KĂ€llarprojekt: akustik & fuktreglering?
60 svar till detta Àmne
Postad 14 August 2007 - 10:18
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Hej alla biofans! TrĂ„d gĂ€llande rum i kĂ€llare, behöver hjĂ€lp att komma fram till bĂ€sta lösning för akustikreglering och fuktreglering. BetongvĂ€ggar och rummet har mĂ„tten 4.0 x 4.5 m, 2 yttervĂ€ggar. Bilder och ritningar finns i mitt galleri. Huset, byggt 1936, har fĂ„tt ny drĂ€nering och isolering utifrĂ„n med IsodrĂ€n (2006). Efter IsodrĂ€n-jobbet sĂ„ Ă€r jag mest orolig för framtida fuktbekymmer frĂ„n bottenplattan, finns vĂ€l inga markskivor eller dylikt under betongen. HuvudvĂ€rken gĂ€ller hur jag ska bygga vĂ€ggarna för att fĂ„ en "fuktsĂ€ker" lösning och samtidigt fĂ„ akustik och ljuddĂ€mpningen att fungera. FRĂMRE VĂGG: Jag vill gĂ€rna stensĂ€tta en vĂ€gg. Om jag finner en lösning för mina sidovĂ€ggar Ă€r det den frĂ€mre vĂ€ggen jag stensĂ€tter. Kanske ingen akustisk dröm men men... SIDOVĂGGARNA: ? Högre vĂ€gg Ă€r en yttervĂ€gg. BAKRE VĂGG: ? YttervĂ€gg. GOLVET: Platon Golv, ev. isolering (friggolit), spĂ„nskiva och filtmatta. Bygghöjd 4-5cm. Har bara 201 cm i takhöjd före byggnation av nya golvet sĂ„ jag efterstrĂ€var lĂ„g bygghöjd TAKET: Taket Ă€r den största reflekterande ytan och det dĂ€mpar jag med gips, isolering (70/90), luftspalt och akustiktak frĂ„n Ecophon som jag monterar mellan takbjĂ€lkarna. Platon: www.isola.se IsodrĂ€n: www.isodran.se Cheers! /dangra
Redigerat av dangra, 23 October 2007 - 10:55.
Postad 14 August 2007 - 12:24
dodoadoodoo
-
dodoadoodoo
-
Rookie
-
5 inlÀgg
Hej!
Har ett liknande (4.3 x 5.6) rum i kÀllaren med putsade vÀggar. Jag har ett Nivellgolv för fuktens skull och satte Ecophon Master Alpha pÄ den gamla trÀpanelen i taket. Redan nÀr jag satt upp halva taket mÀrktes det hur mycket bÀttre ljudmiljön blev
Nu nÀr anlÀggningen Àr ordentligt inkopplad (och hela taket uppsatt) sÄ Àr jag vÀldigt nöjd med hur bra det lÄter. (Det hjÀlpte givetvis med en gedigen soffa och fÄtölj) Jag har funderat pÄ att bygga en absorbent för bakvÀggen (ovanför soffan) men faktum Àr att det lÄter sÄ pass bra nu att det inte kÀnns jÀtteviktigt.
SÄ i korthet - det gÄr att bygga ett bra biorum med putsade vÀggar, iaf med ett bra akustiktak.
/D
PS
Ăr absolut inget fuktproffs, men fick rekommenderat av sĂ„dana att anvĂ€nda en ventilerad lösning för golvet. Bara som ett tips
Postad 15 August 2007 - 11:02
dodoadoodoo
-
dodoadoodoo
-
Rookie
-
5 inlÀgg
Lite OT för detta forum kanske, men behöver du verkligen en fuktsĂ€ker lösning för yttervĂ€ggarna nĂ€r du satt isodrĂ€n utanför? Ăven innervĂ€ggarna borde vara utan fuktproblem. Mao tror jag att du kan sĂ€tta upp vad du vill pĂ„ vĂ€ggarna.
Vi la in ett nivellgolv pga att vi har vÀrmerör som gÄr tvÀrs över golvet. I efterhand hade det kanske varit enklare och billigare att ta in en rörmokare och flytta pÄ rören...
Anyhoo, jag tror fortfarande pÄ en ventilerad lösning för golvet.
Om du inte redan gjort det, kontakta nÄgon fuktexpert för klokare rÄd Àn du fÄr frÄn mig. Vi har goda erfarenheter frÄn Anticimex i Hbg.
/D
Postad 18 August 2007 - 13:03
micke5721
-
micke5721
-
ForumrÀv
-
-
729 inlÀgg
Inte för att vara en pessimist men jag skulle tro att det Àr mÄnga biorum som kommer att mögla de nÀrmaste tio Ären, sjÀlv har jag en kÀllare pÄ över 100m^2 men jag byggde pÄ markplanet istÀllet och Ängrar mig inte det minsta förutom dÄ det bli vÀldigt varmt ute, dÄ skulle det vara skönt med ett rum i kÀllaren istÀllet. Ska du bygga i kÀllaren sÄ ska du definitivt tala med nÄgon byggfirma innan sÄ att det du gör blir rÀtt och hÄller i mÄnga Är.
Jag tvivlar pÄ att du behöver tumma pÄ akustiken bara för att du vill bygga fuktsÀkert. Bygger du ett rum i rummet sÄ att sÀga sÄ kommer du nog att kunna fÄ det bÀsta av tvÄ vÀrldar.
Lycka till vad du Àn vÀljer.
VH Micke
Postad 24 August 2007 - 08:40
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
TrÄden börjar bli gammal, och kanske har trÄdskapararen redan allt klart för sig, men...
Jag hÄller pÄ att bygga ett biorum i min sutterÀngvÄning, och jag hÄller med micke5721 i det att det förmodligen kommer att möglas friskt i stugorna framöver  eftersom det verkar vara mÄnga som bara "kör pÄ" sas.
I alla fall, jag har löst aktusti/fukt problematiken pÄ sÄ sÀtt att jag ser till sÄ att det alltid finns en luftspallt mellan absorbenterna (jag tÀnker ha alla vÀggar tÀckta av absorbenter), som jag hÀnger frÄn ett regelverk som jag byggt upp mot taket. Detta regelvÀrk (gjort av 45x70 och 45x45 rÄplan) kommer Àven att fungera som innertak, dÀmpat med markskivor. Jag har valt denna lösning, eftersom jag pÄ sÄ sÀtt Àven kan fÄ ett innertak som inte har kontorsplattor-effekten (vill ha det helt slÀtt alltsÄ) plus att det blir bra mycket billigare Àn ett ecophon tak. Man kan &sÄ lÀttare vÀlja absorbensgrad och fÀrg helt fritt.
