Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Test: RGBS och Epson EMP-TW100

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 september 2002 - 12:32

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Det har florerat rykten om att denna projektor skulle klara RGBS, alltså RGB från scart-kontakten.

En kompis och jag har laborerat lite med detta. Vi satte ihop en kabel med en krets som delar upp videosync. Kretsen tar ut syncsignalen från kompositvideosignalen och ger både vertikalsync och kompositsync.

Vi kopplade sedan ihop en digital Comhem box via scart där RGB pinnarna kopplades till RGB på projektorns VGA-port och den uppdelade synken till H- och V-sync i VGA-porten. Projektorn ska klara kompositsync som H-sync.

Detta fungerade. Fick en stabil fin RGB bild MEN:
* Projektorn rapporterar 525i som input vilket borde vara korrekt.
* Går inte att välja squeeze-mode vilket gör att det inte går att se widescreen
* Går inte att använda DCDI-kretsen från Faroudja, alltså kan inte göra signalen progressiv! Alla de menyalternativen är deaktiverade i projektorn...

Vi har alltså kommit fram till att det går att ansluta RGBS med lite trixande men att det ändå inte är lönt. Min kompis är just nu i kontakt med Epson för att se om vi kan få svar på om det enbart är en fråga om firmware uppdatering för att fixa problemet eller om det är en teknisk begränsning.

Återkommer i ämnet.

#2

Postad 09 september 2002 - 13:20

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Intressant ! Samma fråga diskuterades även i en tidigare tråd här på forumet, och där fanns en länk till ett företag i England som gör just sådana här kablar.

http://www.keene.co..../111-2.html#SGB

Jag ringde dit och beställde en 15 m "SyncBlaster scart plug to 15 pin HD plug"-kabel i förra veckan. Den borde levereras nu på fredag, så i nästa vecka vet jag om jag köpte grisen i säcken.

Era test tyder ju tyvärr på detta [:D][:D]

#3

Postad 09 september 2002 - 13:51

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Jag har tidigare kikat på den kabeln på nätet och den verkar göra samma sak som vi testat... Hoppas det går att fixa genom en firmwareuppdatering eller något annat tweak.

Vi jagar lite hos Epson men det är svårt att få tag i någon tekniskt kunnig. Jag kommer troligen posta samma test på avsforum idag så att "de stora grabbarna" får något att bita i. En del verkar ju ha "direktkontakt" med en massa tekniker hos tillverkarna.

#4

Postad 09 september 2002 - 14:22

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Vi snackar tuffa tester !!!... riktigt tuffa tester !!!

Kalas ! att några dristar sig till både testning och rapportering.
Jag är tacksam och mycket intresserad. Noteringen om att DCDi inte går in och "progressivifierar" samt att aspect-ratio-hanteringen kopplas ur är dock beklaglig. Min Toshiba MT7:a skall åxå eventuellt (obekräftade uppgifter) klara RGBs, men eftersom mjukvaran i VGA(RGB)-läge stänger av en massa trevliga "Video-alternativ" och bara skickar ut "thru" eller 4:3-skalat känns det motigt.
Beträffande Epson och möjlighet att klara RGBs är nog jag en av de skylldiga i att ha spridigt dessa förhoppningar - ja, den klarar det, men om man inte kan hantera bildsignalen är ju föga vunnet...

Men... nu finns ett sätt att komma runt det och få era Epson-maskiner att tugga igång DCDi och min iScan att njuta Scart-RGB - en Scart till Componentadapter !!

http://www.rgbtosvideo.com/

Han sa att han hade en på gång när jag talade med honom sist (i våras) och nu har den kommit. 145 pund är runt 2000:- och det är inom EU så man slipper moms å tull å sk-t.
Jag är såååå nära att beställa en nu... och får ComHem klart med digitala sändningar på övriga kanaler (utom TV1 och TV2) så är jag definitivt kund.

det rycker i plånboken Håkan

PS. Då uppgraderingen av min H/K DVD25 inte kommit än (PS PAL) och då som sagt digital signal inte finns på mer än TV1 och TV2 fortsätter jag med DVD in i iScan via komponent och TV-signal med S-Video... det är kalasbra det åxå.

