Postad 10 August 2007 - 10:37
Postad 10 August 2007 - 10:44
* Light sensor adjusts brightness automatically
* USB input to view JPEGS etc
* Sub-woofer output
* Picture-in-Picture
* ISF advanced calibration which means you can set it up properly.
Postad 10 August 2007 - 12:34
The 428XD has the following additional features over the 4280XD:
* Light sensor adjusts brightness automatically
* USB input to view JPEGS etc
* Sub-woofer output
* Picture-in-Picture
* ISF advanced calibration which means you can set it up properly.
Light sensor är bara dumheter. Har väl funnits på marknaden i typ 15 år men aldrig varit bra. Tror dessutom den inte alltid är aktiv på Pio 8G utan det är en helt egen mode (Optimal). Dvs i Standard, Film, User etc så är den alltid av. Men med lite tur har jag missförstått det.
Picture-in-Picture är också dumheter. Reklamknep. Du kan mixa en analog kanal med en digital, men inte 2 digitala eftersom TV:n bara har en tuner så om du bara kollar på digital-TV så har du ingen användning av den funktionen för TV-kanalerna. Visst du kan mixa en digital-TV-kanal med en annan källa t ex DVD.
Sub-woofer-utgång är väl bra om du inte har en riktig extern ljudanläggning. Men tveksamt om det blir så bra bioljud med bara TV-högtalarna och en sub. Men jag har inte hört det.
Kalibrering är en trevlig historia, man slantar upp några tusen extra (utöver det högre inköpspriset) och får TV:n inställd näst intill referensnivå. Blir säkert skitsnyggt men jag har inte sett kalibrerad bredvid okalibrerad. Och visst har man inställningsmöjligheter även på 4280 men inte lika mycket och man kan inte skydda inställningarna. Frågan är hur långt man kommer med att skruva själv (med hjälp av tips och testskivor).
Tar du en 428 har du inte sparat på krutet, du vet att du har fått det bästa. Frågan är hur mycket mer nöjd du blir jämfört med 4280 och om prisskillnaden är motiverad. Ett tips är att kolla upp skillnaden i bild i butik samt kolla i plånboken förstås.
Redigerat av Unregistered7c808eec, 10 August 2007 - 12:35.
Postad 10 August 2007 - 16:13
Visst har de väl lite olika design också?
Nej, samma chassi, samma panel, samma komponenter. Så har jag fattat det iaf.
Postad 13 August 2007 - 09:57
Vad som skiljer denna mot lillebror PDP-4280XD är följande:
- Möjlighet till delad skärm (Pip)
- Klar för ISF kalibrering (får det bästa ur din skärm)
- Subwooferutgång
- USB 2.0 för Homegallery
- Snyggare fjärrkontroll
- Annorlunda design
- OBS! Fäste medföljer ej.
Stämmer det åtminstone att det är en snyggare fjärr till 428:an?
Postad 13 August 2007 - 10:26
Värt att påpeka att fot medföljer 4280, inte 428.
Redigerat av pacman, 13 August 2007 - 10:28.
Postad 19 September 2007 - 09:20
Postad 19 September 2007 - 09:56
Postad 19 September 2007 - 10:06
Har ägt både en 4270 och nu en 427. Jag bytte till 427 pga bättre anslutningsmöjligheter och för att jag fick ett mycket bra pris för inbyte + ett väggfäste (ville ha upp TVn på väggen) inte för att 427 hade en bättre bild över 4270. Anslutningarna skiljer sig inte längre, så för G8 har det ingen betydelse.Fasiken, jag går och funderar på om det är värt att hosta upp ett par tusenlappar till för en 428xd eller om man ska nöja sig med en 4280xd. Är ju inte riktigt den här bildnörden som vissa andra här är när det gäller kalibrering och de extra funktionerna som snyggare fjärr, PiP mm. kan jag leva utan så frågan är om en 428xd är lite overkill. Någon som kan hjälpa mig ur denna beslutsvånda !?
Kalibrering är inte bara för bildnörden och det är inte så att 428 går att ISF kalibrera medans 4280 inte går att ISF kalibrera, de går båda att ISF kalibrera m h a kunnig kalibrerare, det är bara det att 428 har bättre inställningsmöjligheter och låsta ISF dag/natt lägen. En kalibrering gör att TVn fungerar så effektivt som möjligt så det ger potentiellt lägre energiförbrukning och längre livstid. Du bör alltså åtminstonde försöka att ställa in TVn så bra du kan t ex med en test DVD så som DVE (Digital Video Essentials).
Lycka till med ditt val
Postad 19 September 2007 - 10:15
Det blir nog en 4280xd, överflödet av pengarna får gå till en PS3:a
Redigerat av Aristoteles, 19 September 2007 - 11:42.
Postad 19 September 2007 - 12:25
Ok, tackar för tipsen! Fick för mig att 4280xd inte gick att ISF kalibrera.
Det blir nog en 4280xd, överflödet av pengarna får gå till en PS3:a
Vad är ISF kalibrering för någe ?
Postad 19 September 2007 - 13:03
Att mha mätinstrument (bland annat) kalibrera (dvs ställa in) tv:n så att den så bra som möjligt matchar tv-standarder (tex HDTV el PAL). Ett annat sätt att säga det är att man får sin tv att visa så bra bild som möjligt.Vad är ISF kalibrering för någe ?
Som tidigare har påpekats så kan både 4280 och 428 ISF-kalibreras, men 428 har lite fler möjligheter.
En skillnad mellan 4280 och 428 som jag hoppas på är att 428 har bättre hantering av lågdagrar än 4280 (508 har det). 4280 är inte klockren på detta område, iaf inte vad jag såg efter en snbbvända med testskiva i butik. Något som jag iofs inte skulle tagit på allvar (kunde lätt missat nått inställningsmässigt) om det inte vore för att hdtvtest.co.uk sa samma sak. Har råkat ut för en delay men får väl, om inte förr, snart reda på om så är fallet.
Postad 19 September 2007 - 13:17
Är det någon specifik standard som avgör om en skärm uppfyller ISF eller är det något godtyckligt som tillverkarna själva bestämmer?
Postad 19 September 2007 - 13:25
Jag har någe uttag bakom tv som är till för service är det genom den dom gör det eller Tv är förövrigt en Jvc .
Postad 19 September 2007 - 13:28
Dock, såväl 4280 som 428 i dess vanliga minnen, kan kalibreras efter de riktlinjer ISF anger (vilka i stort är en förlängning av hur våra tv-standarder är definerade). Därför säger jag att såväl 428 som 4280 (och nästan vilken tv som helst) kan ISF-kalibreras. Det som tillkommer i 428 är specifikt ISFccc + några fler inställningsmöjligheter.
Postad 19 September 2007 - 13:40
En annan fråga som följaktligen dyker upp är om ljussensorn som finns på 428xd automatiskt slår om mellan day och night läge beroende på de yttre ljusförhållanden som råder?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
53 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?