Vid duken har jag reglat upp en falsk vÀgg, sÄ att jag kan dölja högalarna bakom vÀggen, som Àr i plan med duken. Utrymmet bakom den falska vÀggen kommer att fyllas till hÀljten med isolering (80 cm utrymme)
Postad 24 August 2007 - 09:03
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Vespaman - har du nÄgra bilder till en som fattar lite lÄngsamt? Uppreglingen av vÀggen vid duken - hur Àr den gjord?
Postad 24 August 2007 - 21:41
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Ja, har en del bilder. Skapar en ny trÄd för detta hÀr; https://www.minhembi...howtopic=166154
Postad 02 October 2007 - 10:13
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Hej, jag planerar fortfarande och tar tacksamt emot hjÀlp och tips
Bifogar bilder som visar dagens mÄtt (rÄ betong) före regling av nya innervÀggar och byggnation av golvet. Har tvÄ yttervÀggar och ett golv jag vill fuktsÀkra.
Har utvÀndig isolering i form av IsodrÀn och invÀndig isolering Àr enbart för ljuddÀmpning och fÄ bÀttre akustik (och att fÄ utrymme att bygga in el och kablage).
PlÄt eller trÀreglar?
Hur stor luftspalt krÀvs mellan betongvÀgg och nya innervÀggarna? RÀcker 1 cm för fuktvandring?
Var köper jag lÀmpliga gummidistanser för vÀgg?
Markskivor eller typ Isover Piano i vÀggar? Vad ger "bÀst" ljud?
45mm isolering i vÀgg? Mer isolering skapar vÀl "problem" i en kÀllare mot yttervÀgg?
Jag vill gÀrna stensÀtta en vÀgg (snyggt men kanske inte sÄ bra för akustiken?), Àr det frÀmre eller en sidovÀgg som betyder minst för ljudet?
OVERVIEW.jpg 32.73K
11 Antal nerladdningar
FRONT.jpg 20.08K
8 Antal nerladdningar
BACK.jpg 27.04K
8 Antal nerladdningar
LEFT.jpg 26.16K
3 Antal nerladdningar
RIGHT.jpg 21.93K
4 Antal nerladdningar
Redigerat av dangra, 03 October 2007 - 16:08.
Postad 02 October 2007 - 11:13
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
Hej, jag planerar fortfarande och tar tacksamt emot hjĂ€lp och tipsÂ
Bifogar bilder som visar dagens mÄtt (rÄ betong) före regling av nya innervÀggar och byggnation av golvet (platon golv, cellplast, spÄngolv, filtmatta).
Har tvÄ yttervÀggar och ett golv jag mÄste fuktsÀkra.
Har utvÀndig isolering i form av IsodrÀn och ny drÀnering, isolerar enbart för ljuddÀmpning och akustiken.
PlÄt eller trÀreglar?
Hur stor luftspalt krÀvs mellan betongvÀgg och nya innervÀggarna?
Var köper jag lÀmpliga gummidistanser för vÀgg?
Markskivor eller typ Isover Piano i vÀggar? Vad ger "bÀst" ljud?
45mm isolering i vÀgg? Mer isolering skapar vÀl "problem" i en kÀllare mot yttervÀgg?
Jag vill gÀrna stensÀtta en vÀgg (snyggt men kanske inte sÄ bra för akustiken?), Àr det frÀmre eller en sidovÀgg som betyder minst för ljudet?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag mÄste frÄga varför du vill ha luftspalt mellan innervÀggen och den uppreglade vÀggen? Om jag har rÀtt för mig sÄ skulle du drÀnera och isolera kÀllaren med isodrÀn? Jag har pratat med dom i samma Àrende och dom sÀger att du kan göra "vad du vill" med vÀggen, den blir som vilken vanlig yttervÀgg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt pÄ vÀggen. Allt enligt isodrÀnfolket... [edit] Nuuu lÀste jag att du isolerar för akustiken...
Redigerat av RalphA, 02 October 2007 - 11:15.
Postad 02 October 2007 - 11:28
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Hej RalphA!
Luftspalt Àr enbart för att ge utrymme för fukten, som kommer fÄn betongplattan (golvet), att vandra uppÄt utan att ta fÀste vid reglar och isolering. Kommer att anvÀnda Platon golv med uppvik.
Huset har redan fÄtt ny drÀnering och utvÀndig isolering och fuktskydd med IsodrÀn (hösten 2006). Idag ser allt bra ut och jag Àr enbart orolig för fukten som kan trÀnga upp genom golvet. Huset Àr byggt 1936 och har vÀl inga markskivor under betongplattan. IsodrÀnet skyddar idag bara mina yttervÀggar.
Postad 02 October 2007 - 13:30
Unregisteredff90150f
-
Unregisteredff90150f
-
ForumrÀv
-
-
935 inlÀgg
Har du verkligen fuktproblem via golvet dÄ?
SjÀlv har jag lagt min (svindyra!) EGE Symphony heltÀckningsmatta direkt mot betong-golvet.
Legat dÀr i drygt ett Är och inga som helst problem med fukt under mattan.
Postad 04 October 2007 - 08:51
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Har nu varit i kontakt med "IsodrÀn folket", mycket trevlig och kunnig support.
Fick följande ledord för mitt bygge:
* Bygg ett rum i rummet med plÄtreglar, plÄtreglar direkt i betonggolvet.
* Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga vÀggar.
* Isolera del ovan mark (10 cm överlapp ned över IsodrÀn) som inte Àr isolerad utifrÄn.
* Ingen isolering nedre 1 m som Àr isolerad utifrÄn.
* Ingen luftspalt mot yttervÀggarna ska behövas.
* PÄ innervÀggarna kan jag isolera fritt.
* Viktigt med ventilation frÄn rummet.
* OK med gips som ytskikt pÄ de nya innervÀggarna.
* Viktigt med vÀrme i rummet, blir radiator sÄ helt OK.
FrÄgan Àr nu vad för typ av isolering jag ska anvÀnda i den övre 1 m av rummet som Àr mest lÀmplig för att fÄ till bra akustik?
Postad 04 October 2007 - 09:51
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Om jag har rÀtt för mig sÄ skulle du drÀnera och isolera kÀllaren med isodrÀn? Jag har pratat med dom i samma Àrende och dom sÀger att du kan göra "vad du vill" med vÀggen, den blir som vilken vanlig yttervÀgg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt pÄ vÀggen. Allt enligt isodrÀnfolket...
<{POST_SNAPBACK}>
BegÀr det skriftligt sÄ fÄr du se hur mycket uttalandet Àr vÀrt.  ROT-gips (modell 9mm, karongklÀtt) Àr ju int eens tillÄtet kring vÄtrum lÀngre. Att sÀtta det i en kÀllare .... byggfysiskt knappast med fördelaktigt.
Postad 04 October 2007 - 09:59
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Har nu varit i kontakt med "IsodrÀn folket", mycket trevlig och kunnig support.
