Men Maveric då

...
Han hänger ju här på vårt forum, alltså måste ju han också vara en av dom där vanliga konsumenterna som man inte ska ställa frågor till

...
Jag antar att han lite underförstått menar att vi som hänger på det här forumet inte fattar ett jota jämfört med de som hänger på faktiskt.se, vilket på något lustigt sätt antyder att han själv inte fattar ett jota heller

!
Är det då lönt att fråga om han har några EGEN kunskap

?
Personligen så tycker jag iden med skärmat högtalar-kablage (korrekt terminerat förståss) är intressant. Att jag sedan inte tror att det ger någon nämnvärd skillnad i hur man upplever ljudet är en annan historia. Helt och hållet baserad på mina personliga erfarenheter som självklart är färgade av mina egna förutsättningar.
Jag har lite svårt att föreställa mej att luftburna störningar kan leta sej in i ett normalt högtalar-kablage och väl där, generera ström i en sådan omfattning så att strömmen i sin tur skulle kunna generera störningar av sådan amplitud så att de kan höras i högtalarna. De små svaga signalerna som jag föreställer mej kan ta sej via luft, högtalar-kablage och fram till högtalarna borde inte kunna generera mer än några mikro ampere, något som jag inte tror är hörbart. Framförallt när man samtidigt matar högtalarna ifrån en högnivå-utgång med spänningar på ett antal volt och strömmar som räknas i flera ampere och inte mikroampere.
Förvisso så är jag inte någon av de lärde på faktiskt.se så jag kan inte utesluta att en luftburen störning fångad av en oskärmad högtalar-kabel, kan leta sej baklänges in i förstärkarens elektronik och DÄR orsaka avsevärda förvrängningar den signal som sedan förstärks upp och skickas till högtalarna.
Något som däremot är mer trovärdigt är att man genom att begränsa de elektriska fältet kring högtalar-kablaget kanske kan förbättra miljön kring övrigt kablage och elektronik.
Fast det kan man många gånger förbättra ganska enkelt genom att städa upp bland sina kablar.