#5

Postad 09 september 2002 - 14:34

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Tackar Håkan!

Den boxen kan nog fungera finifint men det känns för j**vligt att behöva slänga ut en massa pengar för att tillverkarna inte fattar att vi vill kunna köra RGB från scart till våra projektorer eller plasmor. Projektorer och plasmor är ju inga billiga prylar...

Skulle vara kul att höra om någon testat den boxen. Får leta lite på nätet.

//Johan

#6

Postad 09 september 2002 - 15:38

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Håkan>> Vet du om boxen klarar både PAL och NTSC?

#7

Postad 09 september 2002 - 15:59

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Eftersom det är en engelsk burk räknar jag kallt med att den tar PAL och eftersom det är en analogsignal som hanteras borde inte NTSC vara några problem... förutom om det är strul med färgkoder (det där att Y=0,25×R+0,6×G+0,15×B, eller hur det nu var)
Fråga gubbarna :

[email protected]

Jag t-r-o-r att det funkar, men de kanske V-E-T !

En liten fundering JAG har är A/D-signalfixning-D/A-omvandlingen. Den görs himla bra i iScan, men har de samma fina omvandling i ovan nämnd burk och märks det därför att de gör en till ?
Vilken kjedja är bäst ?

1. (digital TV) TVbox (analog S-Video) iScan (digital YPbPr) iScan (digital progressiv YPbPr) iScan (analog YPbPr) proj (digital skalad RGB) proj (bild)
2. (digital TV) TVbox (analog RGB) "burk" (digital RGB) "burk" (analog YPbPr) iScan (digital YPbPr) iScan (digital progressiv YPbPr) iScan (analog YPbPr) proj (digital skalad RGB) proj (bild)

Jag håller principiellt isär färgerna bättre med 2:an, men jag inför ytterligare två steg av digital-analog-konvertering... hmmmm.
Bandbredden blir ju högre (skärpan) med YPbPr men frågan är om man inför brus (fantomkonturer, överskärpning etc.).

[?][?][?] Håkan

#8

Postad 09 september 2002 - 19:18

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mmmm... De har ju ngt "Computer enhancement"-grejs i den. Verkar farligt...

#9

Postad 09 september 2002 - 19:19

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Den skall klara både PAL och NTSC förresten, stod i manualen. [:D]

#10

Postad 14 september 2002 - 15:30

Unregistered40368
  • Unregistered40368
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Efter att ha studerat Epson-manualen ytterligare, och begrundat testen som LordX hade gjort, avbeställde jag i går min SyncBlaster. I manualen står det att
- Aspect ratio för en "dator signal" är "normal" och "Zoom". Det här verifierade jag även i förrgår genom att koppla min bärbara PC till projektorn med VGA-sladd.
- DCDi-funktionen kan endast används för 525i och 625i signaler. Från en dator får man ju en progressiv signal, så då är det inte så konstigt att jag i förrgår kväll inte kunde koppla in DCDi-funktionen (bilden är ju redan progressiv). Men i testet som LordX gjorde, borde man ha kunnat koppla på DCDi-funktionen, eftersom man sände en interlace-signal !!

Det här får mig att tro, att TW100 tillåter användande av DCDi-funktionen på 525i och 625i signaler, förutsatt att de levereras via komposit-, S-video- eller komponentingången. Om man använder VGA-ingången tolkar projektorn dem som datorsignaler (=progressiva signaler), och behandlar dem i enlighet därmed, dvs man kan endast använda aspect ratio = normal och zoom, och DCDi-funktionen kan inte användas alls.

Lite fundersam blir jag ändå, när jag läser sida 57 i manualen. Angående VGA-ingången står det så här: ”Inputs analog RGB video signals from a computer and component video signals from other video sources.”

Kan det vara så, att LordX i sitt test skapade en simulerad datorsignal, genom att skicka RGB plus två syncsignaler ? Och därför tolkade projektorn det som att en dator var ansluten, och kopplade alltså ur DCDi-funktionen och begränsade aspect ratio-alternativen.

Och i så fall, hur skall man skapa en ”component video signal” från scarten, så att den kan matas via VGA-ingången ?? Är det överhuvudtaget möjligt ? Finns det ”komponent-pinnar” i VGA-kontakten ?? Många frågor, men inga svar. Tyvärr!!