* Bygg ett rum i rummet med plÄtreglar, plÄtreglar direkt i betonggolvet. * Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga vÀggar. * Isolera del ovan mark (10 cm överlapp ned över IsodrÀn) som inte Àr isolerad utifrÄn. * Ingen isolering nedre 1 m som Àr isolerad utifrÄn. * Ingen luftspalt mot yttervÀggarna ska behövas. * PÄ innervÀggarna kan jag isolera fritt. * Viktigt med ventilation frÄn rummet. * OK med gips som ytskikt pÄ de nya innervÀggarna. * Viktigt med vÀrme i rummet, blir radiator sÄ helt OK.
FrÄgan Àr nu vad för typ av isolering jag ska anvÀnda i den övre 1 m av rummet som Àr mest lÀmplig för att fÄ till bra akustik?
<{POST_SNAPBACK}>
Tycker det mesta verkar vettigt MEN jag skulle ÀndÄ haft en luftspalt (om det inte Àr sÄ att det bara blir isolering översta metern och resten Àr tomt?) och jag skulle absolut inte haft vanlig kartonggips i en kÀllare. JÀmför tex med BBRs och BBVs senaste skrivningar om vÄtrum och jÀmför riskerna. Tycker f.ö. Niklas förslag om matta direkt pÄ betong Àr kanon (om mattan Àr gjord för det och man Àr beredd att stÀda den ordentligt relativt ofta). TyvÀrr Àr jag inte sÄ bra pÄ akustik. (Kan dÀremot lite om grunderna i byggteknik.)
Postad 04 October 2007 - 09:59
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
FrÄgade sjÀlv IsodrÀn om "det" stÀmde och det gjorde det inte, se den rekomendation jag fick om hur jag skulle bygga mitt rum. InnervÀggarna fÄr jag dock isolera hur jag vill men absolut inte yttervÀggarna om jag ska undvika problem.
Postad 04 October 2007 - 10:11
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
För mig kÀnns en liten luftspalt som att jag skulle sova bÀttre om nÀtterna dÄ... enligt teknikern pÄ IsodrÀn sÄ skulle dock en luftspalt vara 7 cm för att göra nÄgon nytta (?). För att inte ta för mycket av rummet sÄ rÀknar jag med en luftspalt pÄ 1-2cm, rÀcker inte det?
VÄtrumsgips Àr ju inte gratis men blir det gips som ytskikt sÄ Àr det vÀl bÀst att satsa pÄ det.
Hur fungerar typ OSB som ytsikt, sÀmre Àn vanlig gips?
PÄ ytskikten har jag planerat att sÀtta en strukturvÀv pÄ och mÄla.
Postad 04 October 2007 - 10:53
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
För mig kÀnns en liten luftspalt som att jag skulle sova bÀttre om nÀtterna dÄ... enligt teknikern pÄ IsodrÀn sÄ skulle dock en luftspalt vara 7 cm för att göra nÄgon nytta (?). För att inte ta för mycket av rummet sÄ rÀknar jag med en luftspalt pÄ 1-2cm, rÀcker inte det?
<{POST_SNAPBACK}>
HÀr Àr jag ute i "tassemarkerna" för vad jag har belÀgg för. 7cm kan kanske stÀmma, men enligt en hel del jag lÀst och sett sÄ brukar man skriva "30-50mm" som förslag, sÄ ... jag hade gÄtt pÄ det. (Ska sjÀlv ha det i bastun.) VÄtrumsgips Àr ju inte gratis men blir det gips som ytskikt sÄ Àr det vÀl bÀst att satsa pÄ det.
<{POST_SNAPBACK}>
Se upp bara. En del som benÀmns "vÄtrumsgips Àr hgelt enkelt karonggips dÀr kartongen bara impregnerats. Acceptera inte! Det ska vara helt oorganiskt, dvs tex glasfiber isf kartong. Har inte riktigt koll pÄ vad konsumentpriset ligge rpÄ idag, men skulle inte bli förvÄnad om det ligger pÄ 150-200:-/m2. Helt sjukt dÄ man ser pÄ vad dte "borde" kosta om mna rÀknar "bakvÀgen". Hur fungerar typ OSB som ytsikt, sÀmre Àn vanlig gips?
PÄ ytskikten har jag planerat att sÀtta en strukturvÀv pÄ och mÄla.
<{POST_SNAPBACK}>
Har aldrig anvÀnt OSB som ytskikt mer Àn som helt obehandlat (vilket jag inte tycker Àr sÄ snyggt).
Postad 04 October 2007 - 21:49
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
Om jag har rÀtt för mig sÄ skulle du drÀnera och isolera kÀllaren med isodrÀn? Jag har pratat med dom i samma Àrende och dom sÀger att du kan göra "vad du vill" med vÀggen, den blir som vilken vanlig yttervÀgg som helst. Du skulle tex kunna limma renoveringsgips direkt pÄ vÀggen. Allt enligt isodrÀnfolket...
<{POST_SNAPBACK}> BegÀr det skriftligt sÄ fÄr du se hur mycket uttalandet Àr vÀrt. 
ROT-gips (modell 9mm, karongklÀtt) Àr ju int eens tillÄtet kring vÄtrum lÀngre. Att sÀtta det i en kÀllare .... byggfysiskt knappast med fördelaktigt.
<{POST_SNAPBACK}>
Tja, hur mycket det Àr vÀrt vet jag inte. Men han svarade pÄ en direkt frÄga: "- kan jag sÀtta gips direkt pÄ kÀllarvÀggen, tex limma, nÀr jag har isolerat och drÀnerat utsidan med isodrÀn?" svaret var "- Ja, det blir ju som vilken torr vÀgg som helst efter isodrÀnisoleringen "
Postad 04 October 2007 - 22:12
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
* Bygg ett rum i rummet med plÄtreglar, plÄtreglar direkt i betonggolvet. * Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga vÀggar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har varit med och sett flera platongolv lÀggas och jag kan inte förstÄ varför dom inte tycker att platongolvet skall ventilera hela golvytan. Det brukar vara det som man vill strÀva efter.
Postad 05 October 2007 - 09:22
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Tja, hur mycket det Àr vÀrt vet jag inte. Men han svarade pÄ en direkt frÄga: "- kan jag sÀtta gips direkt pÄ kÀllarvÀggen, tex limma, nÀr jag har isolerat och drÀnerat utsidan med isodrÀn?" svaret var "- Ja, det blir ju som vilken torr vÀgg som helst efter isodrÀnisoleringen "
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodligen lika mycket vÀrt som dÄ man frÄgar en mÀklare om ett hus Àr i gott skick. Har lÀrt mig dÄ man fÄr den typen av tips att det Àr ganska intressant att begÀra svaret skriftligt ... finns mer Àn en som backat och gjort "lÀmpliga korrigeringar" ...
