Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PM: Sony breddar utbudet med två nya Blu-ray-spelare

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 september 2007 - 13:16

Minhembio
  • Minhembio
  • Nyhetsankare

• 34 inlägg
  • 0
Läs mer här

Postad 05 september 2007 - 15:19

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Skulle vara intressant att veta hur dessa modeller fixar vanliga DVD-filmer, och om de stöder 50hz...

Postad 05 september 2007 - 20:43

Nomad
  • Nomad
  • "Justice is coming"

• 6 401 inlägg
  • 0
Fortfarande betydligt dyrare än HD-DVD... :P

Man får fortsätta att hoppas att dom sjunker ju längre tiden går :(

Postad 06 september 2007 - 06:36

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Fortfarande betydligt dyrare än HD-DVD... :P

Man får fortsätta att hoppas att dom sjunker ju längre tiden går :(

<{POST_SNAPBACK}>

Beror på om du vill ha 720p eller 1080p. Toshibas maskiner som klarar 1080p är ju faktiskt dyrare än Sony S300.
Sen är ju filmerna lite dyrare på BD. Men maskinen tycker jag är väldigt prisvärd.

Postad 06 september 2007 - 07:24

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Rätt osmart av BD lägret att fortsätta släppa instegsmodeller för 6000kr+

Postad 06 september 2007 - 09:44

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Nice!

En BDP-S500 vore inte fel att förgylla TVbänken med :P

Gött att Sony fortsätter med hederligt gediget bygge istället för slimmad plast.

Visst kostar kanske extra med det får det vara värt, och den lär väl hålla några år :D

Postad 06 september 2007 - 12:48

WereWolf
  • WereWolf
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Visst kostar kanske extra med det får det vara värt, och den lär väl hålla några år :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att utvecklingen kommer att fortsätta ett tag till vilket innebär att nuvarande modeller snabbt kommer att bli förlegade.

Postad 06 september 2007 - 13:59

Unregistered31b0023d
  • Unregistered31b0023d
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

Visst kostar kanske extra med det får det vara värt, och den lär väl hålla några år :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror att utvecklingen kommer att fortsätta ett tag till vilket innebär att nuvarande modeller snabbt kommer att bli förlegade.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja så är det ju alltid mer ofta än sällan när det gäller elektronik. Men måste man ha det allra
senaste jämt?
Köper man en sån här så kan man nog leva med den i några år.

Spelare+filmer är fortfarande allt för dyra för den vanliga konsumenten. Tror prisnivån måste ner till ca. 3000:- för spelare och ca. 150:- styck för filmerna. Sedan måste det finnas filmer att hyra för bra pris också. Med de höga priserna och dåliga utbudet av filmer så nöjer sig den vanliga konsumenten fortfarande med DVD. Den vanliga konsumenten är inte intresserad av höga priser. Utan vill ha mycket för pengarna.
Är mest de som har hemma bio som special intresse som kommer köpa dessa spelare. Höga priser gör att allmän intresset sjunker för Blu-ray och det lär vara därför att det tar så lång tid innan formatet slår ut DVD.

Blu-ray's kvalitetsmässiga övertag mot DVD måste också framgå tydligare och demostreras oss de stora elektronikhandlarna runt om i landet så som MediaMarkt, EL-giganten samt Siba och OnOff mfl.
Detta i kombination med det jag nämt tidigare tror jag kan göra att Blu-ray verkligen slår igenom.
Men med sådanna här höga priser och minst sagt dåligt utbud av filmer kommer det att gå segt och ta sin lilla tid. Då det idag finns ovilja och motstånd oss den vanliga konsumenten gällande Blu-ray.

Tycker själv att DVD-duger och ger en hyffsad bra bild. Men sedan så har jag inte någon jätte stor skärm heller utan bara en 36'' tums bildrör's tv. När DVD är som bäst så undrar jag om det verkligen kan bli bättre, så imponerande är det.

Men sedan är det ju också så att ju större skärm man har desstå mer befogat är det med Blu-ray/HD-DVD/1080p. Hur mer man förstorar bilden och sätter den under lupp desstå mer brister kommer fram och behovet av Blu-ray/HD-DVD/1080p föds.

Nu kan man ju med HQV bildbehandling få ut max av sitt gamla DVD-biblotek och få nästintill kvalite i klass HD-ready 720p vilket är mycket trevligt.

Men de nya formaten kommer fortfarande vara överlägsna. Tyvärr eller om det nu är så det skall vara. Men är inte förvånad filmbolagen vill naturligtvis tjäna ännu mer pengar. Bra för dom men mindre bra för konsumenten. Bäst hadde varit om de hadde utvecklat ett filmformat liknande CD-skivan. Det jag menar är att de skulle anpassa formatet efter vad mänskliga örat och ögat uppfattar. Det vore något det.

Postad 06 september 2007 - 16:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Jo men nu tänkte jag nog behålla denna spelare några år om den håller måttet och inte byta ut den så fort det kommer en ny flashig modell :D
Så länge som den levererar bild och ljud i topp klass är är det skitsamma vilka flashiga finnesser det kommer på kommande maskiner som man ändå inte utnyttjar :D

Postad 06 september 2007 - 18:08

Unregistered31909c83
  • Unregistered31909c83
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Skall detta bli döden åt blueray formatet...

