Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plasma=Grå LCD=Vit

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 August 2007 - 18:26

vicman
  • vicman
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Hej! ny som användare på detta forum men har läst ett antal trådar.

Jag har sökt lite här och var men har inte funnit svaret på denna fråga som uppenbarade sig idag. Idag har jag varit och besökt Elgiganten, Siba, Expert och Onoff. Stod väl en 15 minuter i varje affär och kollade på tv apparaterna.

Blev sugen på Panasonic TH37PX70E Panasonic @ Elgiganten
Ett bra pris och så men det som stör mig är när man kollar på plasmor känns det som om att det gröna gräset är ett påhitt så overkligt att det inte excisterar, det är inte gräs grönt utan någon annan grön nyans

iallafall det spelar inte så stor roll men den riktiga frågan lyder :)!
När en ishockey scen visas så uppenbarar sig isen som grå och inte vit på plasma, medans den visar äkta vit is på lcd
går det att återgärda eller ska den vita "färgen" vara så :/?

Postad 13 August 2007 - 19:51

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag upplever det snarare tvärtom, att LCD:erna lyser så starkt att det bränner i ögonen, färgerna ser överdrivna och onaturliga ut.

Tänk på att du har en annan miljö hemma i TV-rummet än vad du har på stormarknaden där TV:n ska lysa i kapp med en massa lysrör (samt försöka överglänsa konkurrenternas TV-apparater som står bredvid). Med andra ord du har lugnare ljusförhållanden hemma vilket kräver mindre av TV:n och bilden kommer se annorlunda ut än i butiken (till plasmans fördel).

MEN jag tror trots allt att plasma är bäst på svart och LCD är bäst på vitt. Men det är mycket annat att ta hänsyn till: kontrast, skärpa, färgåtergivning, bildbehandling, rörelsehantering. Samt som jag skrev ovan att man ska försöka se TV:n i en miljö som liknar den hemma så att du får se hur stor skillnaden egentligen är. Det kan man få i en mindre butik.

Köp inte för billig TV, du kommer bli besviken och längta tillbaka till din tjock-TV! Akta dig för Full-HD för 10.000:- t ex.

Postad 13 August 2007 - 19:59

vicman
  • vicman
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
ok tack för ditt svar men
9k är väl inte så billigt för en hd-ready?

vill ha en bra tv i 9k klassen antingen 32" eller 37" så ###### svårt att välja

jaja vi får se vad som finns den 25:e Aug :)

Postad 13 August 2007 - 20:38

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Ja alltså i normalt tv-rum är det väl dunkel belysning och då sticker en LCD i ögonen om den inte har justerbar belysning´medan plasma kommer helt till sin rätt.

LCD är ljusstarkare än plasma men har sämre svärta, det beror altlså till viss del vilken belysning du har i ditt tv-rum vad som är att föredra.

Jag har 3 LCD och en plasma och föredrar utan tvekan plasmans bild i ett tv-rum med dunkel belysning. Däremot i uterummet skulle inte en plasma fungera.

Postad 14 August 2007 - 08:53

vicman
  • vicman
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
så man kan säga att natt tittare är plasma perfekt för och dagtid så är lcd perfekt :)

Postad 14 August 2007 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Ett bra pris och så men det som stör mig är när man kollar på plasmor känns det som om att det gröna  gräset är ett påhitt så overkligt att det inte excisterar, det är inte gräs grönt utan någon annan grön nyans

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror främst på att du tittar på tv-apparater på Elgiganten, Siba, Expert och Onoff. Dessa skräpbutiker är aldrig kapabla till att visa hur bilden ser ut hos dig - rätt inställt. Rätt inställd (och Panna är LÄTTA att ställa in rätt) är förvisso inte Panna perfekt men oändligt mkt mer korrekt än vad den, i regel, är i butik.

9K för en Px70 är prisvärt. Den har sina brister (främst i bildprocessingen) men bild/krona är helt sjukt bra. Infact, jag rekommenderade den till en polare för några dagar sen, kunde inte komma på något bättre (av det jag sett).

Tycker du den skulle se ljussvag ut (det du såg är helt riktigt, plasma är mkt ljussvagare än LCD i ljusa bilder som tex hockey) får du väl dra ner persiennerna - hellre det än att titta på en sämre LCD-bild (baserat på vad jag sett av LCD:erna i prisklassen)

Glöm 32" - du kommer bara ångra dig...frimärks-tv. :)

Postad 14 August 2007 - 09:46

vicman
  • vicman
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Tack alla, får hoppas att de har kvar erbjudandet nästa lördag :)

Brukar 90% av gångerna dra ner persienerna när jag kollar på film eftersom det är i sovrummet :ph34r:

Postad 14 August 2007 - 11:04

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Tack alla, får hoppas att de har kvar erbjudandet nästa lördag :D

Brukar 90% av gångerna dra ner persienerna när jag kollar på film eftersom det är i sovrummet :D

<{POST_SNAPBACK}>

Ja då är det ingen tvekan, då skulle jag starkt rekommendera en plasma, bättre svärta, och svärta betyder så mycket för hela färgåtergivningen. Du får en naturligare bild och det kommer du njuta av varje gång du ser på film. Det är det värt - även om LCD slår plasma på fingrarna just när det gäller att visa en is som är så vit att det bränner i ögonen.

Postad 14 August 2007 - 15:21

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Nej, detta beror på färgen...
En LCD har mer blått i det vita vilket vi ser som "vitare"...
Ställ upp ljusstyrkan till lcd-nivåer och öka mängden blått så får du en lcd-"vit" bild. Varför man nu vill förstöra en bild så...

Postad 14 August 2007 - 15:28

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Det finns risk att man inte vet vad är 6500K :D

Postad 14 August 2007 - 17:10

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0

Nej, detta beror på färgen...
En LCD har mer blått i det vita vilket vi ser som "vitare"...
Ställ upp ljusstyrkan till lcd-nivåer och öka mängden blått så får du en lcd-"vit" bild. Varför man nu vill förstöra en bild så...

<{POST_SNAPBACK}>

Möjligtvis i butikernas demoinställningar är det så men självklart testar tidningarna även färgkorrekthet och det brukar gå att ställa in en LCD så den i praktiken ger ett perfekt färgspektrum.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.