Postad 05 October 2007 - 09:24
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
* Bygg ett rum i rummet med plÄtreglar, plÄtreglar direkt i betonggolvet. * Platon golv med uppvik ska vara i det "nya" rummet, inte dagens befintliga vÀggar.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har varit med och sett flera platongolv lÀggas och jag kan inte förstÄ varför dom inte tycker att platongolvet skall ventilera hela golvytan. Det brukar vara det som man vill strÀva efter.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad skulle man tjÀna pÄ att platon under resterande?
Redigerat av Unregistered37573cc1, 05 October 2007 - 09:24.
Postad 06 October 2007 - 14:57
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}> Vad skulle man tjÀna pÄ att platon under resterande?
<{POST_SNAPBACK}>
För att dÄ fÄr man ventilerat bort all fukt som kommer upp frÄn sulan. Annars sÄ kommer den fukten som transporteras upp mellan den nya vÀggen och yttervÀggen att fukta luften i mellanrummet mellan dom.
Postad 06 October 2007 - 15:10
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Förmodligen lika mycket vÀrt som dÄ man frÄgar en mÀklare om ett hus Àr i gott skick.
Har lÀrt mig dÄ man fÄr den typen av tips att det Àr ganska intressant att begÀra svaret skriftligt ... finns mer Àn en som backat och gjort "lÀmpliga korrigeringar" ...
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, det Àr ju möjligt att han ljög. Men jag har ett skriftligt svar frÄn "platonkillarna" (dom har ju Àven system för att drÀnera och isolera utsidan av kÀllarna) och dom sÀger att det gÄr. SÄ hans svar verkar inte helt omöjligt. " -Om jag har System Platon pÄ utsidan, behöver jag det pÄ insidan ocksÄ nÀr jag ska inreda?" " -Nej, inte om du vÀntar 6 mÄnader eller mer frÄn det att ni monterade System Platon pÄ utsidan." Detta Àr sÄklart skriflit, men det var det frÄn början ocksÄ. Du fÄr lita pÄ mig jag ljuger inte, det har du skriftligt pÄ!  [edit: typo]
Redigerat av RalphA, 06 October 2007 - 15:11.
Postad 06 October 2007 - 22:05
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
För att dÄ fÄr man ventilerat bort all fukt som kommer upp frÄn sulan. Annars sÄ kommer den fukten som transporteras upp mellan den nya vÀggen och yttervÀggen att fukta luften i mellanrummet mellan dom.
<{POST_SNAPBACK}>
Platon i sig ventilerar vÀl inte? HÀnger inte med pÄ hur du menar?
Postad 06 October 2007 - 22:15
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Ja, det Àr ju möjligt att han ljög.
Men jag har ett skriftligt svar frÄn "platonkillarna" (dom har ju Àven system för att drÀnera och isolera utsidan av kÀllarna) och dom sÀger att det gÄr. SÄ hans svar verkar inte helt omöjligt.
" -Om jag har System Platon pÄ utsidan, behöver jag det pÄ insidan ocksÄ nÀr jag ska inreda?" " -Nej, inte om du vÀntar 6 mÄnader eller mer frÄn det att ni monterade System Platon pÄ utsidan."
Detta Àr sÄklart skriflit, men det var det frÄn början ocksÄ. Du fÄr lita pÄ mig jag ljuger inte, det har du skriftligt pÄ! 
[edit: typo]
<{POST_SNAPBACK}>
I detta fall tror jag iofs inte att de ljuger (vilket jag anser att mÀklare ofta gör). Det kan vara sÄ enkelt att de "tÀnjer lite pÄ grÀnserna". Exempel: FrÄga: Hur kan jag lösa innervÀggen i kÀllare? Svar: Du kan limma vÀgggips direkt pÄ yttervÀgg. UtelÀmnar svar: Detta förutsÀtter en mycket god drÀnering (förutom isodrÀnet). Det förutsÀtter Àven gips utan kartongbeklÀdnad. Avslutningsvis skall kapilÀrbrytande skikt finnas under plattan. NÀr det gÀller platon har jag varit i ett tiotal kÀllare med fuktproblem trots platonsystem pÄ utsidan. AlltsÄ - systemet Àr inte bÀttre Àn sin vekaste punkt. Det Àr sÀkert Àven dÀrför som han pratar om "system platon", inte bara en matta pÄ utsidan. Tycker f.ö. svaret lÀmnar en hel del öppet. DU behöver tex inte platonmatta pÄ insidan om du vÀljer klinkergolv. AlltsÄ ett korrekt svar. DÀremot - har du trÀreglar ingjutna i betongen och dÄliga markförhÄllanden sÄ kommer inte ett systemplaton att rÀcka.....
Postad 07 October 2007 - 07:05
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
<{POST_SNAPBACK}> Platon i sig ventilerar vÀl inte? HÀnger inte med pÄ hur du menar?
<{POST_SNAPBACK}>
?? Det Àr ju precis det som det Àr till för ??  Jag hÀnger inte med pÄ vad du menar.. vet du vad blÄ platon Àr? Jag kanske skulle sagt det tidigare, men jag pratar om blÄ platon. Helst aktivt ventilerat.
Postad 07 October 2007 - 11:25
RalphA
-
RalphA
-
LĂ€rjunge
-
-
261 inlÀgg
Ja, ja... vi slÀpper frÄgan om nÄgon ljuger eller inte. Det blir liksom fel riktning pÄ trÄden... Faktum Àr att bÀgge tillverkarna har system som Àr vÀlkÀnda och som anvÀnds inom byggindustrin. Om man följer deras anvisningar nÀr man monterar dom, sÄ Àr i alla fall jag sÀker pÄ att produkterna uppfyller vad tillverkarna pÄstÄr. DÀremot - har du trÀreglar ingjutna i betongen och dÄliga markförhÄllanden sÄ kommer inte ett systemplaton att rÀcka.....
<{POST_SNAPBACK}>
HÀr tror jag bestÀmt att du Àr, som man sÀger, ute och cyklar en tur... Det Àr PRECIS ett sÄdant system som blÄ platon med aktiv ventilering, som klarar detta. Det ventilerar aktivt bort fukt och emissioner frÄn underlaget. [edit:typo]
Redigerat av RalphA, 07 October 2007 - 11:27.
Postad 07 October 2007 - 17:39
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
?? Det Àr ju precis det som det Àr till för ??

Jag hÀnger inte med pÄ vad du menar.. vet du vad blÄ platon Àr? Jag kanske skulle sagt det tidigare, men jag pratar om blÄ platon. Helst aktivt ventilerat.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmmm ... kanske lite luddigt uttryckt frÄn min sida. Det jag menar var att platon i sig sjÀlv aldrig ventlerar utan endast skapar en tÀt distans till intlligganande material. Ventilationen beror antingen pÄ mekanik (=flÀkt) eller fysik (=naturlagarna). Japp - jag har hyfsad koll pÄ platon (Àven blÄ).  HÀnger ÀndÄ inte med i resonemanget. (Tycker f.ö. att har man stora fuktproblem sÄ man tÀnker vetilera sÄ Àr ofta nivells lösning vÀrd att titta pÄ... men bygger ju tyÀrr mer ÄxÄ. Som sagt - jag hÀnger inte med pÄ varför det inte skulle funka.
