Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ojämn bakgrundsbelysning på din TV

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 september 2007 - 09:40

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en LG 37LC51 igår och testade igenom den lite under kvällen. Vet att dessa modeller tidigare har haft lite problem med clouding (ojämn bakgrundsbelysning), men att det ska ha åtgärdats att bli bättre nu. Igår kväll såg jag knappt någon antydan till problemet, men imorse när jag knäppte på tv:n till frukost tyckte jag mig se fenomenet. Så jag tog några bilder.

Är detta vanligt på många LCD:er, frågar jag mig själv nu... eller bör jag lämna tillbaka den!? *alltid är det något strul*

Fråga till er:
Nu är jag nyfiken på om ni andra här på forumet också har samma ljussken på era LCD:er?
* Ta ett kort, eller titta på skärmen under den sekunden då skärmen blir svart vid kanalbyte.

Bilder på min LCD
Tagen med lite längre slutartid
Postad bild

Något kortare slutartid och liten annan vinkel mot tv:n
Postad bild

Mvh
Rotor

Postad 17 september 2007 - 09:45

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Allt beror på hur känslig du är för denna effekt. Jag skulle omedelbart returnera den.

Men ska sägas, ingen LCD-TV i huset så inget att ta bild på som skulle vara relevant för denna tråd.

Postad 17 september 2007 - 11:25

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ja det är ju inte helt tillfredsställande när man ändå lägger ut mycket pengar. :)

Ev har jag funderingar på att byta till en 37LB2R istället... men då åker priset upp också, kanske värt det dock.

Postad 17 september 2007 - 12:48

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
http://www.lostbutno...er/DSC00174.JPG

Kommer få pengarna tillbaka eller en sprillans ny tv. Så den biten är redan löst kan man säga :).
Dock tog det ca 1 månad <_<.

Redigerat av HighDeffed, 17 september 2007 - 12:48.

Postad 17 september 2007 - 13:16

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ough nu blir jag verkligen nyfiken på hur vanligt detta problem är för det där såg illa ut. Fast det ska sägas att med en hyfsat lång exponering syns bakgrundsbelysningen kraftigare.

Det skylls ju i viss mån på pixelkriget, att tillverkarna satsar på att få in så mångda pixlar som möjligt men då får ge lite avkall på jämnheten i bakgrunden, mer läckage av bakgrundsljus.

Nä, inget krig så inget nämnt, jag är nöjd med den platta icke-LCD som står hemma.

Postad 17 september 2007 - 13:36

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Ja det där såg inte så trevligt ut heller :)

Visst ser man mer av bakgrundsbelysningen vid längre slutartid, dock bör ju ljuset vara jämnt fördelat över skärmen ändå. Jag har min TV påslagen hemma idag... så det blir intressant att se om ljusbilden ändrats något när jag kommer hem. <_<

Postad 17 september 2007 - 14:54

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
grejjen är ju den att sånna här problem syns knappt när man har motljus på skärmen. Dem flesta kollar väl inte så mycket på tv i ett helt nedsläckt rum antar jag. För min del kunde jag ställa ner ljusstyrkan några snäpp så försvann det i nedsläckt rum med. Men kräsen som man är så :).

Såhär såg det ut från soffan: http://www.lostbutno...er/DSC00176.JPG

Vet inte om jag ska köpa en likadan tv eller om man ska satsa på någon annan, Myrican är ändå väldigt prisvärd! Om jag inte minns fel så var min tv tillverkad hösten 2006 så nu kanske problemet är avhjälpt.

EDIT: Vad tror ni om en LG 37LF66 får lägga lite emellan men det kanske det är värt vad tror ni?

Redigerat av HighDeffed, 17 september 2007 - 16:10.

Postad 18 september 2007 - 10:28

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
HighDeffed: Jag är lite i samma sits.... att acceptera felet (då mitt nog är mindre än på din), byta till en ny av samma modell med risk att den också har felet, eller byta till en lite dyrare modell. :P

37LF66 är nog en bra kanditat, fast för min egen del är den inte intressant då det blir ett helsike att surfa på den i FullHD-upplösning från 2.8m. All text kommer bli för liten. Jag testade igår med 1360x768 pixelmappat och det var precis lagom vid surfning. Så LB2R är mitt andrahandsalternativ.

Svårt läge, då man som du säger är lite kräsen och vill känna sig helt nöjd med ett så 'dyrt' inköp. ;)

Postad 18 september 2007 - 13:07

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Jag har ca 2.5m från soffan till skärmen. Vet att FullHD är ganska onödigt på 37", men får ett bra pris med studentrabbat och det lär va bättre bild(färg/kontrast/svärta) än Myrican.

För att vara ontopic: någon som vet om LF66an haft några problem med clouding?

Postad 18 september 2007 - 13:17

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
LF66:an är säkert en bättre skärm... om det är värt pengarna är alltid något man måste fråga sig själv. ;)

Ontopic...
Vad jag kunnat läsa mig till finns det inte många LCD:er där man kan vara helt garanterad att inte råka ut för clouding eller backlight bleeding. Man köper alltså lite på chans. Men visst, en dyrare tv innebär förhoppningsvis mindre risk att drabbas.

Vore intressant att plocka in tv efter tv som hänger i affärerna i ett mörkt rum och kolla hur de ser ut. Är ju en omöjlighet att avgöra i en stor upplyst affär om någon modell har problemet.

Kolla in denna Samsung M86 med riktigt stora problem -> LÄNK

Postad 18 september 2007 - 13:24

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Damn! det där verkar ju vara i ett hyffsat upplyst rum med. Det e bara att hoppas på att man har tur den här gången och får en tv utan döda pixlar o clouding/blacklight bleed.

Postad 18 september 2007 - 13:36

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Haha, ja eller så får man vänta 3-5 år tills tekniken blivit bättre :P

En till Samsung här... som ser ut att ha "scenbelysning" från alla håll ;)

*googlar problemet*

Postad 18 september 2007 - 13:44

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1 682 inlägg
  • 0
Vanligt problem på LCD detta, någon lösning finns inte.

Postad 18 september 2007 - 13:48

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Denethor: Ja det verkar så, tyvärr. ;)

Kan inte vara kul om man handlar sig en top-of-the-line Sony X2000 för över 20 lakan och sedan upptäcker detta när man kommer hem. :P

Postad 18 september 2007 - 14:24

HighDeffed
  • HighDeffed
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
Yikes, skräm mig inte nu inför nya tvn! Beställde LF66an nyss, måste bara tacka mikaelc(från dustin) här på forumet för hans hjälp! Ok det tog 1 månad men det var knappast Dustins fel utan Infocare som inte hade den nya panelen på lager. Allt gick smidigt efter att jag fick hjälp av mikaelc och fick exakt så mycket som jag betalade för tvn(8995). Inget snack om "marknadsvärde" här inte!

Tack återigen mikaelc! Dustin förblir nätbutiken no.1 i mina ögon!

//HighDeffed

Postad 19 september 2007 - 13:05

Rotor
  • Rotor
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Efter mycket tittande och avvägande tyckte jag det var för störande, så nu har TV:n gått tillbaka.
Bara att leta vidare... :rolleyes:

Postad 20 september 2007 - 17:38

Unregisteredc17c0c25
  • Unregisteredc17c0c25
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Har det på min tv också,det konstiga är att det nästan försvinner när tvn blivit varm syns mest när den slås på :angry:
Ids inte släpa ut den för att byta när det är så lite men när man vet om det så irriteras man ju lite <_<

Redigerat av Unregisteredc17c0c25, 20 september 2007 - 17:39.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.