Det är ju vansinnigt att släppa nya spelare i denna prisklassen...
Jag förstår inte varför dom inte släpper en "bantad" modell för under 2000:- svenska kronor....det är enda alternativet att nå den stora massan, när det krigas mellan två format är det ju försten att nå den stora massan som vinner...

Sen går det inte att sälja filmerna för mer än vad en dvdfilm kostar....gemene man ser det bara som att spelaren är svindyr och filmerna kostar en hundring mer än motsvarande DVD. Det funkade väl kanske när DVD var nytt för då var det ett ensamt format som stred mot det uråldriga vhs-systemet...

Redigerat av Unregistered31909c83, 06 september 2007 - 18:11.

Postad 06 september 2007 - 23:05

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6 745 inlägg
  • 0
Ska jag vara riktig ärlig så tror jag inte att NÅT av HD formaten kommer att slå ut DVD som har ett alldeles för stort grepp om marknaden och har tillräckligt bra kvalité för de flesta.
Tror åtminstonde att DVD har 10 år kvar och att BÅDE HD-DVD och Blu-Ray kommer att leva på samma nivå som Laserdisc de närmsta åren.

Sony kommer nog att inse att det kommer att förbli så om dom INTE inför en budget modell framöver, vilket S300:an borde vara.

Men jag tror inte vi får se en budget spelare från dom i år. Om dom inte chock sänker priset på s300:an runt jul.

Postad 07 september 2007 - 14:20

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
[quote name='Knaz' date='Sep 6 2007, 14:59 ']
[quote name='WereWolf' date='Sep 6 2007, 13:48 '][quote name='Svante Skoog' date='Sep 6 2007, 10:44 ']

Men är inte förvånad filmbolagen vill naturligtvis tjäna ännu mer pengar. Bra för dom men mindre bra för konsumenten. Bäst hadde varit om de hadde utvecklat ett filmformat liknande CD-skivan. Det jag menar är att de skulle anpassa formatet efter vad mänskliga örat och ögat uppfattar. Det vore något det.

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Då är ju det här ett steg i rätt riktning iaf, även om det faktiskt är en bra bit kvar. B) De har ju inte direkt suttit och tjuvhållit på tekniken sedan VHS tid...

PS. CD-skivan är INTE perfekt. Det går att klämma fram bättre än så.

Postad 07 september 2007 - 19:41

Unregistered31909c83
  • Unregistered31909c83
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
"Konsumenterna" skulle ju vara rätt nöjda med en spelare som presterar 720p så att man får HD-signal till sin HD-tv.

1080p och ännu bättre ljud är ju inget som efterfrågas precis, det är ju bara vi "entusiaster" som vill ha det.

Så varför inte släppa en enkel spelare med 720p ut och DD 5.1 och prissätta denna till 1500:-, och sen ge ut filmerna till samma pris som DVD. Ett enkelt sätt att lyckas...
Det tog ju faktiskt rätt lång tid innan DVD slog ut VHS, men när priserna sjönk funkade det...

Postad 08 september 2007 - 21:25

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1 682 inlägg
  • 0
Det finns dvd-spelare för 10k idag med, men det finns också dvd-spelare för 500 kr.

Vad köper svenssons dvd-spelare för? Kanske maximalt 1500 kr. Då får man idag riktigt riktigt bra bild som inte får att jämföra med t.ex. min Sony från 2003 som då kostade någonstans mellan 2500 och 3000 kr. Hade man släppt en Blurayspelare som givit 720p (jag är i ärlighetens namn inte intresserad av mer :D ) och som ger ljud i dvd-klass eller bättre. Ja då hade jag inte köpt en enda dvd mer.

Postad 08 september 2007 - 22:41

visuatrox
  • visuatrox
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag har haft både en stationär BDP-S300 spelare och Playstation 3, och kunnat jämföra dem sida vid sida.

Jag var skeptisk till PS3 med tanke på att PS2 var en av dem sunkigaste "DVD spelarna" på marknaden. Men till min förvåning så är PS3 en grymt bra Blu-ray spelare, både vad gäller hastighet och bildkvalitet. Och vi snackar inte små skillnader heller, en skiva som laddar på 10 sek på en PS3 kan ta 2 min på en S300. Dessutom kan man göra massa mer med än PS3, och det är framtidssäkert. Dessutom skalar den DVD filmer bättre än min Oppo spelare.

Min poäng är att med tanke på hur högt dem prissätter dessa stationära spelare i Sverige är det dumt att inte köpa en PS3 istället. Utomlands är ju prissättningen mycket vettigare. Det kommer ta ett bra tag innan stationära spelarna kommer upp i samma prestanda som PS3.

Egentligen enda anledningen att skaffa en stationär är väll HDMI CEC, infraröd fjärr, tyst och gediget byggt. Vilket ju kan vara tillräckligt för vissa (vilket också var anledningarna till att jag köpte en). Men sen rent praktiskt sett så var PS3 som spelare så överlägsen så jag slutade helt använda stationära.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.