Postad 07 October 2007 - 17:59
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Ja, ja... vi slÀpper frÄgan om nÄgon ljuger eller inte. Det blir liksom fel riktning pÄ trÄden...
<{POST_SNAPBACK}>
Sant. Faktum Àr att bÀgge tillverkarna har system som Àr vÀlkÀnda och som anvÀnds inom byggindustrin. Om man följer deras anvisningar nÀr man monterar dom, sÄ Àr i alla fall jag sÀker pÄ att produkterna uppfyller vad tillverkarna pÄstÄr.
<{POST_SNAPBACK}>
De uppfyller det de pÄstÄr ... under de förutsÀttningar de pÄstÄr. FrÄgan Àr dock vad de vÀljer att inte skriva ...  HÀr tror jag bestÀmt att du Àr, som man sÀger, ute och cyklar en tur...
Det Àr PRECIS ett sÄdant system som blÄ platon med aktiv ventilering, som klarar detta. Det ventilerar aktivt bort fukt och emissioner frÄn underlaget.
<{POST_SNAPBACK}>
Ăn en gĂ„ng sĂ„ beror det pĂ„ hur man ser det. Har diskuterat saken flera gĂ„nger med mina gamla bygginspektörskollegor och frĂ„gan Ă€r hur man menar att det löser problemet. Jag vet att mĂ„nga tycker det Ă€r en lösning eftersom man inte behöver fĂ„ sĂ€rskilt mycket besvĂ€r hemma (sĂ„ nĂ€r som pĂ„ elrĂ€kning och ev vid elavbrott) men det handlar nog om ett sĂ€tt att se pĂ„ hur man löser problem eller inte. Det finns de som tycker att en pump för att pumpa ut vatten dĂ„ man fĂ„r fel pĂ„ ett lĂ€ckage pĂ„ ett rör Ă€r ett sĂ€tt att lösa problemet Ă„xĂ„. Jag Ă€r mer för att man lagar röret (eller byter ut det) dvs tar tag i det verkliga problemet. Som sagt - Ă€n en gĂ„ng: Beror pĂ„ hur man vill se pĂ„ saker och ting och vĂ€ljer att uttrycka sig. Jag uttryckte mig lite klumpigt och kanske skulle sagt att det inte vore en enligt mig "lyckad lösning". För sakens skull - jag har absolut inget mot Platon och har det faktiskt sjĂ€lv i tvĂ„ rum i kĂ€llaren (endast med luftade lister, men förberett för enkel mekanisk frĂ„nluft utan inmĂ€tning). Cykla lugnt. Jag hĂ„ller mig vid sidan ett tag till.  Blir Ă€n mer nyfiken pĂ„ sĂ€ljarens och din konversation: " -Om jag har System Platon pĂ„ utsidan, behöver jag det pĂ„ insidan ocksĂ„ nĂ€r jag ska inreda?" " -Nej, inte om du vĂ€ntar 6 mĂ„nader eller mer frĂ„n det att ni monterade System Platon pĂ„ utsidan."
Skall det tolkas som att OM man har platon pÄ utsidan sÄ behöver man det inte pÄ insidan (efter 6 mÄn) - inte ens med ingjutna trÀreglar?
Postad 15 October 2007 - 08:28
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Rummet har 2 m i höjd, övre 1 m ovan mark. Nedre 1 m Àr isolerad utifrÄn med isodrÀn 100 mm.
Rummet har tvÄ yttervÀggar (högre och bakre vÀgg) och enligt isodrÀns support bör jag undvika att isolera nedre delen invÀndigt (nedre 1 m av 2 m i rummet) dÄ den delen Àr isolerad pÄ utsidan.
NÄgon fuktexpert kan sÀkert ge en bara förklaring med problemen om man förflyttar kallt/varmt mot betongvÀggen?
Nu frÄgar jag forumet hur det blir det rent ljudmÀssigt om jag ungefÀr hÀlften har "tomma" nya innervÀggar i rummet??? Nya innervÀggar blir stÄlreglar med ytbeklÀdad av gips och vÀv/tapet. InnervÀggarna kan jag ju isolera normalt men hur blir det om jag bara ha isolering i övre 1 m i yttervÀggarna? För mig lÄter det inte som en dröm rent akustiskt....
Planerar att bygga nya innervÀggar med luftspalt mot betongen.
DSC00204.jpg 23.8K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av dangra, 17 October 2007 - 08:44.
Postad 17 October 2007 - 11:38
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlÀgg
En frÄga som har lite med bÄde fukt och akustik att göra.
Jag var idag och kollade lite pÄ isolering och hittade dÄ frigolit, Àr detta material bra för akustiken eller gör det inte nÄgon nytta (vid takmontering)? Ifall man hade fÀst det med dubbelhÀftande tejp i taket, hade det lÄst inne fukten dÄ eller slÀpper det igenom sÄ pass mycket luft att det inte Àr nÄgra problem (mÄlar frigoliten svart pÄ ena sidan)?
Sjukt billigt sÀtt att lösa isoleringen/akustiken i taket, typ 30kr / m2.
Postad 18 October 2007 - 12:43
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Inte jÀmförbart med mineralull/glassulls-konstruktioner vad gÀller akustik.
NÀr det gÀller fukt Àr det lite mer komplicerat. TvÀrt emot vad mÄnga tror Àr inte cellplast tÀtt. Eftersom du snackar "frigolit" (=varumÀrke) antar jag det Àr vit cellplast du menar. Vid "normala" bjÀlklag inga problem att ha i taket ur fuktsynpunkt.
