPBACK}>

hejsan ser gärna en sammanfattning om du orkar brukar läsa tester i just hifi o musik.
men skall man köpa högtalare för över 20 000:- vill man ju provlyssna ändå hur mycket testpanelen tycker o tänker så kankse man inte tycker samma.

så just nu lutar det åt 72 or.

Postad 22 July 2007 - 15:49

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
82orna testades redan i nr 10 årgång 2001. Betygen sattes till 3+ för ljudet, 4 för byggkvalitet, 3 för känslighet och 3 för prisvärdhet. Detta var på en fempoängs skala.

Testarna säger kontroll, sans och stil, klanderfri och välavvägd. De tycker att den kändes allt för mycket som en fintrimmad audiofilhögtalare och allt för lite som en musikförmedlare. Ljudet är lite återhållet och försiktigt. Dessutom tyckte de att klangen i övre mellan registret och diskanten hade en syntetisk ton. Mer tempo och dynamik hade inte skadat.

I detta test utsågs Monitor Audio Silver 8i till den "charmigaste" och JMLab Cobalt 816 till den mest prisvärda. Dessutom testades AAD Q-30, Audio Pro Avantek Nine, Linn Ninka, Audiovector M3, Mirage OM-9, Polk RT 800i och Quadral Aurum 6.

För egen del vet jag dock inte om högtalaren förändrats något i konstruktionen sedan 2001.

Postad 22 July 2007 - 21:49

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
mmm jobbigt detta får väll hoppas att man hittar en butik som har 82 orna för provlyssning.
annars verkar det ju som om 72 orna är mycket omtyckta av både ägare och testare,
synd bara att dom ramlat upp till 15 000:- just nu men sådann här är kankse ingen fara att köpa begagant.

nu vet jag att detta blir som att jämföra äpple och melon eller liknande
men 72 orna borde ha en hel del mera bas än min billiga högtalare jag har nu eller ??
Dynavioce M65............ får kolla om man kan få låna hem 72 orna kankse o testa med dom.

Postad 22 July 2007 - 22:28

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
gillar du dynaudio så ska du ju även lyssna på focus serien tycker jag!!

kolla gärna in danska System Audio oxo - deras ranger går inte av för hackor... :(

Postad 23 July 2007 - 12:45

Unregistered0fd6ac83
  • Unregistered0fd6ac83
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0
hej

har spanat runt massor nu på olika högtalare i prisklassen 10-15 000:- det är där jag tror mig hamna kan gå upp lite till men inte över 20 000:-

har nu sett att dynaudio högtalarna har MÅNGA år på nacken vilket inte gör dom sämre än vad dom var då men frågan är hur dom står sig mot nyare modeller i sama prisklass idag.

har tittat på dessa högtalare

DALI IKON 7
B&W DM604S3
B&W DM683
Dynaudio 72

tar gärna emot fler förslag på högtalare i denna prisklass

och jag vet att bästa är att åka omkring o lyssna men vill gärna gallra lite innan då man har många mil till närmaste butik för provlyssning.

Postad 23 July 2007 - 19:38

Fnoord
  • Fnoord
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
kolla in heco celan och B&W CM7 båda är treviliga högtalre runt det priset.

Postad 23 July 2007 - 21:30

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0
Monitor Audio GS20 rekommenderar jag.. Visserligen kostar dom 22.000:- men om du kan tänka dig att ge 20k för en högtalare så tycker jag iallafall att du ska ta ett kik på dom.

Låter helt enkelt underbart.

Kika även in Vifa Sense VS6.5f.

Tycker du kan stryka B&W 604S3 då den nya 600-serien spelar så grymt mycket bättre än dom.

Redigerat av DePalma, 23 July 2007 - 21:32.

Postad 23 July 2007 - 21:33

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
finns massor av trevliga högtalare i den prisklassen, och ännu fler om man kan tänka sig begagnat....

Postad 24 July 2007 - 15:14

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har personligen Dynaudio Audience 82 och tycker det låter helt underbart!
Den har allt, snabb bas, dynamik i mängder samt en otrolig neutral och fin återgivning.

Kan bara rekomendera dessa högtalare, upplevede en stor skilland på 72 och 82.

Därav varför jag fall för 82 som är mer min smak.

Om du bor i närheten av Göteborg så kan du provlyssna alla Dynaudio högtalare hos Hifi stället.

De ligger vid kungsgatan i Göteborg.

Mvh NeoOne

Postad 17 October 2007 - 17:12

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej alla Dynaudio älskare

Jag är ägare av Focus 140 stativarna samt en REL Storm 5 som komplement. Men jag börjar nog bli lite trött på det där med sub. Svårt att få till basen tycker jag. Det blir liksom inte riktigt "syncat" eller vad man ska säga, antingen för mycket eller för lite bas. Och jag är lat. Vill trycka på power knappen och spela, utan justeringar!

Funderar på om jag inte ska testa Audience 82. Dessa har ju nästan 7.8tums basar och borde väl klara sig utan sub.

Vad säger NeoOne om detta? Du som kör bio med 82orna.

Mina Focus 140 och Stormen är i princip helt nya. Köptes för ett par månader sedan och spelas ej ofta på. Är någon intresserad så kan ni lägga mig på minnet. Stativen är från MA's guldserie.

Mvh

Postad 26 October 2007 - 10:54

NeoOne
  • NeoOne
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Hej dimmolto,

Skall försöka hjälpa dig med ett beslut så gott jag kan. :P
Jag är supernöjd med mina högtalare och de ger mig allt det jag förväntar mig i musikväg och även i hemmabio.

Det som är speciellt med A82 tycker jag är att de behöver mängder av kraft för att blomma ut fullt, så är det ju visserligen med alla Dynaudio högtalare men med tillräcklig kraft så får du en högtalare som ger dig allt.

Drev ju mina A82 med ett classic steg först och de lät visserligen bra ( ok ), men jag upplevde att det var något som saknades och gav mig ut på jakt. Efter mycket letade så stod valet mellan MacIntosh och Primare, och det var en enorm skilland med Primare till. För mig blev det Nirvana. :wub:

Finns en tråd om vilka produkter valet stod emellan ifall du är nyfiken. :=)

Men för att försöka svara på din fråga lite grann.

Jag tycker du skall prova att driva Dynaudio A82 med ditt steg Primare A30.1 och se hur du tycker det låter först innan du gör en uppgradering. Kan vara så att det är lite klent för att de skall blomma ut fullt, men du kanske blir nöjd ändå? Smakerna är ju så olika. A82 låter bättre än A72 även om det sitter den nya ( Esotec) diskanten i 72, som en del hakar upp sig på.

Skilljer ju lite i effekt på A82 och A72 därav varför 82 är lite trögare att driva. Men låter där efter. :P

Jag tycker absolut att du skall prov lyssna denna högtalare. Som du redan vet är kombon Dynaudio + Primare ren kärlek.

Hoppas jag gjort dig lite klokare. Bara att hojta till om du har några frågor och funderingar så skall jag försöka besvara dem så gott jag kan.

Mvh NeoOne

Postad 05 November 2007 - 19:32

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Så där ja.

F140 är nu såld och jag får troligtvis mina efterlängtade F220 denna vecka! Ska bli otroligt kul.

REL Storm 5an var inte lika lätt att sälja. Har lagt ut den för 9lax nu. Borde få iväg den snart tycker jag!

Redigerat av dimmolto, 05 November 2007 - 19:32.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.