Kanske LordX (eller någon annan) har lust att göra en Komponent-> VGA-kablel, och prova ifall TW100 då tillåter att man använder alla bildbehandlingsfunktioner som finns för den ”normala” komponentingången.

#11

Postad 15 september 2002 - 20:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
PennyLane, jag tror du är spot on och jag tänkte på det när jag läste de första inläggen men har inte haft tid att engagera mig (eftersom jag har fullt upp men andra tweaks, som jag återkommer till i någon annan tråd någon annan dag).

Vad jag skulle testa är ren RGBs både genom VGA och kanske även genom den analoga delen av DVI-kontakten (för säkerhets skull).

Vad vi behöver är inte en signal med separat h- ovh v-synk utan r, g och b från scart:en + komposit synk från kompositsinalen i samma scart. Det motsvarar det första fallet på denna sidan (där används en LM1881 för synk-konverteringen):

http://www.hut.fi/Mi...2rgb/scart.html

#12

Postad 15 september 2002 - 22:19

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
I vårt test använde vi just lm1881 kretsen och tog ut vertikal och kompositsynk. Jag har inte prylarna hos mig utan en polare har dem just nu.

Jag har tidigare frågat honom om han kunde testa att endast använda kompositsynk. Enligt någon manual (kommer inte ihåg vilken) ska projjen stödja kompositsynk som h-synk. Vi testade inte att endast använda kompositsynk. Har dock testat att direkt använda kompositvideo som h-synk och det fungerade (såklart) inte.

Ska försöka få till stånd en test imorgon.

Har någon ett bra förslag på krets för RGBS till komponentvideo konvertering? Jag har letat en massa och hittat en beskrivning men jag har också läst någonstans att PAL och NTSC inte har samma nivåer på CbCr efter RGB konvertering... Rätta mig om jag har fel. Det borde ställa till en del problem.

#13

Postad 15 september 2002 - 23:32

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Jag skulle absolut prova med bara komposit synk (RGBs) och om du redan har en LM1881 så koppla den såhär http://www.mameworld...es/circuit1.gif så har du lite förstärkning av synk-signalen och så borde den väl gå till H-synk-pinnen i VGA-kontakten (rätta mig om jag har fel men jag skulle gissa att det är H-synk den skall till)...

När det gäller RGBs till component så är det ju inte lika enkelt. Ni kan ju börja och snoka kring denna krets http://www.keohi.com...transcoder.html den är i och för sig tänkt för 60Hz VGA med H- och V-synk till YUV. Den mappar i alla fall "color space" från RGB till YUV och det är väl det knepiga. Sedan kanske den kan modifieras för att ta SCART/RGB/Komposit...

#14

Postad 16 september 2002 - 00:00

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Mer info som kan vara av intresse om ni skall bygga er egen RGBs till YUV-transcoder:

http://www.intersil....9727/an9727.pdf

#15

Postad 16 september 2002 - 00:03

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Den bilden linkande det vi gjort. Vi använde också en resistor och kondensatorer. Kommer inte ihåg värdena, de var tagna direkt från databladet för lm1881. Som jag sa hade vi kompositsynk som h-synk och vertikalsynk som v-synk så det enda vi behöver göra är att koppla ifrån v-synk.

Jag har redan kikat lite på den transcodern. Har faktiskt hittat en annan beskrivning som tar RGBS med R/G/B och kompositvideo in. Sen tas kompositsynk ut och mixas in i Y signalen samt CbCr med rätt nivåer (för PAL?). Har inte länken här (finns på jobbet).

#16

Postad 16 september 2002 - 00:20

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
quote:Mer info som kan vara av intresse om ni skall bygga er egen RGBs till YUV-transcoder:

http://www.intersil....9727/an9727.pdf

Det var en bra sammanställning [:D]. All information mottages med stor tacksamhet. Ska diskutera lite med min kompis imorgon.

#17

Postad 16 september 2002 - 11:12

Unregistered11aa4495
  • Unregistered11aa4495
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Gubbar... tidigare inlägg...