Postad 18 October 2007 - 18:38
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlÀgg
Postad 19 October 2007 - 10:10
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
IgĂ„r bestĂ€mde jag mig för att delvis lĂ€mna strategin med att bygga ett regelverk pĂ„ alla 4 vĂ€ggar. För att bygga fuktsĂ€kert sĂ„ vĂ„gar jag inte bygga regelverk med isolering pĂ„ mina tvĂ„ yttervĂ€ggar. Tar gĂ€rna emot all input pĂ„ nedan planerad lösning. FRĂMRE VĂGG: InnervĂ€gg. Reglar upp 28/70 alt 45/45 (trĂ€reglar) och sĂ€tter OSB (trĂ€skiva) och gips, strukturtapet. Uppreglingen ger möjlighet att dra dolda sladdar för el och högtalare. FrĂ„gan Ă€r om det Ă€r nĂ„gon akustisk skillnad att ha tomrum mellan betongvĂ€gg och ytskiktet eller om det Ă€r vĂ€rt att satsa pĂ„ att isolera mot betongvĂ€ggen? DĂ„ det Ă€r en innervĂ€gg ser jag inga problem att anvĂ€nda organiskt material som trĂ€ och gips samt att köra utan luftspalt, ska bara lĂ€mna luftspalt mot golvet och ventilera med socklarna. Synpunkter pĂ„ innervĂ€ggar? SIDOVĂGG HĂGER: YttervĂ€gg. StensĂ€tter hela den vĂ€ggen (se bild i mitt galleri pĂ„ stenarna), eventuell fukt i yttervĂ€ggen kan dĂ„ andas genom fogen. StenvĂ€gg Ă€r snyggt och fuktsĂ€kert men kanske ingen akustisk dröm. SIDOVĂGG VĂNSTER: InnervĂ€gg och samma lösning som frĂ€mre vĂ€ggen. BAKRE VĂGG: YttervĂ€gg. Putsar upp betongvĂ€gen och mĂ„lar med silikatfĂ€rg. VĂ€ggen bakom soffan Ă€r dock den vĂ€gg som kommer att fĂ„ mycket ljudenergi pĂ„ sig. Akustiskt bör jag dĂ€mpa max med ett ett regelverk med isolering för att inte fĂ„ för mycket störande ljudreflexer men vĂ„gar inte gĂ„ pĂ„ den lösningen pga eventuella framtida fuktbekymmer. HĂ€r planerar jag istĂ€llet att göra flera lager av tjocka tygstycken/draperier över hela vĂ€ggen. MĂ„let Ă€r att ha yttervĂ€ggen besiktningsbar, hĂ€r behöver jag all hjĂ€lp jag kan fĂ„ i erfarenheter och tips. GOLV & TAK: PĂ„ golvet kommer jag att köra Platon golv, eventuellt frigolit isolering, spĂ„nskivegolv och en filtmatta. Taket kommer att dĂ€mpas med ett akustiktak frĂ„n Ecophone. Har jag dĂ„ gjort tillrĂ€ckligt med dĂ€mpning i golv och tak för att kunna âfuskaâ med isolering/dĂ€mpning pĂ„ mina vĂ€ggar? OSB: http://www.beijerbyg...t.aspx?id=31871Fuktskyddsmatta Platon: http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=1078
Postad 19 October 2007 - 10:48
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
YttervÀggarna lÄter klokt. InnervÀggarna Àr jag fortfarande lite skeptisk. Om jag fÄr lÀmna ett alterntivt försag sÄ föreslÄr jag att du anvÀnder en regel frÄn Gyproc som heter s25 (eller s45 för större avstÄnd) och reglar stÄende direkt i befintlig vÀgg. Sedan fÀster du ditt tÀnkta regelvirke (45x45?, eller kanske tunnare?) liggande. DÀrefter spÀnner du upp stÄltrÄd "bakom" trÀreglarna, men "framför" stÄlreglarna. DÀrefter isolerar du mellan reglarna. Slutligen skruvar du pÄ dina trÀskivor, men slÀpper nÄgon/nÄgra centimeter mot golv och tak. Tankar med konstruktionen: StÄlreglar för att trÀt inte ska ligga direkt mot sten/betong. samtidigt en viss luftning. Visserligen inte nÄgon optimal lösning, men OM det skulle bli tjall med drÀneringen och fukten börjar gÄ kapilÀrt i korta perioder sÄ stÄr den i alla fall inte och suger direkt in i trÀt. Den ges dessutom lite större chans att torka. Du slipper dessutom trÀreglar mot golvet, vilket kan vara skönt av samma anledning. TrÀreglarna Àr lÀtta att arbeta med och lÀtta att fÀsta skivorna i. Isoleringen Àr för att minska reonansproblem i "lÄdan" som blir i vÀggen. StÄltrÄden Àr för att isoleringen ska hÄllas frÄn vÀggen sÄ det finns en viss luftning. NÀr det gÀller gips sÄ beror det pÄ vilket gips du menar. Jag tycker att det Àr vansinne att sÀtta kartonggips i en kÀllare. Med tanke pÄ alla rapporter om deras kÀnslighet för svartmögel sÄ Àr det ju direkt dum. Finns ju en anledning till att de mer eller mindre "förbjuds" i vÄtrum och till att tex NCC och Skanska (Sveriges 2 största byggbolag) tagit beslut att man inte ska anvÀnda kartonggips kring vÄtrum och i yttervÀgg. DÀr Àr ÀndÄ riskerna klart mindre Àn i en kÀllare. Menar du dock nya gips typ "Aquapanel" ed med gips + glasfiber sÄ Àr ju lÀget ett annat. Vill du absolut regla med trÀ direkt i sten sÄ tycker jag att du Ätminstone ska byta ut nedersta regeln mot golvet till plÄt sÄ minskar riskerna avsevÀrt. By the way - akustik Àr inte min pryl. Kan ytterst lite sÄ min förslag Àr bara avseende pÄ fukt. En idé om bakre vÀgg Àr att du löser den pÄ liknande sÀtt som jag beskrev innervÀggarna MEN har en större regel som distans, lÀngre distans mot golvoch isf strunta i skivorna och bara sÀtta ett tyg framför. Samma tankar som detta men lite sÀkrare. Samtidigt blir det Àven lite besiktningsbart eftersom man med hjÀlp av lampa och spegel kan kolla upp bakom vÀggen. (De kritiska stÀllena Àr ju normalt nederkant och hörn.) Nackdelen Àr ju att det kan se lite corny ut vid govet. En rad med ett hÄl .... men kan man leva med det sÄ ... FörbÀttrad akustik vad gÀller yttervÀggarna kan du vÀl köra med de akustiktavlor som finns lite hÀr och var pÄ forumet. Bara lite tankar ...
Postad 19 October 2007 - 12:12
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Tack hifisnubben för ditt inlĂ€gg. Ok, jag kan slĂ€ppa gips som ytskikt (skruvat pĂ„ OSB) om kartongdelen Ă€r ett riskomrĂ„de. Ăr det en sĂ€krare lösning om jag "bara" kör med trĂ€+tapet pĂ„ innervĂ€ggarna? Ingen papperstapet utan en strukturtapet som det gĂ„r att rolla i lĂ€mplig kulör. OSB: http://www.beijerbyg...t.aspx?id=31871NĂ€r det gĂ€ller den bakre vĂ€ggen ska jag montera en radiator dĂ€r under fönstret.
Postad 19 October 2007 - 12:16
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Har för dÄligt med rapporter hur tapet (och tapetlim!) klarar sig i jÀmförelse med kartonggips, men VET att just karongen har jÀtteproblem. Annars sÄ finns som sagt gips med glasfiber ... gissar att priset till privatpersoner hamnar pÄ 180-200:- per m2 ... som parkett ...  (Nej dÄ - de utnyttjar inte alls den pÄgÄende debatten ...)
En radiator gÄr ju att montera Àven pÄ en "mjukvÀgg". Det Àr ju bara att regla/kottla.
Postad 20 October 2007 - 10:27
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon som har tips pĂ„ lĂ€mpliga "distanser" i plast/gummi som man kan skruva fast mellan betong och trĂ€reglar, sĂ„ att inte trĂ€reglarna Ă€r dikt mot vĂ€gg?
Postad 20 October 2007 - 14:59
Unregistered4dac292f
-
Unregistered4dac292f
-
AnvÀndare
-
-
158 inlÀgg
Hej Dangra.
Har skummat igenom trÄden nu, har inte gÄtt in i den helt sÄ de kan finnas mkt bra dÀr men jag Àr sÄ ###### slut just nu.
Jag har som jag kanske tidigare pratat med dig om en kÀllare som kommer stÄ vÀrd för en framtida bio.
Mina prioriteringar kommer i första hand att ligga i att undvika fukt i största mÄn, alltsÄ inte flytta fukten.
Du har ju isolerat med "isodrÀn" som enligt mig inte Àr ett vidare vÀrst bra system (men de finns dom som sÀger motsatsen)
SÄ enligt sÀljarna skall ju inskjutande fukt frÄn vÀggarna vara historia.. Bra dÄ har vi vÀggarna fixade.
Golvet Àr kÀnsligt, dock Àr de ju sÄ att alla gamla betonggolv inte har problem med fukt...
Vissa har stora problem andra inga alls.
SjÀlv kommer jag fuktmÀta min platta under 1 Ärs tid, sÄ jag fÄr alla olika förhÄllanden bokförda.
Kan skilja enormt mellan Ärstider.
Om jag upptÀcker fukt i min platta sÄ kommer jag ta fram bilmaskinen.
Idealet skulle vara att bila bort hela plattan men de kommer jag inte orka... 130m2
Kommer grÀva ur sÄ jag fÄr plats med minst 200mm iso, sen tryckr vi dit en vattenburen vÀrmeslang "alt el" och gjuter plattan pÄ de.
LÄter kanske dyrt och tidskrÀvande, men lösningarna du hÄller pÄ med nu tar sin tid och rensar plÄnboken ganska vÀl.
Som jag ser de sÄ har du "om och nÀr du gjort om golvet" mkt större möjligheter att göra var du vill med rummet.
Sen sover du nog lugnare om natten.
Har du ingen tillskjutande fukt kan de inte mögla....as simple as that.
Gör du inte dessa ÄtgÀrder bör du först och frÀmst hÄlla alla levande matriel "trÀ" och gips borta frÄn betongen.
Dom nya cementbaserade byggskivorna mÄ vara dyra, men dom gör sitt jobb.
Postad 22 October 2007 - 10:28
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Ăr det nĂ„gon som har tips pĂ„ lĂ€mpliga "distanser" i plast/gummi som man kan skruva fast mellan betong och trĂ€reglar, sĂ„ att inte trĂ€reglarna Ă€r dikt mot vĂ€gg?
<{POST_SNAPBACK}> http://www.isover.se/sw27227.asp brukar vi anvÀnda pÄ byggena dÄ vi ansluter syll och hammarband mot betong. Dock rör det sig om byggnationer ovan mark.
Postad 22 October 2007 - 10:35
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlÀgg
Du har ju isolerat med "isodrÀn" som enligt mig inte Àr ett vidare vÀrst bra system (men de finns dom som sÀger motsatsen)
<{POST_SNAPBACK}>
Varför? Vad ska man ha istÀllet och varför? SjÀlv kommer jag fuktmÀta min platta under 1 Ärs tid, sÄ jag fÄr alla olika förhÄllanden bokförda. Kan skilja enormt mellan Ärstider.
<{POST_SNAPBACK}>
Men det kan inte skilja mellan olika Är? Dom nya cementbaserade byggskivorna mÄ vara dyra, men dom gör sitt jobb.
<{POST_SNAPBACK}>
Vilka tÀnker du pÄ? By the way - fint jobb i vardagsrummet. Ser fram mot att se bilder pÄ ditt slit i kÀllaren.
Postad 23 October 2007 - 10:02
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
platon_golv.jpg 18.7K
0 Antal nerladdningar
system_platon.jpg 52.79K
0 Antal nerladdningar
www.isola.se och system platon pÄ kÀllarvÀggens insida?
Om jag vÀljer en lösning enligt bifogade bilder med system platon pÄ yttervÀggarna (högre och bakre vÀgg), kan jag dÄ isolera/dÀmpa dessa yttervÀggar invÀndigt (regelverk, gullfiber direkt mot platon och osb/gips som ytskikt) utan problem i kombination med den isodrÀn 100 mm jag har pÄ utsidan (nedre 1 m av 2 m)? Enligt isodrÀn sÄ Àr deras rek att enbart isolera övre del som inte Àr isolerad utifrÄn, frÄgan Àr om jag fÄr göra "vad jag vill" om jag kör med system platon pÄ kÀllarvÀggarnas insida?
Oavsett vÀgglösning sÄ blir det platon golv som golvlösning.
Isola: "Observera att det inte heller Àr bra att vÀrmeisolera för mycket pÄ insidan av kÀllarvÀggen".
Vart gÄr denna grÀns? 45 mm? 70 mm? 90 mm?
Om jag inte bör isolera/dÀmpa med gullfiber, Àr det ett bÀttre alternativ att ha "tomrum" i vÀggen? En osb och 2 lager gips som ytskikt? Akustisk pÄverkan? *börjar bli knÀpp*
För akustikens skull vill jag helst undvika betongvÀggar men samtidigt inte bygga en fuktfÀlla...
Redigerat av dangra, 23 October 2007 - 15:30.
Postad 23 October 2007 - 23:56
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Det finns inget standardsvar. Platon fÄr nog sÀgas fungera bra om det inte Àr sÄ mycket fukt i kÀllaren (gÀller bÄde platta o vÀggar). Om man inte har nÄgon kÀllarlukt, den relativa luftfuktigheten inte Àr högre Àn i övervÄningen, och man inte fÄr nÄgra fuktflÀckar om man tejpar en plastpÄse pÄ plattan efter nÄgra dagar, sÄ kan man anta att det rÀcker med Platon. Men det Àr en glidande skala. Personligen skulle jag inte lÀgga heltÀckande med gummibas direkt pÄ plattan (om man inte har isolerad platta, för dÄ Àr det en helt annan sak. Men det kan sÀkert funka med lite flax. Se tex min trÄd hur jag gör (platon blÄ pÄ golvet, absorbenter pÄ alla vÀggarna (Àven ytter), med ett avstÄnd pÄ ungefÀr 7cm. Nedpendlat tak. Dvs ingen direktkontakt mellan trÀ och betong. Ett annat tips, som jag har lÀrt mig under mitt bygge, Àr att inte köra med vanlig glasfiberull om man kan vÀlja markskiva istÀllet; glasfiberullen Àr mycket otrevligare och dammar bra mycket mer! Edit: Hur mycket man kan isolera pÄ insidan beror pÄ hur isolerad yttervÀggen Àr (och om kÀllaren Àr helt nedgrÀvd (jord isolerar lite granna), hur tjock vÀggen Àr och hur kallt det blir ute. Inte heller hÀr finns det alltsÄ standardssvar. Fixa luftspalt sÄ att luften kan cirkulera (lÀmna springa i tak och vid golv), sÄ behöver du inte tÀnka pÄ detta!