"Men... nu finns ett sätt att komma runt det och få era Epson-maskiner att tugga igång DCDi och min iScan att njuta Scart-RGB - en Scart till Componentadapter !!

http://www.rgbtosvideo.com/ "

Det kostar alltså 2000 bagis (140 pund) och om du skall bygga en själv och inte har fri tillgång till kontaktorer, kablar, komponenter, nätdelar och boxar lär bara dessa summera ihop till närmare 1000:-... på ELFA.
Kretsar som på ett bra sätt fixar detta ( A/D- RGBs->YPbPr - D/A ) är nog varesig billiga eller lätta att konfigurera... eller lätta att få tag på.
Jag tvivlar dessutom på att de är färdiga "redan i lådan". Det kan mycket väl tänka sig att de kräver "BootLoader" och programvara å va de heter varför det inte räcker med att "löda fast dem".

Jag tror att det är det sura äpplet som gäller !

Beträffande olika "formler" för YPbPr så vill jag påminna mig att det finns, men jag hittar inte den länken åsså orkade jag aldrig sätta mig in i vilken som gällde och varför... ni kan ju ex.vis kolla :

http://www.inforamp..../colorspace-faq

med ;
This posting contains a list of Frequently Asked Questions (and their answers) about colors and color spaces. It provides an extension to the sections of comp.graphics FAQ about colors. Read section 1 for more details. A copy of this document is available by anonymous ftp in rtfm.mit.edu: /pub/usenet/news.answers/

[:D]... pallar ni med den... de gör inte ja...

Hursom finns det relativt den Engelska refererade burken troligen inget att tjäna (eller iså fall i storleksordningen några 100-lappar), men desto mer att förlora - hoppsan jag höll lödkolven lite för länge på "dedär benet".

Kommer sannolikt att köpa boxen Håkan

#18

Postad 17 september 2002 - 18:00

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Mycket intressanta resonemang men är inte TW100 med alla dyra kretsar bättre på att konvertera format än en billig krets på kabeln? Målet är väl att låta den bästa burken man äger stå för ev. konverteringar och att göra så få konverteringar som möjligt.

Jag har hört två resonemang som oroar mig:
1. RGB är sämre på längre sträckor (15m)?
2. RGB har problem med reg1?

Jag vet inte om det ligger någon sanning bakom detta men jag har nog tänkt prova s-video.

S-video från Onkyo dvd DV-S757 till Receivern Onkyo DX DS797 och därifrån s-video till TW100. Jag hoppas att bilden blir ok.

TW100 levereras denna vecka men duken Firehawk få jag vänta ytterligare 4 veckor på.

Jag får nöja mig med att titta på TVn tills dess.

#19

Postad 17 september 2002 - 21:33

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Nu har vi testat att endast använda kompositsynk och det var ingen skillnad. Forfarande ingen squeeze mode och ingen möjlighet till progressiv bild... Det var dock en (liten) skillnad, projektorn rapporterade 525i och sen kompositsynk istället för v-synk och h-synk men vad hjälper det...

Frågan är om det bara behövs modifierad firmware för att få det hela att fungera eller om det är en hårvarubegränsning... Har inte fått något svar från Epson. Får kanske skaffa den box Håkan pratat om men det känns ju surt när man har en "dyr" projektor som "borde" klara av detta direkt utan att behöva punga ut med ännu mer pengar.

Zob: Jag och min kompis hade endast tänkt använda RGBS från digital-tv box och bryr oss därför egentligen inte om NTSC. Allt annat körs från HTPC men vi vill kunna använda projektorn till att titta på tv utan att behöva starta datorn varje gång.

Vi gjorde denna test eftersom projektorn inte kunde ta in RGBS direkt. Det handlar inte om någon direkt konvertering utan mer om att separera synksingalen och sedan skicka RGB + synk så att DCDI kretsen kunde göra sitt arbete (vilket inte gick eftersom DCDI var deaktiverad). Att t ex skaffa en RGBS till YCbCr transcoder kan verka overkill men DCDI kretsen i projektorn kommer att användas och det kommer nog bli ett snäpp vassare bild än med S-Video.

#20

Postad 09 oktober 2002 - 12:09

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Aha nu börjar även jag förstå (tror jag)

DVD kan lämna:
- RGB med c-sync
- S-video
- Composite

Proj kan ta emot:
- RGB med V&H sync
- Component
- S-video
- Composite

Försök har gjorts - av er - att göra om RGB c-sync till RGB V&H sync, men då tror projen att signalen kommer från en dator och stänger av bildförbättringskretsar.

Nu är frågan: kan man bygga en composite-signal med inbyggd sync (eftersom våra korkade DVDer inte vanligtvis kan ge ut denna signal som dessutom motsvarar lagringsformatet på skivan) som proj gärna tar emot och enligt manualen ger en underbar bild.

Det är ju skandal att dvd tillverkare inte skickar ut component signalen. (med några få undantag)

Det är också skandal att projektortillverkare inte tar in RGB med c-sync. Tillverkar man hemmabioutrustning så måste man väl förstå att dvder och hemmabioprojektorer skall kunna kopplas ihop på bästa möjliga sätt. [xx(]

Jag hoppas att det går att tillverka en Component av en RGB med c-sync annars är det väl s-video som gäller.

#21

Postad 09 oktober 2002 - 13:37

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Du menar Component - inte composite, eller hur? [:D]

#22

Postad 09 oktober 2002 - 14:51

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Ja, det blev lite fel i hastigheten

#23

Postad 09 oktober 2002 - 19:52

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Zob: Helt rätt!

Att bygga komponentvideokonverter verkar det rätt klurigt. Håkan tipsade ovan om en färdig konverter men den kostar en hel del.

Vad man vill ha är [:D]:
http://dvd-service.n...nverter_eng.htm

Att bedöma av den bilden ser det inte så svårt ut... Undrar hur bra den är?

Har varit i kontakt med ryssen och det är hans egen design. Kostar 75$ plus frakt! Vem vågar beställa från Ryssland (och hur)[?][?][?]

#24

Postad 12 oktober 2002 - 16:52

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by LordX
Nu har vi testat att endast använda kompositsynk och det var ingen skillnad. Forfarande ingen squeeze mode och ingen möjlighet till progressiv bild... Det var dock en (liten) skillnad, projektorn rapporterade 525i och sen kompositsynk istället för v-synk och h-synk men vad hjälper det...

Frågan är om det bara behövs modifierad firmware för att få det hela att fungera eller om det är en hårvarubegränsning... Har inte fått något svar från Epson. Får kanske skaffa den box Håkan pratat om men det känns ju surt när man har en "dyr" projektor som "borde" klara av detta direkt utan att behöva punga ut med ännu mer pengar.

Zob: Jag och min kompis hade endast tänkt använda RGBS från digital-tv box och bryr oss därför egentligen inte om NTSC. Allt annat körs från HTPC men vi vill kunna använda projektorn till att titta på tv utan att behöva starta datorn varje gång.

Vi gjorde denna test eftersom projektorn inte kunde ta in RGBS direkt. Det handlar inte om någon direkt konvertering utan mer om att separera synksingalen och sedan skicka RGB + synk så att DCDI kretsen kunde göra sitt arbete (vilket inte gick eftersom DCDI var deaktiverad). Att t ex skaffa en RGBS till YCbCr transcoder kan verka overkill men DCDI kretsen i projektorn kommer att användas och det kommer nog bli ett snäpp vassare bild än med S-Video.


LordX, jag ser att du också följer denna tråd på dvdforum: http://www.dvdforum....=51958&forum=10

Killen har ju fått det att fungera med RGBS! Men han skriver också följande:

quote:En liten miss av mig igår kväll/natt var att inte gå in i projektorns meny och ändra insignal från component till RGB

Kan det vara så att ni missade att ställa om insignalformatet från default "YCbCr" till "RGB"? [:P]

#25

Postad 13 oktober 2002 - 14:30

LordX
  • LordX
  • Forumräv

  • 767 inlägg
  • 0
Emummannen: Jag är 99% säker på att allt var inställt rätt, alltså RGB (på input :). Såg att Apple använde input A på Yamahan, alltså komponentvideoingången (misstänker att du såg det också efter ditt inlägg här). Yamaha har ju varit smarta att lägga dit en synkingång också... och det har ju inte vi [;)]. Vi kan inte välja RGB på input A så någon sync-on-green skulle inte heller gå att fixa.