Redigerat av Unregistereddd199671, 24 October 2007 - 00:00.
Postad 09 January 2008 - 11:47
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Hej igen!
TrÄden har inte dött (Ànnu). Efter att ha följt mina egna trÄdar i Àmnet och andra sÄ har jag bestÀmt mig för att ge upp det "perfekta" akustiska biorummet till förmÄn för ett "fuktsÀkrare" rum som fÄr fungera under de första Ären. StensÀtter frÀmre vÀgg och putsar upp sidovÀggar och bakre vÀgg, mÄlas med silikatfÀrg. Platon golv med uppvik pÄ golvet, friggolit och spÄnskivor.
FÄr helt lita pÄ dÀmpningsÄtgÀrderna i golv och tak. HeltÀckningsmatta/filtmatta pÄ golvet och akustiktak frÄn Ecophone. Bakre vÀggen fÄr nÄgra stÄlskenor i tak och tjocka tygstycken/gardiner över hela bakre vÀgg.
Adjö med all (o) vetenskap om luftspalter, isoleringsval, organiskt material, plÄtreglar vs trÀreglar mm.
Synpunkter?
Postad 09 January 2008 - 22:27
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
LÄter som en bra ide. Dock tror jag att om du hÀnger upp nÄgra absorbenter pÄ bakvÀggen, och kanske bakom högtalarna, sÄ kan du ju kolla nÄgon gÄng per Är om det ser bra ut, genom att hÀkta av och inspektera. Förmodligen funkar det ju bra, och om inte, sÄ kan du ju ta bort dom.
Men, börjar du med tak o golv, sÄ kan du ju addera mer allt eftersom du lÀr dig hur kÀnsligt det Àr. Hösten och ibland sommaren Àr normal de mest problematiska perioderna.
Har just provkört ljudet med frontar i mitt nya biorum, och det kÀnns mycket bra. Nu vÀntar jag bara pÄ att min Yamaha 3800 ska dyka upp. SÄ ge inte upp Àr mitt rÄd!
Postad 15 February 2008 - 23:51
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Hej!
Nu har jag pÄbörjat min resa enligt följande:
Distanser mot betongvÀggar: gullfiberbrickor i plast, 2st ger 5mm luftspalt mot yttervÀgg vs trÀreglar.
TrÀreglar 21x70 och 21x45.
Liggande parkettgolv pÄ trÀreglarna som ytskikt pÄ 3 av 4 vÀggar (2 ytter).
AlltsÄ, efter samtal med isola och byggare gav jag upp idén med platon multi pÄ vÀgg, bygger istÀllet med luftspalt enligt beskrivning för ett "tryggt" fuktbygge.
FrÀmre vÀggen blir stenvÀgg och platon golv gÀller fortfarande som golvlösning.
Kommentarer?
Se bilder.
Ek, enstavs. Jatoba pÄ bakre vÀggen.
Akustiken? TrÀgolv Àr vÀl ett relativt "hÄrt" material?
DÀmpning sker i första hand i golv och tak med akustiktak frÄn Ecophone och heltÀckningsmatta.
Redigerat av dangra, 17 February 2008 - 00:09.
Postad 18 February 2008 - 11:46
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
AkustikfrÄgan med denna konstruktion. Uppregling av betongvÀggarna: 1. Luftspalt 0,5 cm i form av plastbrickor för gullfiber 2. Liggande trÀreglar 21 mm 3. StÄende trÀreglar 21 mm 4. Liggande parkettgolv i ek 15 mm AlltsÄ, jag har inte isolerat bakom parkettvÀggen (se bilder), eftersom det Àr ett rum i kÀllaren Börjar ana orÄd att jag kommer att fÄ "ekoljud" nÀr det Àr "tomrum" bakom parkettvÀggen. Vad tror n? Om ja, hur bygger jag bort "ekot"? LjuddÀmpning i golv sker med heltÀckningsmatta och i tak med akustiktaket Ecophone Gedina Akutex T. Bakre vÀggen har jag tÀnkt sÀtta gardinskenor i taket och 1-2 tjocka gardiner som man kan dra över hela bakre vÀggen. PÄ sidovÀggarna kommer det upp lite hyllor och dylikt. I efterhand kanske jag borde ha ljudisolerat/ljuddÀmpat med iaf 20 mm frigolit. Hade det gjort nÄgon skillnad i mitt fall?
Redigerat av dangra, 18 February 2008 - 12:14.
Postad 18 February 2008 - 14:47
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Frigolit kan du glömma. Markskivor vill du nog ha.
Jag tror att du kommer att fÄ ett rejÀlt eko, men hur kÀnns det nÀr du Àr i rummet nu, nÀr du fÄtt upp de flesta vÀggarna? Om du pratar, klappar hÀnder o visslar? Det ger dig en fingervisning varthÀn det barkar.
Om du bestÀmmer dig för att det mÄste till mer, sÄ sÀtt upp bredbandsabsorbenter pÄ vÀggarna, utanpÄ parketlösningen, det kommer att funka bra. Fast "trÀkÀnslan" i rummet minskar ju, vilket kanske kan vara en nackdel?
Gardiner i bakkant hjÀlper lite granna, men det Àr inte mycket, och framför allt, sÄ mest i högre frekvenser sÄ klart.
Postad 18 February 2008 - 17:21
dangra
-
dangra
-
AnvÀndare
-
-
162 inlÀgg
Bredbandsabsorbenter? LÀnkar och bilder pÄ biorum med den lösningen skulle uppskattas...
Postad 18 February 2008 - 19:35
Unregistereddd199671
-
Unregistereddd199671
-
AnvÀndare
-
-
105 inlÀgg
Bredbandsabsorbenter? LÀnkar och bilder pÄ biorum med den lösningen skulle uppskattas... 
SÄ hÀr https://www.minhembi...s...t&p=1791705 kan man ju tex göra...
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Svara pÄ citerade inlÀgg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
→
Akustikreglering
-
Personuppgiftspolicy
|
-
VM på nya AppleTV
Tobbeswim
2026-07-05 23:35:21
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
Fler
|
Vilka bilder visas hÀr?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna sjĂ€lva tagit. För att bilder ska listas krĂ€vs att albumet Ă€r synligt samt att det inte Ă€r av typen "Historik", "Ănskelista", "Ăvriga byggbilder" eller "Ăvrigt".
|