Hur lika är Yamahan och Epsonen egentligen? Fjärrkontrollerna ser ju helt lika ut...

Har någon hört något om vad dipinställningarna i servicemenyn är till för?

#26

Postad 13 oktober 2002 - 17:55

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Antingen är de identiska innuti bara det att Yamaha har satt dit några extra kontakter, dragit lite kablar från dem till lämpliga ställen på befintliga kretsar och fixat till firmware. I så fall borde det gå att modda en TW100 (bode det inte gå att även använda RCA-jacket för komposit som ingång för kompositsynk till exempel, om bara tillverkarna kunde tänka till lite grann). I värsta fall så har Yamaha kompletterat innanmätet med lite nya kretsar för att få till ytterligare funktionalitet. I så fall är det nog lite tuffare att modda en TW100.

Det finns dock någonting som gör mig lite förbryllad i manualen till TW100 (User's Guide). Titta på sidan 51 i tabellen för RGB-input. På raden för SDTV 625i (50Hz), där står att resolution skall vara 768 x 576 och 768 x 432 (when zoomed). Det står också att aspect skall vara Normal = 960 x 720, Zoom = 1280 x 720 och Through = 700 x 525.

Det kan väl inte tolkas som någonting annat än att den skall klara SDTV 625i (50Hz) som RGB input och att aspect skall fungera för Normal, Zoom och Through. Man kan i så fall fråga sig vilken typ av RGB-signal den förväntar sig för SDTV 625i (50Hz). Det kan väl inte vara RGBHV och om det inte är det så kan jag bara tänka mig RGBs eller RGsB. Finns SDTV 625i som RGBHV och vad finns det för andra RGB-typer än RGsB och RGBs? [?]

#27

Postad 04 november 2002 - 17:45

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Jag har beställt www.rgbtosvideo.com converern RGsB - component , hoppas att den fungerar bra.

Jag köpte först en s-video 15m från Kjell & Co. Det är bra att TW100 har error correction för med den avslagen var bilden rent dålig. Nu är bilden mycket bra men man undrar ju om den kan bli ännu bättre.

Jag har förresten fått min Stewart Firehawkduk. Jag installerade den i fredags (35 kg). Det blev otroligt bra. Den har en gain på 1,35 så man kan titta på film även i dagsljus men då blir det svarta grått. På kvällen med vanliga persienner nedfällda så blir det svarta verkligen kolsvart medans den vita snön i LOTR är kritvit, Färgerna är djupa och klara.

Jag har ännu inte justerat in allt. Jag skall prova att öka kontrasten i DVDn ikväll samt minska den i tw100. Det finns ju mycket att justera i DVDn oxå.

Synd att jag inte har en digitalkamera för nu börjar min vardagsrumsbio bli perfekt. Det finns inget som jag skulle villa byta ut. Har jag nått slutet på resan?

#28

Postad 04 november 2002 - 19:41

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

  • 2 096 inlägg
  • 0
Zob, jämfört med en kabel från Kjell & Co. så ger min Supra AV3-kabel från Jenving betydligt bättre bild. Kabeln kostade bara dryga 1200 kr för 12 meter (s-video och komposit i en och samma sladd) och det tyckte jag var prisvärt jämfört med motsvarande kablar för 700 kr hos Kjell & Co.

Vad kostade din Stewart Firehawk (jag är grymt avundsjuk [8)])?

#29

Postad 04 november 2002 - 23:04

Unregisteredff85eeb2
  • Unregisteredff85eeb2
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Duken, 2 meter bred, kostade 24.000 (listpris 34.000) (med motor 54.000) så duken är skitdyr men i mitt tycke värt pengarna. Jag tror inte man får bättre bild om men lägger dom pengarna på projektorn. Fast man behöver ju inte köpa allt på en gång.

Tror du att det blir bättre bild om man matar tw100 med component eller är det sak samma med en bra s-video kabel?

Nu har jag beställt konvertern så det lär jag väl upptäcka själv.

#30

Postad 27 november 2002 - 22:31

Unregistered9f137053
  • Unregistered9f137053
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Zob, fick du konvertern? Blev bilden isåfall avsevärt bättre än med S-video?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.